Pokud motorkář dýchá, nechte ho ležet

13. červenec 2011
Motožurnál , Motožurnál

Být svědkem nehody je samozřejmě nepříjemná věc, zvlášť když je na místě zraněný člověk. Ještě horší je pak situace, když nevíte, jak zareagovat a dát zraněnému první pomoc. Správně poskytnout první pomoc alespoň teoreticky by měl umět každý, bohužel tomu tak zdaleka není.

Zvlášť obtížné je poskytnout pomoc zraněnému motorkáři. U takových nehod bývají zranění často vážná a třeba sundat helmu bývá někdy oříškem i pro záchranáře. Každý pád motorkáře však nemusí končit zraněním. Záleží hlavně na rychlosti, při které motorkář havaroval, a třeba také na tom, jaké měl oblečení. „Pokud jde jen o pád na rovině a motorkář je správně oblečen, odnese to většinou jen oděv. Když se však střetne motorka s autem nebo s pevnou překážkou, úrazy bývají většinou těžké. Mezi nejčastější úrazy patří zlomeniny končetin, úrazy hlavy a krční páteře a dále nitrohrudních a břišních orgánů,“ říká Jiří Danda z pražské záchranné služby.

Stanete-li se svědkem takové nehody, nejdřív byste měli zabezpečit její místo, aby vás jako zachránce někdo nepřejel. Potom vytočte číslo 155 a přistupte ke zraněnému. „K motorkáři bychom měli přijít co nejblíže a zjistit, jestli je při vědomí a jestli komunikuje. Pokud je v bezvědomí, je důležité zkontrolovat dech zraněného – to poznáte podle pravidelného zdvihu hrudníku. Pokud je tento projev dýchání zachován, ponechal bych zraněného v poloze, ve které je, až do příjezdu záchranné služby.“

Pokud zjistíte, že zraněný nedýchá, je třeba zahájit laické oživování. K tomu je nutné sejmout helmu, a to velmi opatrně kvůli možnému zranění páteře. „Není to jednoduché, i my cvičíme sejmutí helmy v našem vzdělávacím centru, kde mám různé typy helem. Vždy jsou zapotřebí dva páry rukou a důležité je s hlavou neškubat, neotáčet nebo nelámat hlavu do nepřirozených poloh. Šíje by vždy měla být v ose s tělem.“

Po sejmutí helmy zraněnému mírně zakloníme hlavu a můžeme začít s masáží srdce a umělým dýchání. Postupy se v poslední době změnily, takže dnes doporučují záchranáři nejméně stokrát za minutu stlačit hrudník a při 30. stlačení dvakrát dýchnout z úst do úst. Právě s dýcháním z úst do úst bývají největší problémy. V nových autolékárničkách jsou na to sice masky, ale podle záchranářů takové pomůcky spíš zdržují. „Málokdo z řidičů laiků umí s maskou správně pracovat. Neměl by se tedy zdržovat správným nasazením masky na obličej poraněného, ale měl by ihned zahájit nepřímou srdeční masáž,“ radí Jiří Danda.

Po střetu s pevnou překážkou ve velké rychlosti lékárnička a často ani profesionální záchranáři motorkáři pomoct bohužel nedokážou. A lidové rčení, že motorkáři jsou dobrovolní dárci orgánů, v těchto situacích neplatí, protože vnitřní orgány jsou většinou tak poškozené, že se nedají použít pro transplantaci.

autor: bob
Spustit audio