Petr Kajnar, primátor Ostravy

Ostrava zahájila letošní smogovou a prachovou sezónu. Jedno z nejznečištěnějších míst ve střední Evropě se dnes s nástupem studené fronty jen pomalu probírá ze sevření polétavého prachu. V Ostravě Radvanicích a Přívozu byly ještě nad ránem naměřeny nadlimitní hodnoty karcinogenního polétavého prachu. Co dělá samotné vedení města pro to, aby se tyto situace opakovaly co nejméně a co pro to dělá stát. Více v příštích Dvaceti minutách Radiožurnálu.Dnes je mým hostem primátor statutárního města Ostrava Petr Kajnar. Dobrý den, pane primátore.

Petr KAJNAR, primátor:
Dobrý den.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Dá se očekávat, pane primátore Kajnare, že se během začínající smogové sezony situaci s ovzduším na Ostravsku zlepší?

Petr KAJNAR, primátor:
To hodně záleží na počasí, protože vlastně to, co nás trápí nejvíc, to je polétavý prach. Ten skutečně vadí jenom v obdobích inverze, to je v obdobích, kdy vzduch se nehýbe a zhruba do dvou set, tří set metrů se všechno, co se vyprodukuje, shromažďuje a vytváří vlastně ten smogový příkrov. Takže pokud bude dobré počasí, tak můžeme očekávat, že to bude teda, pokud bude foukat, tak to může bejt lepší, pokud bude období, kdy nebude foukat, tak na tom budeme zase tak, jako každou zimu.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pokud by to tedy opravdu záleželo čistě opravdu jen na počasí, tak to znamená, že město pro to nemůže vůbec nic udělat.

Petr KAJNAR, primátor:
Tak, já si myslím, že v řadě věcí už se dosáhlo téměř prahových hodnot toho, co je možné. No, tak průmysl v 70. 80. letech produkoval 300 tisíc tun prachu. Dneska průmysl produkuje vlastně v aglomeraci asi 3 tisíce tun prachu. Myslím si, že tam ještě je možné málo stlačit, ale na druhé straně zbavit se téhle zátěže těch tří tisíc tun, by znamenalo ten průmysl zrušit. Třeba dále my vlastně čistíme ulice města nadstandardně víc, než nám ukládá zákon. Dáváme do toho vlastní peníze a tam už taky vlastně není dál, co zlepšovat. Ale jsou oblasti, kde je to ještě možné a to jsou, to je doprava, lokální topeniště.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pokud jsem si stačil všimnout, tak od zhruba červnového vyjádření vašeho náměstka Ale Boháče, který říkal, tuším v půli června, budeme dělat všechno pro to, aby nízkoemisní zóny dopravní nízkoemisní zóny byly v Ostravě zavedeny co nejdřív, tak se nic moc nezměnilo. Vy jste například ani v tomto týdnu dopravu neregulovali, proč?

Petr KAJNAR, primátor:
Tak, já osobně se domnívám, že zavedením nízkoemisních zón tak, jak to Výzkumný ústav brněnský navrhl, je úplně zbytečné a k ničemu to nevede, protože myslím, že na území celého kraje, nebo té oblasti, kde dochází ke smogové situaci, tak vyčlenil asi dvě, nebo tří zóny, řádově několik kilometrů čtverečních, ale k inverzi dochází na celém území a to celé území je asi pět tisíc kilometrů čtverečních.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Já vím, pane primátore, vy tady shodou okolností teď v pořadu Dvacet minut jste jako primátor statutárního města Ostrava. Tak se ptám, proč nezkusíte, či přímo rovnou neomezíte dopravu například v centru samotné Ostravy v daných dnech.

Petr KAJNAR, primátor:
Tak, tam je víc věcí. Tam musí být objízdné trasy, znovu říkám, pokud to uděláme, tak stejně nic nevyřešíme, jenom zatížíme administrativu, zdražíme, řekněme celý systém hlídání a přidělování a k ničemu to nepovede. To není, že bychom to nechtěli zlepšit. My jsme se rozhodli tady v Ostravě a vlastně přistoupí k tomu i kraj, teď se čeká, až se po volbách nasadí nové vedení, ale my zpracujeme za nás, za město Ostravu a za kraj, návrh, jak postupovat, aby dále docházelo k snížení emisí tady v našem kraji a to, součástí toho bych chtěl ať je regulovaná doprava na celém území, kde dochází, nebo v celé aglomeraci, to znamená na těch několika tisících kilometrech, jiná opatření tady nemají smysl.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To znamená, že nemá smysl nechat v dané dny, například týden prostě nejezdit do ostravského centra auta?

Petr KAJNAR, primátor:
Ne nemá, protože, jak znovu říkám, ten smog se vytváří na několika tisících kilometrech čtverečních ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pane primátore, já tomu rozumím. Na druhou stranu vy vedle toho, v ty dané dny, kdy je vyhlášena regulace, poskytujete MHD zadarmo. To asi neděláte jen tak, pro nic za nic.

Petr KAJNAR, primátor:
Jsme to vyzkoušeli jeden rok, zdálo se, že trochu počet lidí stoupl, kteří se přepravovali MHD a možná trochu ubyl počet aut, ale zase, zase to nemá smysl dělat bez toho, aniž bychom to udělali vlastně v celé aglomeraci. Moje představa je taková, že bychom ve dnech, kdy je smogová situace, v kterých asi dvacet dní v roce. Jinak my vlastně tady v kraji problémy s překračováním limitu nemáme. To je skutečně jen těch dvacet dní. Že by třeba auta nemohla vyjet, která nemají známku, která si nekoupí vinětu, takže udělali bychom něco, jako, moje představa je, že bychom udělali něco jako vinětu na smogové nebo inverzní počasí, když by byla vyhlášená regulace, tak by nikdo nemohl vyjet, kdo nemá vinětu. Za utržené peníze bychom třeba mohli právě otevřít, nebo poskytnout dopravu zadarmo, ale také v celém regionu.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jenom, pardon, když mluvíte, pane primátore, o celém regionu, mluvíte o Moravskoslezském kraji, nebo o ...

Petr KAJNAR, primátor:
Tak úplně ne. My jsme rozděleni vlastně dneska z hlediska vyhlašování smogové situace, což je signál upozornění ve starém názvosloví a potom, když se vyhlašuje regulace, když to trvá několik dní a je to překročeno trojnásobně, tak se vyhlašuje regulace a tady máme tři vlastně zóny v našem kraji. Jednak je to zóna Třinecka, to je ta východní, potom je, řekněme ostravská aglomerace, což je Frýdek Místek, Ostrava a Karvinsko, kde to je vlastně taková ta pánev, která je otevřená směrem k Polsku ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A to je tedy ten, ta oblast, o které mluvíte.

Petr KAJNAR, primátor:
To já si myslím, že to tam o tohle jde hlavně, když samozřejmě zcela smogová situace zasahuje potom až od Beskyd k Jeseníkům, v celé té pánvi.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pane primátore, vy jste si nechali udělat, tím myslím vedení ostravského magistrátu o studii, která říká, že zhruba dvě třetiny vzdušného znečištění na Ostravsko přichází z Polska. Můžete s tím reálně něco udělat?

Petr KAJNAR, primátor:
Tak, je to tak. My jsme nechali analyzovat spolu s městem teda se zdravotním ústavem jsme analyzovali výskyt smogových situací v posledních čtyřech letech a ukázalo se, že ty nejhorší smogové dny v posledních čtyřech letech, těch bylo 22 a 15 z nich bylo způsobeno pohybem vzdušné masy z Polska. Takže dvě třetiny situace je způsobeno tím, že přichází ten vzduch z Polska a on při inverzi, řekněme je ten pohyb vzduchu jeden metr za sekundu, ale to za 24 hodin už dělá pár desítek kilometrů a stačí, aby se ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
No a já se ptám, můžete s tím něco reálně dělat?

Petr KAJNAR, primátor:
No, tak samozřejmě, protože já dneska, dneska to potvrzuje to, že bez toho, aniž bychom řešili situaci v Polsku, tak vlastně i kdybychom tady v naší aglomeraci stlačili veškeré zdroje na nulu, tak budeme mít smogovou situaci asi v třech čtvrtinách případů ve srovnání s tím, když si to způsobujeme jenom sami.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Víte, pane primátore, vy jste se například sešel s primátorem polských Katovic, což je město, řekněme partnerské a v podstatě na dohled v té, řekněme zájmové oblasti, která se podílí na tom znečišťování. Dohodli jste se na stejném postupu. Víte, na co se ptám. Co z toho , jak vy můžete na Poláky zatlačit, aby něco udělali?

Petr KAJNAR, primátor:
Tak, já si myslím, že je to možné, protože na základě informací, které mám od dnešního ministra Chalupy, dnešního ministra životního prostředí, tak vlastně tam příliš vstřícnosti na úrovni ministr nebylo z polské strany a tam jsme si řekli, že teda zkusíme udělat na tý lokální úrovni. Já jsem jednal se starostou Katovic a dohodli jsme se, že spolu připravíme návrh projektu a pojedeme do Bruselu, domlouvá se v tuhle chvíli schůzka s komisařem Potučníkem v Bruselu a dokonce jsme ta jednání vedli dál s tím, že by se do toho zapojily i kraje. To znamená u nás Moravskoslezský a tam Vojvodství slezské, ale trochu čekáme, až bude vlastně zvolené nové vedení kraje.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tomu rozumím.

Petr KAJNAR, primátor:
Abychom ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Víte, čemu nerozumím, pane primátore? Nerozumím tomu, protože v těch jednáních dokonce jste šli i tak daleko, že by, že uvažujete o tom, jestli by nestálo za to, pokusit se vyjednat speciální dotačný titul pro příhraniční oblast, z kterého by bylo možno financovat, řekněme ty speciální protismogová opatření.

Petr KAJNAR, primátor:
Ano, máte pravdu.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Ale ... Já vím. Řekněte mi, co konkrétního ve chvíli, kdy vy říkáte, že na straně průmyslových podniků, na straně dalších opatření je téměř všechno vyčerpáno a zbývá zejména doprava, plus třeba lokální topeniště, tak co dalšího chcete udělat, na co chcete mít ty evropské peníze?

Petr KAJNAR, primátor:
No, tak problém je, že samozřejmě my u nás můžeme, řekněme, zlepšovat dopravu, to znamená rozhodně veřejnou. Můžem převádět na nějaké nízkoemisní pohony a lokální topeniště, což se děje, je to asi tisíc kotlů z padesáti tisíc bylo pomoci dotace převedeno na lepší druh spalování. A takže tam je ještě obrovský prostor, ale na polské straně se téměř nic neděje. Oni mají vyjednané výjimky, mají vyšší limity, takže oni by se měli začít starat někdy ode dneška zhruba za pět let a to znamená, že pokud se oni nezačnou starat, tak nám se to tady nezlepší. Kdybychom byli na nule, to znamená, že pro nás je podstatná polská strana. A nemá smysl si ztěžovat do Bruselu, nebo na ně nadávat. Řekli jsme si, že zkusíme společně vyjednat program. My jsme v některých věcech přípravy projektu dále, než Poláci, nabídnout jim naše zkušenosti a připravit společný program přes hraniční spolupráce, řekněme obou měst a obou vojvodství tak, aby na polské straně se začala podstatně snižovat znečištění, protože pokud to, k tomu dojde na polské straně, tak si myslím, že dosáhneme i podstatného zlepšení u nás.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Teď úplně čistě reálně. Teď se vás ptám jako praktického politika. Myslíte si, že se to nějakým způsobem podaří, že Poláci čistě jen na základě domluvy s vámi a dalšími českými politiky prostě začnou například zpřísňovat svoje emisní limity?

Petr KAJNAR, primátor:
Já jsem o tom přesvědčen. Já jsem sám byl trošku skeptický, než jsem jel do Polska, ale našel jsem tam vlastně starostu, kterej si uvědomuje problém a který je připraven vlastně ty kroky podnikat. Dokonce jsem vlastně byl odmítnut vojvodou, to je hejtman polský, ten mě nechtěl přijmout, ale teď vlastně mám informace, že se rozhodli, že by rádi jednali. My jsme začali jednat i s krajem, který má po volbách, tak to znamená, že před volbami všechny ty samosprávy trochu už nic nedělají a nezavazují se k projektům, ale teď se zdá, že i kraj do toho půjde naplno, čili já jsem, já jsem, z toho hlediska jsem pln optimismu, ale nemyslím si, že bychom situaci vyřešili za rok, za dva. To je práce na deset let.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Říká ve Dvaceti minutách Radiožurnálu primátor statutárního města Ostrava Petr Kajnar. pane primátore, od září platí nový zákon o ochraně ovzduší, který změnil podmínky vyhlašování regulačních opatření v souvislosti s výskytem smogu a dalšího znečištění vzduchu. Jinak řečeno, pokud budou například podobné podmínky, jako třeba minulou zimu, dojde podle nového zákona k menšímu počtu vyhlášených regulací, tak se vás ptám, rozumím tomu správně, že i velcí ostravští znečišťovatelé ocelárny, koksovny, další provozy, budou moci vyrábět produkovat emise bez omezení svých provozů ve více případech, i když bude ve vzduchu spousta škodlivin?

Petr KAJNAR, primátor:
Tak, my jsme se o tom bavili s lidmi tady z meteorologického ústavu a z hygieny. Je to tak, že se uvidí, jak to bude vypadat, řekněme po zimě, nebo po těch inverzních situacích, ale předpoklad je, že by to nemělo být, co by tam bylo asi šest, nebo osm hodin. A vyhlašoval se stav regulace. Dneska je ta doba prodloužená, takže ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pardon, šest nebo osm hodin jaksi trvání těch nadlimitních stavů.

Petr KAJNAR, primátor:
Trvání nadlimitních stavů, ale ony už jsou třikrát překročeny, než se, když už se vyhlašuje regulace. Nadlimitní stav je pro prach padesát a vyhlašuje se to u sto padesáti. No a dneska je tam, tuším dva dny, v podstatě 48 hodin, takže by rozhodně nemělo docházet třeba k tomu, že je to překročeno osm hodin a oni musejí zastavovat výrobu a potom znovu spouštět. Když se mě zeptáte, co si o tom myslím, tak ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Měl jsem to v plánu, ano.

Petr KAJNAR, primátor:
Ano. Tak samozřejmě, problém je, že my tady nemáme jenom problém se znečištěným ovzduším, ale taky se zaměstnaností s tím, že naše podniky, které třeba náš velký hutní podnik je vystaven tlaku, který je daleko tvrdší dneska, než v Polsku, protože máme nižší limity, třikrát a vlastně vyhlašujeme regulaci pro ně častěji a vedle v Polsku a vlastní to i stejní majitelé vlastně, ta situace jim dovoluje vyrábět nepřetržitě. Čili, tady jsou vystavováni větším nákladům provozním a výsledek může být že to chtěj ten region opustit, což by znamenalo, že sice se nám o něco zlepší vzduch, ale ne o moc, jak říkám, protože by to přišlo z Polska, ale byli bychom konfrontováni s nárůstem nezaměstnanosti třeba o deseti tisíce a to by mělo beze sporu fatální dopad na všechny okolnosti.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pojďme si, prosím, pane primátore to, co říkáte, rozebrat. Já vím, že nejste zákonodárce, že nezodpovídáte za to, jak ten zákon, respektive ta novela zákona vypadá, ale do určité míry jeho znění a vůbec jeho dopad hájíte. Tak se vás ptám, po těch mnoha letech, kdy je Ostravsko známo jako místo, kde se nežije z hlediska vzdušného znečištění úplně dobře, tak teď je na světě zákon, který v méně případech přikazuje velkým podnikům zastavit výrobu, když je znečištění ve vzduchu. Má to pro vás nějakou logiku?

Petr KAJNAR, primátor:
No, na druhé straně, ti výrobci jsou u nás tlačeni k tomu, aby skutečně snižovali emise. A pro mě to má tu logiku že, jak říkám, kdyby oni dneska dokázali vyrábět tak, že by jejich komíny vypouštěly čistý vzduch než ty pece nabíraj, tak by to stejně tři čtvrtiny, nebo ve dvou třetinách případů nemělo na výskyt smogových situací tady vliv. To znamená, když se mě ptáte, jestli to má logiku, tak má, protože uvědomte si, že výrobci v Polsku nejsou tlačeni vůbec téměř k tomu, aby museli investovat v téhle chvíli a naši výrobci jsou tlačeni téměř nemilosrdně. Výsledkem může být, že ti naši výrobci odejdou. Budeme tu mít ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Je opravdu reálné, že by se, řekněme, koksovna, nebo že by se ocelárna Arcelor Mital sebrala a odešla do Polska?

Petr KAJNAR, primátor:
Víte, Arcelor Mital vyrábí asi sto milionů tun, v téhle chvíli vím, že zavírá ocelárnu v Belgii. Jestliže krize potrvá, tak tři miliony tun, co se vyrábí tady, klidně si dovedu představit, že je přesune třeba do Polska, kde bude mít právě z uvedených důvodů nižší výrobní náklady. To je rozhodnutí od stolu v Londýně, které bude trvat pět minut.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Hm, možná vám ta otázka nebude připadat úplně fér, ale přesto, pro vás, jako pro člověka z vedení města, je co důležitější? Udržet zaměstnanost, alespoň takovou jaká je v regionu, nebo čisté ovzduší?

Petr KAJNAR, primátor:
Obojí je důležité, ale v životě je to tak, že nikdy nedosáhnete 100 % výsledku na všech polích, protože se mnohdy to právě takhle střetává. Takže já si myslím, že dneska ten tlak na výrobce je ve stádiu, kdybych já ho osobně už nezvyšoval. A spíš bych se teda snažil, protože tady je prostor, jak v dopravě, tak v lokálních topeništích, najít peníze z evropských fondů a zároveň začít s Poláky začít spolupracovat na tom, aby i oni postupně začali snižovat emise. To si myslím, že to je tady prostor teda pro to, abychom to snížili je, a že to ta lepší cesta, než donutit naše průmyslové podniky, ať zavřou.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Víte, pane primátore, vy říkáte, že, řekněme ten prostor pro snižování emisí u těchto velkých znečišťovatelů už téměř není. K čemu tedy dostali od EU, nebo ještě dostanou, možná v průběhu tohoto roku už cca pět miliard k tomu, aby nasadili nové protiprachové filtry?

Petr KAJNAR, primátor:
Tak, zatím, pokud vím, se o pět let mluví, že těch pět miliard dostanou a podle mých informací to pořád není schváleno ze strany EU. No a já vám řeknu, že snížit, řekněme tunu prachu v těchhle průmyslových podnicích dneska vyžaduje obrovské investice. Zatímco třeba u těch lokálních topenišť je to deseti až padesátinásobně méně. Čili, kdybychom třeba skutečně měli jasnou představu ze strany státu, kam především investovat, tak by to byly lokální topeniště, protože normální kotel na tuhá paliva vyprodukuje asi 200 tun ročně a když je jich padesát tisíc, tak jsme někde na několika tisících tunách ročně a snížit to stojí, jak jsme se dozvěděli, řádově miliony, nebo desítky milionů, nebo stovky a ne miliardy. Takže to, že stát už pět let slibuje znečišťovatelům, že jim sežene nějaké evropské peníze je pěkné, zaprvé je nesehnal a zadruhé si myslím, že ty peníze by mohly být investovány lépe.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Takových bylo dnešních Dvacet minut Radiožurnálu. Primátor statutárního města Ostrava Petr Kajnar byl mým hostem. Pane primátore, díky za váš čas a hezký podvečer. Na shledanou.

Petr KAJNAR, primátor:
Děkuji, na shledanou.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Martin Veselovský byl u mikrofonu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu. Přeji dobrý poslech.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou. Zvukové záznamy Ozvěn dne i dalších zpravodajských a publicistických pořadů Radiožurnálu si můžete poslechnou v Rádiu na přání.

Pokud se chcete našeho hosta na cokoli zeptat, dotaz mu můžete zprostřednictvím formuláře. Na otázky napsané do diskusního fóra bohužel hosté nemohou reagovat. Kompletní přepisy rozhovorů zveřejňujeme zpravidla následující den ráno, v případě státního svátku o den později.

autor: mav
Spustit audio