D1 pod rentgenem

Dálnici musíme opravit poctivě. Jinak nevydrží nápor kamionové dopravy, říká Jan Rýdl

Dálnice D1 při svém 80. výročí prochází modernizací. To v podstatě znamená, že se některé její úseky od základu přestavují. Kromě toho ale musí silničáři některé její části průběžně udržovat. Jak taková průběžná údržba vypadá? Vyjeli jsme to zjistit kousek za Prahu.

„Jsme na velmi zajímavém místě. Právě tady jsme totiž loni skončili,“ ukazuje přímo u opravovaného úseku dálnice D1 mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. „Teď jsme v etapě, která opravuje silniční povrch a infrastrukturu mezi kilometry 12 a 9.“ 

Dálnice vydrží až několik let

Dodržet postup kladení jednotlivých vrstev je podle Jana Rýdla při opravách velmi důležité. Pokud by silničáři jen „seškrábli“ opotřebenou svrchní část dálnice a vylili místo ní jednu vrstvu asfaltu, asfalt by pak nevydržel tlaky, které na komunikaci vytváří především nákladní doprava.

„Kamion, který kolem nás projede, má okolo 40 tun. Jeho efekt na silniční svršek je srovnatelný s tím, jako by po tomtéž místě projelo několik stovek osobních automobilů. Přitom minimálně 20 procent tu tvoří právě nákladní doprava.“

Jak dlouho vlastně taková oprava vydrží? „V okamžiku, kdy to uděláme technologicky správně, s odpovídající údržbou dálnice vydrží až několik let,“ říká Jan Rýdl. 

A rovnou prozrazuje, kde se musíme v následujících týdnech a měsících připravit na omezení. „Až budeme s tímto klíčovým místem hotoví, budeme pokračovat směrem na Prahu, někam na kilometr 2.“

autoři: Vojtěch Koval , als
Spustit audio

Související