Některé hry jsou navržené tak, aby vytvářely závislost. Zajímejte se, co děti hrají, varuje herní designer
V konzolových a PC hrách dominují otevřené světy, v mobilních hrách zase virtuální a augmentovaná realita. „Hraju rád, vychází spousta skvělých her. Snažím se hrát z profesních důvodů,“ říká Jakub Dvorský. Trendy jsou ale stále nové.
Herní svět vychází z technologií, proto je těžké odhadnout, kam se bude vyvíjet dál. Podle Dvorského bude růst především svět virtuální reality. „Bude to čím dál zajímavější a pohlcující. Chodíte někde po venku s telefonem a něco zažíváte,“ vysvětluje designér.
Známý český herní designér Jakub Dvorský má za sebou tituly jako Samorost 2 nebo Machinarium. Podílel se i na filmu Kuky se vrací, za který byl nominován na Českého lva.
„Nikdo nedokáže předvídat, co zabere, co se uchytí. Nejpodstatnější je herní stránka. Nezáleží na grafice, jde o to, jestli je to dobrá hra,“ vysvětluje Dvorský. Jako příklad uvádí Minecraft. „Je to virtuální lego. Uchytilo se, je to kreativní.“
Hrám se věnuje i se svou dcerou. „Je potřeba kontrolovat dobu, kterou tím trávíme. Jde o to, co hraje. Hračka není samotný tablet, ale konkrétní hry. Existují hry, které děti obohatí.“
Většina her na mobilech kvalitní není a často jsou škodlivé, navržené tak, aby vytvářely závislost a nic hráči nedávají a namotají ho. Stejně jako výherní automaty.Jakub Dvorský
Problém je podle Dvorského situace, kdy necháte děti stahovat co chtějí. „Hry zadarmo, co na displeji vyskočí, nejsou dobrá volba.“
Sám Jakub Dvorský fanouškem nových trendů není. „Mám hrát hry pro jednoho hráče, které prožívám někde v klidu,“ vysvětluje. Přirovnává to ke čtení knih nebo sledování filmů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.