Nákup a reklamace potravin

10. listopad 2005
Vaše téma

Možná i vám už se někdy stalo, že jste si z obchodu přinesli nějaké prošlé nebo závadné potraviny. Jindy zase nejsme spokojeni s hygienickými podmínkami při jejich prodeji. Která instituce může zjednat nápravu - to se nás zeptal pan Svoboda z Prahy. Dozorových orgánů je víc, třeba Česká obchodní inspekce nebo hygienické stanice, ale asi nejlepší je stížnosti tohoto druhu adresovat přímo Státní zemědělské a potravinářské inspekci, říká její mluvčí Daniela Kolejková. A kdy by se na ni měl zákazník obrátit?

Kolejková: Je to v zásadě tehdy, jestli zjistí nějaký nedostatek, například v prodejně, a neuspěje se svou stížností a snahou přímo na místě. Pak nic jiného nezbude, než se obrátit na některý z kontrolních orgánů. My se snažíme neustále spotřebitele inspirovat k tomu, aby se pokoušeli více bránit sami a nenechali si vnutit vše, co se jim v obchodní síti nabízí.

Ono to vůbec není maličkost - jíst prošlé nebo dokonce zkažené potraviny. Kromě bezprostředních zažívacích potíží můžeme při jejich pravidelné konzumaci vážně ohrozit zdraví své i své rodiny.

Kam je nejlepší své podněty posílat?

Státní zemědělská a potravinářská inspekce má ústředí v Brně na Květné ulici číslo 15. Kontaktovat ji můžete i telefonicky na číslech 542 42 66 30, koncové dvojčíslí může být až 33. Webová adresa je szpi.gov.cz. Zajímalo nás, jestli se inspekce zabývá i anonymními stížnostmi.

Kolejková: Ano, bereme v úvahu i anonymní podněty, jsou pro nás důležitou, obyčejně přesně zacílenou informací. Výjimka je v tom, že nemáme komu odpovědět, jak kontrola dopadla.

Inspektoři obvykle dávají obchodníkovi určitý čas k nápravě nedostatků, teprve pak udělí pokutu, která může být až 3 miliony korun.

Pokuty by se ale měly mnohonásobně zvýšit.

Ministr průmyslu Milan Urban chce, aby to od nového roku bylo až 50 milionů - kvůli vážným nedostatkům při prodeji potravin, na které se přišlo v obchodních řetězcích - některé praktiky byly už za hranicí zákona. V posledních měsících se i proto počet stížností od občanů ohromně zvýšil.

Kolejková: Dostáváme více podnětů už od data, kdy jsme zveřejnili první informaci 21. září o uzavření prodejny v Jindřichově Hradci. Od té doby mnohonásobně narostlo podnětů od spotřebitelů, asi desetkrát více než v předchozím období. Přidá nám to sice práci, ale vidíme, že spotřebitelé si začali všímat stavu prodejních míst a jaké potraviny se prodávají.

Tady je namístě ještě upozornit, že s podezřením na nezákonné praktiky při prodeji potravin se můžete obrátit i na bezplatnou linku Ministerstva zemědělství 800 100 199. Také obchodní řetězce si uvědomují vážnost situace, třeba Ahold má také bezplatnou linku, na kterou můžete sdělovat své připomínky - má číslo 800 402 402.

autor: pad