Nákladní plachetnice? Firma Airseas testuje loď taženou drakem. Má přinést úsporu paliva a snížit emise

Nákladní lodní dopravu možná čeká návrat k plavidlům poháněným větrem. Nepůjde o klasické plachetnice. Vítr by ale mohl v přepravě nákladů na dlouhé vzdálenosti alespoň částečně pomáhat. Se zkouškami prvního takového plavidla chce začít v lednu ve francouzském přístavu La Rochelle firma Airseas, kterou podporuje výrobce letadel Airbus a taky francouzská vláda. Jak mají plavidla na částečně větrný pohon fungovat?

Rameno se vzdušným drakem

Na přídi nových nákladních lodí bude skládací rameno s lanem. To teď instalovala společnost Airseas na loď s názvem Ville de Bordeaux, která kotví v přístavu La Rochelle. K rameni je připevněné lano a na něm kite, jakýsi obří vzdušný drak. Kdo viděl u moře kitesurfing – jak se surfaři na prknech nechají táhnout drakem – může si představit něco obdobného.

Tento drak ale bude mnohem větší – dosahuje rozlohy až 500m2. Nepotáhne loď sám, ale bude pomáhat s jejím pohybem. V provozu budou i dieselové motory, ale loď nebude muset spálit tolik nafty.

Úspora paliva i CO2

Proto každý pomocný tažný drak přinese úsporu paliva až 20 procent. O to méně bude také loď vypouštět CO2 do ovzduší. Pro srovnání: standardní nákladní kolos standard s 8 tisíci kontejnery spotřebuje denně 225 tun nafty. S drakem jí bude o 45 tun méně, což už je velká úspora.

Firma AirSeas má s lodí vybavenou tažným drakem podle generálního ředitele společnosti Vincenta Bernatetse pro příští rok zatím střízlivé plány.

Konečným produktem bude plavidlo Ville de Bordeaux, které má každý měsíc jet jednou z Francie do Spojených států a zpět s nákladem leteckých součástek.

Zkušební fáze prvního plavidla s pomocným větrným drakem má trvat šest měsíců.

autoři: Pavel Novák ,
Spustit audio

Související