Nákladní plachetnice? Firma Airseas testuje loď taženou drakem. Má přinést úsporu paliva a snížit emise
Nákladní lodní dopravu možná čeká návrat k plavidlům poháněným větrem. Nepůjde o klasické plachetnice. Vítr by ale mohl v přepravě nákladů na dlouhé vzdálenosti alespoň částečně pomáhat. Se zkouškami prvního takového plavidla chce začít v lednu ve francouzském přístavu La Rochelle firma Airseas, kterou podporuje výrobce letadel Airbus a taky francouzská vláda. Jak mají plavidla na částečně větrný pohon fungovat?
Rameno se vzdušným drakem
Na přídi nových nákladních lodí bude skládací rameno s lanem. To teď instalovala společnost Airseas na loď s názvem Ville de Bordeaux, která kotví v přístavu La Rochelle. K rameni je připevněné lano a na něm kite, jakýsi obří vzdušný drak. Kdo viděl u moře kitesurfing – jak se surfaři na prknech nechají táhnout drakem – může si představit něco obdobného.
Tento drak ale bude mnohem větší – dosahuje rozlohy až 500m2. Nepotáhne loď sám, ale bude pomáhat s jejím pohybem. V provozu budou i dieselové motory, ale loď nebude muset spálit tolik nafty.
Úspora paliva i CO2
Proto každý pomocný tažný drak přinese úsporu paliva až 20 procent. O to méně bude také loď vypouštět CO2 do ovzduší. Pro srovnání: standardní nákladní kolos standard s 8 tisíci kontejnery spotřebuje denně 225 tun nafty. S drakem jí bude o 45 tun méně, což už je velká úspora.
Firma AirSeas má s lodí vybavenou tažným drakem podle generálního ředitele společnosti Vincenta Bernatetse pro příští rok zatím střízlivé plány.
Konečným produktem bude plavidlo Ville de Bordeaux, které má každý měsíc jet jednou z Francie do Spojených států a zpět s nákladem leteckých součástek.
Zkušební fáze prvního plavidla s pomocným větrným drakem má trvat šest měsíců.
Související
-
Evokuje kajutu kapitána Nema, popisuje propagátor alternativního bydlení svůj pojízdný dům
Mobilní dům Aranka připomíná kosmickou loď nebo obytný vůz se solárními panely. „Stavba získává i váš energetický profil a je schopna predikovat,“ říká Vladimír Pešek.
-
Žádná posádka ani kajuty nebo kuchyň. Norská chemická firma vyvíjí autonomní elektrickou loď
Místo dieselových motorů baterie a místo posádky více nákladu. Jedna z největších chemických firem v Norsku, Yara International, vyvíjí autonomní nákladní loď na elektrický pohon.