Mohli tu natočit Přednostu stanice, ale nakonec došlo na Pány kluky

18. květen 2013
Po Česku

Největší audioportál na českém internetu

Vzpomínáte na snímek Páni kluci? Právě tady se natáčel | Foto: Václav Žmolík, Český rozhlas

pozvánka do železničního muzea v Zubrnicích, kde se natáčel film Páni kluci

Vydejme se na další výlet! Tentokrát zaujme hlavně ty, kteří se zajímají o železnici a starou techniku. Něco málo však budeme mít také pro milovníky filmů. Že nevíte, jak to jde dohromady?

Motorák, kterému se hovorově přezdívá Hurvínek, mě dovezl z Ústí nad Labem a už se zas vrací zpět po zubrnické železnici. A ke mně míří správce jednoho z našich nejhezčích železničních muzeí Libor Jurášek.

„Jsme v dopravní kanceláři, kterou jsme otevřeli teprve vloni. Můžete si tu představit, jak se před lety pracovalo výpravčím, kteří prodávali jízdenky. Máme tady okénko, pult a stůl. Jsou tu i veškeré telegrafní a telefonní přístroje nebo trezor,“ ukazuje.

Čtěte také

Docela dobře by tu Vlasta Burian mohl natáčet Přednostu stanice. Jenže nenatáčel. Zato tu vznikl o pár desítek let později jiný populární film, jak připomínají ve skladu, který je přístavkem nádražní budovy.

Překvapí vás auto na kolejích

„Máme tu fotky z filmu Páni kluci, které nám tu filmaři ponechali. Všechny fotografie, co jsme dostali, jsme také vystavili. Můžete si prohlédnout i jízdenky z filmu,“ nastiňuje Libor Jurášek.

Najdete tu i ministerskou drezínu

Uvidíte také modelovou železnici s věrnou kopií nádraží v nedalekém Levíně, kde se natáčely některé záběry zmíněného snímku s energickou tetou Apolenou v podání Ivy Janžurové.

Čtěte také

O kousek dál stojí na kolejích odstavená francouzská lokomotiva, která pamatuje boje první světové války, a vedle ní historické osobní i nákladní vagóny. V nich uvidíte expozici železničního osvětlení a také zabezpečovací zařízení. Prohlédnout si můžete také jakési auto na kolejích.

O areál pečuje dvacetičlenná parta nadšenců

„To je ministerská drezína značky Tatra. Tento typ jste mohli vidět ve snímku Ostře sledované vlaky,“ podotýká Libor Jurášek. „Stojíme před takzvanou remízou, garáží na drezíny. Je tu několik druhů drezín a traťmistrovské kolo,“ popisuje.

O všechno se stará zhruba dvacítka dobrovolníků z občanského sdružení Zubrnická museální železnice. Právě oni dokázali obnovit provoz na šestikilometrovém úseku lokálky z Velkého Března do Zubrnic, který byl zrušen v 70. letech minulého století. Znamenalo to vyměnit asi devět pražců z deseti. Tehdy můj průvodce získal nevšední vědomosti. „Když měníte ve dvou lidech, zvládnete tak čtyři pražce za den,“ tvrdí.

V této historické kanceláři si můžete představit, jak kdysi vypadala práce výpravčího

Čtěte také

Díky zájemcům o železniční historii dnes opět mezi Velkým Březnem a Zubrnicemi jezdí vlaky. Můžete se tu projet i na pákové drezíně.


Zobrazit Železniční muzeum Zubrnice na větší mapě