Mohli tu natočit Přednostu stanice, ale nakonec došlo na Pány kluky

pozvánka do železničního muzea v Zubrnicích, kde se natáčel film Páni kluci
Vydejme se na další výlet! Tentokrát zaujme hlavně ty, kteří se zajímají o železnici a starou techniku. Něco málo však budeme mít také pro milovníky filmů. Že nevíte, jak to jde dohromady?
Motorák, kterému se hovorově přezdívá Hurvínek, mě dovezl z Ústí nad Labem a už se zas vrací zpět po zubrnické železnici. A ke mně míří správce jednoho z našich nejhezčích železničních muzeí Libor Jurášek.
„Jsme v dopravní kanceláři, kterou jsme otevřeli teprve vloni. Můžete si tu představit, jak se před lety pracovalo výpravčím, kteří prodávali jízdenky. Máme tady okénko, pult a stůl. Jsou tu i veškeré telegrafní a telefonní přístroje nebo trezor,“ ukazuje.
Docela dobře by tu Vlasta Burian mohl natáčet Přednostu stanice. Jenže nenatáčel. Zato tu vznikl o pár desítek let později jiný populární film, jak připomínají ve skladu, který je přístavkem nádražní budovy.
Překvapí vás auto na kolejích
„Máme tu fotky z filmu Páni kluci, které nám tu filmaři ponechali. Všechny fotografie, co jsme dostali, jsme také vystavili. Můžete si prohlédnout i jízdenky z filmu,“ nastiňuje Libor Jurášek.
Uvidíte také modelovou železnici s věrnou kopií nádraží v nedalekém Levíně, kde se natáčely některé záběry zmíněného snímku s energickou tetou Apolenou v podání Ivy Janžurové.
O kousek dál stojí na kolejích odstavená francouzská lokomotiva, která pamatuje boje první světové války, a vedle ní historické osobní i nákladní vagóny. V nich uvidíte expozici železničního osvětlení a také zabezpečovací zařízení. Prohlédnout si můžete také jakési auto na kolejích.
O areál pečuje dvacetičlenná parta nadšenců
„To je ministerská drezína značky Tatra. Tento typ jste mohli vidět ve snímku Ostře sledované vlaky,“ podotýká Libor Jurášek. „Stojíme před takzvanou remízou, garáží na drezíny. Je tu několik druhů drezín a traťmistrovské kolo,“ popisuje.
O všechno se stará zhruba dvacítka dobrovolníků z občanského sdružení Zubrnická museální železnice. Právě oni dokázali obnovit provoz na šestikilometrovém úseku lokálky z Velkého Března do Zubrnic, který byl zrušen v 70. letech minulého století. Znamenalo to vyměnit asi devět pražců z deseti. Tehdy můj průvodce získal nevšední vědomosti. „Když měníte ve dvou lidech, zvládnete tak čtyři pražce za den,“ tvrdí.
Díky zájemcům o železniční historii dnes opět mezi Velkým Březnem a Zubrnicemi jezdí vlaky. Můžete se tu projet i na pákové drezíně.
Zobrazit Železniční muzeum Zubrnice na větší mapě
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Konec války na Ukrajině? Optimismus není na místě. Rusko z požadavků nesleví, míní analytik Smetana
-
Zákon o lobbingu míří do Senátu. Piráti ho chtějí opravovat, podle ODS by to ohrozilo jeho schválení
-
Rozhodla naše vyloučení. Musíme být více disciplinovaní, ví Voženílek po první prohře na turnaji
-
Kauza Kuciak stále není u konce. Slovenský nejvyšší soud zrušil dosavadní rozsudek