Ministr školství: Platy učitelů porostou. Otevřeně ale říkám, že 130 procent průměrné mzdy to nebude. Situace to neumožňuje
Jak pokračuje vyjednávání o rozpočtu na školství v příštím roce? Kolik budou brát učitelé? Co čeká školníky, asistenty pedagogů nebo personál školních jídelen? A nezastiňují debaty o penězích podstatnější změny, které by české školy a hlavně žáci a studenti potřebovali? Tomáš Pancíř se ptal ministra školství Mikuláše Beka z hnutí STAN.
Učitelé mají ze zákona brát od příštího roku 130 % průměrného platu. V zákoně ale není jasné, z jakého základu se to má počítat. Už jste dospěli k dohodě, co bude základem?
Je potřeba říct, že zákon neříká, že budou učitelé brát 130 % průměrného platu. Zákon říká, že se kapitola ministerstva školství bude rozpočtovat tak, aby umožňovala v průměru 130 % průměrného platu v ekonomice pro učitele, a neříká, kde je základna.
Čtěte také
Ministerstvo školství je toho názoru, a já s tím souhlasím, že bychom měli hledat cestu, která by nebyla příliš daleko od aktuálního stavu 130 %, ale na druhé straně rozpočtové možnosti v tuto chvíli garantují to, že se to bude počítat tak jako v jiných oblastech, kde se počítá vztah k průměrné mzdě, a to se dělává například u ústavních činitelů, ale i v jiných položkách podle aktuálně dostupných skutečných údajů, a ty jsou v tomto roce k dispozici za minulý rok.
Vy jste v rozhovoru pro Deník N řekl, že vaše propočty ukazují, že pokud by to bylo z této základny, tak vztaženo k příštímu roku učitelé budou brát v průměru 113 % průměrné mzdy. To se budete snažit učitele jako vláda přesvědčit, že 113 je 130?
Zákon neříká, že budou brát 130 % aktuálního stavu v daném momentu.
Učitelé budou jedinou skupinou zaměstnanců placených státem, kterým nominálně plat vzroste
Na druhé straně v debatách přece celou dobu od koaličních politiků zaznívalo, že cílem je, aby učitelé brali 130 % průměrného platu. Neznělo tam, že to bude plat předloňský nebo předpředloňský...
Garance se netýká 130 % v aktuální momentu, přestože bychom si to mnozí přáli. Garance je formulována jinak. Přesto to znamená, že učitelé budou jedinou skupinou zaměstnanců placených státem, kterým nominálně plat vzroste – v průměru o nějakých 3000 korun. Všem ostatním nominálně platy klesnou. Všem ostatním zaměstnancům státu budou platy nezbytně klesat v objemu 2 %. V tomto případě učitelé mají určitou chráněnou pozici. Jsem si vědom toho, že očekávání bylo ze strany mnoha učitelů vyšší, na druhé straně v kontextu stability veřejných financí je debata omezována limity, které jsou poměrně jasné.
Čtěte také
Nebylo by ze strany vlády férové říct, že jste sice zákon schválili a chtěli to jinak, ale realita je taková, že na to teď nemáte? Nebylo by to férovější než to přepočítávat na předloňský rok?
My to férově děláme. Zákon říká, že to musíme takto rozpočtovat, že vypočítáme nějakých 130 % průměru. Já otevřeně říkám, že to nebude 130 % aktuální průměrné mzdy v příštím roce. Bude to podle našich odhadů nějakých 113 %. Je to dáno tím, že jsme v ekonomicky neklidné době. Výpočet podle minulého roku by v klidnějších ekonomických časech, kdy není vysoká inflace, nebyl tak daleko od reality, jako je to tentokrát.
Říkám to otevřeně, nepředstírám, že dáme 130 % aktuálního platu, vysvětluji důvody, proč tomu tak je, a zároveň vysvětluji, že ostatní zaměstnanci placení státem budou muset žít s reálným poklesem či stagnací mezd podle toho, jak to zaměstnavatelé dokážou vyřešit. Jde o situaci danou tím, že v příštím roce máme-li snižovat schodek státního rozpočtu, a já to považuji za nezbytné, nemáme-li zvyšovat zadlužení, které nás bude stát v příštím roce 100 miliard korun, které jsme mohli použít na něco rozumnějšího, než je splátka dluhopisů, ale 100 miliard odejde na splátku dluhu, tak prostě v těchto mantinelech je toto maximum možného.
Čtěte také
Na druhé straně je třeba říct, že součástí debaty o konsolidačním balíčku byly také věci, které by se dotkly učitelů, jako je zvyšování přímé pedagogické činnosti, kde jsme se rozhodli k takovému kroku zatím nepřistupovat.
Na jak dlouho?
Nevím, ale ona debata je legitimní, protože podle všech mezinárodních statistik naši učitelé učí o něco méně hodin týdně, než je obvyklé. Ale na druhé straně je potřeba v debatě vidět také to, že naši učitelé mají některé povinnosti, které v jiných zemích učitelé nemají.
Vrátíte se k debatě ještě v tomto volebním období?
Debata bude určitě probíhat. Nevím, s jakým výsledkem. Podle různých statistik ale náš vzdělávací systém není organizován efektivně. Máme hodně škol, malých škol, máme nepříznivý poměr žáků nebo studentů na jednoho učitele, výrazně nižší, než je průměr ve vyspělých zemích. A tyto věci budeme muset promýšlet a budeme hledat cestu, jak systém nastavit lépe tak, aby v něm bylo možné zvyšovat platy učitelů podle závazků jak ze zákona, tak i z politických vyjádření z minulosti.
Dojde k tomu, že se malé školy budou slučovat.? A do jaké míry budou vzdělávací plány méně objemné? Poslechněte si celých 20 minut Radiožurnálu.
Související
-
Učitelé mají mít plat kolem 130 procent průměrné mzdy, schválili senátoři
Senát návrh schválil po víc než tříhodinové debatě navzdory nejasnostem, z jakých dat bude objem peněz na platy pedagogů vycházet. Ministr školství chce o určení výše platů jednat s odbory.
-
Odpolední publicistika: Zadlužování státu. Platy učitelů a výdaje na školství. Přesčasy lékařů
Proč se český stát zadlužuje nejrychlejším tempem ze zemí EU? Odpovídají výdaje na české školství a úroveň učitelských platů dlouhodobým slibům vlády?
-
Akademici se musí podílet na efektivitě univerzit, zdůrazňuje Wildová z ministerstva školství
Akademici plánují na Den učitelů protestovat v devíti českých městech. Vadí jim nízké platy. Plánuje ministerstvo školství situaci řešit?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka