Ministr dopravy Zdeněk Žák ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

Úsek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší na D1, tedy devět kilometrů dálnice, představuje území, kde si stát a soukromé stavební firmy kolíkují pozice. Právě na tomto úseku se ukazuje, jak dobře byly uzavřeny smlouvy na rekonstrukci dálnice, nebo jak špatně, kolik peněz je stát ochoten zaplatit navíc a jak silnou pozici vlastně firmy mají. A také se ukazuje, že pod vrchní vrstvou přes 30 let staré komunikace je něco jiného, než průzkum před několika lety ukazoval. Otázka tedy zní: stane se z rekonstrukce D1 černá díra na peníze?

Martin VESELOVSKÝ, moderátorV brněnském studiu Radiožurnálu je ministr dopravy Zdeněk Žák. Dobré odpoledne.

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravy v demisiDobrý den.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorPane ministře, podle letáku Ředitelství silnic a dálnic, který držím před sebou, což nemůžete vidět, protože jste v Brně, ale věřte mi, z května tohoto roku je cena rekonstrukce 9 kilometrů mezi Lhotkou a Velkou Bíteší necelých 597 milionů korun. Kolik je to teď v půli srpna?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravy v demisiJe to stále 597 milionů korun a já doufám, že to nebude o mnoho více.

Čtěte také

Martin VESELOVSKÝ, moderátorCo to znamená o mnoho více?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravy v demisiTak, jak známo, my se potýkáme s dědictvím, které není příliš blahé toho, že stát tady v podstatě všechny účastníky řízení motivoval k tomu, aby se chovali patologicky, a překvapivým, v uvozovkách překvapivým výsledkem je, že oni se patologicky chovají a my se to snažíme změnit, takže zdědili jsme situaci, kdy je velmi volný itinerář, to znamená, něco, co by se dalo postavit za poloviční čas, se staví dvojnásobek, zdědili jsme situaci, kdy účastníci těch soutěží jsou zvyklí, že za nějakou cenu stavbu vysoutěží a za úplně jinou, v závorce vyšší, ji potom zrealizují a my se teď všechny snažíme přesvědčit o tom, že tahle doba skončila a že se stát začíná chovat jinak a vyžaduje to od všech ostatních. A vidíte i ti účastníci se nám okamžitě automaticky rozdělili do takových dvou podmnožin, jedna podmnožina se s tím snaží nějakým způsobem vypořádat, a pak druhá podmnožina těch pomalejších, které, kteří s tím mají problém.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorDo té, jak vy říkáte pomalejší podmnožiny, patří firma, která pracuje právě mezi Velkou Bíteší a Lhotkou, tedy OHL ŽS?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravy v demisiZatím to tak vypadalo.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorA pomalejší znamená, že s ní stát už nebude chtít spolupracovat?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravy v demisiJá jsem to neřekl, ale na druhé straně musí být všem jasné, že ve všech dalších výběrových řízeních budou posuzovány i takzvané reference a já si nejsem jist, jestli nejlepší referencí pro firmu je, že ultimativně jedná s investorem, respektive se státem, že ultimativně zastavuje výstavbu místo toho, aby jednala, a dožaduje se vyššího rozpočtu metodami, které k tomu civilizovanému chování příliš nepatří.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorTedy bude mít výrazně nevýhodnější pozici, než ostatní firmy, které to nedělaly?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravy v demisiJá se obávám, že ano.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorPane ministře, když si přečtu to, co říkal šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák v neděli v České televizi, tak tam stojí, že vícepráce na tomto úseku budou maximálně do 5 % ceny, což je, když to budeme zaokrouhlovat, nějakých 30 milionů korun, to sedí?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravy v demisiPro mě je úplně nepřijatelné hovořit dopředu o tom, jaká částka je přijatelná, jaká je nepřijatelná. Pro mě i 1 % je velmi špatný výsledek, byť bylo zvykem a koneckonců i ta zákonná hranice je nastavená na procentech 20. Ale všechno to vyplývá z toho, že tady vlastně v té dopravní infrastruktuře to očekávání toho trhu je dáno zvykem a opravdu bylo dobrým, v uvozovkách dobrým zvykem, že se ty vícepráce schvalovaly podstatně paušálně. Něco, co je úplně nepředstavitelné, kdybyste si pozval opraváře na pračku, abyste ho tam zamkl v bytě, nechal ho, ať si s pražskou dělá, co chce, a on vám potom vyúčtoval vícepráce, aniž byste dopředu tušili, jak budou drahé, takže prostě tahle doba skončila a je to jenom otázka času, kdy to všichni ti účastníci pochopí.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorKdyž bych se podržel tedy vaší metafory, pane ministře, s tou pračkou, popravdě řečeno ve chvíli, kdy přestane prát a já si pozvu opraváře, tak ještě nevím, co jí je.

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravy v demisiAno, ale určitě tomu opraváři dáte aspoň základní zadání v tom, že nechcete, aby ta oprava byla dražší než normální pračka, respektive, jestli jste někdy dával jakýkoliv spotřebič do servisu, tak v případě, že cena opravy přesáhne nějakou sumu, na kterou jste se dopředu domluvili, tak je opravář povinen vám, s vámi udělat dohodu, jestli s tím souhlasíte, nebo nikoliv, a to hovoříme o tisícikorunových částkách. Podivné je, že v řádu miliard se stát choval úplně jinak.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorJenom, abych to úplně správně pochopil, ve chvíli, kdy říkáte, že byly smlouvy nastaveny tak, že ta práce se dělá nějaký čas, byť by bylo možno ji odvést za polovinu času, ta stejná úměra podle vašeho názoru platí i u ceny?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravy v demisiNo, samozřejmě, je to ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátorŠlo by to tedy udělat za polovinu z těch 597 milionů?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravy v demisiNe, to já netvrdím, tady v podstatě celý ten systém byl nastaven tak, aby nutil všechny, aby předražovali. Jestliže projektant je ohodnocen podle objemu projektu, no, tak, když bude mít 10 variant řešení, nezlobte se na mě, byl by blázen, kdyby si nezvolil a vám odborně nevyargumentoval tu nejdražší. No, a my chceme, aby to bylo přesně naopak, aby ten projektant, stavitel, opravář vydělával ještě více, ale na tom, že nám tu stavbu zlevní. Není to nic levného. Prostě takhle funguje okolní svět, jenom Česká republika v tom byla jiná a i ti soutěžící o státní peníze si na to zvykli.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorNa druhou stranu ve chvíli, kdy i lidé z Ředitelství silnic a dálnic přiznávají, že ten geologický průzkum, a teď se tedy bavíme o těch 9 kilometrech kolem Bíteše a Lhotky, takže ten geologický průzkum nebyl úplně tak kvalitní a komplexní, jak měl nebo mohl být. Tak co je divného na postoji té firmy, že chce možná více peněz?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravy v demisiNo, divná jsou ta ultimáta. Partneři vždycky mezi sebou vyjednávají a válčit se snaží vůbec nezačínat, když tak, až vyjednávání selžou. Já jsem nikdy nikde neřekl, že by vina nemusela být taky na straně státu, já ji tam dokonce vidím, ale to, co je podivné, prostě zastavovat stavbu místo toho, abych jednal. To, co my do toho zase vnášíme nového, že my jsme neřekli, že se nemůžou vyskytnout vícepráce, to se stát může, ale řekli jsme, že ty vícepráce budou podstatně přísněji posuzovány a hlavně, že každou vícepráci my chceme, aby byl jasně definován její pachatel, dokonce jsme to tak nazvali, byť to nemusí vždycky znamenat to nejpejorativnější slovo. Jinak řečeno v případě, že dojde k situaci, že opravdu by se měla uznat vícepráce, tak my chceme, aby nejdříve byla zdokumentována, vyčíslena a abychom u toho měli jasnou definici, kde vznikl ten problém, jestli projektant špatně naprojektoval, jestli geologický průzkum byl proveden nedostatečně anebo jestli se opravdu jedná o nějakou tu vyšší nepředvídatelnou moc, která ovšem bývá velmi, velmi, velmi řídká. A zároveň jsme řekli, že budeme požadovat náhradu škody, to znamená, pokud ta příčina byla systémová, tak budeme vyžadovat náhradu škody, pokud bylo osobní zavinění, že z toho budeme vyvozovat důsledky vůči těm osobám až do důsledků trestněprávních. Takže to je ten nový systém, ale pozor, pořád hovořím o té represi. Ta je až na posledním místě. To, v co se upírají naše naděje, a znovu říkám, nevymýšlíme to my, takhle funguje civilizovaný svět, že my chceme co největší množství těch soutěžících přesvědčit, že se mají chovat pozitivně a že na tom vydělají, a potom ten represivní aparát můžeme jaksi zaměřit jenom na těch pár patologických jedinců, kteří to nechtějí pochopit. Zase já jsem k tomu uváděl ze života takový příklad, dnes máme pátek, představte si páteční špičku v nějakém supermarketu a v jeden okamžik všichni zákazníci začnou krást. Ani ta nejlepší ochranka ten supermarket neochrání. My chceme, aby se ta ochranka, v tomto případě kontrolní a represivní aparát státu, mohla zaměřit jenom na ty, kteří nechtějí pochopit ta nová pravidla, ale zároveň chceme motivovat co nejvíce těch účastníků, aby se chovali prospěšně. A mimochodem neříkáme to jenom o dopravní infrastruktuře, totéž platí pro celou dopravu. Já bych možná řekl pro celou veřejnou správu, ale tu nechci já reformovat, mně docela stačí ta doprava.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorRozumím. Říká zatím ve Dvaceti minutách Radiožurnálu ministr dopravy Zdeněk Žák. Uvedení do provozu, pane ministře, těch 9 kilometrů, o kterých mluvíme, bylo v květnu tohoto roku plánováno na říjen roku příštího. Ta současná verze stále trvá?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravy v demisiJá jsem se ..., já teď nevím, jestli říci naštěstí nebo bohužel, ten harmonogram výstavby je natolik volný, že pokud ta firma se bude aspoň trochu činit, tak to dokončit může. Celá vlastně ta rekonstrukce D1 by za jistých okolností mohla probíhat možná trochu lépe, ale s tím my nic nenaděláme, protože takto byly nastaveny smluvní vztahy. Je to podobné jako s těmi nešťastnými registry vozidel. Zase prostě stát se choval nebo ministerstvo dopravy nekvalifikovaně, nekompetentně. V každém projektu, když inženýr připravuje nějakou stavbu, nějaký projekt, je jasné, že než ho spustíme, musíme ho vyzkoušet a když ho chceme spustit, tak ho musíme spustit v době, kdy jsme schopni ho realizovat. Jestliže tady došlo k objektivnímu zpožďování, jo, které opravdu já uznávám, že ten zadavatel nemohl ovlivnit, ta odvolání se k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a tak dále, a tak dále, no, tak, pokud jsme věděli, že ty práce zasáhnou do zimního období, kdy se prostě pracovat nedá, tak měly být možná zahájeny až někdy na jaře, aby tam zbytečně řidiči přes zimu nejezdili okolo úseku, na kterém se nedá stavět. Ale říkám, to už je pláč na rozlitým mlékem. To je prostě to naše poučení, které nechceme zopakovat.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorChápu. Zajímá mě jenom jedna věc, přijde nebo přijde na rekonstrukci dalších mnoha úseků dálnice D1, lze očekávat úplně stejné problémy, jako že se bude zjišťovat, že v geologickém podloží není to, co jsme očekávali, jako že budou firmy požadovat relativně nákladní vícepráce, tedy zaplatit ty vícepráce a podobně, lze to očekávat i v těch příštích letech?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravy v demisiVíte, já jsem ze zkušenosti ze zahraničí hluboce přesvědčen, že pokud se nám podaří ustát to stanovisko, to tvrdé, pevné, nekompromisní stanovisko státu v prvních jednom, dvou, třech případech, takže nakonec všichni pochopí, že to nemá cenu. To stejně tak jak ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátorA pardon, pane ministře, proč by se vám to nemělo podařit?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravy v demisiNo, já, pokud to bude v mých rukou, tak jsem si skoro jist, že se mi to podaří. Nicméně nemůžu hovořit třeba za své nástupce. Víte, že nevíme, jak dlouhý, dlouhou dobu má před sebou tato vláda, to znamená, že já něco nastartuju, co můj nástupce buď v tom bude pokračovat, nebo zařadí zpátečku. V tomto případě si myslím, že by byl blázen, kdyby, kdyby ji zařazoval, ale jistě uznáte, že můžu hovořit jenom já sám za sebe. To znamená, pokud to bude v mých rukou, já jsem si prakticky jist, že takové případy se nebudou opakovat. Navíc ono to vypadá, jako že se, že jsme tady kápli nebo objevili něco úplně nepředvídaného. No, lidé, kteří znají nejen tu moderní techniku, ale i historii výstavby dopravních staveb v minulosti, tím překvapeni zas až tak nejsou. Prostě to, na co jsme narazili na D1, je důkazem toho, že naši předkové stavěli úsporněji, že prostě nosné těleso té dálnice postavili masivněji, než ten odstavný pruh, po kterém se nejezdí, a že je to samozřejmě levnější. S tím podle mého soudu už pouhý znalec historie musel počítat a my se teď ptáme samozřejmě, proč to pro nás musí v tuto chvíli býti překvapením. Rozhodně to není něco podobného, jako třeba situace na D47, kde se zjišťují podstatně závažnější věci.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorStále posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu, dnes se ptám ministra dopravy Zdeňka Žáka. Pojďme od pozemní dopravy k letecké, ke státní společnosti Řízení letového provozu. Z jakého důvodu probíhá z vašeho popudu v této státní společnosti hloubková kontrola hospodaření?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravy v demisiNo, z důvodu jednoho z největších překvapení zatím, které jsem zažil já ve svém úřadu, protože já jsem zjistil, že v tom Řízení leteckého provozu naprosto nestandardně už nebyla kontrola odboru našeho vnitřního auditu více než 4 roky, což musím říci, že je velmi, velmi nestandardní, protože ve všech ostatních organizacích ty kontroly probíhají průměrně jednou za jeden až jeden a půl roku a pouze jedna jediná organizace té kontrole nebyla podrobena mými předchůdci takhle dlouhou dobu. Pro mě to bylo velmi nemilé zjištění. A když za mnou přišla ředitelka odboru vnitřního auditu, jestli konečně já budu ochoten podepsat se pod to, že vyšleme kontrolu do Řízení letového provozu, přiznám se, že jsem ani vteřinu neváhal a hlavně jsem ani v nejhorším snu netušil, co se spustí, že například se dočkáme velmi ostrého prohlášení odborové organizace, které je podle mě jednou z nejskandálnějších věcí, se kterou já jsem se setkal za celou dobu své kariéry.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorA pardon, pane ministře, proč myslíte? Ti odboráři se jednak postavili za svého ředitele, za ředitele ŘLP Jana Klase a pak říkají v podstatě, že vaše prohlášení tak úplně nevychází z reality, že hospodaření Řízení letového provozu chodí podle trochu jiných pravidel, než vy jste argumentoval?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravy v demisiNo, vidíte, a když tam zašlu, vyšlu objektivní kontrolu, která to má zjistit, tak opět titíž odboráři protestují a nezlobte se na mě, pokud někdo protestuje proti tomu, abych já zkontroloval, jestli se řádně hospodaří ve firmě, kudy ročně protékají 3 miliardy korun nebo více než 3 miliardy korun, peněz našich občanů, tak minimálně je to pro mě velmi, velmi překvapivé.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorA pardon, pane ministře dopravy, nezlobte se, já vás to nechám domluvit, jenom to je docela důležité, v té zprávě odborářů, kterou jste zmiňoval, je také psáno o tom termínu, který jste teď použil, to znamená, Řízení letového provozu opravdu hospodaří s více než 3 miliardy peněz, to je řekněme obrat a oni říkají, že to nejsou peníze daňových poplatníků, protože ty peníze jdou, nebo od leteckých společností, jejichž stroje přelétají nad Českou republikou, a pak jsou opět používány na provoz této státní společnosti.

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravy v demisiVidíte, a to si myslím, že to si vyslechněme hodně dobře tady toto prohlášení, že opět, já skoro mám pocit, že někdo má pocit, že mu Řízení letového provozu patří, prostě ne. Řízení letového provozu je státní firma, vydělává na vzdušném prostoru českého státu. Český stát a od českého státu se žádalo, aby se podílel na financování Řízení letového provozu. Takže už jenom to samotné, tento samotný argument, který jsme tady slyšeli, já považuji za nesmírně patologický. Ale znovu, nezlobte se na mě, pokud se odboráři starají a mají péči o platy ve firmě, je to správné. V případě, že jim jde o plnění kolektivní smlouvy, zase je to správné, jsem na jejich straně. V momentě, kdy se podivují nebo protestují proti tomu, že jednou za 4 roky, nebo poprvé za 4 roky tam přišla kontrola, která jinak chodí do všech institucí každý rok nebo rok a půl, tak ve mně to opravdu v tuto chvíli už vyvolává podezření, že v té firmě se děje něco nekalého. Podívejte se, já jsem si pozval na normální poradu 8 ředitelů 8 státních firem, opět jenom z Řízení leteckého provozu se ozvalo vedení odborářů, kteří začali křičet, že chci odvolat jejich generálního ředitele. Takže ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátorPardon, pane ministře, chcete?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravy v demisiNo, platí o něm úplně totéž, co o všech ostatních, pokud tam zjistím nepravosti, tak nebudu váhat a udělám to klidně i v poslední minutě, kdy budu v úřadu. Pokud naopak zjistím, že je tam všechno v pořádku, tak budu mít tendenci toho ředitele odměnit, ale tak se chovám vůči všem.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorZ těch informací, které se dají načerpat řekněme z otevřených zdrojů, to znamená výroční zprávy o hospodaření Řízení letového provozu, což je poměrně obsáhlý dokument opatřený tak, jak nakonec se má stanoviskem minimálně 2 auditorů, tak z toho vyplývá, že to je výdělečná firma, ona za minulý rok vydělala něco málo přes 300 milionů korun při tom obratu 3 miliard, to pro vás není dostatečný argument, že ta firma funguje dobře?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravy v demisiOpět úplně stejná slova jsme slyšeli z Českých drah, kdy jsme četli velmi optimistické interpretace čísel, a pak jsme zjistili, že nám Cargo Českých drah se nachází na pokraji bankrotu. Já to prostě nevím a chci, abych se to dozvěděl. Pokud tam je tak ..., a pozor, vždyť jste to vy sám říkal, 3 miliardy korun protečou touto institucí a stát z nich dostane a teď bych klidně mohl říct jen 200 až 300 milionů korun. Takže já nevím, jestli těch 300 milionů je dobře nebo špatně. V případě, že ty vysoké náklady v ŘLP způsobují například vysoké mzdy těch nejkvalifikovanějších lidí, jako jsou dispečeři letového provozu, je to dobře, a já to považuju za jevy pozitivní. Pokud naopak jsou používány na bezbřehé plýtvání, jako tomu bylo v Českých drahách, tak to považuju za jev špatný, ale chci to zjistit, proto jsem tam vyslal kontrolu, kterou tam z velmi podivných důvodů nechtěli vyslat mí předchůdci.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorKdy ta kontrola skončí, kdy budou jasné výsledky?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravy v demisiNo, to bude záležet na tom, jestli tam bude zjišťovat věci, které jsou nějakým způsobem závadné, anebo jestli zjistí, že je všechno v pořádku, takže ona se úplně s jistotou odhadnout nedá, nicméně z mé zkušenosti vyplývá, že tito kontroloři už tak po takových 14 dnech jsou schopni dát první zprávu, první signál, jestli je tam něco obzvlášť závažného, nebo nikoliv.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorTakových bylo dnešních Dvacet minut Radiožurnálu. Pane ministře dopravy, díky za váš čas. Na shledanou.

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravy v demisiDěkuji za pozvání a na shledanou.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorHostem Dvaceti minut byl ministr dopravy Zdeněk Žák, u mikrofonu byl také Martin Veselovský. Přeji dobrý poslech.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: mav
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.