Ministerstvo připravilo opatření k řešení problému vyčleňování romských žáků
Opatření, která mají vést ke snížení podílu romských žáků ve speciálních třídách či školách a etnicky segregovaných školách, chce ministerstvo školství prosadit v následujících dvou letech.
Opatření se týkají například reformy poradenského systému nebo podpory škol. Opatření i takzvaný akční plán představil náměstek ministra Jiří Nantl v březnu na jednání Výboru ministrů Rady Evropy ve Štrasburku.
„Opatření se týkají tří oblastí od podpory škol, přes reformu poradenského systému a etnickou desegregaci. Cílem je snížit zastoupení romských žáků ve speciálních školách a třídách a v etnicky segregovaných školách," uvedla mluvčí ministerstva školství Tereza Fojtová.
Opatření by se měla týkat úpravy systému financování regionálního školství. Zároveň by se měla nastavit metodická, personální a finanční podpora škol podle toho, kolik žáků se sociálním znevýhodněním se v nich vzdělává. Zvýšit by se měla podle ministerstva i kvalita a efektivita školských poradenských zařízení. Toho by se mělo docílit posílením možností ministerstva poradenská zařízení řídit. Resort se chce zaměřit také na nabízené kapacity poradenských zařízení, vyplývá z akčního plánu. Ten předložilo Česko podle ministerstva již koncem minulého roku.
Pomoci by měla podle akčního plánu ministerstva i novela školského zákona. Návrh novely, ke které bude nyní resort vypořádávat připomínky, by měl přinést takzvanou spádovost poraden. Základní a střední školy by měly mít podle návrhu povinnost zajistit poradenské služby, na jejich poskytování by se měli podílet výchovní poradci a školní metodici prevence. V ZŠ by se na poskytování poradenských služeb podíleli i školní psychologové či speciální pedagogové. Základní školy by měly nárok na zajištění služeb psychologa či speciálního pedagoga poradnou. Novela se věnuje i úpravě financování regionálního školství.
Ministerstvo bude také mimo jiné spolupracovat s Národním pedagogickým institutem a výzkumnou organizací PAQ Research při vytváření a šíření metodiky pro zřizovatele škol, která má etnickou segregaci eliminovat. Zástupci institucí podepsali memorandum o spolupráci minulý týden. Metodiku by měly podle ministerstva jednotlivé regiony, města a obce podpořit vzdělávacími, konzultačními a analytickými aktivitami.
K vytvoření nástroje k boji s etnickou segregací pro školy a jejich zřizovatele mohou zástupci ministerstva a organizací využít například web desegregace.cz. Tento web přináší podle úřadu přes 40 konkrétních intervencí, které zkvalitňují vzdělávání tak, aby ve škole mohl uspět kdokoliv.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.