Metro S získává reálnou podobu. Cestující by se v něm mohli projet v roce 2050
Dojíždíte do Prahy příměstskými vlaky? A přestupujete třeba na Smíchově na metro nebo ve Vršovicích na tramvaj? Tak to možná v horizontu desetiletí nebudete muset. Vlaky by cestující mohly dovézt třeba až na Václavské náměstí nebo na Albertov. Projekt takzvaného „metra S“ představí 22. 9. v Praze výstava na Karlově náměstí – u příležitosti Evropského týdne mobility.
Je to sice hudba budoucnosti, ale na příměstské vlaky už by lidé nemuseli v jednotlivých uzlech přesedat. Před aglomerací by se zanořili do země a podzemím protnuli centrum Prahy.
Středová stanice „Opera“
„Máme dva městské podzemní tunely, které se vzájemně kříží v jedné podzemní stanici. Směry jsou Smíchovské nádraží versus Karlín a druhý směr je Vršovice versus Negrelliho viadukt,“ vysvětluje Martin Vaněk ze Správy železnic.
Čtěte také
Křižovat by se měly ve středové stanici pracovně nazvané Opera. Ta by mohla vyrůst v podzemí někde mezi současným Hlavním nádražím a Václavským náměstím. „Očekáváme, že bude potřeba vytvořit druhé podzemní patro pro vlaky v Praze,“ dodává.
Příjezd po sedmi a půl minutách
V současnosti má Správa železnic, ROPID a Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) šest předběžných variant. Některé zvažují v podzemí vést i dálkovou a vysokorychlostní dopravu. Nejpravděpodobnější je ale takzvaná tradiční varianta, tedy ta pro příměstské vlaky.
„Varianta, kterou máme v územně plánovací dokumentaci, má přibližně osm kilometrů délky tunelu. Na první pohled se to může zdát jako velké číslo. Na druhou stranu, když toto číslo porovnáme například s pražským metrem, kde provozujeme přes 65 kilometrů tunelů, tak se jedná o poměrně malý projekt,“ říká Lukáš Tittl z IPR.
Projekt podle něj souvisí s výstavbou vysokorychlostních tratí. Na ně se v budoucnu přesunou dálkové vlaky a na stávající železnici by mělo zbýt místo pro zvyšující se počet příměstských vlaků. Do podzemních stanic Prahy by soupravy z jednotlivých směrů měly přijíždět dokonce po sedmi a půl minutách.
Vznik nových zastávek
„Pěvně věřím, že projekt metra S je reálný, protože bez nových kolejí v centru města bychom nedokázali navýšit počet vlakových spojů. A vzhledem k tomu, že stále roste počet cestujících, kteří přijíždějí do hlavního města, je nutné na to reagovat a objednávat další vlaky,“ nepochybuje expert.
V Praze tak v souvislosti s výstavbou podzemní železnice vzniknou nové zastávky. „Budou schopny obsloužit destinace, které dneska můžete dosáhnout pouze pěší docházkou nebo přes navazující městskou hromadnou dopravu,“ říká vedoucí oddělení proveditelnosti studií Správy železnic David Fuksa.
Podle předběžných odhadů by měl projekt vyjít na vyšší desítky miliard korun a první cestující se pod Prahou mohli svézt v roce 2050.
Související
-
Metro bez řidičů bude zřejmě i v Praze. Jeho srdcem má být Krč
Nádraží Krč se zřejmě stane nejdůležitější stanicí na nové lince pražského metra D. Právě tady by měl být dispečink, který bude ovládat vlakové soupravy bez strojvůdců.
-
Bude to kolem metra D k dobrému žití? Expertky upozorňují na problémy, které výstavba může přinést
Plány na výstavbu metra D existují od 80. let, první část se začala stavět letos. Linka by měla časem končit na sídlišti Písnice. Na obavy a očekávání místních teď upozorňuje festival Čekání proměny.
-
Hřib: Letošní oprava Barrandovského mostu potrvá 110 dní, za každý den navíc je pokuta pět milionů
Jak je Praha připravená na dopravní omezení spojená s rekonstrukcí Barrandovského mostu, nejvytíženější dopravní stavby v Česku? Odpovídá pražský primátor Zdeněk Hřib.