Hřib: Oprava Barrandovského mostu tento rok potrvá 110 dní, za jeden den prodlení pokuta pět milionů

16. květen 2022

Řidiči i cestující v Praze a okolí se dnes první pracovní den vypořádávají s dopravním omezením spojeným s rekonstrukcí Barrandovského mostu. Ten je vůbec nejvytíženější dopravní stavbou v Česku. Most je v havarijním stavu, a Praha se proto rozhodla, že provede zásadní opravy. Ty mají a budou mít zásadní dopad na provoz ve městě. Jaké jsou zprávy z Barrandovského mostu a okolí? Na to odpovídá pražský primátor Zdeněk Hřib z Pirátů.

Objevily se nějaké výraznější komplikace, se kterými jste nepočítali?

Čtěte také

Dopravní komplikace zatím extrémní nejsou, zatím nedošlo k dopravní nehodě na mostě nebo objízdných trasách. Ale to nejhorší nás teprve čeká. Chtěl bych poprosit všechny – pokud můžete, jeďte dnes a v následujících 110 dnech MHD, použijte navigační aplikaci, která vždy najde nejkratší cestu. A v neposlední řadě, pokud máte kancelářskou práci a máte možnost pracovat na home office, tak ji využijte.

Na Barrandovský most je přímo navázaná i hromadná doprava, třeba z Příbramska a dalších částí Středočeského kraje. Jak problematické to bude pro řidiče a cestující, kteří jezdí například po Strakonické ulici?

Na Strakonické je preferenční nový pruh pro autobusy. Asi deset dní bude situace na Strakonické nejhorší, a to proto, že tam dochází ke snížení těsně pod mostem, probíhají tam práce, takže tam je nutné na deset dní mít ještě o jeden pruh méně. A také je uzavřená rampa ze Strakonické, protože ta už je v havarijním stavu.

Ale když pojedete MHD, tak pojedete po novém pruhu, který byl dokončen o dva měsíce dříve, pojedete po preferenčním pruhu, tím pádem s garantovanou dobou dojezdu.

Věděli jste, že...

  • Barrandovský most se původně jmenoval most Antonína Zápotockého a stavěl se deset let, od roku 1978 do roku 1988.
  • Denně po něm projede víc než 140 tisíc aut.
  • Maximální rozpětí Barrandovského mostu je 70 metrů, což je hodně i dnes, o 40 let později.
  • Jsou to vlastně dva mosty vedle sebe, které stojí na společných pilířích.
  • Jen na pouhé čtvrtině své délky je most stejně široký. V nejužším místě jsou v každém směru čtyři jízdní pruhy, místy pět, a po stranách vede stezka pro pěší a cyklisty.

  • Při pohledu z výšky most vypadá jako písmeno S, poznají to ale i řidiči, protože se na mostě mění příčný sklon vozovky.

  • Je stejně jako o něco starší pražský Nuselský most postavený z předpjatého betonu, což byla v 70. letech poměrně nová technologie. Využívá toho, že napjatá ocelová lana zvyšují pevnost betonu a omezují jeho prohýbání.

Jsou objízdné trasy, které mají vést hlavně po pražském okruhu, dostačující?

Je obtížné situaci předvídat, pokud dojde k nehodě, ale objízdné trasy byly naplánovány s využitím počítačového modelování. Velice pečlivě jsme se na to připravovali – je posílená MHD, silnice, které jsou využívány jako oficiální nebo neformální objízdné trasy, tak byly opraveny.

S městskými částmi to bylo projednáváno už od roku 2020, problém je v tom, že zástupci některých městských částí, třeba právě pod vedením ODS, se tomu nevěnovali dostatečně, na schůzky nechodili a teď dělají překvapené. A jsou to zejména ti, kteří na zastupitelstvu jsou i v magistrátu a dělají z toho zbytečnou politiku…

Jak dlouho mají opravy Barrandovského mostu trvat a jak dohlédnete na to, aby se neúměrně neprodlužovaly?

Opravy potrvají 110 dní tento rok, pak v následujících letech to bude o něco kratší, protože se nebude řešit rampa, která se řeší teď. Takže tam to bude vždy asi zhruba tři měsíce, snaha bude to dát do letních měsíců.

Co se týče toho, aby se to neprotahovalo, tak tam je vysoká pokuta  za jeden den prodlení tuším pět milionů korun. A také tam je motivační mechanismus: kdyby to náhodou dokončili dříve, tak bychom měli platit my jim. Ale myslím si, že to není pravděpodobné, protože ta oprava je rozsáhlá, musí se natáhnout nová zpevňovací lana.

Poslechněte si celý rozhovor.

autoři: Jiří Chum , prh
Spustit audio

Související