Me džav! A so tu? Osvětová kampaň vyzývá Romy k účasti ve volbách do Evropského parlamentu

28. květen 2024

Organizace RomanoNet spustila ve spolupráci s organizací ROMEA osvětovou kampaň Me džav! A so tu? Jejím cílem je formou krátkých videí přispět ke zvýšení účasti romských voličů ve volbách do Evropského parlamentu, které se uskuteční 7. a 8. června 2024.

RomanoNet tak navazuje na podobně laděnou kampaň v roce 2018, kterou vedl se jmenovanou organizací ROMEA rovněž na sociálních sítích. Slogan Me džav! A so tu? se vryl do povědomí romské občanské společnosti, proto se jako hlavní slogan používá i nyní.

Celkem patnáct videí, jejichž cílem je oslovovat prvovoliče, ale také střední a starší generaci prostřednictvím známých osobností a influencerů, je od 20. června denně zveřejňováno na sociálních sítích (Instagram, Fb, Tik tok), stejně jako na youtube kanále organizace RomanoNet.

Video kampaň odstartoval známý hudebník a textař Gejza Horváth, kromě jiného řekl: "Každý hlas je důležitý, pojďme společně ovlivnit naši budoucnost směřování Evropy, spojme se prostřednictvím umění a hudby."

O důležitosti každého hlasu, který může rozhodnout, hovoří ve svém video příspěvku i mladá PR manažerka organizace Ostravská Nota Jessica Duždová. Podobně jako řada jejich dalších kolegů, mezi nimiž influencerka Sabina Badžová, zpěvačka Terezie Tessie Ondičová, spisovatelka Ilona Ferková, zpěvák Tommy Běla, ale také studentka kriminalistiky Denisa Hamáčková nebo vedoucí stipendijního programu organizace ROMEA Štefan Balog.

Proč se kampaň vlastně spustila vysvětluje ředitel RomanoNet Michal Miko:

"Často se můžeme od různých politiků dozvědět, že Romové k volbám nechodí. Někdy to čteme na sítích i od některých Romů. Průzkumy přitom neexistují. My naopak víme o množství uvědomělých voličů z řad Romů. Současně ale obecně ve společnosti z nejrůznějších důvodů upadá zájem o politiku a volby jako takové. Podle průzkumů právě volby do EP vykazují nižší voličský zájem. V souladu s tím, čím se RomanoNet dlouhodobě zabývá – tedy prosazovaní systémových změn, snaha o větší participaci samotných Romů na těchto změnách v roli aktérů, nikoliv jen objektů, chceme přispět ke změně. Aktivizovat zejména mladé, ale i celé rodiny. Naše kampaň se snaží vytvořit motivující atmosféru, která pobídne část komunity, jež je občansky méně aktivní, k účasti ve volbách. Chceme, aby mladí Romové cítili, že jejich hlas má váhu a že jejich účast je klíčová pro budoucnost a aby se o tom v rodinách vedly debaty napříč generacemi," uvedl Miko.

Součástí zmiňovaných videí je také video návod vysvětlující atraktivní vizuální formou kde a jak volit, k čemu slouží preferenční hlasy, jak postupovat, aby byl volební hlas platný, případně jak požádat o voličský průkaz.

"Už v minulosti ROMEA kampaň Me džav! A so tu? společně s RomanoNetem realizovala. Během komunálních voleb v roce 2018 jsme pomocí podobné kampaně dokázali oslovit širokou škálu voličů, což vedlo k nárůstu volební účasti mezi Romy. Naše dlouhodobé úsilí směřuje k tomu, aby romská komunita měla své zastoupení a hlas v politických institucích, což je klíčové pro prosazování vlastních zájmů a práv. ROMEA prostřednictvím zpravodajského serveru Romea.cz pravidelně informujeme o úspěších romských kandidátů, což motivuje další členy komunity k politické angažovanosti. Těší nás, že můžeme pokračovat v této tradici a znovu přispět k tomu, aby romský hlas byl slyšet," říká ředitel ROMEA Zdeněk Ryšavý.

Kampaň vyvrcholí 5. června debatou tří romských kandidátů. Romea cz ji bude vysílat v čase 19:00 hodin. Hodinu a půl trvající debata má objasnit, proč jednotliví kandidáti do voleb šli, s jakými volebními tématy, na koho cílí, jak hodnotí průběh kampaně i vystupování svých "proti kandidátů" a co konkrétně by oni v případě úspěchu chtěli v EP ovlivňovat. Co budou dělat, pokud naopak neuspějí. Své dotazy bude moci v průběhu debaty pokládat i veřejnost.

Spustit audio