Martin Jahn, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen

Už se ani nedá říct, že je ekonomická recese na obzoru České republiky a že pomalu přichází. Je evidentní, že recese již vrazila do dveří a, obrazně řečeno, se dere dál do bytu. Dnes zveřejněná čísla Českého statistického úřadu jsou nekompromisní. Průmyslová výroba spadla meziročně o více než sedm a půl procenta, stavební produkce padá o půl procenta za měsíc. K tomu můžeme přičíst odhady Sdružení automobilového průmyslu, o třinácti tisících propuštěných lidí v příštím půlroce a také informace hospodářské komory, podle které hodlá v roce 2009 propouštět každá čtvrtá česká firma. Vítám vás u pátečních Dvaceti minut Radiožurnálu. U mikrofonu je Martin Veselovský. A dnes přijal pozvání do studia Českého rozhlasu generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen a také bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku Martin Jahn. Dobrý den.

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
Dobrý den.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Dlužno dodat, pane Jahne, že jste také prezidentem Asociace automobilového průmyslu. Pojďme si poslechnout na úvod předsedu konfederace odborových svazů, senátora Milana Štěcha, který včera ve Dvaceti minutách komentoval odhad toho, kolik lidí propustí české automobilky v příštím půlroce.

Milan ŠTĚCH, předseda Českomoravské konfederace odborových svazů:
Víte, to je jenom jedno úvodní číslo, ale za tím bude bohužel řetězová reakce, protože jestli automobilový průmysl říká třináct a půl tisíce, tak všichni ti subdodavatelé pro automobilový průmysl, návazné služby, kupní síla občanů, to může být lavina desítek tisíc pracovních příležitostí a on to nebude jenom ten automobilový průmysl. Je to vidět už dneska na stavební výrobě, prostě lidé se bojí, mají obavu, nebudou chtít utrácet.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tolik Milan Štěch, místopředseda Senátu a předseda konfederace odborových svazů. Dá se s ním souhlasit, že to může spustit řetězovou reakci?

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
Tak já myslím, že ta řetězová reakce už byla spuštěna, vlastně ta finanční krize se promítla do zpomalení světové ekonomiky, a to dopadá i na Českou republiku, která je velmi exportně zaměřena, projeví se to v automobilovém průmyslu, projeví se to i v ostatních průmyslech, nakonec ta dnešní čísla ze statistického úřadu o tom, o tom svědčí a v podstatě nebude sektor, kterému by se ta krize, krize nevyhla. Já si myslím, že důležitá otázka je, jak dlouho ta krize bude trvat. Každá krize jednou končí. My jsme dneska ve fázi, kdy si sdělujeme ty negativní zprávy a hovoříme o tom, jak se propadá průmyslová výroba, jak bude růst nezaměstnanost.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Nakonec, to jsou věci, které pravděpodobně teď asi nejvíce zajímají obyvatele České republiky.

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
Určitě, určitě, určitě. Pro mě dneska je větší otázka, kdy se obnoví důvěra na bankovním trhu, to bude takový první impuls k tomu, aby se situace začala vracet k normálu, kdy se zastaví ten propad výroby.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Na druhou stranu, pane Jahne, kdo to ví? Protože o to se...

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
To neví nikdo.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
...o to se světové centrální banky snaží už zhruba půl roku velice intenzivně a pořád se to nedaří.

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
Já myslím, že se podařilo zabránit kolapsu toho systému, slyšíme velmi často různé kritiky nebo polemiky o tom, jestli ty injekce finančnímu sektoru byly správné, jestli byly správné garance vkladů, ale já si myslím, že to byly správné kroky, které vedly k tomu, že ten systém nezkolaboval. Ten systém pořád nefunguje dobře, je, je zamrzlý, je tam velká krize nedůvěry. A nedošlo k /nesrozumitelné/ na banku, nedošlo k tomu, že by peníze ztratily hodnotu. Prostě systém funguje, i když, i když ne optimálně. A jednou zase začne, začne fungovat a my se z té krize určitě jednou, jednou dostaneme a teď před sebou máme rok nebo dva, které budou poměrně těžké.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak, rok nebo dva, to je, řekněme, takový odhad, se kterým se dá, či nemusí nechat souhlasit, ale berme ho jako takovou pracovní formu. A ještě jednou se vraťme k tomu, co říkal senátor Milan Štěch o tom, že nakonec to může, a teď myslím propouštění, ztráta pracovních míst, zasáhnout desítky tisíc lidí. Bavme se o horizontu jednoho nebo dvou let. Je to reálný odhad, opravdu to tak může být?

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
Já si myslím, že bohužel to je reálný odhad. My jsme se v České republice dostali vlastně na úplně minimální míru nezaměstnanosti, pod pět procent, což už je v podstatě přirozená míra nezaměstnanosti, kdy všichni, kdo chtějí pracovat, tak, tak práci mají, a to je situace, která bohužel dnes není, není reálná. Já si myslím, že ty odhady, které jsme slyšeli, jsou reálné a nezaměstnanost určitě může poskočit někam k hodnotám okolo sedmi procent, kde byla třeba před třemi lety.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Je pravděpodobné, že ten odhad, který uveřejnila Asociace automobilového průmyslu a který mluví o tom, že zhruba třináct tisíc pracovních míst by mělo být ztraceno v průběhu příštího půlroku, že bude ještě nadále upravován?

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
Je to samozřejmě možné, protože dnes nikdo neví, jak se situace bude vyvíjet. V podstatě většina firem je v situaci, kdy každé čtyři nebo dva týdny přehodnocuje svoje prognózy výroby a prodeje na příští rok podle toho, jak se vyvíjí situace na trhu. Takže to jsou čísla, které ukazují situaci dnes, jak bude situace vypadat za měsíce...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Za čtrnáct dní.

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
...za čtrnáct dní, to bohužel dneska nikdo neví.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Podle posledních informací obnoví česká Škodovka výrobu po vánoční odstávce až 11. ledna, tedy po zhruba měsíční pauze, kdy se vyrábět nebude. K tomu připočtěme ten plán, že příští půlrok by se mělo vyrábět jen čtyři dny v týdnu, pátek by měl být volný den. To je definitivní stav, anebo jsou v záloze ještě další kroky, které by měly nahradit výpadek poptávky po autech?

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
To je dneska definitivní stav, ale jak říkám, ty...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tedy dočasný.

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
No, to nechci, to nechci říkat, to kdybych takhle řekl, tak hned budou všichni říkat, že to je dočasné. To dneska jsou poměrně, ty pesimistické prognózy z minulosti se přeměnily v realistické prognózy z dneška, my si myslíme, že to, co je naplánováno nejen u nás, ale u naší konkurence jako propad toho světového trhu v příštím roce, je reálné a doufáme, že ten trh se nebude dál propadat. Takže já si myslím a doufám, že tohlens to je konečný stav, a to, co je dnes velmi důležité, je, aby se nevyrábělo na sklad. Je prostě potřeba přizpůsobit produkci tomu, jaká bude poptávka a pak můžeme jít nahoru, takže dneska je spíš lepší mít pesimistické předpoklady, z kterých se dá jít nahoru.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To znamená, že ta dvě opatření, o kterých jsem mluvil, to znamená měsíční totální odstávka plus ten čtyřdenní pracovní týden do poloviny roku 2009, ten vychází z pesimistických odhadů?

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
Jak jsem říkal, to jsou pesimistické odhady včerejška, které dnes jsou realistické.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A zítra budou?

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
Já doufám, že i zítra zůstanou realistické. To, ten, ten propad musí jednou skončit, otázka je, jestli ten očekávaný propad prodejů skončí na konci letošního roku nebo v prvním kvartále příštího roku, to nikdo neumí, nikdy neumí říct, pořád jsme v situaci, kde se vlastně ta, ta finanční krize promítá do očekávání obyvatelstva a lidé dneska i firmy oddalují nákup vozů, a to se dá, ta situaci se dá oddalovat třeba půl roku, rok, ale asi, asi ne déle, takže přijde doba, kdy zase začne obnova vozového parku u firem i u lidí, protože si myslím, že ta situace bude komplikovaná, ale nebude tak špatná, aby si nikdo to auto nemohl, nemohl dovolit. Nebude to zase taková katastrofa, abysme všichni začali jezdit, jezdit na kole. Takže jednou ten obrat musí přijít. Otázka je, jestli přijde v prvním, druhým, nebo třetím kvartálu.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jen podotýkám, že hostem těchto Dvaceti minut Radiožurnálu je generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen Martin Jahn. Protože recese, světová, ekonomická recese, nezasahuje jen automobilový průmysl, tak například ve welšských ocelárnách přišli tamní odboráři s plánem na to, jak, řekněme, nerušit pracovní místa a přistoupili na dobrovolné, tuším, desetiprocentní snížení platů. Plánuje něco takového česká Škodovka?

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
Já bych radši mluvil teďko o průmyslu jako takovém a vůbec o kolektivním vyjednávání na příští rok. My jsme tady slyšeli pana místopředsedu Senátu Štěcha. A já si myslím, že teď je otázka na jednání s odbory, jakým způsobem se s tím vyrovnáme. Ty, těch možností je mnoho. Ty možnosti jsou buď nulový nebo minusový nárůst platu, nebo je to zkrácení pracovní doby, nebo je to propuštění, nebo jsou to flexibilní metody zaměstnávání. Bohužel se ukazuje, že současný zákoník práce mnoho těch flexibilních metod zaměstnávání neumožňuje, neumožňuje příliš zaměstnavatelům dýchat, dýchat s tou krizí a chovat se podle, podle trhu. Takže já...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Buďme tedy reální. Zákoník práce v dohledné době asi změněn nebude.

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
V současné době je připravována poměrně velká novela zákoníku práce. Zatím tam, zatím nedošlo k velké schodě nad, nad nějakou flexibilizací, ale je to, je to jedna z možností, ale všichni si musíme uvědomit, že pokud není poptávka a firmy nebudou prodávat svoje výrobky, tak je nemůžou ani vyrábět a nemůžou ani platit lidi, kteří by je vyráběli.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Já vám tady, pane řediteli, nechci hrát roli odboráře. Ale na druhou stranu při tom kolektivním vyjednávání odboráři budou říkat, to je pohled vás, velkých manažerů, velkých automobilových závodů, pohled nás, kteří stojíme za zaměstnanci, je výrazně jiný. Tak s čím půjdou automobilky na to kolektivní vyjednávání?

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
Klidně mi tu roli zahrajte a můžeme se podívat třeba do Ameriky, kde jeden z důvodů toho, proč ta velká americká trojka stojí před krachem, jsou i nerealistické požadavky odborářů a balíčky v oblasti zdravotních a sociálních výhod, které v podstatě dneska stojí ty firmy tolik, že jsou přímo před krachem.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pane Jahne, já odboráře hrát nebudu. S čím půjdou zástupci českých automobilek na vyjednávání nejen s odboráři?

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
Já si myslím, že půjdou na to vyjednávání s požadavkem velmi mírného nárůstu mezd v příštím roce, který se může pohybovat až kolem nuly. Já si dovedu představit, že mnoho firem bude chtít dohodnout nulový nárůst mezd na příští rok a budou chtít dohodnout zkrácenou pracovní dobu tak, jak to bylo ve Škodovce, například ten kratší pracovní týden, případně jiné formy, to záleží na druhu, druhu výroby, ale určitě předpokládám, že tohle budou dva primární požadavky, to znamená minimální nárůst mezd plus snížený fond pracovní doby.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Když se ještě jednou vrátím k tomu číslu odhadované ztráty pracovních míst, tak ta je zhruba půl na půl, co se týče agenturních a co se týče kmenových zaměstnanců. Když vezmeme, že zhruba, tuším, sto dvacet osm tisíc lidí pracuje v českém automobilovém průmyslu, jestli se úplně nepletu, tak jaká část z nich má, použít slovo šance asi není úplně vhodné, ale budiž, šanci, že příští rok přijde o místo?

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
Tak zcela, zcela realisticky, i když se mi to neříká lehce, tak si myslím, že to krácení pracovních míst se bude týkat pěti až deseti procent zaměstnanců.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Z té částky sto dvacet osm tisíc.

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
Z té částky sto dvacet osm tisíc, což vlastně odpovídá těm, těm číslům, které zveřejnil už, které zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Říká zatím ve Dvaceti minutách Radiožurnálu generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen Martin Jahn. Vy už jste, pane Jahne, sám zmínil americkou velkou trojku automobilek. Tam se v noci z dneška, ze včerejška na dnešek zadrhl ten plán na tu velkou státní podporu v Senátu americkém. Český ministr financí Miroslav Kalousek se k podpoře českých automobilek staví zhruba takto.

Miroslav KALOUSEK, ministr financí /KDUČSL/:
To, co já nabízím automobilovému průmyslu, možnost odpočtu daně DPH, proplácet DPH na jakékoliv auto, je systémový krok, přestože se to dnes nemůže odpočítat, je výjimka. Já jsem ochoten tímto systémovým krokem podpořit trh s auty, ale nejsem ochoten přistoupit na nějaký nesystémový krok, z peněz všech podporovat jenom někoho.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tolik český ministr financí Miroslav Kalousek. Je to to, co nyní české automobilky potřebují?

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
Je to jedna z věcí, které potřebují. Pan ministr řekl důležitou větu, že chce podpořit trh, a to je něco, po čem voláme my, my nevoláme po přímé podpoře firem, my potřebujeme, aby trh se oživil, a český automobilový průmysl je v podstatě zdravý oproti tomu americkému, nehrozí nějaké krachy firem, minimálně u těch finálních výrobců. Takže určitě to je jedno z opatření, které zaprvé je systémové, a uvede ten systém odpočtu DPH do, do roviny, kde je ve většině ostatních států a může určitým způsobem podpořit prodeje.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Bylo by systémovým opatřením to, co od některých zástupců automobilového průmyslu je slyšet, to znamená, aby stát podpořil nákup nového automobilu?

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
My jsme s tímto návrhem přišli, ale ne v souvislosti s krizí, ten návrh byl už vlastně předkládán dříve. A byl v souvislosti s požadavky na výrazné snížení emisí CO2, které prosazuje zejména ministerstvo životního prostředí, které bohužel dává limity, které v podstatě nejsou příliš v našich technických silách. A my jsme říkali, Česká republika má extrémně starý vozový park, okolo čtrnácti let, to je starší vozový park než, než Rusko například. A my jsme říkali, když odbouráte ty vozy starší deseti let, které znečišťují mnohem více než ty nové, tak tou obnovou vozového parku dosáhnete mnohem rychlejšího snížení emisí CO2.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Zároveň bude pro české automobilky odbyt.

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
A zároveň bude, zároveň bude, zároveň bude odbyt. A je to aktivita, která proběhla velmi úspěšně ve velké řadě západoevropských států, ve Francii, v Portugalsku, ve Španělsku.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A zároveň, pokud se úplně nepletu, se dá použít v tuto chvíli jako opatření proti snížení poptávky po automobilech.

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
Dá se, dá se použít. Já chápu důvody, které vedou vládu nebo ministra Kalouska k tomu odmítání, a nevidím to jako, nevidím to jako nějakou tragédii. A myslím si, že to je spíš věc, kterou by měl tlačit ministr životního prostředí, protože pokud mu opravdu leží na srdci rychlé snížení emisí, tak toto je věc, která by k tomu přispěla.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Když si vzpomenete na dobu, kdy jste byl místopředsedou vlády pro ekonomiku, pane Jahne, tak byste pro takové opatření zvedl ruku? Neobával byste se toho, že potom výrobci kde čeho jiného až po kovové ingoty někde z Vítkovických železáren, by chtěli něco podobného?

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
Jak říkám, já to, tohle to přímo beru spíše jako ekologické opatření než ekonomické a hodnotit zpětně, jestli bych pro to, pro to zvedl ruku, to je těžké, kdybych ji pro to tenkrát zvedl, tak bych potom těžko mohl jít třeba dělat do Škodovky, protože by mi někdo mohl říkat, že jsem ji zvýhodnil, a pak tam, pak tam odcházím, takže...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tehdy to nebylo na stole tento návrh.

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
Tehdy to ani nebylo na stole.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Americké automobilky, minimálně ta velká trojka, si řekly o státní podporu. Jak daleko je čas, kdy by si o státní podporu v tom smyslu, v jakém to vnímají ve Spojených státech amerických, to znamená nalitím mnoha miliard, v našem případě korun, do systému a vůbec do firem automobilového průmyslu, řekly české automobilky.

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
Tohle to je těžko říct, ale je potřeba zdůraznit, že ty americké automobilky měly dlouhodobě strukturální problémy se svými produkty, které nebyly konkurenceschopné, s neefektivní výrobou, s velkým zatížením v rámci určitých výhod pro zaměstnance a ta krize v podstatě tu, tu agónii uspíšila, takže to není pouze, to není pouze krize. Když se podíváme dneska na to, že třeba Volkswagen bude čerpat z určitého fondu německé vlády, tak je to spíše nějaká, nějaké překlenovací úvěry, které nám pomohou překlenout ty problémy na bankovním trhu, kde je těžké sehnat finance. Je potřeba si uvědomit, že my jsme v dlouhém řetězci, kdy na jedné straně stojí dodavatelé, kteří nám dodávají, mají problémy a chtějí a chtějí později nebo mají problémy s placením. Na druhé straně jsou dealeři, kteří taky mají problémy s financováním, takže my z obou stran, naši partneři vlastně, jedni chtějí dříve zaplatit, druhý chtějí později platit, později platit nám, takže tady se jedná spíš o nějakou pomoc v rámci, v rámci cash flow.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A jenom, pardon, technická poznámka. Už si tady v Česku automobilky o takovou pomoc řekly?

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
Ne a já si myslím, že, že si ani neřeknou. Já si myslím, že ta situace by se neměla dostat vlastně do takové, do takové pozice, aby, aby, aby si musely ty firmy žádat o takovou to formu pomoci.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak, tolik uzavřeme téma automobilového průmyslu. Připomínám, že generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen Martin Jahn je hostem těchto Dvaceti minut Radiožurnálu. A pojďme k samotným dopadům ekonomické recese na českou ekonomiku. V tomto týdnu byl schválen v Poslanecké sněmovně, respektive vládě se podařilo protlačit Poslaneckou sněmovnou zákon o státním rozpočtu, který je postaven na ne zcela reálných číslech. Zatím kalkuluje s růstem HDP na úrovni čtyři celé osm desetin procenta a ministr Kalousek hodlá rozpočet kdesi v první třetině nebo první čtvrtině příštího roku upravit podle aktuálních čísel. Znovu řeknu, zkuste si představit, že byste byl místopředsedou vlády pro ekonomiku. Zvedl byste ruku pro tento postup?

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
Víte, ono v dnešní době, kdy je velmi těžko predikovat budoucí vývoj nejenom v rámci roku, ale v rámci týdnů nebo měsíců, je to postoj, s kterým se dá souhlasit, nakonec naše plánování není příliš rozdílné. Ten rozpočet, který se původně dělal na příští rok, je také nerealistický a v rámci plánování na základě jednotlivých měsíců se bude upravovat, takže já s tím principiálně nemám problém. Problém bych viděl v tom, jestli se panu ministrovi opravdu potom podaří v těch jednotlivých měsících ty výdaje redukovat v souvislosti s tím, jak se budou snižovat příjmy z rozpočtu, protože ty se prostě snižovat budou, růst HDP bude, bude nižší, odvody firem budou, budou nižší, budou vyšší výdaje na politiku zaměstnanosti, to prostě je věc, která musí, která musí přijít. Takže, já jako s tímhle tím krokem, ten dovedu pochopit, důležitá bude exekuce veřejných financí v příštím roce.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Byl jste mimochodem osloven na post místopředsedy vlády pro ekonomiku touto vládou, pane Jahne?

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
Ne, ne, ne, nebyl. Já si myslím, že...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To byly čiré mediální spekulace.

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
Já jsem, ani za mnou nedorazili do Ruska. Já si myslím, že všichni vědí, že to je věc jako nereálná, že nemělo se s tím ani cenu zabývat.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jinak řečeno. O tom postu tato vláda neustále uvažuje. Už několik měsíců o něm hovoří, právě létají zejména v mediálním prostoru různá jména. Vy jste byl místopředsedou vlády pro ekonomiku. Je to fungující místo, je to vůbec k něčemu a bude to k něčemu teď právě v době ekonomické recese?

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
Tak pro mě vůbec je zajímavé zjištění, že o tom vláda uvažuje, protože mnoho zástupců a představitelů této vlády v minulosti tuto pozici kritizovali a říkali, že je zbytečná, takže je zajímavé zjištění, že se k tomu, k tomu nápadu vrací. Já si myslím, že ta funkce může fungovat, fungovala by lépe, kdyby byla spojená s nějakým resortem, buď s ministerstvem financí nebo s ministerstvem průmyslu, pak samozřejmě by ten člen vlády na tomto postu měl mnohem větší šanci realizovat nějaká, nějaká opatření. Ale myslím si, že pokud to bude člověk, který bude mít jak odbornou, tak i morální autoritu a bude mít podporu premiéra, tak může být schopen něčeho, něčeho dosáhnout a zejména v době předsednictví České republiky v Evropské unii může na tom poli ekonomických otázek něčeho v rámci těch jednání dosáhnout nebo ulehčit premiérovi v těch jednáních, takže já si myslím, že ta funkce může, může fungovat, i když to nebude jednoduché.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak takových bylo dnešních Dvacet minut Radiožurnálu. Martin Jahn, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku a také generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, byl mým hostem. Děkuji za váš čas a na shledanou.

Martin JAHN, generální ředitel ruské divize společnosti Volkswagen, bývalý místopředseda vlády pro ekonomiku:
Děkuji. Hezký večer.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Martin Veselovský byl také u mikrofonu Českého rozhlasu 1 Radiožurnálu. I já vám přeji příjemný večer.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: mav
Spustit audio