Leoš Tržil, ředitel služby dopravní policie

Diamond Race, závod drahých aut, kvůli kterému naše policie čelí ostré kritice. Minulý týden si to účastníci tajného závodu řítili po české dálnici údajně i rychlostí 250 kilometrů za hodinu. Naše policie až na pár pokut byla bezmocná, zakročila až policie v Německu, závodníkům jednoduše zabavila auta. Proč něco takového není možné i u nás. Zeptáme se právě teď. Hostem Dvaceti minut Radiožurnálu je ředitel služby dopravní policie Leoš Tržil, dobrý den.

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Dobré odpoledne.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Pane plukovníku, máte rád rychlá auta?

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Od jisté doby ne.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Od jaké doby?

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Ne víceméně rychlá auta mám za předpokladu, že dodržují pravidla silničního provozu a jezdí slušně, rád se taky v nich svezu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A zúčastnil jste se.

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
A na okruhu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Na okruhu, takže jste se nikdy nezúčastnil žádného tajného závodu třeba?

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Ne.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ani když jste byl třeba mladší nebo.

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Ne, ani když jsem byl mladší, ani takové vozidlo nemám.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Co si myslíte o těch účastnících toho samotného závodu Diamond Race? Co to je podle vás za lidi?

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Tak jsou to řidiči, kteří si mohou dovolit takový přepych, respektive řada těch vozidel jednak jsou luxusní vozidla. Podle mých informací jsou to i řidiči, kteří absolvovali různá školení na speciálních okruzích jako třeba na Mostě, protože vím, že když jsem tam byl na jednání, tak taková vozidla tam se zúčastňovala výcviku vlastně na zvyšování svých schopností řídit vozidla jako taková. No, a pak jsou to řidiči vozidel, kteří se rádi setkají, rádi se ukazují a rádi ukazují, jaké, jaké ty své miláčky v uvozovkách mají. Na druhou stranu máme tady zase na druhou stranu jsou i další řidiči skupin jako veteráni, kteří zase mají své oblíbené vozidla.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To určitě, veterán ale nepojede takovou rychlostí jako třeba může jet vozidlo, které se účastní Diamond Race?

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Tak neříkám že veterán by se zúčastnil Diamon Race, nicméně jsem přesvědčen o tom, že najdeme i několik veteránů, kteří, který svojí rychlost mohou srovnat i s rychlostí vozidel tak, jaké byly na Diamondu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže nepovažujete účastníky Diamond Race ze nějaké, řekněme v uvozovkách, šílence, kteří ohrožují na našich silnicích životy lidí?

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Pokud respektují pravidla silničního provozu a dodržují předpisy, tak určitě ne.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Jak dlouho dopředu jste o té akci věděli a co jste o ní věděli?

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Prakticky jsme se dozvěděli 2. září odpoledne, že je setkání vozidel této kategorie, nebo respektive těchto vozidel v Praze. To byla informace.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Aha a vy jste si řekli, to bude takový autosalon a policie to pustila z hlavy.

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
To byla informace, no, tak svým způsobem policie to nepustila z hlavy, víceméně byl to obdobný autosalon, tak jak byl zhruba na jaře, jestli se nepletu, něco obdobného proběhlo akorát s tím, že prakticky, když jsme procházeli materiály, který měli na webových stránkách, tak nebylo zřejmé vlastně, co je smyslem celého toho setkání. Snažili jsem se potom samozřejmě kontaktovat i pořadatele, kteří nám bohužel nereagovali na naše podněty, takže na základě toho přišlo, jsme poslali na příslušná krajská ředitelství opatření, aby prostě, že je možnost, že by z uvedeného mohl vyplynout jakýsi v uvozovkách tajný závod, který pořád byl prakticky opravdu s otazníkem, protože pořád jsme měli informace o tom, že jde o jakési setkání.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Tak potok k tomu setkání došlo tady v Praze a mě by zajímala jedna věc, proč jste nezakročili už tady v Praze nějakým způsobem, když jste viděli ta auta, protože už jste mohli předpokládat, že asi něco nebude v pořádku a že asi ti účastníci si jenom tak jako neprojedou po Starém Městě, víte, v klidu?

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Něco nebude v pořádku, na druhou stranu něco nebude, co nebylo v pořádku? Ta vozidla se rozjela plynulou, plynule po Praze, jezdila po Praze, dokonce podle mých informací se zastavili i na Václaváku, kde si někteří řidiči zakoupili občerstvení a prakticky po Praze jezdili dál. Já jsem ve dvě hodiny kontaktoval jednoho z pořadatelů, nebo respektive jednu z pořadatelů, která měla, dokonce mobilní telefon má na Internetu, s tou jsem komunikoval, ta mi sdělila, že nebudou opouštět Prahu. Takže ta opatření opravdu byla improvizací na situaci, o které jsme věděli a na informace, které jsem měli.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ale to jste jim nevěřili nebo věřil, věřil jste jí, věřil jste té dámě, když vám řekla, že nebudou opouštět Prahu, tak.

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
No, tak věřit se nedá nikomu a nikdy.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
No, právě.

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Takže z toho důvodu nadále trvalo opatření, to znamená veškeré možné výjezdové komunikace z Prahy připraveny na případné, na případné řešení protiprávních jednání, kdyby vyjížděli z Prahy. Dokonce přišla informace i ta, že snad mají vyjet směrem na hradeckou dálnici a následně dolů do Maďarska. To znamená východní Čechy, jižní Morava, opatření tak, aby v případě potřeby se řešilo protiprávní jednání.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Já nerozumím jedné věci a to si myslím, že tomu nerozumí spousta normálních lidí, kteří nejsou tak zainteresovaní tady v té dopravní situaci. Proč se nechá takový vlastně tajný závod, ve finále vyjet z té Prahy, když už jste věděli, že nějakým způsobem si to řítí někam mimo Prahu, proč jste je někdy zavčas nezadrželi a nedovolili jaksi.

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Ale oni se v Praze neřítili, oni v Praze jezdili po Praze podle předpisů, aspoň podle informací, které máme a já nemám důvod jim ho.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ale vy jste věděli, že to je tajný závod a u závodu potom rozhoduje ve finále rychlost.

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Znovu říkám, my jsme věděli o tom, že se koná jakési setkání, pak jsme vycházeli z toho, že mají dalším bodem setkání někde jinde, kde ani dle informací a tak jak to prezentovaly média potom následně na záznamech v televizi, ani sami účastníci momentálně nevěděli, kam mají jet, protože veškeré informace jim šli v průběhu, v průběhu závodu. Takže ta informace o tom, že za prvé opustí Prahu, kterým směrem ta prostě nebyla. Dokonce ji neměli, ani neměla ani média.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A nicméně potom, když vlastně účastníci vyrazili, vyrazili směr Rozvadov, tak například Mladá fronta DNES, která ten případ velmi podrobně monitorovala, tak zjistila, že někteří se měli řítit rychlostí až 250 kilometrů za hodinu, a vy jste, pokud se nepletu, přitom pokutovali jenom 3 řidiče a za rychlost jenom jednoho. Tak měli jste málo mužů v terénu nebo čím to je, že jste nechytli řidiče, který se řítí 250 kilometrovou rychlostí?

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
V rámci, v rámci přijatých opatření směrem na D5 na dálnici v daném okamžiku, to znamená v době, kdy tam, kdy se tam objevilo 12 vozidel a následně jely další, když se budeme bavit ještě třeba i o Plzni, kdy dalším, kdy z těch, kdy z té sestavy těch vozidel vjelo do Plzně, tak prakticky bylo, bylo nasazeno, bylo nasazeno celkem 12 hlídek. To znamená, ta dálnice byla pokryta policisty, ano, samozřejmě policie nemůže být na každém kilometru a na každém kilometru mít měřící zařízení. Ano, mohlo dojít k protiprávnímu jednání, to, to připouštím, nicméně protiprávní jednání, které bylo zaznamenáno policií a řešeno policií, bylo toliko ve 3 případech. Pakliže má samozřejmě.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Tedy ty dva případy to byla, že chyběla dálniční známka, pokud se nepletu.

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
A jednou to bylo, jednou to bylo překročení rychlosti.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A ten řidič jel jakou rychlostí, jestli víte z hlavy?

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Ta rychlost nebyla tak závažná, aby bylo možno přistoupit k uložení k uložení kauce, to znamená, zajištění vozidla.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ale to, že by někdo jel rychlostí, která by přesáhl 200 kilometrů za hodinu, takové informace vy nemáte tedy?

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Tuto informaci já nemám.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Pokud vám novináři třeba předloží nějaké důkazy, nějaké fotografie, takový pozitiv a tak dále.

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Určitě budeme se tím zabývat a není, není, není problém tu věc samozřejmě dál prověřovat a případně předat správnímu orgánu. Tam ze zákona samozřejmě to šetření, šetření bude v případě, že tyto podněty budeme mít. Samozřejmě budeme vyhodnocovat i další kamerové systémy třeba v Plzni, pakliže tam bude zaznamenáno nějaké protiprávní jednání.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ale stejně, i kdybyste takového člověka chytli, tak mu dáte maximálně pokutu a bude moct pokračovat v tom závodu dál, protože tady zřejmě není žádný zákon, který by vám dovolil i v takovém případě při překročení rychlosti třeba 200 kilometrů za hodinu to auto mu zabavit. Pokud má peníze na místě, aby vám zaplatil pokutu. To on by měl určitě.

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Ze zákona je jediná možnost k zajištění vozidla, pakliže se dopustí hrubým chováním hrubého dopravního přestupku, za který lze uložit zákaz řízení a je tam důvod k uložení kauce. To znamená, je předpoklad, že se bude vyhýbat správnímu řízení. Za těchto okolností je možno zajistit vozidlo do doby složení kauce. A vzhledem i k tomu, že se, o jaké řidiče se jedná, u kterých finanční otázka asi není problémem, tak samozřejmě se dá předpokládat, že ta kauce by byla složená v uvozovkách velice, ve velice krátkém čase a řidič by pokračoval dál v rámci, dál v rámci závodu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Jak se vám.

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Co se týká opatření třeba ze strany německé policie, tak prakticky.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ano, na to jsem se chtěla právě zeptat. Vám se určitě líbí to opatření, které použila německé policie, která jim zabavil auta rovnou.

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
To opatření, to opatření víceméně vychází z ustanovení zákona, který je v Německu. My jsme si nechali poslat k dané věci jeho znění, to znamená v paragrafu 29 zákona o pravidlech silničního provozu v Německu, která je nazván jako nadměrné užívání, se vyloženě mluví o tom, že závody automobilů jsou zakázány.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A to v našem zákoně není a vy byste určitě chtěli, abyste, aby se to tam dostalo i do našich zákonů, takže bude se předkládat nějaká novela nebo to je věc, která se může aplikovat pouze v Německu a u nás ne?

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Já si myslím, já si myslím, že to bude otázka diskuse, co je možné, možné implementovat do našeho právního předpisu. Možná bude stačit třeba i úprav anebo specifikace zákona 13, to uvidíme, protože my jsme dnes podali podnět silničnímu správnímu orgánu ministerstva dopravy s ohledem na dálnici podnět k prověření celé záležitosti ke vztahu, nebo porušení zákona 13 paragrafu 25 a to je zvláštní užívání komunikace.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Tak teď mi to trochu vysvětlete, protože řekl jste hezky číslo toho zákona, ale co si máme pod tím představit? Takže vy se odvoláváte na nějaký zákon, který existoval a na základě něhož se možná dalo zabránit, aby se ten závod vůbec konal nebo ne?

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Já si myslím, že na základě toho zákona jako tak v daném okamžiku, za daných informací, za daného stavu se bezprostředně zabránit nedalo, protože je to otázka veškerých věcí, zda tam byly splněny veškeré podmínky, to znamená, zda ten, zda splňuje podmínky toho protiprávního jednání ve vztahu k tomu zvláštnímu užívání.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže.

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
To je věcí posouzení toho silničního správního orgánu. Bavíme se o zákoně, který platí od roku 1997, navíc závody nejsou, tyto závody nejsou prvním nebo druhým rokem, ty bohužel nebo prakticky jezdí, se jezdí skoro každoročně, každoročně jsou řešena nějaká opatření samozřejmě i v návaznosti na informace, které vždy byly.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ale tento zákon, který existuje a který nevím proč, jste s tím přišli až dneska, to jste ho nenašli ve skříni nebo.

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
My jsme ho ve skříni našli, my jsme ho svým způsobem.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Nebo už jste nemohli, jste se ale o něj nijak opřít už třeba v ten čtvrtek, když to celé začalo.

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
No, ono se možná, otázku je ta, a to bude záležet na tom prakticky precedentním, zda se o ten zákon bude možno opřít.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A vy si myslíte, že ano, a že ministerstvo dopravy jaksi bude moci ještě nějakým způsobem dodatečně ty účastníky toho závodu potrestat?

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Tam, tam se neřeší, jestli před nebo po, nicméně uvidíme, jak, jak to posoudí příslušný silniční správní orgán a prakticky to je otázka na ministerstvo dopravy.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ale tam hrozí půl milionová pokuta, ta asi by pro ně nebyla nějakým velkým problémem, aby zaplatili, to by možná udělali už i před tím závodem klidně.

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
No, to je otázka, jak bude probíhat to příslušné správní řízení.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Leoš Tržil, šéf dopravní policie, je hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Abychom jenom nekritizovali, vy jste včera zveřejnili statistiku dopravních nehod za letošní velké prázdniny. Podle těchto statistik zemřelo na silnicích nejméně lidí za posledních 10 let, to je určitě pozitivní zpráva, v čem to podle vás je, jezdíme bezpečněji?

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Myslím si, že určitý stupeň zvýšení bezpečnosti tady je a to souvisí zejména s obměnou vozového parku, kdy vlastně řada nových vozidel je vybavena daleko větším počtem bezpečnostních prvků. Další věcí je to, že věřím tomu, že pomohly i ty kampaně, nebo ty tiskové konference, které jsme měli spolu s ministerstvem dopravy, kde se na tom podílem významně BESIP a kde jsme upozorňovali na řadu úskalí, které zejména v tom letním prázdninovém období jsou na silnicích. Určitě s tím souvisí, určitě s tím a věřím tomu, že snad už i s tím souvisí trochu uvědomění si ze strany řidičů, že prostě silniční provoz není, není hra, ale vážná věc a je potřeba se chovat slušně.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Když jste mluvil o tom, že máme tak kvalitnější auta, že už nejezdí takové ty úplně staré nebezpečné vozy, z tohoto pohledu mě napadá otázka, to je věc, která se hodně bude řešit i v Poslanecké sněmovně a to je šrotovné. Vy sám nejste politik, ale jste člověk, který zná dopravní situaci šrotovné by podle vás bylo prospěšné, že by si lidé nakoupili modernější auta v tomto směru? Nebo tak jste to nemyslel?

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
No, pakliže to vezmeme v úvahu tom, že tu bude možnost nákupu nového auta, ano, otázka je ale spíš ekonomická, zda potom budu mít občané na to, aby spláceli případné úvěry a tak dále, to je otázka spíš opravdu na ekonomy.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Řekněte, když se vrátím k těm nehodám o prázdninách, jaké problémy nejčastěji jste řešili?

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Co se týká z hlediska dopravních nehod, tak samozřejmě tam převládá nepřiměřená rychlost, ale ta nepřiměřená rychlost není, není ve všech případech to, že by řidič překročil povolenou rychlost, ale je to spíš otázka toho, že nezvládl, nezvládl řízení svého stroje, nebo svého vozidla v návaznosti na okolnosti. Tady to třeba zejména problematika motorkářů, ke kterým, kde opravdu v řadě dopravních nehod došlo zbytečně, protože řidič nevěděl, co s tím motocyklem má dělat. Co se týká dalších nesprávných, nesprávné předjíždění, nedání přednosti, nesprávný způsob jízdy, to jsou stále časté, časté příčiny těch dopravních nehod i s tím tragickým následkem.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A jací řidiči nejčastěji havarují, jsou to třeba většinu mladí lidé?

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
No, co se teď posunuje, ta věková kategorie, tak je věková kategorie 25 až 34 let, to znamená, ten věk těch řidičů, kteří často mají dopravní nehodu s následkem, tak se posune. Ono to možná souvisí i s tím, že po těch 10 letech si každý myslí, že je pánem na silnici a že už ho nemůže nic, už ho nemůže nic překvapit a s tím to možná souvisí. Samozřejmě je tady i kapitola, otázka těch mladších a tam to právě souvisí s těma zkušenostma a s tím zvládáním těch dopravních prostředků.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Havarují častěji muži nebo ženy?

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Ženy jezdí opatrněji a proto mají míň dopravních nehod.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ano, ono se říká dokonce, že ženy jsou lepší řidičky než muži, ale také se říká, že žena za volantem rovná se auto bez řidiči, tak k jaké teorii se kloníte vy, pane řediteli dopravní policie?

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Já si myslím, že tady je třeba říct, že i muž může být špatným řidičem, tak jak žena může být dobrou řidičku.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
O prázdninách měli v pátek večer a v neděli zakázáno jezdit kamiony. Ukazuje se podle vás, že toto opatření je přínosné, že by třeba měl platit celoroční zákaz kamionů, byl byste pro?

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Co se týká celoročního zákazu jízdy kamionu, je to otázka na diskusi a debaty opravdu s vyhodnocením pro a proti. Samozřejmě z hlediska letního období jde zejména o období, kdy z měst vyjíždí řada řidičů na víkendové pobyty a ten provoz osobní dopravy je daleko vyšší a hustší, než je to omezení. Omezení v určitých časových intervalech je na místě právě s ohledem na ty intenzity toho provozu. Co se týká dalších období, to znamená podzim, podzim, zima, jaro, je to otázka na diskusi, zda ano nebo ne. Druhou věcí potom je otázka kapacit komunikací, otázka kapacit parkovacích ploch a tak dále a to už jsme zase u dalšího problému a to je hustota, kvalita naší silniční sítě.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ano, ale ke kamionům velmi často chodí spousta emailů a dnes tomu je také. Píše například Luboš: "Proč nejde alespoň vyřešit problém s kamiony, kteří velmi často ohrožují řidiče. Oni jedou třeba 2 vedle sebe, hrají si tam různé hry a nás, co jedeme v malém autě, to fakt štve." Co s tím, pane řediteli, co s tím děláte?

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Co se týká činnost i policie dálniční, kolegové se zaměřují na tento nešvar. Samozřejmě nelze postihnout okamžitě všechny nicméně, jestli se nepletu, Senát schválil návrh novely zákona, který vlastně omezení jízdy kamionu v levém pruhu jakýmsi způsobem řeší. To znamená, že by byly jakési časové intervaly, kdy by byl zákaz omezení jízdy v levém pruhu nákladní dopravy. Na Slovensku k tomu přistoupili vlastně razantněji, tam je zákaz jízdy v levém jízdním pruhu celoročně na všech dálnicích a to si myslím, že asi není to, to pravé ořechové. Uvidíme, jaká bude, jaký bude názor odborné veřejnosti ve vztahu tady k tomuto, k tomuto návrhu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Když.

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Možná, možná by to mohlo pomoct, protože by se vyselektovala doba, kdy prakticky by ten řidič osobní dopravy mohl mít jakýsi komfort, jakýsi komfortnější průjezd.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Když posloucháme dopravní zpravodajství Radiožurnálu, tak velmi často slyšíme o problémech s dálnicí D1. Je to téměř denně, už ostatně teď před 20 minutami jsme zhruba také slyšeli jednu informaci, která byla z D1. Takže ta dálnice evidentně kapacitně nestíhá. Dokážete pojmenovat její největší problémy nebo bolesti této dálnice?

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
No, tak za prvé kapacita. Ta je, tak jak jste řekla sama, ta je ta je dávno za horizontem. Druhá věc, technický stav dálnice. Není problémem, že přes noc vám poklesne betonová deska o několik centimetrů a okamžitě musí následovat uzavírka. Druhá věc, ve vztahu k D1 problém objízdné trasy v případě odklonu a nemusí se dneska už ani odklon dělat. Pokud si řidič přečte na návěstí, že se něco děje, automaticky sjíždí a dneska, pokud k čemukoli dojde, tak prakticky ty komunikace, které jsou podél dálnice D1, už jsou zacpané. Takže to jsou 3 hlavní věci. Další věc je potom otázka kapacity parkovišť ve vztahu k nákladní dopravě, které prakticky dneska nevyhovují hustotě, hustotě provozu a ono to souvisí vlastně s tím, že Česká republika je tranzitní, tranzitní křižovatkou a prakticky veškerá doprava z východu na západ jde po jedné čtyřpruhové komunikaci přes Českou republiku.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ale ta zásadní otázka je, co s tím? Problémy, jaké tam jsou to, známe, a dají se vyřešit v nejbližší době?

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Z hlediska, z hlediska řešení v blízké, blízké řešení je závislé určitě na finančních prostředích a možnostech na schválení územních plánů. Samozřejmě nejlepší alternativou by bylo vybudování náhradní nebo další rovnoběžné komunikace, což je záležitost, Praha Hradec Králové Olomouc. Nicméně samotné, dejme tomu, rozšíření v některých místech, jako je třeba otázka okolí Brna, kde ta dálnice vůbec nestačí, protože dubluje obchvat Brna i tohle to, i toto by pomohlo.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Jedna zásadní otázka, která nám přišla od Mirka na náš email dvacetminut@rozhlas.cz.: "Proč policie při nehodách na dálnici D1 aspoň rychle neuvolní jeden jízdní pruh a nenechá auta projíždět, proč se hned z dálnice musí stát jedno velké parkoviště?"

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Tady jedna věc je šetření policie, šetření dopravní nehody policií, druhou věc je veškeré úklidoví práce, které souvisí s očištěním komunikace. Ono mnohdy se zdá, že na dálnici nic není, ale ono tam je může být rozlitý olej, který je zasypán vapexem, který musí absorbovat tuto látku a teprve potom může být provoz obnoven. Takže ono to souvisí i s pracemi, které souvisí s očištěním dálnice, odstraněním překážky a zprovoznění a to není, není už jenom věc, to není věcí policie, ale je to otázka i správce komunikace. To znamená, tam je další časový slet, který je po šetření dopravní nehody, dneska vlastně není nutno ani na všechny dopravní nehody policii volat, ale je tam potřeba tu komunikaci očistit a zajistit jako její bezpečnost, respektive její bezpečný povrch.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ředitel dopravní policie Leoš Tržil byl hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Děkuji za to, na shledanou.

Leoš TRŽIL, ředitel služby dopravní policie:
Na shledanou.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Za chvilku další zprávy Radiožurnálu, Helena Šulcová přeje hezký zbytek dne.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: heš
Spustit audio