Klientská zóna Jenda usnadňuje evidenci uchazečů o zaměstnání

13. leden 2025

Ministerstvo práce a sociálních věcí úspěšně pokročilo v digitalizaci svých služeb. Od začátku ledna se mohou lidé v klientské zóně Jenda přihlásit online do evidence uchazečů o zaměstnání a rovněž podávat žádosti o podporu v nezaměstnanosti.

„Já nemám ani bankovní účet, ani internetový spojení, ani e-občanku, takže mně nezbývá nic jiného, než tady v té frontě stát.”

„Já jsem využil aplikaci Jenda a přihlásil jsem se online.”

„Já si to vyřídím osobně a frontu si tady vystojím. Ale je to dobrá věc - je online, akorát já se neumím na internetu pohybovat, takže si to budu muset vyčkat.”

Náhled klientské zóny Jenda

Přes klientskou zónu Jenda podali lidé přes 10 tisíc žádostí o zprostředkování zaměstnání a zhruba 9 tisíc žádostí o podporu v nezaměstnanosti. Uchazeč o zaměstnání otevře stránky Ministerstva práce a sociálních věcí www.mpsv.cz. Dále klikne do klientské zóny Jenda. Klient se do zóny musí přihlásit Identitou občana. V případě žádosti o zprostředkování zaměstnání, tedy evidence uchazečů, odpoví na dotazy týkající se předchozích zaměstnání. Následně zvolí pobočku úřadu práce, kam bude docházet na pravidelné schůzky. Nakonec vyplní preferovanou profesi. Elektronicky doloží potvrzení o zaměstnání, doklad o ukončení zaměstnání, o zdravotním omezení, po případě maturitní vysvědčení a podobně. Dokumenty stačí vyfotit mobilem, doložit je lze i zpětně. Teď nám to ještě prakticky vysvětlí František Bikár z tiskového oddělení Úřadu práce.

„Tak já se teď fyzicky připojím. Požádali jsme o vstup a čekáme na zprávu. Potvrzením zprávy potvrzuji přihlášení do systému a že jsem požádal o verifikační zprávu. Teď jsem to odklikl a dostávám se přímo do Jendy.”

„Mám tady možnost vytvořit novou žádost. V dolní části stránky mám možnost požádat o zprostředkovaní zaměstnání a dostat se tak do evidence uchazečů. Takže já to klikám.”

A tam už je ta žádost, kterou vyplňuji.

„Ano, potom je tam Podat žádost.Už si to o mě načetlo některé údaje a já můžu pokračovat. Jsou tam dokonce načtena i moje předchozí zaměstnání, čímž je to výrazně zjednodušeno. Všechna aktuální data, člověk opravdu nemusí hledat nějaké smlouvy a dokumentaci o tom, že někde ukončil pracovní poměr. Načítá se to přímo z databáze České správy sociálního zabezpečení, což je velmi pohodlné.”

„Potvrzuji, že můžu pokračovat dál. A pak vyplňuju další a další. Většina z toho je jenom zaklikávací formulář. Když se člověk prokliká na konec a žádost potvrdí a odešle, dostane se do přímé komunikace s úřadem. Takže v případě, že bude potřeba něco doplnit, tak mu přijde upozornění na e-mail nebo SMS. To se dá v Jendovi nastavit, kam mu to bude chodit. Také zde může sledovat průběh žádosti i všechny informace, co po něm bude úřad práce vyžadovat. Třeba v případě, že ho vyzve ke schůzce. Všechno už se dokončuje skrz systém,” vysvětluje František Bikár z tiskového oddělení Úřadu práce. 

Ti, kdo nechtějí nebo nemohou požádat online, mohou samozřejmě i nadále využít pobočky Úřadu práce České republiky.

Spustit audio