SERIÁL

7) Hasiči na letišti mají ani ne minutu na příjezd k zásahu. „Letecký standard je v tomhle nemilosrdný.“

Hasiči na pražském letišti Václava Havla musí zvládnout vyjet za 45 vteřin
Předchozí díl
Následující díl

Přemýšleli jste někdy o tom, co se dá stihnout za 45 vteřin? Může se to zdát jako krátký čas, zvládnout se ale dá spousta věcí. Hokejisté můžou otočit utkání, Pavel Maslák uběhne 400 metrů a hasiči na Letišti Václava Havla se za tuto dobu kompletně ustrojí a vyrazí do akce...

Mají nejpřísnější časové limity v zemi. Tady víc než kdekoliv jinde platí, že jde při každém zásahu o vteřiny. Zatímco na jiných místech musí hasiči vyjet do dvou minut od nahlášení události, na letištích je to do 45 vteřin.

„Letecký standard je v tomhle nemilosrdný. Dvě, maximálně tři minuty zásahový čas na kterékoliv místo v pojezdovém systému letiště,“ vysvětluje zástupce ředitele zdejších hasičů Karel Moravec.

Hasič roku 2017 je žena a psycholožka. „Sebevrahů je víc, chtějí s někým mluvit,“ říká Eva Biedermannová

Eva Biedermannová

Nosí krátké vlasy a očima vidí až do hloubi lidských duší. Je to Hasič roku 2017 a je to žena. Jmenuje se Eva Biedermannová a její specializací v hasičském záchranném sboru je psychologie. „Za kolegy naštěstí nezaskakuju, ale absolvovala jsem vzdělání, které je tomu hasičskému podobné,“ říká v rozhovoru s Lucií Výbornou.

Aby byli jeho lidé schopni takové časy dodržet, mají tady hasiči dvě základny a jestli se v budoucnu pražské letiště rozšíří, přibude další. Za čas, kdy se obyčejný člověk obuje a oblékne bundu, musí hasič z jakéhokoliv místa na základně doběhnout k autu, navléknout se do zásahové kombinézy a vyjet. „Určitě to je o drilu. Musí na to trénovat a musí na to být připraven. Ale je to i o organizaci práce a systému odbavení poplachů tak, aby to bylo bez jakéhokoliv zpoždění,“ dodává Karel Moravec.

Povídáme si ve druhém patře jedné ze základen na operačním středisku. Jsou tu veliké monitory a ve čtyřech řadách několik počítačů. Z tohoto místa dostanete díky kamerám nebo třeba údajům z radarů dokonalý přehled o dění na celém letišti.

Post from RICOH THETA. - Spherical Image - RICOH THETA


Ve službě jsou teď dvě operátorky a zrovna vyřizují dohled nad dotankováním letadla společnosti Air France. I to je práce zdejších hasičů. připravení ale musí být na všechno, včetně vypjatých výjezdů.

Nouzová přistání nebo mimořádné události zažíváme každoročně, jsou ale v řádu jednotek. Dokonce i letecké nehody. Naštěstí a právě proto, že Praha má velice vyspělou bezpečnost i ve srovnání s Evropou, se všechny tyto události v ostrém provozu obešly bez ztrát na životech.
zástupce ředitele hasičů Karel Moravec

Když zazní alarm

O pár metrů dál na stejném patře sedí v jedné z místností velitel směny C Petr Dostál. U letištních hasičů pracuje 17 let. Teď je oblečený ve služebních montérkách a s kolegou si prohlíží hasičský časopis a rozebírají jednotlivé výjezdy.

Z ničeho nic se rozeznívá hlasitý alarm. „Pozor, pozor! Cvičně, požár na terminálu tři.“ I když se jedná jen o cvičení, hasiči na nic nečekají a vybíhají. Po pár metrech jsou u tyče, po které sjíždí dvě patra do garáží. V té je zaparkováno několik hasičských speciálů.

Prohlédněte si, jak to vypadá v hasičské garáži:

Post from RICOH THETA. - Spherical Image - RICOH THETA

Auta tady musí být vybavená jinak, než na běžných základnách. Zjednodušeně řečeno jsou dimenzována na maximální výkon a zrychlení a také na to, že uvezou velké množství vody, pěny a dalšího materiálu.

Můžete tady najít i dva speciály Panther, které patří k vůbec nejvyužívanějším hasičským autům na letištích po celém světě.

Proč právě Panther?

Silný motor rozpohybuje tenhle mnohotunový plně naložený kolos za zhruba půl minuty na 80 km/hod, maximálně dokáže jet 115 km/hod. Auto je vybavené speciálním teleskopickým ramenem.

Jeho význam se ukazuje především při požárech v nákladových prostorech letadla. Rameno dokáže hasit skrze trup, který prorazí. Nejnovější Panther může současně aplikovat vodu, pěnu i hasící prášek. Má také termokameru, takže snadno odhalí ohnisko požáru.

Na základě požadavku Úřadu civilního letectví, předpisu L 14 a světových trendů pro zajištění co nejlepší viditelnosti automobilů, jsou v signální žluté barvě.

Petr Dostál se teď u svítivě žlutého Pantheru, který je ve vozovém parku necelý rok, rychle obléká. „Máme připravené zásahové věci, do kterých se musíme rychle obléknout a prostě nastartovat auta a vyjet,“ stihne mi říct, když nasedáme do nastartovaného auta a vyrážíme.

Petr Dostál má na zádech nápis „velitel zásahu“ a vysílačkou komunikuje s řídící věží. Letoví dispečeři musí vědět o tom, že jim po ploše jede k zásahu hasičské auto.

Uvnitř hasičského auta Panther

Post from RICOH THETA. - Spherical Image - RICOH THETA

Dostáváme povolení a vyjíždíme. I přesto, že vezeme přes 12 tisíc litrů vody a 1 500 litrů pěnidla, tak je silné zrychlení znát. Limit 45 vteřin od vyhlášení poplachu jsme dodrželi.

Srdcaři s vynikající fyzičkou. Práce hasiče se změnila k nepoznání, říká Drahoslav Ryba

Drahoslav Ryba

Chcete se stát hasičem? Nečekejte, že to budete mít snadné. „Hasič je prestižní zaměstnání, důvěryhodnost našeho sboru je obrovská. Určitě je to ale i srdcařina – mnoho lidí, kteří k nám nastupují, mají zkušenosti s dobrovolnými hasiči,“ říká v rozhovoru s Lucií Výbornou generální ředitel Hasičského záchranného sboru České republiky Drahoslav Ryba.

Hasiči vysvětlují, že v praxi zpočátku mnohdy přesně netuší, k čemu přesně míří. „Při vyhlášení dostaneme jen ty nejzákladnější informace. Víme, čím máme vyjet a za jak dlouho. Další informace dostaneme vzápětí při cestě,“ doplňuje Petr Dostál.

Za necelou minutu Panther zastavuje mezi východem ze třetího terminálu a menším tryskáčem. Hasiči vybíhají a během pár vteřin už jsou v hale. Dívají se na hlásič elektrické požární signalizace u pasové kontroly a zjišťují, že je všechno v pořádku.

„Požární jedna, velitel zásahu. Jsme na místě. O požár se nejedná, jednalo se o planý poplach,“ říká do vysílačky Petr Dostál. Rozloučí se s lehce zaskočenými cestujícími a s kolegou míří zpět do Panthera.

Součástí práce tohoto zkušeného hasiče jsou i případy, kdy se některému z cestujících udělá na palubě letadla špatně nebo ho postihnou zdravotní problémy a je potřeba ho co nejrychleji předat do péče záchranářů. „Od toho tady máme techniku. Zasahujícím zdravotníkům vypomáháme abychom toho cestujícího pomohli dostat z letadla ven,“ říká opět v autě cestou zpátky na základnu.

Hasiči přijíždí na místo hlášeného požáru

Hasiči na Letišti Václava Havla řeší každý den několik událostí. Nejčastěji je zaměstnává únik nebezpečných ropných látek nebo oleje, které se nesmí dostat do půdy. Dále pak plané poplachy nebo zásahy na požární signalizaci. Až poté následují požáry a dopravní nehody.

Například v roce 2017 tu měli hasiči přes 450 ostrých zásahů a přes 1000 menších asistencí, vypočítává už na základně opět zástupce ředitele letištních hasičů Karel Moravec.

Vzpomíná na nejkomplikovanější zásah, který mu uvízl v paměti: „Po dobu mojí kariéry asi nejvážnější zásah byl požár na hangárů F.“ V červnu 2012 tehdy oheň zničil letadlo ATR 42 a způsobil škodu za zhruba 300 milionů korun.

Celkem na Letišti Václava Havla, které ročně odbaví přes 15 milionů cestujících, pracuje u hasičů včetně denních zaměstnanců 93 lidí. Požární poplach může zaznít kdykoliv a v tu chvíli jde o každou vteřinu. Protože 45 vteřin na výjezd a zásahový čas tři minuty jsou neúprosné.