SERIÁL

5) Páteční služba na D1. Dopravní policisté jsou u všeho, co se na dálnici přihodí

Dopravní policisté během pracovního dne

Dálnice D1, pátek před slunečným víkendem. Právě tehdy bývá velmi silný provoz. Po nejvytíženější dopravní tepně jezdí desetitisíce lidí. Aby cestování po páteřní silnici bylo co nejvíce bezproblémové, jsou neustále ve službě dopravní policisté. Jejich práce je velmi různorodá a často spočívá i v pomoci řidičům.

Je pátek ráno. Silně prší a dopravní policista Zbyněk Zápotočný se chystá se svým kolegou vyrazit do akce z dálničního oddělení ve Velkém Beranově na Vysočině.

Vybavení dopravní policie

Dnes budou jezdit v policejním transportéru. Znamená to, že jejich služba bude spočívat především v řešení dopravních nehod. „Nehodových vozidel máme několik, tohle je nejnovější typ. Jezdíme v něm a nabíráme jednotlivé nehody a další věci, které se v běžném provozu stanou. Když prší v pátek, kdy je ten provoz větší než v jiné dny, tak je pravděpodobnější, že se něco stane. Je to i o tom, jak řidiči přizpůsobí rychlost tomu dešti, který na nás padá,“ říká Zbyněk Zápotočný, který na tomto oddělení pracuje 3 a půl roku.

Nasedáme do auta a vyrážíme

V zadní části mají policisté improvizovanou kancelář, ve které nechybí dokovací stanice na notebook nebo tiskárna. Právě tady s řidiči sepisují nehody. Hlídka má dnes na starost úsek od 73. do 119. kilometru dálnice D1. Pokud bude v úseku nějaký problém, dozorčí služba pošle na místo tento transportér.

Netrvá dlouho a narážíme na první menší problém. Řidič osobního auta má komplikace s motorem a policisté ho proto v pomalé rychlosti doprovází na nejbližší benzínku.

Po dalších několika málo kilometrech musí hlídka řešit větší defekt. Řidič píchnul levé zadní kolo. Při jeho výměně nebezpečně zasahuje do nejpomalejšího pruhu dálnice. Policejní transportér proto se zapnutými majáky zastavuje za autem a ze střechy nahoru vyjíždí informační panel, který projíždějící informuje o tom, že v tomto místě musí počítat s omezením.

Někdy přijde třeba i e-mailem nějaké poděkování, někdy se to stává. Jednou za rok třeba.
Zbyněk Zápotočný

Řidiči se výměna kola nedaří, policisté si proto berou rukavice, reflexní bundu a jdou na pomoc. I v hustém dešti a s projíždějícími auty za zády mají po pár minutách hotovo. Zbyněk Zápotočný s kolegou říká, že podobné situace, zažívají prakticky denně.

Za den hlídka najede až 300 kilometrů

Teď jsme zpátky na dálničním oddělení ve Velkém Beranově. Policisté tady mají kromě několika Volkswagen Transporterů k dispozici i Škody Octavii, motocykly BMW, Mercedes Sprinter používaný hlavně při vážení kamionů a nebo upravené neoznačené Škody Superb. Do jednoho takového speciálu nasedáme s Milošem Kratochvílem a jeho kolegyní. „Zaměříme se na překračování nejvyšší povolené rychlosti, na bezpečnostní pásy, hovorové zařízení, zkrátka běžný dohled nad silničním provozem,“ říká a startuje auto.

I proto, že stále prší, většina řidičů povolenou rychlost nepřekračuje. Až po chvíli radar naměří osobní auto, které na 130 jede 158. Superb okamžitě vyráží se zapnutými majáky a během několika vteřin už auto předjíždí.

Je tady radarové zařízení, se kterým lze měřit za jízdy i stacionárně, když budeme stát někde schovaní. Spolujezdec má tablet, pomocí kterého radar obsluhuje. Nastavit se dají rychlostní limity a další věci.
policista Miloš Kratochvíl

Za zadním okénkem má policejní speciál panel, který dává řidiči pokyny. Aktuálně na něm svítí nápis „Policie. Jeďte za mnou!“ Přestupek policisté budou řešit až na nejbližším bezpečném místě – na odpočívadle.

Superb má benzinový motor 2,0 TSI s výkonem 206 kW, automatickou převodovku a pohon všech kol. Z nuly na 100 km/hod zrychlí za necelých 6 vteřin a maximálně dokáže jet 250 km/hod. Policistům jen tak někdo neujede. A to i přesto, že občas naměří rychlost i hodně přes 200 km/hod.

Přesouváme se zpátky na dálniční oddělení a s jeho vedoucím Davidem Jirákem jsme v místnosti dozorčí služby. Odsud mají policisté díky několika monitorům o dálnici dokonalý přehled. „Tady vidíme podle GPS modulů, kde se momentálně nacházejí hlídky. Podle barev máme i rozlišeno, jestli hlídka plní nějaký úkol nebo je k dispozici. Dále dálniční kamery, kdy si můžeme navolit kameru podle toho, jaký krizový úsek nás zajímá,“ popisuje.

Čtěte takéVše o Zelené vlně

Zdejší oddělení má na starost v podstatě celou dálnici D1 na Vysočině, tedy téměř sto kilometrový úsek. Policisté neřeší jen dopravu, ale například i krádeže na odpočívadlech. „Kompletně co se stane na dálnici, tak u toho jsme vždycky my. Skutečně, tady je enormní množství dopravních nehod i jakýchkoliv jiných události. Ještě když je do toho modernizace dálnice,která je podle mě potřebná, ale nám to práci komplikuje,“ vysvětluje David Jirák, který na dálničním oddělení ve Velkém Beranově pracuje 8 let.

Páteční provoz podle něj bývá oproti jiným dnům jiný. „Pátek obecně a potom dny před státními svátky. Provoz je oproti jiným dnům hustší a to přináší i více komplikací. Skutečně rozhoduje každá vteřina při každé události, protože na dálnici je takový provoz, že okamžitě hrozí nějaká další srážka a z toho vzniklé daleko větší komplikace,“ popisuje.

U nehody nebo i technické závady se tak hlídky vždy snaží být co nejrychleji. V průměru dálniční policisté z oddělení ve Velkém Beranově řeší denně 4 nehody a další množství věcí, především krádeží.

Jak to vypadá uvnitř Superbu?

Post from RICOH THETA. - Spherical Image - RICOH THETA