Když jde o vteřiny 6. série

„Zachovat klidnou hlavu.“ Operátoři na tísňové lince 158 jsou očima i ušima policistů v terénu

21. říjen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Na obrazovkách jsou informace o výjezdech nebo třeba aktuální obrazy z kamer z různých koutů metropole

Na policejní tísňovou linku 158 zavolá jen v Praze v průměru 500 lidí denně. Za každým takovým telefonátem pak může být práce i několika lidí. Zatímco jeden policista s volajícím stále mluví, další už posílají na místo hlídky v terénu. Souhra všech musí být rychlá a co nejpřesnější.

„Dobrý den, tísňová linka, policie Praha,“ vyřizuje Jitka Kordíková jeden z mnoha hovorů, které při službě na operačním středisku linky 158 zvedá.

Zachovat chladnou hlavu

Volající se na policii obrací kvůli muži, který se chová agresivně. Operátorka má před sebou několik monitorů, vidí na nich třeba mapu Prahy a na ní aktuální polohy hlídek. Do systému okamžitě píše podrobnosti a na místo posílá policisty v terénu.

Čtěte také

Jak Jitka Kordíková vysvětluje, za všech okolností zachovává chladnou hlavu: „Nikdy netušíte, kdo vám zavolá a musíte počítat s každou situací. Dopoledne je z našeho pohledu klidnější, máme standardní hovory týkající se vloupání, krádeží a podobně. I do toho se ale může stát nějaká dramatická událost. Volá nám třeba někdo, kdo našel zemřelého příbuzného v bytě. Musíte umět reagovat, toho člověka uklidnit, ale zjistit od něj nejdůležitější informace.“

Oči i uši policistů v terénu

Mezi ty nejvypjatější okamžiky pak patří chvíle, kdy číslo 158 vytočí někdo kvůli napadení nebo ohrožení života. V takových momentech se jednomu hovoru věnuje víc policistů. Zatímco jeden člověk řeší přímo daný hovor, další policisté už mají z vysílačky informace od prvních hlídek na místě. Ty jsou s nimi v kontaktu po celou dobu zásahu.

Zatímco jeden člověk řeší přímo daný hovor, další policisté už mají z vysílačky informace od prvních hlídek na místě

Tak jako letos v dubnu při požáru v jednom z pražských bytů. „Kouř asi ze třetího patra, na místo se nedá dostat! Lidi jsou na parapetech. Silně zakouřeno, máme místo pro hasiče!“ ozývalo se tehdy do vysílačky.

Operační středisko je pak v podstatě očima i ušima policistů v terénu. To potvrzuje i Zdeněk Matušík, který v Praze působí v pohotovostní motorizované jednotce, takže bývá na místě jako první.

„Nejenom oči a uši, ale i mozek, protože čerpá i z informačních systémů. Pokud jedeme na nějakou agresivní osobu a víme o tom, že třeba hrozí napadení, je v silách našeho operačního zjistit, jestli podezřelý má zbraň, jestli je držitelem zbrojního průkazu. Anebo jestli už v minulosti měl nějaké napadení, jestli už dokonce útočil na policisty,“ popisuje.

Čtěte také

Tyhle všechny informace takzvaným prvosledovým hlídkám pomáhají. Operátoři jim můžou říct třeba i to, co vidí na kamerách zabírajících okolí zásahu. Zkracuje to čas dojezdu. A čas je v takových chvílích zásadní. „Ze zkušeností, které máme přenesené od těch, kteří nás volají, víme, že jednu vteřinu oni vnímají jako jednu minutu. Jedna minuta je pro ně pomalu jako jedna hodina. Oni už jsou v situaci, kdy volají o pomoc. My musíme udělat všechno pro to, abychom tam bezpečně dojeli,“ vysvětluje Zdeněk Matušík.

Napínavé příběhy ve sluchátkách

Telefony na pražském operačním středisku zvoní prakticky neustále. Vypadá to tady jako v aule vysoké školy. V řadách nad sebou teď sedí asi dvacet policistek a policistů a za sluchátky se odehrávají různé příběhy. Na velké stěně před nimi je spousta obrazovek. Vidět na nich můžou právě i informace o výjezdech nebo třeba aktuální obrazy z kamer z různých koutů metropole.

„Nejdůležitější pro tuhle práci je dobře vytěžit oznamovatele na lince 158. Od toho se odvíjí další a další věci. Když by se zkazilo něco na začátku, ať už adresa nebo špatný popis události, mohl by to být veliký problém. Ano, tam se hraje o čas. Proto systém teď umožňuje už při prvotním oznámení na místo vyslat hlídky a upozornit je na podrobnosti,“ doplňuje vedoucí směny pražského policejního operačního střediska Milan Pšenička.

Vůbec nejčastěji tady telefony zvoní při mimořádných událostech, jako jsou třeba vichřice. To na linku 158 volají během chvíle desítky lidí.

Spustit audio

Související

  • Když jde o vteřiny při pandemii

    Jsou v první linii. Zajišťují distribuci zdravotních pomůcek, zachraňují životy a starají se o nemocné. Seriál odkrývá, jak pracují složky IZS v době nouzového stavu.

  • Když jde o vteřiny 5. série

    Do zákulisí práce elitních hasičů, záchranářů i vojáků v exkluzivních reportážích nahlížejí reportéři Ondřej Vaňura a Martin Pařízek. Poslechněte si nový seriál.

  • Když jde o vteřiny 4. série

    Už počtvrté sledují Martin Pařízek a Ondřej Vaňura skutečnou práci složek Integrovaného záchranného systému – živě a při akci.

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.