Karel Havlíček, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků

Největší audioportál na českém internetu

Předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Karel Havlíček | Foto: Alžběta Švarcová, Český rozhlas

Rozhovor s předsedou představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Karlem Havlíčkem o tom, jaké jsou hlavní cíle nové exportní strategie ČR i co je neprůhledné na možnosti sjednotit agentury CzechTrade a CzechInvest

Spíš než o strategii jde o deklarativní informaci o tom, že se máme dobře, tak nějak se dívá na exportní plán České republiky Asociace malých a středních podniků a živnostníků. Kde má podle nich státní teorie cesty k novým trhům trhliny? Proč se tato část podnikatelů musí stále spoléhat především sama na sebe? Co v systému jim hází klacky pod nohy? Začíná Dvacet minut Radiožurnálu. Pozvání přijal předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček. Vítejte u nás.

Karel HAVLÍČEK, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků:
Dobré odpoledne.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Tak úplně první věc, která mě zaujala, existuje někde veřejně dostupná finální strategie, kterou prezentoval premiér společně s ministrem Kubou? Já mám pocit, že pro běžného uživatele dostupná není. Mýlím se?

Karel HAVLÍČEK, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků:
Já mám pocit, že máte pocit správný. Já jsem poslední verzi viděl verzi listopadovou, možná ze začátku prosince, což byla verze, na které jsme se i my částečně spolupodíleli, protože strategie se připravovala téměř půl roku a je to verze, která je dneska dostupná na stránkách Mezinárodní obchodní komory a je to téměř finální koncepce exportní strategie, nicméně proběhla prezentace, ta proběhla tento týden, tam nebyla prezentována celá strategie, ale jenom nějaký 20stránkový materiál, která se právě, a to je to, co nám vadí, odlišuje od toho, co se téměř půl roku připravovalo.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Neboli vy jste byli postaveni před hotovou věc najednou vládní prezentací?

Karel HAVLÍČEK, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků:
Fakticky se to tak dá říct, byť abych byl objektivní, ne úplně zcela. Ta metodika té strategie zůstala stejná, musím objektivně i říct, že vize a řekněme ty strategické cíle nejsou příliš odlišné. Co je problém, je ta vlastní náplň. Čili já tvrdím, kdy selhala komunikace, tak byla v průběhu ledna, kdy se vlastně naplňoval ten vnitřek té asociace, teda té strategie a kde se tam vlastně dávaly jednotlivé etapy, kdy se diskutovalo o tom, co bude ve smyslu teritorií, kdy se diskutovalo o tom, jaké budou strategické scénáře, a to z našeho pohledu není správně dneska.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Selhala komunikace. Čí by to mohla být vina? Je to příchod nového ministra?

Karel HAVLÍČEK, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků:
Já si to úplně nemyslím, já se domnívám, že nový ministr tam byl příliš krátce a že se musel zorientovat a tak, jak mu to bylo servírováno a dáváno, tak tak to ve finále i dopadlo, ale podle mého názoru se postupovalo příliš ukvapeně. A teď já nechci být dotčený ve smyslu toho, že jsme nebyli na to úplné finále pozváni. Ono totiž nejde jenom o nás, ono jde o to, že tato strategie se měla prodiskutovat nejenom napříč jednotlivými asociacemi, svazy a tak dále, ale současně i například s ministerstvem zahraničních věcí. Já si nedovedu představit, že se vystřelí dokument, který je naprosto zásadní, protože si uvědomme, že 80 % HDP tuzemského je tvořeno právě exporty a tento dokument, který se nazývá exportní strategie, není ve finále detailně zkonzultován a jeho závěry s ministerstvem zahraničních věcí.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Ta exportní strategie třeba, jak řekl prezident Hospodářské komory Petr Kužel, přinese zásadní změnu v podobě jednotné sítě CzechInvestu a CzechTradu, do které Hospodářská komora ještě přispěje možností využitím honorárních zástupců ve světě, a tato jednotná síť má být řízena radou složenou ze zástupců ministerstva, komory a dalších účastníků. Je to ono, tady by mohlo dojít k tomu střetu?

Karel HAVLÍČEK, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků:
No, to je právě jeden z těch největších problémů, který v té strategii je. V původním konceptu nebylo nic o integraci a řízení ministerstvem těchto institucí ani zmínky. Bylo tam v takzvaných scénářích takzvaného ekosystému, to je v tom pilíři číslo 2, ale tím nechci unavovat, nastaveno to, že se musí koordinovat a my souhlasíme s tím, nechť zástupci asociací, svazů a tak dále, jsou přizvání do určitých výborů a nechť se koordinuje a kontroluje se ta aktivita, s tím já plně souhlasím. V současné chvíli je to definováno tak, že se zintegrují tyto instituce pod ministerstvo průmyslu a obchodu a budou ministerstvem průmyslu a obchodu řízeny, a to je to, s čím my nesouhlasíme. Pochopitelně můžete namítnout je to státní instituce, ten stát si s tím může dělat, co chce, s tím já souhlasím, ale ne úplně zcela, protože stát se nemůže chovat jako firma v tomto. Stát se musí zodpovídat a jestliže zde existují určité instituce, které mají svůj význam, se kterými podnikatelé spolupracují 10, 12, 15 let, kdy se vytvořila solidní vazba a ti podnikatelé od nich čerpají určitý servis a služby a v tuto chvíli se řekne bude to řídit ze dne na den stát anebo z měsíce na měsíc, neberte mě za slovo, tak já tvrdím, že minimálně je ohrožený tento servis, který prostě svým způsobem pomáhal těm firmám malým v expertních aktivitách a k tomu ještě musím dodat jednu věc, prakticky vše, co kdy v minulosti řídil stát, tak neřídil úplně správně, to není dáno tím, že by byl špatným hospodářem, to je prostě dáno tím, že stát nemůže vykonávat roli manažera. Stát musí definovat, respektive určit toho, kdo tím manažerem bude, musí nastavit nějaké parametry hry, musí vytvořit kontrolingové mechanismy, ale prosím ne, aby řídil.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Tak pojďme to pro posluchače rozložit, pro ty, kteří se neorientují v téhle té strategii a síti podniků a služeb pro malé a střední podniky třeba. Stát zřejmě jedná proto, aby ušetřil tímto sjednocením. Přiznáváte alespoň tento efekt?

Karel HAVLÍČEK, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků:
Já si nejsem jistý, jestli tímto se něco ušetří. Agentury typu CzechInvest a CzechTrade zde vznikly proto, aby podpořily konkurenceschopnost české ekonomiky, to znamená, jsou to agentury nebo instituce, které se musí částečně dotovat a jejich efekt je teprve druhotný, to znamená ve smyslu toho, jestli se více vyveze, nebo případně dříve, jestli se sem dovezlo více investic, anebo jestli se rozdají strukturální fondy těm, kteří se o ně, kteří si je zaslouží a kteří posouvají tu ekonomiku dále, takto bych to úplně nevyhodnocoval.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Víte, ale že se přestanou třeba krýt některé jejich služby nebo se dublovat jejich úředníci?

Karel HAVLÍČEK, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků:
Ano, s tím bych i částečně souhlasil, ale uvědomme si to, že ty agentury už jsou dneska úplně odlišné. Svým způsobem integrace CzechTrade a CzechInvestu někdy před 10, 12 lety, možná ještě před 7 lety měla svůj efekt. Jedna agentura podporovala export, druhá podporovala investice tekoucí do České republiky, to bych si dovedl představit, ale v současné době je CzechTrade agentura podporující konkurenceschopnost prostřednictvím exportu, CzechInvest je agentura podporující konkurenceschopnost prostřednictvím nebo zejména prostřednictvím distribuce strukturálních fondů. Jinými slovy to už je úřad. Dávat dohromady tyto instituce dneska ve smyslu logiky věci, nemá vůbec žádný efekt. Ano, koordinovány budou a s tím já plně souhlasím z ministerstva průmyslu a obchodu, ale ne, aby je řídil náměstek anebo podřízený náměstka, já si vůbec nedovedu představit, jakým způsobem je budou řídit. Uvědomme si, že tyto instituce dávají servis podnikům, to znamená, ty podniky s nimi komunikují jakožto s podnikem. Oni kolikrát ani neví, kdo ho vlastně vlastní ten CzechTrade a jaký je tam mechanismus či ne. Podniky mají přirozeně určitý odpor pro jednání se státem. Já si nedovedu představit, že podniky budou průměrně komunikovat s ministerstvem průmyslu a obchodu.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
A o jakou ztrátu té linie komunikace se teď konkrétně bojíte a především o kterou z těch dvou složek CzechTrade a CzechInvest jde, která je nejvíc ohrožena ta komunikace?

Karel HAVLÍČEK, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků:
Já se domnívám, že je více je ohrožena právě u CzechTradu. Ten CzechInvest tím, že už je do určité míry opravdu úřadem v poslední době, který je navíc velmi intenzivně a silně kontrolován ministerstvem průmyslu, protože tok strukturálních fondů, to není úplně jednoduchá záležitost, ten musí být silně kontrolován, tak CzechTrade je z mého pohledu něco jinýho, ten více funguje trochu na podnikové bázi, on vytváří marketingový servis, on vytváří poradenství, on řídí nějakým způsobem pobočky nebo své expozitury, které má, a ty podniky od něj vyžadují víceméně podnikatelský servis, protože, jestliže on jim připraví marketingový průzkum, jestliže on jim připraví nějakou vstupenku na trh, to už se příliš neodlišuje od třeba privátní instituce, dokonce někde ve světě to tak i bývá, že tuto práci suplují normální klasické právní subjekty, jakožto nezávislé instituce.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Takže podniky se podle vás teď mohou ocitnout v jakémsi vzduchoprázdnu, když budou hledat pomoc, nebo se jim do té komunikace nebude chtít, i když bude nabízená prostě proto, že bude nabízená pod hlavičkou ministerstva?

Karel HAVLÍČEK, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků:
To si zase úplně nemyslím, ono to určitě nenastane hned, protože dneska ten CzechTrade funguje a ten vlak je rozjet tak, že ze setrvačnosti pochopitelně pojedou ty pobočky nadále. Já se spíš obávám o budoucnost. A my se nebavíme o dokumentu, který by měl popsat, co bude za půl roku, za rok. My se bavíme o strategii mezi roky 2012 až 2020. To znamená, nás by dneska ta strategie měla zajímat z pohledu dopadu za 3, za 4, za 5 let, a to je to, čeho já se obávám, nikoliv současného roku, tam ten problém není.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
A k čemu tedy dojde za 5 let, úplně jednoduše řečeno pro lidi, kteří v tom nejsou zainteresovaní, k čemu dojde?

Karel HAVLÍČEK, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků:
Může dojít k tomu, že služby, které dneska fungují, které se 10, 12, 15 let dávaly dohromady, tak nebudou mít ten efekt, nebudou mít ten dopad, jinými slovy ten stát nezasupluje tu roli třeba toho CzechTrade tak, jak by měl, a je to dokonce velmi pravděpodobné, že to nezasupluje.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Jaký efekt to bude mít potom na export?

Karel HAVLÍČEK, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků:
Toť otázka. No, uvědomme si to, že malé, střední firmy dneska musí exportovat, samozřejmě bavím se teď o těch výrobních firmách, firmy podle našeho průzkumu, který jsme zveřejnili tento týden, dokonce hodlají exportovat, a to je docela pozitivní zjištění, z 30 % už mimo evropský kontinent. A tam se domnívám, že ta státní podpora by měla být, měla by být velmi aktivní, měla by být velmi silná a navíc se domnívám, že ten export mimo Evropskou unii poroste, to znamená, může hrozit to, že ta míra toho exportu neporoste tak, jak by měla růst, ale zase buďme při zemi, je faktem, když se podíváme na celková exportní čísla, že 50 % exportu dneska realizuje 10 velkých firem a ty malé a střední firmy se zas až tak na tvorbě HDP v exportu nespolupodílí. Na druhou stranu ale my jsme zde od toho, abysme hájili zájmy malých a středních firem, to znamená, my chceme, aby ten rámec té podpory měly, a pokud je ohrožen, tak se prostě ozýváme.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Víte, co je zajímavé, já odcituji ministra Kubu z té prezentace: "V Evropské unii se chceme zaměřit na zachování stávajících pozic a jejich další rozvoj především ve prospěch malých a středních podniků," to zní, jako když se vám ministr snaží dělat, co vám na očích vidí a vy to tak ale evidentně nevnímáte.

Karel HAVLÍČEK, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků:
Tak ono je to nesmírně populární, dneska téměř každý říká budeme podporovat malé a střední firmy. Ono svým způsobem, co jiného taky dělat, když je to 99 % podniků malých a středních firem a já snad ani nechci podsouvat ministrovi, že by je nechtěl podporovat, ale jestliže je chce podporovat, tak pak především by měl být určitý dialog, a to i dialog s námi. To znamená, měla se ta strategie předtím, než se zveřejnila, v klidu prodiskutovat, všechno toto, o čem se tady bavíme, se mělo dát na stůl a není nic psáno, nic definitivní a nic, z toho bychom třeba i my nemohli ustoupit. Ale to, co se prostě neprovedlo, byla to trošku partyzánština a nyní ten týden těch diskusí, které jsou, já už dneska prostě třetí nebo čtvrtý den za sebou dávám asi dvacátý rozhovor, se točí neustále kolem jedněch věcí, co se nám nelíbí na strategii? Já říkám, co jsme mohli udělat proto, aby se nevystřelilo do veřejnosti něco, co z mého pohledu nakonec třeba nebude vůbec vykonáno.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Do jaké míry tedy, vy jste to teď načal sám, je teď možné spoléhat na to, že ta strategie tak, jak byla odprezentována, skutečně i poběží? Je to už skutečně definitivní dokument?

Karel HAVLÍČEK, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků:
Tak definitivní nemůže být, protože ho zatím, pokud mám správnou informaci, ještě nikdo nikdy neviděl. Znovu říkám, já se opírám o dokument, který jsem viděl naposledy v listopadu až prosinci, což byla téměř hotová strategie, to, co se zprezentovalo tento týden, bylo trochu o něčem jiném. Já předpokládám, že v tuto chvíli bychom na stůl měli dostat finální verzi. Nicméně já předpokládám, že nic není finálního a tady musím říct i z naší strany prostě buďme korektní a jako uvědomme si, že možná mohlo dojít k nějaké chybě, my jsme připraveni za jeden stůl sednout, my jsme připraveni a doporučujeme, aby u toho stolu sedělo ještě ministerstvo zahraničních věcí, abysme si zodpovědně sedli a vzali jsme jedno teritorium za druhým, abysme se nehandrkovali, jestli Etiopie ano, nebo Etiopie ne, protože zase uznávám na druhou stranu, že většina těch teritorií jsou rozumná teritoria a správně posazená, že si ještě jednou projdeme všechny cíle a pak, že si detailně sedneme nad tím, jakým způsobem se ty cíle budou realizovat, to znamená, jaká bude faktická detailní náplň.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Mimochodem, když jste zmínil ministerstvo zahraničních věcí, když v rámci tedy sjednocení té sítě CzechTrade, CzechInvest, spolupráce s Hospodářskou komorou, vyšle ministerstvo své zástupce do jednotlivých zahraničních zemí, nebudou se tam střetávat tedy jejich konkrétní kompetence s některými z kompetencí velvyslanců?

Karel HAVLÍČEK, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků:
Tak za prvé budou a za další, to je právě to, proč se mělo sedět u jednoho stolu s ministerstvem zahraničních věcí. Ono v té fázi přípravy, přípravy té strategie někdy mezi těmi měsíci září až listopad, k tomu skutečně i docházelo, ale ne na té nejvyšší úrovni, to znamená dneska vrcholoví představitelé ministerstva zahraničních věcí na úrovni buď ministra, anebo jeho náměstků neměli možnost tu strategii ani vidět. Já si nedovedu představit, že prostě se vystřelí na trh exportní strategie bez toho, aniž by vrcholoví představitelé ministerstva zahraničních věcí k tomu nemohli dát svoje stanovisko.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Víte, co mě zajímá, když se potom stane třeba podle této strategie, že v zahraničí bude jednat nějaký potenciální velký investor, nebo někdo, kdo by nabízel vydělat českým podnikům s velvyslancem a najednou tam přijde někdo, kdo bude jednat ještě za jakoby pro něj neznámou strukturu nebo strukturu oficiální, ale přesto nebude chápat, proč to dělá ještě další člověk, může to nějak vážně poškodit třeba i nějaké obchodní vztahy?

Karel HAVLÍČEK, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků:
Těžko říct, já zase nechci být zlý a tvrdit, že toto zásadně poškodí veškerý byznys, který je, řekl bych, že to je příklad od příkladu. Nám se docela líbila ta struktura, která byla vytvořena, kde se říkalo obchodní radové by spíš měli hájit zájmy těch větších, to znamená, ano, je pravda, že u obchodního rady se zřejmě sejdou skutečně už ty velké /nesrozumitelné/, zatímco pobočky CzechTrade by měly hájit zájmy těch malých. A to svým způsobem fungovalo a já musím docela objektivně říct, že ministerstvo zahraničních věcí na to, jak jsme ho třeba kritizovali před 2 lety, tak musím říct, že udělalo docela kus práce a ty výjezdy, které dneska realizuje ve smyslu velvyslanců a všech dalších lidí už konzultuje, já si myslím, že tam jezdí docela rozumní lidé a mám ten pocit, že tam dochází ke zlepšení.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
O úskalích podpory českého exportu pro malé a střední podniky hovoříme s předsedou jejich asociace Karlem Havlíčkem. Posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu. Celým tím naším rozhovor se prolíná to překvapení z odprezentování materiálu, který de facto nikdo z vás neměl pořádně možnost vidět, konzultovat a vyjádřit se k němu. Jak si vysvětlujete, že tu prezentaci zaštítil premiér?

Karel HAVLÍČEK, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků:
Ono to úplně není tak, že by to nevěděl nikdo z nás, protože, kdyby tady seděl dneska ministr průmyslu nebo někdo z jeho lidí, tak by určitě řekl, že se k tomu vyjádřila Hospodářská komora a že se k tomu vyjádřil svaz průmyslu. Ano, já s tím souhlasím, já zde nechci komentovat ani svaz průmyslu, ani Hospodářskou komoru, za prvé mi to nepřísluší a za druhý já tvrdím, že každý si píše svoji vizitku sám. My hájíme zájmy podnikatelů, my nehájíme zájmy ministerstva a my považujeme jenom za správné, abysme k tomu měli říct pár slov, ale znovu říkám, nejedná se jenom o nás, jedná se o ministerstvo zahraničních věcí. Jakým způsobem to bylo prezentováno premiérovi, to já netuším. Já se domnívám, ale to je čistě moje domněnka, že prostě se mu nastínily vize, že se mu řekly cíle, které, znovu opakuji, jsou v zásadě dobré a že se to ve finále odprezentovalo a s tím, že se i svezla ta část řekněme té integrace, která nebyla v té původní strategii.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Mimochodem já tady vnímám trochu, a vy jste na to narazil, Hospodářská komora tedy asi byla informována, svaz průmyslu asi byl informován, Asociace malých a středních podniků už informována tak detailně nebyla, je tam nějaká rivalita těchto jednotlivých asociací a svazů vůči přízni třeba ministerstva nebo i vůči třeba přístupu k informacím?

Karel HAVLÍČEK, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků:
Tak já myslím, že když si přečtete detailně to, co ještě dneska nemáte a vyjádření jednotlivých účastníků, tak si myslím, že je celkem jasné, proč Hospodářská komora řekla, že se jí ta strategie líbí, ale znova říkám, já proti Hospodářské komoře nic nemám, rivalita mezi námi nějaká zásadní není. Já spíš komoru dneska vnímám jakožto instituci, která o něco víc hájí zájmy ministerstva a vlády a nás zase berte jako tak, kteří o něco víc hájí zájmy faktických podnikatelů.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Tak já jsem si tu možnost přečíst neměla, ale v čem je to tedy jasné, proč se to Hospodářské komoře líbí?

Karel HAVLÍČEK, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků:
Tak Hospodářská komora má zájem vysílat honorární zástupce, Hospodářská komora je svázána s ministerstvem průmyslu i prostřednictvím ODS, to znamená, já v tom nevidím v zásadě ale nic špatného, protože prostě chová se tak, jak se chová a proč by to tak nedělala? To je /výpadek signálu/ to je na zvážení strategie Hospodářské komory a znovu říkám mně nepřísluší se k ní vyjádřit. Co se týká svazu průmyslu, tak svaz průmyslu mě v tomto trochu překvapil, Hospodářská komora méně, tam jsme to očekávali. Projevilo se to, že svaz průmyslu je skutečně svaz velkých institucí, svaz velkých podniků a že problémům malých a středních firem zas až tolik nerozumí, nebo nechce rozumět, nicméně, když si obtelefonujete všechny členy představenstva svazu průmyslu, zejména ty, kteří exportují a kteří vzešli z těch menších a středních firem, tak se domnívám, že jejich názor od toho mého není úplně odlišný.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
A teď, kdyby se ta celá situace měla nějakým způsobem napravit, kdyby ministerstvo přišlo a řeklo co tedy vlastně od nás potřebujete? Jak by zněla vaše odpověď?

Karel HAVLÍČEK, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků:
Co my potřebujeme od ministerstva? My potřebujeme od ministerstva, aby nastavilo solidně mantinely. My nechceme od ministerstva, aby řídilo exportní politiku, my chceme, aby nastavilo parametry v tom, že zde budou definovány instituce, které budou mít svůj management, které budou mít své šéfy, které jasně sdělí, co budou dělat. Bude to odpovídat celkové strategii exportní, s tím já plně souhlasím a ministerstvo zabezpečí kontrolní mechanismy toho, aby tato strategie byla takto naplňována. Zabezpečí je tím, že bude důsledný kontroling těch lidí, kteří mají v těchto institucích pracovat a buď budou pracovat dobře, tak tam zůstanou, anebo budou pracovat špatně, potom budou odvoláni. Ale to, že všechno si pod sebe nabere ministerstvo a vše bude řídit, já se prostě domnívám, že to je idealistický model a ani bych nepodsouval jednotlivým úředníkům z ministerstva, že to myslí úplně špatně, já si prostě ale jenom myslím, že to nebude fungovat. Ono to totiž nefunguje skoro nikde ve světě.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Kde teď zastavit tenhle ten tok té mašinérie tak, aby se malé a střední podniky ještě necítily být mimo lidově řečeno mimo mísu a aby nenastal ten strach z těch zpřetrhaných kontaktů:

Karel HAVLÍČEK, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků:
Exportní strategie nás mrzí tak, jak je dneska nastavená, na druhou stranu nemyslím si, že to je úplně finální verze a pokud ty týdenní diskuse někdy trošku emotivní, které byly v těch posledních hodinách a v posledních dnech zapříčinily to, že se ještě některé věci zváží a že to není úplně finální stanovisko, my budeme jedině rádi a znovu říkám jsme připraveni k tomu dávat jakékoliv relevantní data, informace, sednout si za jeden stůl případně říct ještě jednou naše názory bez jakýchkoliv emotivních vjemů, vlivů okolo. Na druhou stranu vycházejme z toho, že malé a střední firmy, ale i velké firmy jsou dostatečně gramotné a že se možná obejdou i bez absolutního rámce exportní strategie, což, jak vidíte z posledních čísel se evidentně děje, protože exportní strategii nemáme už dva roky, respektive máme tu starou, ta nová se před rokem neschválila, nyní tedy vzniká opětovně další, a co je docela dobrá zpráva, on ten export roste, a nejenom že roste, ono se firmám v něm i daří realizovat přidanou hodnotu a co je nesmírně povzbudivé, a to už jsem zde zmiňoval, je to, že 30 % malých a středních firem dokonce exportuje mimo Evropskou unii. Tady je vůbec otázka, jestli tedy ta exportní strategie má ten význam, co se všichni domníváme, ale já se domnívám, že z toho dlouhodobého hlediska ano.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Takže se vlastně může stát, že stát a ministerstvo tímto svým postupem dosáhnou toho, že firmy se prostě nebudou na jeho pomoc ani spoléhat, ani obracet, prostě si pojedou po svém a on ztratí vliv na to, do jaké míry se rozvíjí export?

Karel HAVLÍČEK, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků:
Úplně vliv neztratí. No, tak minimálně bude sledovat, co se odehrává, ale řekla jste to docela dobře, ano, může to být signál pro firmy, že budou do něco více spoléhat samy na sebe, což ale upřímně řečeno není úplně možná špatný závěr, byť ho asi nikdo takhle nevnímal.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček. Díky za váš čas. Na slyšenou.

Karel HAVLÍČEK, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků:
Já děkuji mockrát a na shledanou.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Od mikrofonu Radiožurnálu se loučí Štěpánka Čechová.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, a. s. Texty neprocházejí korekturou. Zvukové záznamy Ozvěn dne, Dvaceti minut Radiožurnálu i dalších zpravodajských a publicistických pořadů si můžete poslechnout v iRadiu.

Tento rozhovor musel být z časových důvodů předtočen. Tentokrát tedy bohužel není možné odpovídat na otázky zaslané během vysílání. Děkujeme za pochopení.

autor: šče