Josef Lada nebyl romantik, říká historička umění o obrázcích českých Vánoc
Zkuste si vybavit obrázky charakteristické pro české Vánoce. Nejspíš si vzpomenete také na ilustrace Josefa Lady. Právě jeho zobrazení českého venkova se stalo symbolem Vánoc v Česku. V čem je jeho dílo tak unikátní? Na to se snažila odpovědět historička umění Pavla Pečinková.
Kurátorka výstavy v Sovových mlýnech s názvem Co přináší zima tvrdí, že nikdy nepatřila mezi fanoušky Josefa Lady, ale později se naučila obdivovat způsob, jakým dokáže zachytit realitu.
„Jeho obrázky se nevzdalují realitě. On ji však nezachycuje popisným způsobem, ale výtvarnou zkratkou,“ zamýšlí se Pavla Pečinková. A právě ona zkratka je pro Ladu jedinečná a geniální.
Čtěte také
Ladův výtvarný jazyk byl podle ní ve své době velmi osobitý. „Josef Lada byl spontánní. Jeho motivy se sice opakují pořád dokola, ale jeho obrázky přitom nejsou variováním nebo masovou produkcí,“ zdůrazňuje s tím, že Lada nebyl romantik. „Jeho první kresby byly často protináboženské a karikovaly náboženský sentiment,“ připomíná.
Jak vypadá sociální kritika betlémů očima Josefa Lady? A dokázal se do českých vánočních motivů propašovat děda Mráz nebo Santa Claus? Také na to se ptala moderátorka Lucie Výborná kunsthistoričky Pavly Pečinkové.
Audio záznam rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka