Jiří Fajt ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

Proč v Národní galerii končí hned tři ředitelé sbírek? Jakou personální politiku razí nový šéf? I na to odpovíme na Radiožurnálu právě teď. Ředitel Národní galerie Jiří Fajt je hostem Dvaceti minut Radiožurnálu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka Vítejte, pane řediteli, dobrý den.

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieDobrý den.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaMy spolu rozhovor předtáčíme dopoledne tady u vás na dvoře paláce Kinských u Staroměstského náměstí. Už jste se tady zabydlel?

Čtěte také

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieNo, tak snažím se zabydlet. Ono je to trošku věcí jaksi komplikovanější, protože já když jsem sem přišel, tak ty prostory nebyly v žádném případě ve stavu, v kterém by se daly obývat. Takže...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaJako tady v paláci Kinských.

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieTady v paláci Kinských. Já jsem je musel nejdřív nechat doslova, do písmene vyčistit, vybílit, vydrátkovat parkety, prostě ten prostor uvést do stavu, v kterém vůbec bylo možné se sem nastěhovat. Takže ano, mám tady pracovnu, ale tak jak vypadá ten palác, s tím samozřejmě nejsem spokojený, a to budeme velmi zásadně měnit.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA jak to budete měnit?

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieJá si myslím, když se tady podíváte kolem, tak ten palác vlastně nevyužívá ten veliký potenciál, který má. My jsme tady uprostřed Prahy na Staroměstském náměstí a Národní galerie tady neposkytuje tu žádanou kvalitu toho veřejného prostoru, tak jak bych si já představoval. Já si tady představuju, že přes léto tady na tom vnitřním nádvoří bude kavárna, že tady bude místo, kde si budou rodiny s dětmi, rodiče jaksi se setkávat při kávě.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaTeď máte pocit, že spousta lidí...

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieDěti si budou moci hrát.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaTeď máte pocit, že spousta lidí ani neví, že tady Národní galerie je?

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieJá si myslím, že spousta lidí to opravdu neví. Ani ono vůbec ten pojem Národní galerie je ve veřejnosti velice, řekněme, nevýrazně zastoupený. Když byste se někoho zeptala, co to je vlastně Národní galerie, tak myslím, že řada i Pražanů dokonce vám řekne, jestli to není to, co je na tom Václavském náměstí, což samozřejmě není Národní galerie.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaTo je muzeum.

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieTo je Národní muzeum. Že ten problém vlastně Národní galerie je...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaJe tady v tom, že se o tom málo ví.

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieŽe se o tom málo ví, problém vlastně je špatné jaksi komunikace té Národní galerie s veřejností, a to, že ta galerie není vnímaná jako jednolitá instituce, má samozřejmě i svoje důvody. To třeba ta jaksi dislokace Národní galerie v šesti objektech, takže my nemáme tu hlavní budovu na tom Václavském náměstí nebo, nevím, na páté avenue jako Metropolitní muzeum. My těch objektů máme šest.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaKdyž my se samozřejmě ještě dostaneme i k dalším objektům, konkrétně Veletržní palác mě bude zajímat v průběhu našeho rozhovoru. Ale teď ještě zůstaňme u paláce Kinských. Kdy si myslíte, že začnete s tou opravou, aby to začalo fungovat tak, jak vy si to představujete, že tady bude ta kavárna?

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieJá myslím, že to samozřejmě začneme od příštího roku. My tady chystáme architektonické soutěže na kultivaci nebo vlastně jakoby revitalizaci toho prostoru celého a chystáme novou dramaturgii využití paláce Kinských. Takže ta asijská sbírka, která je tady prezentovaná dneska, ta tady nebude v prvním patře v tom předním traktu. Chystáme prostory pro krátkodobé výstavy s tím velice silným návštěvnickým potenciálem. Ve druhém patře potom chystáme reprezentační prostory, tam chystáme zázemí pro konference, což například Národní galerie vůbec nemá, což je docela zarážející teda zjištění. A chystáme tam samozřejmě také částečně administrativní prostory pro TOP management Národní galerie.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaŘeditel Národní galerie Jiří Fajt je stále hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Pane řediteli, jak důležitý je pro vás profesorský titul, který zatím nemáte?

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galeriePro mě osobně není ani tak jako zase zásadní. Já jsem, já jsem vlastně k tomu přistoupil poté, co jsem byl i kolegy tady z Karlovy univerzity vlastně jaksi dotazován, zda bych o něco takového usiloval. Já jsem totiž před pár lety se tady ujal, v takovém jaksi jednoměsíčním kurzu jsem se ujal doktorandů, kdy jsme se tady stýkali, kdy jsem tady nabízel nějakou možnost tedy diskuse s nějakou znalostí tedy té jaksi západoevropské literatury. To se docela ujalo. A v té době právě se na mě obrátila řada kolegů i z vedení filozofické fakulty, jestli teda bych tady nechtěl profesoru. Tak to jsem samozřejmě neodmítnul. Ale ta aktivita nebyla ani tak moc na mé straně. Já ty tituly k mému životu opravdu nepotřebuju.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaVy jste mohl být jmenován profesorem už tento měsíc na Pražském hradě, ale ministerstvo školství posuzovalo anonymní stížnost, která na vás přišla, a tak jmenován nebudete letos, ale zřejmě příští rok. Jste z toho smutný z toho, co vlastně bylo kolem toho vašeho jmenování?

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieJá nejsem smutný z toho, že nebudu jmenovaný v prosinci. To už jsem tady říkal. Mě, jenom jsem docela smutný nebo zaražený z toho, že vlastně takovýto postup je vůbec možný v České republice, protože si myslím, že tady fungují nebo by měly fungovat určité instituce, které mají určitou kredibilitu, kompetenci, a ta by neměla být narušována kýmkoliv jiným.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaAni anonymním dopisem.

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieNo, tak to už vůbec ne. Já si myslím, že orgány státní správy nemají přece vůbec reagovat na anonymy. A pokud, tak v první řadě by se měly teda dotázat toho dotčeného, ať si potom to, co ten dotčený bude vykládat, ověří, ale přece tady nebudeme reagovat na anonymy, to bychom dopadli hodně špatně.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaJá jenom připomenu, že ten anonym uváděl, že jste se ucházel o profesuru na Humboldtově univerzitě v Berlíně a že jste tam ji nedostal kvůli údajnému plagiátorství. Jenom připomenu, že ministerstvo školství to prověřovalo a zjistilo, že vše je v pořádku. To je asi věc, vy jste si byl jistý, že všechno je v pořádku?

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieNaprosto, samozřejmě.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA čím si tedy vysvětlujete, pane řediteli, ten anonym? Kdo po vás jde, komu vadíte?

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieNo, tak to já nevím, to jako by se asi ta otázka měla teda směřovat možná jiným směrem, ale pokud se posluchači podívají na vůbec okolnosti teda mého nástupu do Národní galerie, pokud se podívají na to, jakým způsobem jsem byl vybírán a nevybírán, a ono to celé začalo vlastně v roce 2010, kdy jsem vyhrál docela jednoznačně mezinárodní, první vlastně mezinárodně obsazené výběrové řízení, kde v té komisi bylo, tuším, z 10 členů jich bylo 6 ze zahraničí, naprosto renomovaní odborníci. Poté na zásah pana Knížáka byla ta komise ještě doplněna o dva další členy, kteří byli příznivci pana profesora, který také to takto formuloval, že on sám v té komisi nemá svoje lidi. Takže ta komise se teda proměnila, byla dvanáctičlenná, a přesto teda v poměru 10:2 jsem tenkrát vyhrál. A tím vlastně se to celý spustilo. Ono stačilo vzbudit to zdání, že budu nastupovat do Národní galerie, a už byla spuštěna vlastně špinavá kampaň, vlastně která se mě snažila diskreditovat. A já mám pocit, že...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA kdo za ní stál teda? Vy zmiňujete Milana Knížáka. Je Milan Knížák podle vás tím, kdo třeba vás nemusí, vy jste se s ním třeba teď naposledy, není to tak dávno, co jste se spolu soudili ohledně výroku jednoho. Podezříváte Milana Knížáka tady z toho?

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieJá jsem podezřívat nepodezřívat. To jsou všechno indicie, že jo, vy k tomu nemáte samozřejmě žádné, žádné důkazy. Ale já jsem docela přesvědčený o tom, že samozřejmě Milan Knížák má se mnou problém a že ty problémy řešil způsobem, kterým je řešil, to znamená nastartováním teda špinavé kampaně vůči mně, což samozřejmě trvá vlastně v podstatě dodnes. Já ten anonym čtu v tomto kontextu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaAle nepodezříváte z toho anonymu Milana Knížáka?

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieTakhle dalece bych nešel, protože opravdu to jsou jenom vlastně spekulace, a to myslím, že jako v tom jsem vzdálen.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaBavíte se s Milanem Knížákem?

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieNo, já kuriózně musím přiznat, že vlastně my jsme se spolu, my se v podstatě vůbec neznáme. Já jsem s Milanem Knížákem, který přišel, v červenci 99 přišel do Národní galerie, já jsem v té době byl ředitelem Sbírky starého umění. Celé to léto 99 jsme se vůbec neviděli. On nepovažoval za důležité s řediteli svých sbírek se vůbec nějak jako setkat nebo s nimi komunikovat. My jsme se viděli, tuším, jestli si dobře vzpomínám, až v září, a to bylo první a poslední setkání s Milanem Knížákem, teda mezi čtyřma očima.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaV tom roce 99.

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerie99, jinak od té doby vlastně jsem ho vůbec neviděl.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaAni jste neměl třeba potřebu si s ním popovídat, protože přece jenom byl to dlouholetý ředitel Národní galerie. Možná byť by měl třeba jiné názory než vy, tak by to možná nebylo špatné si poslechnout i jiné názory. Neuvažoval jste o schůzce s Milanem Knížákem?

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieJá se naprosto nebráním jakékoliv diskusi. Já naopak diskuse vyhledávám a jsem jejich velikým iniciátorem. A nesmírně tady postrádám kulturu diskuse. Ale já myslím, že Milan Knížák není člověk, který by ke kultuře diskuse nějakým způsobem přispěl, a byl to on, který proti mně začal tvrdě jít. Takže já samozřejmě nemám vůbec potřebu se s takovýmhle člověkem setkat a o něčem bavit, protože já si myslím, že by to k ničemu nevedlo.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaŘeditel Národní galerie Jiří Fajt je stále hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Pane řediteli, proč jste odvolal tři ředitele sbírek Národní galerie?

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieOno to vypadá jako plánovaný krok. Ale ona ta situace je trošku složitější. Já jsem zaprvé odvolal dva ředitele sbírek, a to Víta Vlnase a Helenu Musilovou. Vít Vlnas byl ředitelem Sbírky starého umění, s ním jsem se sešel už v červenci, protože jsem potřeboval s ním projednat a znát jeho názor na jeho další působení na půdě Národní galerie. Vít Vlnas je člověk, který byl dlouhá léta vlastně zodpovědný už za Milana Knížáka za velikou část vlastně odborných aktivit Národní galerie. Za kolegy Rösela byl potom jeho pravou rukou, byl zodpovědný za přípravu koncepce, kterou ale ministerstvo kultury neschválilo, a na základě toho byl kolega Rösel odvolaný. Takže Vít Vlnas je vlastně spoluzodpovědný za stav Národní galerie, který není optimální, abych tak řekl.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA není to pomsta? Není to jen kvůli tomu, že právě to je člověk, který tady byl už za Milana Knížáka, že byste se zbavoval takzvaných Knížákových lidí? Tak to není.

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieNe, v žádném případě to tak není. My jsme se na tom setkání v červenci sešli a vlastně oba jsme formulovali jakousi, jakýsi problém nějaké koexistenci na půdě Národní galerie. Já jsem tady tu optiku velice vítal, protože si také nedokážu představit po tom všem, co se během čtyř let tedy stalo, protože Vít Vlnas byl také aktivním účastníkem teda určitých kampaní vůči mé osobě. Já jsem si nedokázal představit s ním působit, on taktéž. Takže my jsme se v červenci vlastně dohodli na tom, že Vít Vlnas opustí Národní galerii, jenom v rámci té dohody, kterou jsme i písemně stvrdili, takže vznikl protokol z toho jednání, který byl za účasti dalších kolegů z nejužšího vedení Národní galerie. My jsme se dohodli, že jenom ta formalizace toho vlastního kroku proběhne až po zahájení výstavy Benediktinů, kterou organizačně manažersky Vít Vlnas jaksi koordinoval, řídil. A tomu jsem samozřejmě rád vyhověl.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA teď už nastal tedy ten čas, takže Vít Vlnas odejde zcela z Národní galerie? Nechcete ho tady?

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieVít Vlnas odejde z Národní galerie a zůstane tady jenom na částečný úvazek na dokončení Projektu NAKI, což je projekt, který souvisí s tou benediktinskou výstavou do konce roku 2015. Takže bude mít částečný úvazek, který jsem mu nabídnul. Pokud Vít Vlnas jej přijme, to je samozřejmě jeho rozhodnutí, ale já jsem mu to nabídnul.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaCo ty dvě další paní ředitelky? Helena Musilová, Šárka Leubnerová. Ty jste nechtěl z jakého důvodu, pane řediteli?

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galeriePokud jde o paní kolegyni Musilovou, tam jsem se zaměřil na to, je ředitelka Sbírky moderního a současného umění, nebo byla. Já jsem od samého začátku svého nastoupení do Národní galerie velice bedlivě sledoval a vyhodnocoval činnost této sbírky, protože tak jako v každém muzeu výtvarného umění je mimořádná pozornost právě na ten fond moderního a současného umění tedy věnována, jinak tomu není ani v Národní galerii a v podstatě to, jak bude vypadat činnost, program této sbírky, je podstatným aspektem vlastně, který bude, který bude definovat úspěšnost, nebo neúspěšnost teda Národní galerie. Já jsem paní kolegyni i žádal o to, aby mi dodala koncepční materiály o nějakém dalším rozvoji té sbírky. Poté, co jsem teda pět měsíců takto činil a vlastně i po vyhodnocení těch písemných materiálů, poté, co jsem s nejužším vedením vlastně o celé té situaci hovořil společně se šéfem, šéfkurátorem Národní galerie s Adamem Budakem, tak jsem došel k rozhodnutí, že paní Musilová neodpovídá mým vysokým nárokům.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA podobné to bylo i s paní Leubnerovou?

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieNe, tam ta situace byla jiná.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaJenom stručně vás poprosím, jestli to můžete zhodnotit.

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieTam ta situace byla jiná. S paní kolegyní Leubnerovou jsem se sešel v pondělí 1. prosince, kdy jsem potřeboval s ní řešit věci, které se netýkaly situace teda v její sbírce bezprostředně, ale týkaly se, řekněme profesně, privátních teda záležitostí aktivit paní Leubnerové. Já jsem jí navrhl teda v rámci řešení té situace odvolání z funkce, ale ponechání kurátorského úvazku. Paní Leubnerová si vzala čas na rozmyšlenou a včera v poledním telefonátu mi sdělila, že se rozhodla, že děkuje za tu nabídku, ale že se rozhodla, že opustí Národní galerii. Takže tam, tam je to jaksi rozhodnutí paní Leubnerové. A nebylo nikterak ještě formalizováno. Já jsem paní Leubnerovou ani neodvolal, ani paní Leubnerová nepodepsala teda výpověď z Národní galerie. K tomu dojde v pondělí příštího týdne.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaVíte, ta trojice vás kritizovala za to, že jste se to jejich odvolání nekonzultoval s vědeckou radou a odbornou veřejností. Nestálo za to přece jen takovou rychlou konzultaci udělat?

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieJá zaprvé, já nemám zatím žádnou vědeckou radu na půdě Národní galerie. Vědecká rada se sestavuje. A zadruhé, a to je, myslím, to podstatné, já s vědeckou radou nekonzultuji a nemám povinnost konzultovat personální záležitosti. Toto je standardní krok, který je obměnou personálního obsazení toho TOP managementu Národní galerie, a to je svrchovaná zodpovědnost statutárního zástupce.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA souvisí to také s tím, že vy máte v plánu udělat jaksi jinou organizaci nebo reorganizovat Národní galerii? To znamená, že možná už potom ani nebudete mít žádné ředitele sbírky do budoucna, budete se spoléhat pouze na kurátory?

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieJá jsem samozřejmě příznivcem, což bylo i publikováno, kurátorského systému vedení těch sbírek.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaAno, na to se ptám. A proto se ptám, jestli tohle třeba také může být cesta toho, jak se dobrat toho kurátorského systému, že už třeba ani ta místa po nich nebudete obsazovat.

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieNe, já ta místa budu obsazovat. Já na to vypíšu mezinárodní výběrové řízení. Obsadím komisi těmi nejrenomovanějšími odborníky, kteří mi pomohou teda ve výběru nástupců těchto třech kolegů.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA to bude kdy?

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieTo si myslím, že bude v nejbližších týdnech. Já myslím někdy na začátku příštího roku.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaŘeditel Národní galerie Jiří Fajt je stále hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Pane řediteli, budete využívat Veletržní palác, kde je nyní Sbírka moderního umění? Ptám se z toho důvodu, že vláda tu budovu nabízí UNICEFu. To vám samozřejmě nepochybně vůbec nevadí, protože vy stejně jste se od počátku vyjadřoval, že ty náklady na Veletržní palác jsou příliš vysoké. Ale pokud by třeba UNICEF se rozhodl, že nakonec nepůjde do Prahy, tak vy Veletržní palác opustíte tak jako tak? To jste rozhodnut?

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieJá si myslím, že celá ta situace je zase trošičku složitější. UNICEF hledá místo pro některé své aktivity nebo pro některá svoje oddělení.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaVybírá ze čtyř. Vybírá mezi Prahou, Budapeští, Kuala Lumpur je tam, tuším.

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieVybírá ze čtyř lokalit. A tak, tak, tak. Pokud jde o UNICEF a Národní galerii, tak by to znamenalo v podstatě obsazení dvou pater Veletržního paláce. Takže to neznamená, že by UNICEF zcela obsadil Veletržní palác. Ta nabídka Vlády České republiky byla konána pochopitelně po konzultaci se mnou. Já jsem tomu přitakal a také jsme přes ministerstvo kultury vládě dodávali k tomu příslušné podklady a materiály. Ten palác je ve velice špatném stavebnětechnickém stavu. Takže základním předpokladem případného nastěhování úřadu UNICEFu by bylo, by byla zásadní rekonstrukce toho objektu. Jak to celé dopadne, těžko předvídat. Nicméně Národní galerie pokud by UNICEF do Veletržního paláce přišel, by s UNICEFem bez problému mohla koexistovat v tom objektu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaAle jak dlouho ještě chcete koexistovat ve Veletržním paláci, protože samozřejmě tu budoucnost vy vidíte jinde. Tím se dostáváme vlastně i k tomu, o čem jsme mluvili na počátku, že vlastně vy do budoucna nechcete, aby měla Národní galerie šest budov. Veletržní palác je věc, o které vy mluvíte od začátku, že by bylo ideální jej opustit. Teď se kloníte k čemu? Začít stavět novou budovu?

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieJá jsem bez ohledu na to, jak dopadne UNICEF, nebo nedopadne, já jsem neustále se snažil teda nějakým způsobem analyzovat ten dům. Já jsem na začátku, co jsem přišel do galerie před pěti měsíci, tak jsem byl relativně opatrný v tom přijít s nějakým jasným názorem, protože jsem si říkal, musí teda člověk mít nějaké jasnější informace technické povahy a tak dále. Po těch pěti měsících je mám a čím víc těch informací mám, tím víc jsem přesvědčený o tom, že Veletržní palác je, je velikým problémem a že v podstatě by Národní galerie měla usilovat o to nechat si postavit nový objekt pro to, co dneska máme ve Veletržním paláci a Veletržní palác opustit.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaAle kde? Mluvilo se o nákladovém nádraží. Je to objekt, který vás zajímá?

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieJá jsem neved nějaká konkrétní jednání o místě, kde by ten nový objekt Národní galerie měl být postavený. Je samozřejmě několik možností. Já si myslím, že i obecně platí, že to místo by mělo být v pěším dosahu z historického centra, což už například žižkovské nádraží nesplňuje. Takže já si nespojuji se žižkovským nádražím jaksi místo, kde by ta nová architektura pro Národní galerii měla vzniknout.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA kdybyste měl říct nějaké místo, které by vás zajímalo?

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieJá si samozřejmě dokážu dobře představit, že něco takového by mohlo vzniknout třeba na Letné, na místě, kde stál Stalinův památník. Já si myslím, že ale těch lokalit je víc a že opravdu je předčasné se o tom dneska bavit. Já mám samozřejmě nějaké představy, mám, řekněme, své favority nebo své jaksi upřednostňovaná místa, ale já myslím, že to všechno bude záviset na zahájení jednání s novým Magistrátem hlavního města Prahy, a v té věci už podnikám kroky, abych se s novými představiteli hlavního města Prahy vlastně setkal a tu věc teda s nimi začal řešit.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaBude v tom projektu nějak zapojen pan developer Sekyra? Já se na to ptám záměrně, protože to je věc, na kterou také upozorňoval Milan Knížák v jednom dopise, který zaslal ČTK. Na tady to spojení vás s Luďkem Sekyrou, ministrem kultury Danielem Hermanem, galeristou Janem Třeštíkem. Tehdy psal v ČTK v tom dopise, že se tady rodí rozsáhlá korupční aféra. Proto se ptám, pane řediteli, jestli v tom pan Sekyra bude nějak zapojen v té výstavbě nového, nové budovy?

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieJá jsem už se k tomu vyjadřoval mnohokrát. Pan Knížák rozšiřuje naprosté lži a manipulativní nesmysly. Já jsem nikdy neuvažoval o tom, že on v tom dopise má ještě další informace, on tam hovoří o tom, že já sestěhuju Národní galerii do blobu architekta Kaplického, který postaví pan Sekyra, a pan Sekyra za to ode mě dostane tři paláci na Hradčanském náměstí. To je absurdní. Já jsem, zaprvé já jsem v životě neviděl pana Sekyru, v životě jsem s ním nemluvil a vůbec ho neznám, nikdy o tomto řešení jsem neuvažoval, a veřejně jsem vždycky deklaroval, že Národní galerie si nespojuje svoji sbírkovou budoucnost s blobem pana Kaplického, s investičními aktivitami pana Sekyry. A že samozřejmě nový objekt pro Národní galerii se bude přizpůsobovat sbírce Národní galerie a ne že se sbírka Národní galerie bude přizpůsobovat nějaké, řekněme, navržené architektuře. Takže já bych tady chtěl naprosto kategoricky vyvrátit to, co Milan Knížák se neustále v rámci teda té jaksi diskreditační kampaně snaží o mně tvrdit to, prostě lež.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaJiří Fajt, ředitel Národní galerie, byl hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Děkuju za to, na shledanou.

Jiří FAJT, generální ředitel Národní galerieJá vám také děkuji a na shledanou.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaNa Radiožurnálu za chvilku další zprávy. Helena Šulcová přeje dobrý poslech.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: heš