Jednotná flotila bude mít v evropském kontextu větší odstrašující účinek. Musíme myslet do budoucna, hodnotí generál nákup stíhaček F-35

Potřebuje Česko americké stíhačky F-35? V čem jsou lepší než jiné stíhací letouny, například nejnovější verze švédských gripenů? Kolik nákup F-35, jejich provoz a nutné úpravy vojenských základen budou stát? A co bude se stávajícími gripeny, které zatím česká armáda využívá? Tomáš Pancíř se ptal brigádního generála Jaroslava Míky, který nákup letounů F-35 vyjednával.

Velkým tématem posledních dnů je chystaný nákup nových amerických stíhaček F-35 pro českou armádu, o čemž má brzy rozhodovat vláda. Opoziční poslanci o tom chtějí ve Sněmovně debatovat. Švédský výrobce gripenů si zaplatil celostránkové inzeráty v novinách, ve kterých tvrdí, že jeho nabídka by byla výhodnější. Kolik stíhacích letounů F-35, kdy a za jakou částku by chtěla česká armáda koupit?

Čtěte také

Plánem je pořídit 24 letounů F-35. Sice to vypadá, že opticky dochází k nárustu letounů, neboť nyní máme čtrnáct strojů JAS-39 Gripen, nicméně vlastnostmi letounů páté generace si budeme moci dovolit redukci celkového počtu taktických letounů. Zredukujeme 38 současně používaných strojů jak gripen, tak i L-159 na celkem 24 stíhaček F-35. A kolik to bude stát? Uveřejněná cena, schválená Kongresem, je 5,62 miliard amerických dolarů. Jde o cenový strop v tom smyslu, že smlouva, kterou budeme uzavírat se Spojenými státy, bude maximálně v této výši. Dnes mohu říci, že částka bude rozhodně nižší.

I kritici záměru koupit americké stíhačky uznávají, že F-35 jsou nejlepší stíhačky na světě, jediné v kategorii páté generace. Můžete pro laiky vysvětlit, v čem jsou dané stíhací letouny lepší než například stíhačky 4,5 generace? V čem je lepší F-35 než nejnovější verze gripenů?

Jak jste uvedl, jediným a nyní nejmodernějším strojem je F-35 páté generace. Ostatní ze 4,5 generace jsou deriváty 3,5 a čtvrté generace. To znamená, že letadlu, které jste původně vyvíjel v 80. a 90. letech s tehdejšími znalostmi a technologickými vymoženostmi, nyní díky výpočetní technice a jejímu rozvoji postupně zvyšujete jeho schopnosti. I to má ale samozřejmě své limity.

U páté generace se spojily takzvané stealth vlastnosti, tedy obtížná zjistitelnost a manévrovatelnost letounů.

Poznání v letectví a ve vojenském letectví v dané době bylo takové, že letouny nebyly pro radar překážkou, radiolokátory protivníka je tedy poměrně lehce zjistily. U páté generace se spojily takzvané stealth vlastnosti, tedy obtížná zjistitelnost a manévrovatelnost letounů. Letoun páté generace byl navíc od začátku koncipován tak, aby měl veškeré senzory na palubě, a to nejen ve špičkové kvalitě, ale také proto, aby byl letoun při letu na misi zcela hladký a čistý, neboť zbraně jsou uvnitř a veškeré senzory se nachází na palubě.

Pokud je jednou ze zásadních výhod neviditelnost, kde máte jistotu, že za dvacet, třicet nebo padesát let nebudou běžně dostupné radary, které i dané takzvaně neviditelné letouny bez problému odhalí, například s využitím umělé inteligence?

Jistotu samozřejmě nemám. Řešíme, jestli máme za stejné peníze vyzbrojit letectvo 4,5 generací a za dvacet let řešit co dál, když už v současné době Rusko i Čína, oficiálně označované za soupeře v geopolitické rovině či dokonce protivníky, vyvíjí systémy páté generace. Otázka by pak právě byla, proč i oni letouny páté generace vyvíjí. Opravdu se musíme dívat do budoucna.

Čtěte také

Druhá věc je, že masovost objednávek a výroby i používání letounů F-35 v rámci jednotné flotily, minimálně v evropském kontextu, zaručí konektivitu a interoperabilitu. Nikdo z nás samozřejmě nechce žádný konflikt a daná jednotná flotila má za horizontem roku 2030 rozhodně větší odstrašující preventivní účinek než určitá roztříštěná flotila letounů 4,5 generace. Podívejme se na Ukrajinu, kde proti sobě stojí letectva, z nichž to ruské má nyní 4 a 4,5 generaci, a i tak není schopno se dostat přes ukrajinskou protivzdušnou obranu a nad územím Ukrajiny prakticky neoperuje.

V rámci balíčku je zároveň i přeškolení personálu nebo transfer simulačních technologií na letiště do Čáslavi.

Když rozklíčujeme částku 128 či 115 miliard, jak velká část připadá na samotná letadla, výzbroj a doprovodné služby za cvičení a tak dále?

Cena letounů je pod polovinou ceny kontraktu. Samotná výzbroj činí okolo deseti, patnácti procent a ostatní představují služby. V tom je zajištěn provoz letounů až do roku 2034. Součástí ceny je i tak kritizovaný drahý provoz letounů F-35. V rámci balíčku je zároveň i přeškolení personálu nebo transfer simulačních technologií na letiště do Čáslavi, kde bude vybudováno simulační centrum. Také je v tom balík základních náhradních dílů i konzultační a řekněme kontrolní činnost z americké strany, která nám bude pomáhat s výstavbou infrastruktury tak, abychom nepostavili něco za velké peníze a zároveň to pak nebylo postavené správně.

Stávající kontrakt, na jehož základě máme gripeny půjčené, skončí v roce 2027. Do dané doby stíhačky F-35 rozhodně nepřijdou. Máte jasno a pracujete již na dohodě, co bude v mezidobí?

Čtěte také

Máme jasno a na dohodě pracujeme. Platformu JAS-39 Gripen chceme využívat až do roku 2035 s tím, že bude muset projít lehkými modernizacemi tak, aby byla relevantní i pro úkoly až právě do roku 2035.

A švédská vláda, potažmo Saab, jsou po příslušných zkušenostech s tím, jak jednání o nákupu stíhaček probíhají, k danému kroku vstřícní?

V jednání jsme naprosto transparentní a to, že s tím není soukromá firma spokojena, z hlediska jejich business plánu chápu a vůbec se jim nedivím. Naším partnerem je ale švédská vláda a s ní a švédskými partnery na poli vojenství máme naprosto korektní a relevantní vztahy.

Kdy by měly stíhačky F-35 do Česka dorazit, pokud bude dohoda uzavřena? V čem je americká nabídka lepší než ta od švédského výrobce? A které evropské členské státy NATO budou mít daný typ stíhaček? Poslechněte si celý rozhovor vedený Tomášem Pancířem.

autoři: Tomáš Pancíř , ula
Spustit audio

Související