Je vaše auto v kondici? Nová mobilní aplikace rozpozná počínající závadu, stačí zvuková nahrávka

15. říjen 2020

Zdá se vám, že vaše auto vydává divné zvuky? Může to být drobnost, ale taky začínající závažnější problém. Škoda Auto Digilab vyvinula aplikaci, která případnou poruchu dokáže odhalit právě z nahrávky toho, jak vaše auto zní.

S Michalem Klímkem, servisním poradce Autodružstva Podbabská jsme nasedli do vozu, který chceme diagnostikovat. Michal Klímek nastartoval a v mobilu zapnul aplikaci Sound Analyser.

Nahrávka by měla trvat aspoň třicet vteřin. „Pak ji odešleme na server a aplikace vyhodí výsledek, čím by to mohlo být,“ ukazuje.

Spektrogram a neuronová síť

„Každá nahrávka je převedena na spektrogram, neuronová síť pak funguje na principu rozpoznávání obrazu,“ vysvětluje technologický ředitel Škoda Auto Digilab Daniel Ondrůj. „Algoritmus neuronové sítě aktuálně umí rozpoznat deset servisních úkonů, na dalším rozšíření pracujeme.“

Čtěte také

Algoritmus „ví“, jak má vypadat například zvuk „zdravého“ zrcátka, a dokáže na spektrogramech odhalit i drobné odchylky, které lidské ucho ještě zdaleka nerozezná. Naučil se to z databáze nahrávek z autorizovaných servisů Škoda. „Nahrávek byly řádově stovky až tisíce,“ upřesňuje Ondrůj.

Pomoc i v rámci prevence

Diagnostika pomocí analýzy zvuku může technikům v servise ušetřit čas při hledání konkrétní závady. Výhodou je, že technik může analýzu vozu provést několikrát a postupně tak zpřesňovat její výsledek.

„Pokud nás aplikace navede do motorového prostoru, můžeme pořídit další nahrávku, ta nás může navést ještě přesněji,“ upozorňuje Michal Klímek.

Čtěte také

Aplikace toho ale umí víc než jen pomáhat technikům v servise lokalizovat problém, na který zákazník upozornil. Při preventivní prohlídce dokáže také odhalit třeba to, že se brzdy blíží do bodu, kdy se začne projevovat jejich běžné opotřebení. 

Tesly si samy objednají náhradní díly

Analýza stavu strojů z jejich zvukových projevů se už poměrně běžně používá například v průmyslových továrnách. Vozy automobilky Tesla zase u některých dílů samy kontrolují jejich stav a v případě problémů předobjednají dané díly do domovského servisu. Automobilka se tak snaží předcházet dlouhému čekání na některé díly, na které si její zákazníci často stěžovali.

autoři: Vojtěch Koval , als
Spustit audio

Související