Jan Veselý

Území, suroviny vyrobené předepsaným způsobem, tradiční výrobní postup a přesná charakteristika samotných výrobků - to jsou čtyři základní charakteristiky, na nichž stojí patentovým úřadem registrovaná ochranná známka pro české pivo. Jak dlouho trval boj o ochranu českého piva na evropském trhu a co je na českém pivu tak jedinečné se Daniela Karafiátová ptala výkonného ředitele Českého svazu pivovarů a sladoven Jana Veselého. V neděli 2. srpna bude hostem herec David Suchařípa.

"Dva roky jsme se hádali mezi sebou - sládci - kde jsou ty hranice, co ještě je české pivo a co už není české pivo," popisuje Jan Veselý, jak se rodily uvedené čtyři charakteristiky, na jejichž základě udělil Úřad průmyslového vlastnictví v roce 2004 ochranou známku České pivo pro Českou republiku.

Dalších pět let potom trval boj zástupců českých pivovarů za ochranu zeměpisného pojmu české pivo na jednotném evropském trhu a Jan Veselý neváhá označit jej za martyrium. Bruselské úřady totiž jen velmi zřídka udělují ochranné známky produktům, jejichž označení obsahuje název celé členské země.

To, že se podařilo získat ochranu pro označení České pivo, je proto obrovským úspěchem. "Jsme jediná značka, respektive ochranné zeměpisné označení, které má prakticky platnost po celém území členského státu," říká s hrdostí Jan Veselý.

A co je na českém pivu a pivovarnictví podle Jana Veselého tak jedinečné? "Nemůžu říkat, že naše pivo je nejlepší. Naše pivo je prostě výrazně jiné. Řada lidí si myslí, že je lepší. To nehodnotím. Je ale rozhodně charakteristické a mně osobně chutná nejvíc."

Dalším unikátním faktorem je historická kontinuita českého pivovarnictví. "Máme řadu rodin, kde několik generací lidé vyrábějí buď pivo nebo slad. Jsou to celé rody, celé ságy... Je to jedna z nejkrásnějších věcí na pivovarnictví, že všichni přicházíme s pokorou k dílu, které začali naši prapradědové," přibližuje svůj vztah k pivovarnickému řemeslu Jan Veselý.

Zisk ochranného označení na evropské úrovni však nemá pro Českou republiku význam jen jako uznání historické a kulturní tradice a jedinečných charakteristik českého piva. " Ukazuje se stále víc, že to je významný marketingový nástroj. Pomáhá to jak v tuzemsku, tak zejména v exportu našeho piva. Začíná to být zbraň v boji o trhy," uzavírá Jan Veselý.

Kterých druhů piv se týká ochranné označení českého piva? Proč se pro výrobu českého piva většina chmele dováží? Jaké jsou nejčastější mýty o pití piva a je pivo skutečně zdravé, jak se v Česku často říká? Odpovědi Jana Veselého nejen na tyto otázky si můžete poslechnout v záznamu celého rozhovoru.

Záznam celého rozhovoru s Janem Veselým i s dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v Rádiu na přání.

autor: and
Spustit audio