Jan Petránek
"Skončila jedna epocha," odpovídá zahraničněpolitický komentátor a novinář Jan Petránek na otázku, jak současná ekonomická krize změnila svět. V úterním dopoledním vysílání Radiožurnálu si s Lucií Výbornou povídal především o tom, jak se dívá na současné společenské a politické dění ve světě. Ve středu 21. října bude hostem dětská psycholožka Jiřina Prekopová.
"Za posledních 40 let došlo k osmdesáti osmi bankovním krizím," shrnuje výsledky statistik Mezinárodního měnového fondu Jan Petránek a zdůrazňuje, že až ta poslední svědčí o vymknutí se morálním principům. Právě v tom vidí komentátor Jan Petránek krizi americké koncepce kapitalismu.
Číny se celosvětová hospodářská krize téměř nedotkla, Amerika se naopak podle slov Jana Petránka ekonomicky schoulila do sebe a přestala importovat. "Třicet let, rok co rok skoro deset procent růstu národního hospodářství v Číně je něco neuvěřitelného," říká s obdivem komentátor.
Čína je podle něj úspěšná především proto, že se přeorientovala v oblasti exportu a začala pracovat ve vnitřním trhu. Upřednostnění ekonomických změn před politickými se tak v případě Číny ukazuje být mnohem účinnějším nástrojem v ozdravení fungování komunistického režimu než cesta, kterou zvolil před pětadvaceti lety Michail Gorbačov v Sovětském svazu.
Jakou roli hraje podle Jana Petránka na mezinárodním poli Indie? Co si myslí o válce v Afghánistánu? Jak se dívá na současnou politiku Ruska a na jeho zájmy v Evropě? Nejen těchto otázek se dotkl Jan Petránek ve svém poutavém vyprávění v dopoledním vysílání Radiožurnálu, jehož záznam si můžete poslechnout v Rádiu na přání.
Záznam celého rozhovoru s Janem Petránkem i s dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v Rádiu na přání.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.