Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR

4. července pražská Global Tour, 5. liberecká BG Travel a 7. boskovická Majestic Travel. Tak šly za sebou krachy cestovních kanceláří po začátku letních prázdnin. Je to náhoda nebo následek ekonomické krize? Jak to, že na trhu stále působí kanceláře bez pojištění? Ručí nám cestovní kanceláře za kvalifikované a odpočinuté řidiče autobusů? Máme se bát některých destinací? Začíná Dvacet minut Radiožurnálu. Pozvání dnes přijal místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy a zároveň majitel cestovní kanceláře Jan Papež. Vítejte u nás ve studiu.

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Hezké odpoledne.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Takže jak jsem říkala na úvod, 3 krachy cestovních kanceláří během 4 dnů, je to náhoda, nebo se něco závažného děje na trhu cestovního ruchu?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Tak určitě to není náhoda, v ekonomice se náhody nestávají. Neděje se nic zvláštního v cestovním ruchu, je to podnikání jako každé jiné a někdo v něm uspěje, náhodou se stalo to, že se koncentrovaly 3 krachy do jednoho týdne.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Takže nezasáhla ekonomická krize?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Tak ekonomická krize zasáhla cestovní kancelář především v roce 2008, 2009, a toto mohou být dokonce dozvuky vyjma té poslední Majestic Travel.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Liberecká BG Travel si stěžovala na neserióznost bulharských partnerů. Jsou destinace, kde může nějaká neserióznost dovést cestovní kanceláře až ke krachu?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
To si nedokážu moc představit, myslím si, že to může být v tomto případě trochu výmluva. To, že máte neseriózního partnera, jednoho hoteliéra třeba, může znamenat nějakou krizi z hlediska ubytování těch klientů, ale ne určitě z hlediska toku peněz.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Vy jste sám zmínil, ukázalo se, že poslední zkrachovalá boskovická Majestic Travel neměla platné pojištění proti úpadku. Jak je možné, že vůbec působila na trhu?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Tak to bysme se museli zeptat především živnostenského úřadu, který v té lokalitě působí, protože myslím si, že tento případ je především o selhání kontrolní moci státu. Živnostenský úřad, který vydal koncesi této cestovní kanceláře, nezkontroloval, zda je pojištěná, a to je především chyba živnostenského úřadu.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Tak pojišťovna Generali už podala žalobu, stejný krok zvažuje ministerstvo pro místní rozvoj, ale není to spíš souběh událostí, kterého využila ta cestovní kancelář, že se tedy dohodla s pojišťovnou na tom, že u ní uzavře pojištění, a na základě takové dohody mohla dostat koncesi?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Tak to je běžný postup. Pojišťovna může uzavřít pojistku pouze s koncesovanou cestovní kanceláří a cestovní kancelář může dostat koncesi jenom v případě, že má příslib pojištění. Pokud Generali navrhla pojistku té cestovní kanceláři, vypočítala jí pojistné, cestovní kancelář mohla požádat o koncesi, a pak měla uhradit ty věci. Pokud je neuhradila, tak samozřejmě má neplatnou pojistku a je to podvod.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Ano, ale ten systém tedy nahrává přímo takovému podvodu, nebo je vůbec skutečně možnost ho odhalit dřív, než k němu dojde?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Určitě a to je právě ten živnostenský úřad, který vydává koncesi, který má následně zkontrolovat, zda opravdu došlo k tomu, že je udělané to B, že je podepsaná pojistná smlouva. Pokud není, má odebrat koncesi a všechno by bylo v pořádku.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Neboli tady není díra v systému, tady je jednoznačně chyba na straně úředníků příslušného živnostenského úřadu?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Ano.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
A mají se tam domáhat klienti poškození Majestic Travel své náhrady?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Já osobně si myslím, že by uspěli v žalobě na stát ti klienti, protože byli, kupovali si zájezd v dobré víře toho, že cestovní kancelář, která má koncesi, má koncesi díky tomu, že je pojištěná. A pokud by žalovali stát, myslím si, že by uspěli.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Majestic Travel sice tedy od ministerstva pro místní rozvoj koncesní listinu měla, ale přesto chystá teď ministr pro místní rozvoj podle serveru Týden.cz na příští týden na pondělí schůzku se zástupci cestovních kanceláří, aby řešil tuto situaci. Jste tam také pozván?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Jsme pozváni jako asociace, protože jsme sdružení, které má, samozřejmě na trhu zastupujeme 95 % trhu, jsme pozváni a budeme tam tvrdit to samé, co jsem říkal já v tuto chvíli, že stát ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Tedy budete varovat ministra, že ...

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Že stát selhává v té kontrolní činnosti.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Stát selhává v kontrolní činnosti cestovních kanceláří, tak to zní?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Spíše živnostníků, kteří podnikají ilegálně v cestovním ruchu, protože ten Majestic Travel není jediným subjektem, který by prodával zájezdy, aniž by měl koncesi nebo aniž by byl pojištěn.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Co budete ministrovi navrhovat jako kroky k nápravě?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Budeme mu navrhovat, aby se spojil se svým partnerem z ministerstva financí, pod který patří živnostenské úřady a apeloval na to, aby přiměl své živnostenské úřady k zvýšením kontrolám subjektů, které podnikají v cestovním ruchu ilegálně.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Dá se nějak zabránit teď žalobám ze strany klientů Majesticu na stát, nebo si myslíte, že jsou vysoce pravděpodobné?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Já si myslím, že bude záležet na tom, k jaké újmě ti klienti opravdu došli, v jakých částkách se pohybujou ty peníze, o které přišly, a dá se ale předpokládat, že některý z nich už jenom z principu se pokusí ten stát napadnout a vymáhat své peníze.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Oni tam dostávají podle těch zpráv, které jsou z médií dostupné, jak se říká, docela zabrat, protože, už když vystoupili z autobusu, tak se nedostali o víkendu ke svým kufrům, informovala o tom televize Nova s tím, že jim zavazadla zadrželi řidiči autobusu, protože jim nezaplatila majitelka cestovní kanceláře, je něco takového vůbec přípustné?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Já si myslím, že není, že to byl zoufalý skutek těch řidičů, protože ve chvíli, kdy je ti autobusoví dopravci převzali na palubu ty klienty, tak už samozřejmě začali konat tu službu a není možné odvézt lidi do Chorvatska a tam je vydírat způsobem, jakým je vydírali ti řidiči. Já to pokládám za opravdu zoufalý skutek a něco, co by si neměli slušní dopravci vůči klientům vůbec dovolit.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Takže kromě státu si myslíte, že by klienti Majesticu mohli žalovat i toho konkrétního dopravce za takový postup vůči nim?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Určitě si myslím, že by to bylo i záhodné pro poučení do budoucna.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
A teď mi řekněte, ale kdo se tam o ně postará, když pojištění neexistuje, cestovní kancelář je v úpadku?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Nepostará se o ně nikdo, musí se o sebe postarat sami. Samozřejmě s jejich návratem domů by mohl pomoct konzulát, protože stát jako takový je za své občany zodpovědný a měl by stát zařídit jejich dopravu domů. To samozřejmě. Ale jejich dovolenou si musí ti klienti koupit znova za svoje peníze. Na druhou stranu si myslím, že po všech těch kauzách, které byly v minulosti, je to i trochu vina těch klientů, že se nepřesvědčili, zda jejich cestovní kancelář má pojistku, nebo nemá.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
A měli skutečně šanci to ověřit, když to prošlo i přes ten živnostenský úřad?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Určitě, protože každý klient cestovní kanceláře v okamžiku, kdy sepisuje cestovní smlouvu, by měl dostat informaci o pojistce a měl by dostat pojišťovací kartičku. Pokud jim někdo vydal pojišťovací kartičku podvodem, tak je to samozřejmě jiná věc, ale pokud jim nikdo nevydal pojišťovací kartičku, tak se měli na to ptát a zjistili by, že by cestovní kancelář nebyla pojištěná.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Vyřeší něco případná žaloba ministerstva na majitelku Majesticu, je to k něčemu dobré?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Já si myslím, že to je jenom trest té paní za to, že podvedla ty klienty. Stejné to bude, pokud ji bude žalovat Generali, ale klientům to nepomůže.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Kromě toho na klienty v insolvenčním řízení zbyde něco, mají vůbec šanci se takovýmto způsobem se dobrat nějaké náhrady, nebo je realita taková, že se svými penězi i s veškerými vícenáklady, které jim to přinese, mohou rozloučit?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
V tomto konkrétním případě si myslím, že se mohou opravdu se svými penězi rozloučit a opakuji, není to jenom vina toho státu, nebo respektive živnostenského úřadu, ale je to trochu vina i těch klientů, protože se měli přesvědčit, zda jejich cestovní kancelář je ilegální nebo legální a zda je pojištěna.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
A na druhou stranu, jestliže si myslíte, že by klienti uspěli na svými žalobami na stát, tak je to především vina státu?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Ano, v tomto případě ano, protože cestovní kancelář měla koncesi a živnostenský úřad špatně kontroloval.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Červnová tragédie českého autobusu v Chorvatsku přitáhla pozornost ke kontrolám odpočinku řidičů. Ručí nám za ni někdo? Debatujeme s místopředsedou Asociace cestovních kanceláří Janem Papežem, posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu. Tak ty tragické obrázky rozbitého autobusu na chorvatské dálnici má před očima ještě asi hodně lidí. Všechno nasvědčuje tomu, že řidiče přemohl mikrospánek, zemřelo přitom 8 cestujících. Je systém předpisů a kontrol odpočinku řidičů natolik děravý, že umožňuje podvody ve velkém?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Já si myslím, že to je podobné, jako jsme se bavili před chviličkou u těch živnostenských úřadů, že samy předpisy nejsou nastaveny tak špatně, ale jejich kontrola vázne.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Na druhou stranu i Ředitelství služby dopravní policie varuje, že policisté při kontrolách najdou třeba často člověka, který řídí autobus v pátek večer do Chorvatska a v neděli ráno najdou toho samého člověka za volantem zpátečního autobusu z Chorvatska. Takže kontroly na ně přicházejí, ale oni zřejmě musejí vůbec podvádět ty samotné dopravce, aby je pustili za volant?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
To samozřejmě může nastat, ale ta kontrola by měla být častější. Cestovní kanceláře bohužel v tomto případě musí dát na dopravce, protože si najímáme dopravce a cestovní kancelář na druhé ve vztahu ke klientovi odpovídá za celou tu službu jako celek podle občanského zákoníku a je na cestovní kanceláři, aby volila takového dopravce, ke kterému může mít zvýšenou důvěru. Ale na druhou strannu mikrospánek je věc, která se může stát opravdu každému.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Tak podívejme se na to úhlem reportérů, kteří přišli na to, že někteří řidiči třeba městské dopravy odslouží týden ve svém denním provozu nebo nočním provozu podle služeb a v pátek večer přesednou do autobusu objednaného cestovní kanceláří a jdou sloužit takzvaně druhou šichtu na dálkový autobus. Jak časté jsou podle vás takové případy?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Mohou být časté a je to odpovědnost těch dopravců, kteří si takovýmhle způsobem najímají řidiče jenom proto, protože nemají dostatečný kádr svých vlastních řidičů a je to na jejich riziko a na jejich odpovědnost a taky na jejich morálce.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
No, ono je to hlavně na riziko těch cestujících, kteří potom takovým autobusem jedou. Co se s tím dá dělat?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Já si myslím, že v tuto chvíli se dá jenom apelovat na ty dopravce, aby se takové věci nečinily. Myslím si, že po té nehodě se ta věc zlepšila i u těch dopravců, protože samozřejmě všichni jsou ve střehu mnohem víc, než byli dřív, jako to bylo například po tragédii v Nažidlech. To se opravdu v tuhle chvíli asi zpřísní. Ale na druhou stranu myslím si tak, jako například v Německu, jsou kontroly autobusů mnohem častější, tak i na té trase do Chorvatska by mohly být častější.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Na druhou stranu, když policisté hovoří o tom, že často odstaví řidiče autobusu, protože je zjevně tak unavený, že nemůže pokračovat. Nestálo by třeba za to, aby sami klienti, když mají před očima takové špatné příklady jako tragédie z Chorvatska, se pokusili třeba nějak zalarmovat delegáta cestovky nebo i policii, pokud mají pocit, že je veze evidentně přetažený člověk?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Určitě. Pokud sedíte v autobuse a vidíte, že řidičovi klimbá hlava, že už několik mikrospánků v podstatě prodělal, tak je sebevražedný pokračovat a cestující by měli v každém případě v takovém případě zasáhnout a zabránit další jízdě.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Další otázky v lidech vyvolaly spekulace, že v Řecku nechtějí brát eura a celkem nedávné varování ministerstva zahraničí před cestami na sever Sinajského poloostrova. Jaká je aktuální situace? Je třeba bát se Řecka nebo Egypta?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Tak začnu Řeckem, Řecko je jedna z destinací, která má velmi věrnou klientelu. Myslím si, že s Chorvatskem jediný dvě destinace, kam až 70 % lidí cestuje pravidelně, znají ti lidé své prostředí a Řecka se v tuhle chvíli určitě není třeba obávat. Co se týká Egypta, tak tam se ta politická situace vyvíjí z hlediska přímořských letovisek. Je to bez problémů kromě severní Sinaje, především té oblasti Taby, kde se pašují zbraně z Libye do Izraele a kde se může očekávat, že se ta situace může vyhrotit. Tak to samozřejmě obezřetnost je na místě a nikdo neví, jak se bude vyvíjet situace z hlediska toho, že prezident se postavil vojenské radě svolal znovu parlament, který byl předtím rozpuštěn. Ale já předpokládám, že všichni politici v Egyptě jsou si vědomi toho, co turismus pro Egypt znamená a že budou dělat všechno proto, aby v zemi byl klid a turisté se tam cítili dobře.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Ještě, než půjdeme šířeji k Egyptu, pardon, je tedy možné, že my v Řecku nevezmou eura někteří hoteliéři, některé penziony?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Myslím si, že se to nestane u hoteliérů. Může to nastat v ojedinělých případech u některých restaurací, které vlastní například Britové, ale je to věc marginální, určitě to není věc masová. Situace v Řecku se postupně uklidňuje i politicky, Řecko má novou vládu, vláda, která je proevropská a která je proreformní a myslím si, že ta věc se začne celá víc a víc uklidňovat.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Tak, proč jsem se chtěla vracet k Egyptu, je proto, že časopis dTEST označil storno poplatky v případě zájezdů do Egypta za neetické, odcituji kousek: "Nesouhlasíme s vyjádřením viceprezidenta Asociace českých cestovních kanceláří, podle kterého mají kanceláře vyžadovat storno poplatky při zrušení zájezdů do Egypta. Vzhledem k enormní výši poplatků považujeme toto jednání za neetické. Zákazníci totiž neruší zájezdy svévolně, ale na doporučení státního orgánu," konec citátu.

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Tak dTEST v tomto případě malinko ulítnul, když to řeknu lidově, protože srovnává, míchá jabka s hruškama. Storno poplatky jsou věc, která je úplně běžná u mnoha služeb, nejenom u cestovních kanceláří. Pokud si objednám zájezd, musí cestovní kancelář všechno pro mě zajistit a v případě, že těsně před odletem zruším ten svůj pobyt, tak už není možné ten zájezd prodat někomu jinému, ať už je to letenka nebo hotel.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Dobře, ale tady se odvolávají na etický problém a na to, že ten pobyt neruší člověk proto, že by chtěl, ale prostě proto, že ho předtím varovalo ministerstvo.

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Ministerstvo nevarovalo před cestami do Egypta, ministerstvo varovalo ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Na Sinajský poloostrov, na sever Sinajského poloostrova.

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
... před individuálními cestami a pouze do jednoho regionu do Taby. Cestovní kanceláře v případě, že někdo nechtěl odjet do Taby, nepožadovaly storno poplatky, ale nabízely jiné letovisko, to znamená, přesun do ŠarmašŠejchu nebo do Hurghády, to znamená dTEST netestoval ty konkrétní situace, dTEST testoval storno poplatky jako obecnou věc, a tam si myslím, že pochybil.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Každopádně, kdyby došlo k další podobné situaci, že ministerstvo bude varovat třeba před plošnými cestami do určité oblíbené destinace, tam jsou nebo nejsou na místě storno poplatky?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Tak my jednáme s ministerstvem zahraničních věcí mnohem úžeji, než jsme jednali například před měsícem. Ministerstvo v tuto chvíli uznává naše požadavky na to, aby zpřesnilo to informace. A pokud ministerstvo řekne, že některá oblast je opravdu velmi nebezpečná a vyhlásí ji pro turisty za uzavřenou, tak samozřejmě v takové chvíli cestovní kanceláře nemají právo na to požadovat storno poplatky a mají povinnost klientům buď vrátit peníze, nebo jim nabídnou náhradní řešení.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Hodně se také množí stížnosti lidí na nákupy dovolených přes nejrůznější slevové portály. Je tam skutečně velké riziko, anebo nelze házet všecky do jednoho pytle, ale lze tam sehnat velice kvalitní dovolenou za velmi výhodných podmínek?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Jako u všeho nejde asi házet všechny slevomaty do jednoho pytle, ale na druhou stranu kupovat si dovolenou respektive zájezd jako takový včetně dopravy přes slevomat, je velice riziková záležitost, protože si v podstatě kupujete pouze voucher na služby, které vám musí ještě ta cestovní kancelář potvrdit, musíte si potvrdit termíny a tak dále, to znamená, to není jako dojít do restaurace, kde se dozvíte, že dnes je obsazený stůl a musíte přijít zítra, dovolená není tak jednoduchá, musí se plánovat s určitým časovým předstihem na určitý termín. Já pokládám termín zájezdů a koupě zájezdů přes slevomaty za vysoce rizikovou věc.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Jak často to cestovní kanceláře využívají? Co je k tomu nutí? Proč nejsou cestou klasických last minutů nebo super last minutů, na jaké jsou zvyklé?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Cestovní kanceláře využívá velmi málo slevomaty jako marketingový nástroj. Některé tak, jak jsem si všiml, využívají tento nástroj v podstatě takovým trochu lišáckým způsobem, že své zájezdy oficiálně na svém webu předraží, aby je na slevomatu mohli výrazně zlevnit a v podstatě se dostanou na ceny běžných last minutů, akorát to opticky vypadá jako sleva o 60 %, na to by si klienti měli dát taky pozor, protože někdy nemohou na slevomatu v podstatě kupovat dráž, než je u běžné cestovní kanceláře. Je to princip slevomatu, který funguje i u zboží podobným způsobem a tak ho některé cestovní kanceláře využívají, zneužívají trochu hlouposti klientů.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Abychom nekončili úplně pesimisticky, kde je pro Čechy nejvýhodněji? Kde mají naši turisté vlastně tak nějak na růžích ustláno, kde nás mají nejradši?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Já si myslím, že zrovna ty dvě, o kterých jsme se bavili, Chorvatsko, Řecko, Španělsko, to jsou země, kde nás mají velmi rádi, Řekové především na ostrovech si velice váží českých klientů. O Chorvatsku není potřeba mluvit, Chorvatsko je nejoblíbenější destinací. Začínají nás mít hodně rádi v Turecku, mají nás velmi rádi i v takových zemích jako je třeba Brazílie nebo jižní Afriky, ale ty země bližší, právě Řecko je určitě země, která nás má velmi ráda.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Naopak napadá vás destinace, kam by se lidé toto léto rozhodně neměli vydávat?

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Tak jsou destinace, jako je například Sýrie, která byla dříve velmi populární destinací především poznávacích zájezdů, protože jsou tam úžasné památky. Té bych se určitě vyhnul, Jemenu nebo některým dalším zemím, ve kterých to politicky vře. A pak bych se asi toto léto trochu vyhnul Karibiku z toho prostého důvodu, že už začalo období hurikánů a některé last minuty neinformují správně lastminutové servery, neinformují správně klienty o tom, že tam ty přírodní podmínky nejsou tak vhodné pro dovolenou, jak se řekne, když je Karibik, protože být v Karibiku v období hurikánu, není žádná dovolená.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež byl hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Díky za váš čas. Na slyšenou.

Jan PAPEŽ, místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy, majitel cestovní kanceláře:
Děkuji za pozvání a přeji krásnou dovolenou.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Příjemný večer vám přeje Štěpánka Čechová.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, a. s. Texty neprocházejí korekturou. Zvukové záznamy Ozvěn dne, Dvaceti minut Radiožurnálu i dalších zpravodajských a publicistických pořadů si můžete poslechnout v iRadiu

Pokud se chcete našeho hosta na cokoli zeptat, dotaz mu můžete zaslat prostřednictvím mailové adresy 20minut@rozhlas.cz. Na otázky napsané do diskusního fóra bohužel hosté nemohou reagovat.

autor: šče
Spustit audio