Jan Kasl, architekt

Hostem 20 minut Radiožurnálu je bývalý pražský primátor, architekt Jan Kasl, dobrý den. Co jste si řekl takhle v úterý, když jste se dozvěděl tu zprávu, že se propadl opět tunel Blanka?

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Hlavně jsem doufal, ať tam nikdo nezůstane, protože to je největší malér u takových děl, když se někdo v tom závalu zůstane.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Naštěstí to dopadlo dobře, protože ten bagrista nebyl ani zraněný.

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Bagr byl dost pevný, takže se mohl dostat ven.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže to po této stránce dobře dopadlo. Ale řekněte, kdo podle vás může zato, že se ten tunel propadl už potřetí?

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Tak obecně a objektivně geologické podmínky, což je prostě ten stav zeminy pod povrchem. Pak možná zvolená technologie, to se neodvažuji hodnotit, protože nejsem tunelář a je to možná na báňský úřad, na školení, dlouhé šetření, jestli takovou technologií toho podrývání, na svislo se to mělo dělat, nebo jestli měla být nějaká jiná bezpečnostní opatření. Pak možná i trasování toho tunelu, který podle mě není ideálně veden. Je veden v takové složité stopě, která si o to skoro říká. Je to mělká trasa, která vede vlastně paralelně stou povrchovou dopravou a skoro se dalo čekat, že nějaký problém nastane.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Kdy se vlastně rozhodlo o tom, že se povede tunel Blanka zrovna touhle trasou. To už muselo být, vy jste byl primátorem v letech 1998 až 2002, a vy už jste dostal vlastně tento projekt, takové dědictví po Janu Koukalovi. Takže Jan Koukal to rozhodl nebo zkrátka kolem něj.

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Ta geneze toho městského okruhu, toho vnitřního, kdysi vnitřního okruhu, je taková, že se vlastně trasa zafixovávala v těch 90 až 92, 93. Pak byly alternativní trasy a jedna ta část mezi Strahovským tunelem a PeltzTyrolkou byla asi vlastně ve třech alternativách rozpracována. Daly si ženská jména Hana, Dana, Blanka podle Holešovic, Dejvic a Bubenče, kudy vedly. A vybírala komise primátora a třech starostů, kteří v roce 1996 vybrali Blanku. Já jsem byl velmi překvapen, že zvítězila ta Blanka, protože podle mě byla nejvýhodnější varianta druhá, kterou jakoby trucpodnik navrhoval pan inženýr Vašek Malina, který navrhl variantu, která by spojila Strahovský tunel přes evropskou Podbabu do toho výchozího města na PeltzTyrolce v Tróji a přitom kdy Praha 6 nebyla rozšmiknutá, v uvozovkách pod zemí, takovým podzemním tunelem. Na moje otázky samozřejmě nebyl jsem ten, kdo by řekl a dost: Takhle to nebude. Nebyl jsem žádný monarcha, který o těch věcech rozhoduje. Ale ty pochybnosti se tam vznášely velmi často, a vznášely se nejvíc.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A neměli jste politickou sílu tehdy třeba to zvrátit?

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Jak známo, já neměl žádnou velkou politickou sílu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Bylo to jenom o tom, že jste třeba i to navrhoval, jako pojďme tedy to vést jinou trasou.

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Jestli jsou jiné alternativy a byli jsme ubezpečováni tehdy a to nám z toho pohledu odborného muselo stačit, ostatně tak byl ubezpečován primátor KOukal, nepochybuji o tom, že on by nevybíral špatnou trasu vědomě. Naprosto jistě ho přesvědčil, že tak mají hlasovat, tak se mají dohodnout. Tak jsme byli přesvědčeni, že ten tunel je v té optimální stopě a že bude vyhovovat. Už třeba 2003 až 2004 se ukazovalo, že ta trasa se bude plnit, že se bude zaplňovat, takže bude na povrchu i v tunelech stejný nával. Hlavně, my jsme dali do podmínky budování městského okruhu v této části, toho takzvaného systému tunelu Blanka pro zjednodušení, že nejprve musí být hotov pražský okruh, což je takový vnější dálniční okruh přes Suchdol, v té trase, která vede přes Suchdol.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Vy jste na to upozorňoval ještě v roce 2007. Našla jsem takový článek pro Hospodářské noviny, v roce 2007 vy už jste nebyl v politice, to už jste nebyl ani zastupitelem tady na pražské radnici. Právě tehdy jste říkal, že se s městským okruhem mělo počkat, že nejdříve se měl dokončit ten vnější okruh Prahy. Proč se to tedy nepodařilo prosadit? I vy jste měl tehdy možná nějakou šanci. Nemyslím v tom roce 2007, ale už v té době, kdy jste byl primátorem ještě před.

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Ten tlak na zahájení tunelu Blanka, který nastal až poté, co já jsem se odešel z politiky, spíše vnímám jako politický, jako snahu současného primátora se zviditelnit, odstartovat něco, velkou stavbu. Nebudeme spekulovat o důvodech, proč se zadávají často veřejné zakázky, proč se tak velké stavby konají, proč se konají často před volbami. Zkrátka spustil stavbu, která podle mě neměla ani jasno, neviděla na konec, neviděla na financování, neviděla na koncový termín a navíc porušila zásadu, která byla zakotvena v územním plánu, že nejprve musí být ten vnější dálniční pražský okruh, a pak teprve se smí auta pustit do systému vnitřních tunelů. Takhle se zahltí ta doprava pojede, místo abyste řekněme z té Plzeňské na Teplicku přejela mostem, ať je to Suchdol nebo severně od Suchdola, tak se pojede pod Letnou a zase se vlastně jakoby projede Prahou. Byť ne na povrchu, ale pod povrchem, a také to je špatně.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Jestli tomu teď správně rozumím, že v nějakých konkrétních papírech stálo, že se má prvně udělat ten vnější okruh?

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Časová podmínečnost, která byla podle mne účelově zrušena, změněna za nového vedení, nebo za vedení tedy pod Pavlem Bémem. Bohužel tato podmínečnost vede k tomu, že sice se staví dílo, které je v systému městského okruhu zcela nezpochybnitelně potřeba a je stavěno ve špatném čase, já si myslím, že i ne v ideální trase, ale hlavně je stavěn předtím, než se ta auta dokážou tomu místu vyhnout, než vlastně ta, která nepotřebují jet na Prahu 6 nebo na Prahu 7, tak tam budou muset vjet, takže všichni, kdo pojedou, tak se ten tranzit na severozápadě Prahy pojedou vlastně pod Letnou. Pojedou pod tím Pražským . To je to co nejvíce kritizují zelení či odpůrci výstavby městského okruhu obecně, že ta trasa vede tak nesmyslně blízko centra, rozřezává Prahu 6 a že bude generovat masivní dopravu na ulici, Partyzánů na Vítězném náměstí, Svatovítské a tak dále.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Tak to říká Jan Kasl, bývalý pražský primátor, který je hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. My se za chvilku dostaneme k otázkám našich posluchačů, které nám posíláte na dvacetminut@rozhlas.cz anebo také na facebook.com/dvacetminut. Vy jste zmínil Pavla Béma. Já se zeptám naprosto konkrétně, řekl byste že on nese nějakým způsobem politickou zodpovědnost za to co se děje v tom tunelu? Třikrát se propadl, dvakrát v roce 2008 a teď v roce 2010?

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Zcela jistě Pavel Bém není odpovědný za propadnutí zeminy, ale za to, že se ta stavba zahájila, určitě ano. To byl jeden z jeho velikášských nápadů, z takových těch tlaků, prodloužíme metro A, na rozdíl od metra D, které bylo připraveno, politický urbanismus, politické rozhodování, které stavby se staví a které stavby se naopak nestaví. Tak on byl ten, který velkou měrou tlačit na zahájení stavby komplexu tunelu Blanka. Jinak samozřejmě neodpovídá za to, že někde.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Nemůže uhlídat každého dělníka.

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Na to jsou ostatní jiné mechanismy, které je otázka, jestli ty neselhaly. Jestli neselhal dozor, jestli inženýr dopravních staveb zcela nekompromisně hlídá za město, za investora dodavatelskou firmu Metrostav a jeho subdodavatelé, kterých tam musí být desítky.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A nemůže být problém také v tom, že opravdu to je velký tunelový komplex, který se ještě nestal nikdy v Praze. Dokonce myslím, že to je ojedinělá stavba i v rámci celé Evropy.

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Je to unikátní dílo. Já jsem zahajoval tunel Mrázovka, který také byl velmi výjimečný. Naštěstí tam se stalo minimum problémů. Ale tam se děly, tam se dělaly propady domů zhruba o 2 centimetry byly ty největší pohyby. I to bylo unikátní dílo a skutečně jen pečlivý dozor a řekl bych, násobná opatření mohou zabránit nějaký neštěstím, nevím, jak to tady probíhá. Já bych rozhodně nechtěl kritizovat postup Metrostavu, který je zkušeným dodavatelem. Ale i otázka, byl to subdodavatel, kdo tam vlastně pracoval, byla tam všechna opatření splněna? Na tu je to Báňský úřad, který to zcela o objektivně a nestranně vyšetří.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Právě Bánský úřad požaduje znovu zdokumentování toho podloží. Nemělo se něco takového ale udělat hned při tom prvním propadu?

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Tohle může být problém ceny, protože samozřejmě geologické průzkumy, razí se průzkumná štola, nevím, jestli se razila v těchhle místech, razila se zcela jistě pod Stromovkou, kde ostatně došlo k těm propadům také. Ale žádný průzkum nepostihne v plné šíři, v plném rozsahu tu vlastní trasu. Jestli tady se spěchalo nebo jestli nějakým způsobem se dodavatel snažil ušetřit, nevím. Těžko spekulovat. To jsou skutečně spekulace. Co říkám a věřím, že se to nestalo proto, že se něco podcenilo, ale proto, že země je nevyzpytatelná a když kopete takhle mělce, když razíte takhle mělce pod povrchem, tak se skutečně může stát cokoliv.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Co by měl podle vás teď pražský primátor Pavel Bém žádat třeba po Metrostavu, který je vlastně staví ten tunel.

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Rozhodně by neměl vykřikovat, že zruší smlouvy, takové ty silácké výkřiky k ničemu nevedoucí. On má inženýr dopravních staveb, který je ve službách města, který by mu měl být schopen zdokumentovat to, co se na té stavbě odehrává. Já musím říct, že při tak velké stavbě nebylo neobvyklé se účastnit občas i kontrolních dnů, nebo prostě mít více lidí, kteří informují primátora. Já jsem si to zažil v menším hlavně z pohledu Kongresového centra, dostavby Kongresového centra, tentokrát pro velký malér s blížícím se výročním zasedáním v roce 2000. Prostě to nešlo jinak, než společně se do toho osobně vložit, ale tady nelze, aby primátor kontroloval tuneláře, ale musí mít takové informace z toho místa z té stavby, které umožní říct: Pozor tady es třeba ve jménu něčeho rychlosti, termínu, ty nešťastné volební termíny, takové ty pásky to oblíbené stříhání a otevírání. Ve jménu těchto hloupostí se prostě hazarduje.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže nás čekají komunální volby, tak si myslíte, že se zase bude.

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
A proč myslíte, že bude Letná hotová, proč se bude jezdit po Letné, proč bude jezdit tramvaj? Protože budou volby na podzim. A protože Pražané by tomuto vedení města dali sežrat to, že ta Letná je rozkopaná. Já bydlím na Praze 6 a dostat se Prahy 6 poslední tři roky peklo a v posledním půlroce ještě větší. Tam ani nejede tramvaj. Když jsem šel pěšky z té smyčky stále nerealizovanou Národní knihovnou, tak jsem trnul, protože na těch 50 metrech položeného trávníku se skvěly obrubníky z leštěné žuly. Tady se někdo zbláznil v tom městě. Peníze chybí možná na geologický průzkum, ale kladou se leštěné obrubníky ze žuly na Letné, kde ta tráva je za rok zaroste.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Vy už jste zmínil vlastně, že Pavel Bém teď pověřil právníky, aby začali připravovat vypovězení smlouvy s Metrostavem. Říkáte si: Krátké řeči. Takže myslíte, že Metrostav to má normálně dokončit tu stavbu: Nebo co za tím vidíte?

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Pokud Metrostav není nějak trestně odpovědný ve smyslu konkrétních osob nebo pro hrubé porušení smlouvy, tak já myslím, že tohle je věc, která je sice nemilá, ale která se může stát na každé stavbě, na každém tunelu. Je to o tom, aby se neopakovalo, což tedy může mít pochybnosti. Je to počtvrté vlastně. A je otázka, jestli ty další kroky, ty následné, to co ještě není vykopáno, je připraveno tak, a taková technologie navržená, aby se to nemohlo stát a nemohlo dojít k ohrožení nedejbože životů a majetku občanů, zatím to byla jen tráva.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A pane Kasle, proč si myslíte, že Pavel Bém najednou přichází s tímto výrokem?

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Nechci spekulovat, prostě mnozí mí bývalí kolegové v politice na radnici vymýšleli problém, aby jej pak mohli odstraňovat. Tak co k tomu dodat víc? Je to prostě silácký výkřik někoho, kdo odchází, kdo ví, že se už do paměti města nezapíše ničím slavným, anebo někoho, který si říká o nějaké odchodné.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Z toho byste obviňoval Pavla Béma?

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Já skutečně nechci spekulovat, ale bylo to směšné. Bylo to naprosto směšné volat po vypovězení smluv poté, co je s nimi podepsal, podle mě ukvapeně a velmi nerozumně před těmi třemi či více lety.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Na co vy se připravujete jako občan Prahy 6 teď? Že bude se, protože ten tunel měl být hotový v roce 2011.

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Že problémy budou přetrvávat, že nebudeme stále jezdit tramvají, že budou problémy na povrchu, že se tam neustále přesouvá doprava, že to, co se odehrává na stanici Metra Hradčanská, je skutečně šílený z pohledu turistů, návštěvníků Prahy, my domácí už jsme si snad zvykli, já se tomu snažím vyhnout, a jezdit jen metrem z Dejvické. Ale pravda je, že ty problémy budou prodlouženy, budou přetrvávat. Navíc i po dokončení toho systému prostě Svatovítská, Jugoslávských partyzánů, Vítězné náměstí a přilehlé ulice budou zahlceny dopravou, která bude směřovat do toho systému tunelů?

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To znamená, že se může celá ta stavba ještě o několik let protáhnout?

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Doufejme, že ne, ale už to tak avizují.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A prodražit se může? Protože my jsme slyšeli od zástupců Prahy, kteří říkají, že ty propady tu stavbu nijak neprodraží.

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Prodražit? Tak neměly by. Samozřejmě při dobře uzavřené smlouvě je to riziko dodavatele, jakou zvolí technologii, jak rychle se k tomu cíli dostane při splnění samozřejmě projektů a všech podmínek stavebního povolení, které bylo zpochybňováno mimochodem, ale nemůže se stát, že se ukáže, že to je takové neřešitelné. Praha bude solit další miliardy. Když si vzpomenu na odhad, proč se ta varianta druhá nemohla realizovat, protože by stála 16 miliard v roce 1998 a tady už se hovoří o 26 a více miliardách?

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže ve finále teď jsou náklady na tu stavbu 26 miliard, tak to ve finále odhadujete?

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Nechci spekulovat, prostě nikdo z nás tu smlouvu neviděl. Nevíme, jak je postavena, jak je tam ta cena vůbec konstruována, na základě čeho ji konstruoval, na základě čeho zvítězil, že nebudou žádné dodatky? To veřejnost nezná. Samozřejmě tento systém dokumentů byl dlouho utajován. Nevím, jestli teď by byl v rámci zákona 106 byla přístupná, ale rozhodně já tu koncepci tady neznám, takže nebudu spekulovat, ale obávám se, že jedna jistota je, že bude ta smlouva nebo respektive to dílo, že bude dražší.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Bývalý pražský primátor Jan Kasl je stále hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Chystá se zpátky do politiky, budeme se ptát. Vás to rozesmálo, takže chystáte se nebo nechystáte se?

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Přiznám, že jsem byl osloven, že jsem o tom vážně nějakou dobu uvažoval v situaci, kdy by skutečně nastal, já jsem to nazýval Změna pro Prahu nebo Unie pro změnu, jak chcete, taková obdoba roku 1989. Prostě tohle už dál nejde. Pražané jsou naštvaní a to co se odehrává na pražské radnici je skutečně něco, co nepatří do civilizované země, člena Evropské unie, 21. století. Pak jsem říkal: Dobře, tak bych opět obětoval svůj osobní život, firmu, fungování a udělal zase krok do neznáma. Ale podobně není tady silná nebo není ochota těch stran, které bychom mohli, myslím, reformní, ty proti současná stávající koalice, radniční ochota se dohodnout na společném postupu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To měla být koalice lidovců, Evropských demokratů, EDS?

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Jedna věc byla, i zelení v tom měli být.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A zelení z toho nakonec vycouvali, a potom jste se rozhodl že to nemá cenu?

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Já si myslím, že je potřeba mít i dohody jasné s TOP 09, se všemi těmi, kteří jsou pro reformu. Ne s těmi, kteří tam chtěj jen jaksi se dostat k jiným korýtkům.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A jak to bylo? TOP 09 do toho nechtěla jít?

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
TOP 09 si dělá svou politiku. Já přiznávám, že s nimi nejsem tak důvěrně, takže ač jsem zaslechl nějaké údaje, že mě měli oslovovat, tak mě nikdo neoslovoval.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ani pro senátní volby, ani pro komunální?

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Ani se senátními volbami jsem nechtěl mít nic společného.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Dobře tak to jen jste vyvrátil tu variantu. Ale teď když se jasně zeptám, tak zatím nepočítáte s tím, že byste kandidoval?

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Nepočítám s tím.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A co by změnilo, abyste se rozhodl kandidovat v těch komunálních volbách?

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Já myslím, že ta situace by musela být neadekvátní tomu, co jsem zažíval v listopadu 1989 jako mnoho těch, co z nás bylo vykopnuto směrem k na ONV Praha 1 dělat prvního místopředsedu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ta Změna pro Prahu, jak se to mělo jmenovat, tak jsem se také dočetla, že za tím projektem stál Václav Havel. Je to pravda? Vy jste s ním o tom nejednal?

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
To si nejsem jist. Ne, já myslím, že ne. Ne, o tom určitě ne. Já si nejsem vůbec jistý. On podpořil třeba v těch parlamentních volbách zelené a že takové ty osobnosti pro Prahu, které začal organizovat Honza Ruml pak nějak uvadly, protože i Honza vstoupil k zeleným. Já myslím, že ta situace bohužel je taková česká. Je tam zase hodně slimáčků na málo květáčku a mnoho z těch lidí už se vidí primátory a primátorkami a že ta změna, že to skončí nějakou plichtou, že tam většina lidí zůstane a někteří se vymění a navíc v tom systému těch sedmi obvodů to bude úplně šílená situace pro všechna menší uskupení.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Vy nejste v žádné straně? Vy jste odešel 2007, respektive.

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
V roce 2006, konce 2006.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Když jste odešel. Ta koalice se chystala, nakonec jste z toho odstoupil, tak měla být zaměřena jednak hlavně proti ODS, ale asi i proti Věcem veřejným, nebo jak tomu rozumět? Protože Věci veřejné, když jste vyjmenovával ty strany, tak ty jste tam nezmínil, tak je házíte do jednoho pytle s ODS?

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Věci veřejné jsou trochu pro mě nečitelný subjekt, který velmi aktivně spolupracoval s ODS na Praze 1, kde pomáhali ODS svrhávat jiného jejich člena z ODS, starostu Hejmu proti dosazenému Filipu Dvořákovi, který je vrcholem čistoty politické transparentnosti novosti a prostě kdo zná jméno Filip Dvořák, tak nemůže pochopit, že Věci veřejné.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Tak možná třeba lidé mimo Prahu ho tak neznají, tak čím se proslavil?

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Člověk, který odešel z rady za mě, protože byl namočen v několika velmi podivných kauzách a odcházel ze zdravotních důvodů a myslím, že už se vyléčil a že opět se snaží tahat za nitky. Věci veřejné, které se zrodily v Praze a které mimo Prahu třeba jsou pro mnoho lidí, mohli být i jakousi nadějí a čistou stranou, protože ti lidé je tam neznali, vznikli zničeho, tak v Praze jsou od počátku svázáni s Prahou 1 s velmi podivnými praktikami navíc tedy, myslím, že zázemí agentury ABL, která má úzké kontakty s městem, která pronajímá ty památkové objekty, která střeží některé objekty, pro mě není dokladem toho, že by Věci veřejné mohly být transparentní stranou. Mluvím o městské úrovni, nemluvím o parlamentní a o vládní úrovni. Tam mohu jenom doufat.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Vy jste zmínil tu firmu ABL, tak ostatně Vít Bárta, který ještě donedávna tu firmu spoluvlastnil, tak z ní odešel. Tak v podstatě s těmi svými slovy dotýkáte i celostátní politiky.

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Vít Bárta odešel. Budeme doufat, že to bude dobrý ministr dopravy či čehokoliv jiného. Kdežto firma ABL stále je spojena s městem. Hovoří se o spojeních s těmi lobbisty známými pražskými. Čili pro mě Věci veřejné nedávají jistotu. Navíc moje bývalá kolegyně Markéta Jílová velmi rychle přeskočila ze své bývalé strany, dokonce z místa předsedkyně do Věcí veřejných. Protože pochopila, že tam zřejmě ten výtah jede rychleji a výše. Nemám pocit, že Věci veřejné jsou tou správnou reformní partou, která by měla převzít radnici.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Já vezmu jednu otázku z našeho mailu, ptá se tady Petr, jestli nemůže souviset ten odpor na pražské radnici proti Kaplického knihovně právě se stavbou tunelu Blanka. Že takové dvě stavby by se tam zkrátka nevešly?

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Ony se tam vešly. Ony dokonce ještě nedávno měly tak před rokem měly vizualizaci, kde ta Kaplického chobotnice stála tak, že tam to vyústění tunelu Blanka bylo vedle. To bylo zkoordinováno, problém nastal v momentě, když pražská radnice, jmenovitě Pavel Bém, ji jmenovitě začali odmítat stavbu knihovny, tak údajně vyšel pokyn Metrostavu: nebavte se s nimi a nekoordinujte. Ale podobně i dnes je možné tu stavbu tam postavit. Je to otázka nějakých podzemních kotev, kotvících želez nebo něčeho takového.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Vy jste se v tom angažoval a pořád se v tom nějakým způsobem angažujete?

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Jsem členem nadačního fondu Pro knihovnu, který ovšem momentálně nemůže mnoho dělat, protože dokud se neprojeví veřejná vůle stavět novou knihovnu, což si myslím, že je nezbytnost, ke které se vrátíme, a než bude město ochotno se bavit o tom pozemku, tak může vlastně udržovat jen povědomí o tom báječném projektu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Bývalý pražský primátor, architekt Jan Kasl byl hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Děkuji za to na shledanou.

Jan KASL, bývalý pražský primátor, architekt:
Na shledanou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí NEWTON Media, s.r.o. a publicistických pořadů Radiožurnálu si můžete poslechnou v Rádiu na přání.

Pokud se chcete hosta Dvaceti minut Radiožurnálu na cokoli zeptat, dotaz můžete zaslat e-mailem. Na otázky napsané do diskusního fóra bohužel hosté nemohou reagovat.

autor: heš
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.