Jan Burian ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

S čím vstupuje do nové sezóny Národní divadlo v Praze? Proč se chce přeměnit na veřejnoprávní instituci? A jak si divadlo dokáže na sebe vydělat? Témata pro následujících Dvacet minut. Jsem Helena Šulcová, dobrý poslech. Hostem Dvaceti minut Radiožurnálu je ředitel Národního divadla v Praze Jan Burian.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaGenerální ředitel Českých drah Daniel Kurucz je hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Vítejte, pane řediteli, dobrý den.

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahDěkuji. Dobrý den.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaVy jste půl roku nebo něco málo přes půl roku v čele Českých drah. To zlepšení v hospodaření, kdy se dráhy teď vymanily ze ztráty, je jenom vaše zásluha, myslíte, nebo už se na tom podíleli také dva vaši předchůdci pan Žalud a pan Zelený?

Čtěte také

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeTak průměrný plat je přece jenom o něco vyšší. To je průměrný plat řekněme celého Národního divadla.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaJá jsem se to dočetla někde, tak mi řekněte správné číslo.

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeTak, jasně, abychom byli, to je určitě přes 26 tisíc u herců.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaNo, je to přes 20 tisíc.

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeAle herců je v Národním divadle jenom, jenom asi 42. Problém veliký je třeba ve sborech a v orchestrech, kdy třeba nástupní plat je 15 tisíc prosím pěkně a ti lidé mají vysoké ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaI za první housle?

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeNo, tak na první housle nastoupíte postupně, ale tam většinou třeba jdou zkušenější, ale i tak ty platy jsou 21, 23 u těch zkušených lidí a já to řeknu strašně jednoduše, není možné, aby člověk, který od 6 let hraje na housle, musí denně cvičit, má střední školu, vysokou školu, v 50 letech měl plat 23 tisíc korun. Ať si to někdo zkusí vzít si housle do ruky, naučit se zahrát Carmen a uvidí, jak dlouhou přípravu mu to dá a kolik energie.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA jsou to lidé, kteří vystudovali mnoho let ...

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeJasně a navíc musíte mít prostě talent, to každý nemá, čili ta mzdová situace je tristní, týká se to všech umělců a vlastně i zaměstnanců.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA co musejí ti umělci dělat v tu chvíli, když on si vlastně úplně nevydělá tady tou svou prací, tak to znamená, že co, že herci potom berou různé role v seriálech, v reklamě, lidé z orchestru si také musejí přivydělávat potom tím, že hraje všude možně. Je to důstojná situace pro ně?

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeNo, víte, když by třeba Alain Delon byl hercem v ComédieFrançaise, pokud by se rozhodl, tak už by žádné filmy točit nemusel. A ten systém v civilizované zemi je takový, že ten člověk je buď zaměstnaný v divadle nebo točí. Málokde se děje to, co se děje u nás, že herci ráno jdou dabovat, dopoledne zkouší, odpoledne jdou točit do televize, v noci jedou na Slovensko hrát představení. A já na ten argument, který často slyším, jako vždyť oni si přivydělají, abych vám řekl pravdu, už jsem velmi alergický.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaProtože vy si myslíte, že by se měli uživit tím, že hrají v Národním divadle.

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeJako ať si přivydělají všichni ostatní teda v tom případě taky. Já vím, že spoustu lidí má těžkej život a musí mít víc zaměstnání a já nevím, co všechno, ale prostě být členem Národního divadla nemůže být jenom čest. Navíc, když mi dovolíte poznámku, ta pravidla prostě, podle kterých Národní divadlo a vůbec kulturní organizace v České republice žijí, jsou prostě 40 let stará. My se pohybujeme v situaci, kdy jsme aktivní, snažíme se vydělat peníze, protože Národní divadlo nežije jenom z dotací a když třeba odjedeme na nějaký zájezd a chtěli bychom tam být déle a přivezeme nějaké prostředky, tak, protože ta mzdová regulace v uměleckých institucích je tak přísná, tak já nemohu z toho výnosu nikomu dát ani jednu korunu odměny. Takže ta motivace prostě pracovat v tom divadle se úplně ztrácí a samozřejmě, že pak lidé, tím neříkám že herci, se chovají tak nebo mají tendenci se chovat tak, jako tomu bylo v minulém režimu, méně pracovat, protože za stejné peníze, respektive stejné peníze mají za hodně i za málo práce.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaTo znamená, abychom si to převedli do reálných čísel, 600 milionů korun vy dostanete dotaci, 400 milionů si musíte vydělat, ve chvíli, kdy vyděláte něco víc, vy nemůžete dát hercům nebo komukoliv vlastně ani korunu navíc a kam se dají ty peníze, které vyděláte navíc?

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeNo, peníze skončí v rezervním fondu a praxe dosavadní byla taková, že ministerstvo kultury se podívalo, kolik jsme vydělali navíc, a to nám snížilo rozpočet na příští rok.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaAha, že si vyděláte vlastně víc, tak proč by vám mělo dávat ...

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeTak proč by nám zase dávali víc a nechá stejné mzdy, že jo?

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA ty mzdy jsou potom stejné, tak.

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeJá jsem třeba dneska měl jednání s agentem z Japonska, uzavřeli jsme hezkou smlouvu na zájezd na rok 2016. Víte, že se blíží rekonstrukce Státní opery, potřebujeme jezdit víc na zájezdy, ale já samozřejmě na to, abychom byli dva měsíce v Japonsku, musím ty lidi nějak motivovat, ono to není tak jednoduché být měsíc na zájezdě, každý den hrát, k tomu 400 kilometrů autobusem, sbalit si, vyprat si, k tomu cvičit v 45stupňovém vedru.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA motivovat je musíte finančně, předpokládám?

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeNo, samozřejmě, to není žádnej výlet, to je prostě tvrdá práce.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaZa poděkování se člověk nenají.

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeSamozřejmě.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaTak my samozřejmě se ještě budeme bavit třeba o tom, jestli by celou tu situaci vyřešilo to, když se přeměníte na tu veřejnoprávní instituci. Zlepšilo by to nebo nezlepšilo tu situaci, která je momentálně?

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeNo, ten návrh zatím je takový, aby se ta situace zlepšila, protože vlastně ta konstrukce té veřejnoprávní instituce, která se samozřejmě inspiruje i nějakými zkušenostmi se zemí s nám blízkou historií jako je Rakousko, Německo a podobně, právě některá ta nesmyslná ustavení zcela nevhodná pro řízení kulturní instituce ruší anebo mění. Jednou z nich je právě mzdová regulace. Já rozumím tomu, že stát chce regulovat mzdy státních zaměstnanců, ale proboha co chcete regulovat u platu 19 tisíc korun? A potom přeci není nutné to regulovat jak tabulkovým platem, tak přísnými předpisy, tak ještě nominální částkou. Já říkám, pojďme se domluvit, že třeba jenom nějaké procento z celkového obratu můžeme použít na mzdy, to znamená, když ten obrat bude vyšší, budeme mít vyšší zisk, tak se pojďme domluvit, že třeba 20 % můžeme použít opravdu pro podporu a motivaci těch lidí, vždyť to nemusí být všechno.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA to by umožnila ta přeměna na tu veřejnoprávní instituci, protože, pokud jsem to správně pochopila, vy byste potom mohli jaksi rozhodovat, co uděláte s těmi penězi navíc?

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeAno, no, samozřejmě navíc bysme přece to vedení Národního divadla jsou dospělí lidé. My dobře víme, jestli potřebujeme víc investovat do inscenací a režisérů nebo do herců a orchestrů. To, že nám to někdo de facto předem předepíše, nemá žádný smysl a hlavně to negativně ovlivňuje kvalitu inscenací a například naši schopnost jezdit do zahraničí, protože nikde jinde tyhle podmínky už dávno neexistují, a to prosím pěkně ani v Rakousku, ani v Maďarsku, ani v Polsku, ani v Německu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaŘeditel Národního divadla v Praze Jan Burian je hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. My budeme samozřejmě za chvilku pokračovat v našem povídání o tom, jakým způsobem lépe financovat ty lidi, kteří pracují v Národním divadle. Teď se ale podíváme znovu na Havlíčkobrodsko. Protože, jak už víte z našich zpráv, celkem 5 lidí zavalil zřícený most ve Vilémově na Havlíčkobrodsku. Silnice II. třídy číslo 345 je v současné chvíli uzavřená kvůli rekonstrukci, a tak na místě byli jenom dělníci stavební firmy. Minimálně 1 muž na místě zemřel, další má těžká zranění, 3 lidi ještě záchranáři vyprošťují. Já už mám teď na telefonu náměstka hejtmana kraje Vysočina pro dopravu Libora Joukla. Zdravím vás, pane náměstku, dobrý den.

Libor JOUKL, náměstek hejtmana kraje Vysočina pro dopravuDobrý den.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaMůžete popsat, vy jste v tuto chvíli, pokud mám správné informace, přímo na místě té nehody. Postoupily už nějak vyprošťovací práce nebo jsou stále pod sutinami lidé?

Libor JOUKL, náměstek hejtmana kraje Vysočina pro dopravuV tuto chvíli postupují vyprošťovací práce. Já také jsem chytl v té úvodní reportáži, která mě byla vlastně předsunuta do telefonu, zatím není potvrzená žádná mrtvá osoba, jeden je převezen do nemocnice a dalších 5 lidí ještě zatím je pohřešováno v závalu. Tak, jak zde probíhají jednotlivé vyprošťovací práce, které provádějí hasiči, ještě postupně se sem dopravuje další technika, v případě potřeby, tak zde máme připraven jak vrtulník záchranné služby, tak i vozidlo záchranné služby ve chvíli, kdyby se podařilo kohokoliv tam odtud vyprostit, aby dostal okamžitě zdravotnickou pomoc.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaVy nevíte, v jakém stavu ti lidé pod sutinami jsou v tuto chvíli, nemáte informace?

Libor JOUKL, náměstek hejtmana kraje Vysočina pro dopravuV tuto chvíli jsou v sutinách a nepouštíme tam k tomu nikoho, protože tak, jak zde máme psy, aby dokázali lépe identifikovat, tak žádnou osobu, která není účastna přímo odklízení, tak nepouštíme do prostoru přímo toho mostu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaMost ve Vilémově má ve správě právě kraj.

Libor JOUKL, náměstek hejtmana kraje Vysočina pro dopravuAno.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaProč jste vlastně ten most teď opravovali?

Libor JOUKL, náměstek hejtmana kraje Vysočina pro dopravuCelá tato stavba v rámci velké stavby, která je nazvaná Chotěboř Golčův Jeníkov, kterou v letošním roce rekonstruujeme, v loňském roce jsme naprojektovali, tak obsahuje 3 mosty, které budou komplet zbourány a postaveny a dále v celém úseku je opravována silnice.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaTakže, když jste uslyšel dnes tu zprávu, jak vám bylo? Protože znovu říkám, je to most, který má přímo ve správě kraj.

Libor JOUKL, náměstek hejtmana kraje Vysočina pro dopravuTak já samozřejmě jsem dostal tuto informaci obratem, takže jsem jel hnedka sem na místo. Tento most ano, máte pravdu, že má ve správě kraj, ale zatím nebyl v havarijním stavu, nicméně díky tomu, že zde bude celková rekonstrukce silnice, tak právě proto jsme nechali zrekonstruovat i tento most tak, abysme nemuseli v příštích letech zasahovat do stavby povrchu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaJak to si vysvětlujete vlastně tu událost, ke které dneska došlo? Říkáte si, kdo za to tak asi může určitě.

Libor JOUKL, náměstek hejtmana kraje Vysočina pro dopravuCelá tato stavba byla v letních měsících předána a v tuto chvíli probíhaly bourací práce na tom mostě a takže tohle to si myslím, že by bylo dotaz spíš na stavbyvedoucího, kde, jakým způsobem ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaMně jde spíš o to, jestli byl na mostě v minulosti nějaký problém se statikou.

Libor JOUKL, náměstek hejtmana kraje Vysočina pro dopravuNe, ne.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaProtože, pardon, jenom dokončím tu myšlenku, podle nejnovějších informací most opravuje jako subdodavatel firmy Bögl & Krýsl. Ta figuruje i v případech zřícených mostů ve Studénce a na Slovensku, proto se na to ptám.

Libor JOUKL, náměstek hejtmana kraje Vysočina pro dopravu/Nesrozumitelné/ žádné takovéto informace, že by byly problémy se statikou, nebyly, protože zde byly řádně prováděny prohlídky v řádných termínech a společnost MSilnice a Strabag jako sdružení vysoutěžily tuto stavbu a komu daly jednotlivé subdodávky, tak to není v kompetenci kraje.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaTak to byl Libor Joukl, náměstek hejtmana kraje Vysočina pro dopravu. Pane náměstku, děkuju za váš čas. Na shledanou.

Libor JOUKL, náměstek hejtmana kraje Vysočina pro dopravuKrásné odpoledne. Na shledanou.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaVy posloucháte Radiožurnál, posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu. Se mnou ve studiu stále ředitel Národního divadla v Praze Jan Burian. Pane řediteli, my jsme se tady bavili o tom, že vlastně jsou velké problémy, herci, členové orchestru v Národním divadle nemají příliš mnoho peněz a že vlastně jednou z těch problémů, jak z toho ven, by mohlo být, když by se přeměnila tato instituce na instituci veřejnoprávní a možná ti lidé, kteří nás poslouchají, tak si řekli veřejnoprávní instituce, známe veřejnoprávní televizi, veřejnoprávní rozhlas, když má někdo přijímač, musí něco platit, takhle by to ale nebylo v případě Národního divadla?

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeNe, ne, ne, děkuju za tu otázku, takhle by to nebylo určitě. To je prostě název, který je možná zatím pracovní, ale co je podstatné, prostě my potřebujem vytvořit jiný systém správy, ale i financování kultury. Ta veřejnoprávní instituce by umožnila některé zásadní změny, za prvé odstranění mzdové regulace, za druhé možnost zakládat kulturní instituce z více úrovní veřejných zdrojů, prakticky například Národní divadlo v Brně by mohlo být založeno krajem i městem, a ti by se v té smlouvě dohodly, jakým způsobem to divadlo budou financovat, protože dneska vlastně my nemáme dokončený proces vlastně vůbec transformace kulturních institucí. V roce 90 až 95 přešla všechna divadla pod města nebo Národní pod stát, kde bylo, ale furt se říkalo, že přejdeme na ten systém takzvaného kooperativního financování a vlastně vůbec nic se nestalo. Čili my proto chceme vytvořit prostor, pak je to otázka pracovních smluv s umělci, prostě není možné, aby umělci měli smlouvu v režimu běžného zákoníku práce, protože krom toho, že je třeba nějakým způsobem mít možnost zaměstnávat lidi podle programu divadla a ne tvořit program podle zaměstnanců, tak taky musí mít specifické podmínky, prostě chtít osmihodinovou pracovní dobu po hercích a dělat jim nějaké jako, že tam byli a nebyli, když ve skutečnosti sedí doma a učí se měsíc Hamleta, tak to taky není možné. Potom je to věc nějakých taky změn daňových, které teď nebudu vysvětlovat, protože jsou složitější, ale taky možnost třeba přístupu k soukromým financím a k získávání sponzorských prostředků.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaMě by zajímala ještě jedna věc, kdy si myslíte, že by k tomu mohlo dojít? Kdyby se mohlo Národní divadlo přeměnit na veřejnoprávní instituci? Já vím, že to má vláda ve svém programovém prohlášení, ale přeci jen určitě vás ještě čeká spousta jednání s politiky a vaším odhadem do kdy to bude?

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeJá bych si moc přál, aby to bylo třeba do roku 2017. Zatím ten plán je takový, že na jaře ten zákon projedná vláda, pošle ho do sněmovny, čili předpokládám, že v průběhu příštího roku by to mělo se prohlasovat sněmovnou a navrhovaná účinnost předběžná byla dokonce v jednom návrhu už pololetí 2016, tak já střízlivě říkám, kdyby to bylo 2017 leden, tak je to výborné.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaŘeditel Národního divadla v Praze Jan Burian je stále hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Vy jste nastoupil do funkce šéfa Národního divadla loni, vzápětí vás odvolal tehdejší ministr kultury Jiří Balvín a po protestech umělců, ale i veřejnosti vás zase vrátil do funkce. Jak vzpomínáte na tuto dobu? Dotklo se vás to hodně to odvdolání?

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeNevím, osobně asi ne, protože za prvé pracovní věci se nesnažím brát osobně. Spíš to poukazuje k tomu, o čem mluvíme, prostě v téhle zemi musí být systém, jak jsou ředitelé jmenováni, úkolováni a odvoláváni, vždyť to přece jasně vidíte, že tohle není možné a to nebyl první případ v České republice, s tou jedinou výjimkou, že tohle bylo výjimečně absurdní, že já jsem opravdu byl odvolán dřív, než jsem do Národního divadla došel, tak tohle je to rekord, ale ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaVyříkali jste si všechno s Jiřím Balvínem?

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeTak nevím, jestli jsme si vyříkali všechno a já jsem tu potřebu neměl si všechno vyříkávat, my jsme si situaci vysvětlili po týdnu, pravda mezitím byly nějaké rozhovory s tehdejším premiérem Rusnokem, který se zachoval rozumě, vlastně nechal si tu situaci vysvětlit a nějakým způsobem zasáhl. S tím jsem ostatně dneska shodou okolností náhodně se potkal.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaTakže jste se pozdravili?

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeJo, spolu mluvíme úplně normálně samozřejmě.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA s Jiřím Balvínem také mluvíte normálně?

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeNevím, toho jsem od odchodu z ministerstva neviděl a když ho potkám, tak ho určitě pozdravím, protože není žádnej důvod, abych se tvářil, že neexistuje.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaSe současným ministrem Danielem Hermanem vycházíte lépe než s Jiřím Balvínem? Jak byste charakterizoval ty vztahy?

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeJá jsem moc rád, že vycházíme velmi dobře, nebo troufám si říct i výborně s panem Danielem Hermanem. Víte, náš ministr kultury v této chvíli je vzdělaný, erudovaný, kultivovaný člověk, který je velmi duchovně zaměřený a vnímá kulturu v jejím hlubším smyslu, a to je bych řekl vzácné na tomto úřadě a já samozřejmě, my spolu velmi dobře spolupracujeme a jak jsme si tuhle nedávno říkali, jsme odsouzeni ke společnému úspěchu i neúspěchu. Věřím, že se nám podaří věci, které chceme prosadit, prosadit.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaKdyž už jsem vzpomínala na ten loňský rok, tak samozřejmě tehdy na protest odešli také někteří herci, většina potom stáhla tu výpověď, vrátila se, ale třeba Richard Krajčo, ten se nevrátil. Mrzí vás to? Zkoušíte ho třeba přesvědčit, aby se vrátil do souboru, nebo to necháváte zkrátka na něm?

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeRichard Krajčo byl pevně rozhodnut odejít a víte, to nemá cenu se jaksi tohle obnovovat. Dal přednost také jiné a velmi úspěšné kariéře, tak problém to samozřejmě byl, protože my jsme přišli o některé populární inscenace, které jsme museli nahrazovat, museli jsme udělat premiéru navíc, to samozřejmě přineslo komplikace, přineslo to nějaké problémy taky s prodejem, protože některé inscenace, ve kterých zejména Richard, ne zejména, ale Richard Krajčo hrál, například Richard III., byly beznadějně vyprodané, mohly se hrát ještě 10 let.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaTakže po této stránce je to škoda, že odešel?

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeJe škoda vždycky, když odejde kvalitní talentovaný umělec.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaAle nicméně vy ho přemlouvat už nebudete?

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeNevím, když se potkáme, pozdravíme se a když uvidíme, že máme zájem o nějakou spolupráci, tak záleží to hlavně na šéfovi činohry, tak tomu se rozhodně nebudeme bránit, zrovna tak jako jsme se bavili s Mirkem Donutilem, že by bylo žádoucí, abychom spolu vymysleli nějakou inscenaci do budoucna a uvidíme taky, až se vymění šéfové, jak to bude.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaPrávě vy jste zmínil, že bude záležet na tom, koho si potom, nebo jakým způsobem se rozhodne šéf Činohry Národního divadla, tomu současnému skončí mandát, takže od června roku 2015 by už měl nastoupit nový šéf Činohry Národního divadla. To znamená teď na podzim vás čeká výběr toho člověka.

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeAno, ano.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaUž se vám scházejí přihlášky? Jak je to teď daleko?

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazePřihlášky se mi nescházejí, protože já si myslím, že pro tak významnou pozici, jako je šéf Činohry Národního divadla nemá smysl vypisovat výběrové řízení typu, že napíšu na web, kdo má zájem, ať se přihlásí, a pak se budu probírat různými žádostmi.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaTakže oslovíte pár lidí?

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeJá myslím, že situaci známe, víme, kdo je v divadle úspěšný, perspektivní, já se snažím s některými lidmi už předběžně jednat na téma, zda vůbec by měli zájem a za jakých podmínek.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaProzradíte s kým, nebo jsem příliš naivní, když bych se domnívala, že /nesrozumitelné/ 34 jména?

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeNeprozradím vám to, nejste naivní, ale neprozradím vám to z obyčejného důvodu, protože někteří to odmítli, a to neznamená, že bychom s nimi třeba v budoucnu nechtěli spolupracovat, ale prostě mají jinou práci a jiné závazky a s některými jsem nemluvil a myslím si, že se na tu rozmluvu těším. Máme domluvené prostě nějaké termíny, kdy se sejdeme.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaCo to musí být za člověka? Výborný manažer, ale zároveň umělecky velmi silný člověk?

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeMěl by to být člověk s přirozenou uměleckou autoritou zejména a natolik silná osobnost a pokud možno týmový hráč, aby dovedl sladit často nesmiřitelné požadavky přeci jenom vynikajících kumštýřů, kteří jsou v souboru Činohry Národního divadla a aby byl taky tolerantní vůči nejrůznějším divadelním názorům, protože prostě Národní divadlo nemůže být divadlo jednoho režiséra, a to třeba Michal Dočekal uměl výborně, jako třeba nějaké malé divadlo. Ono také proto spoustu režisérů zejména těch mladších dává přednost třeba divadlu do 200 diváků s herci, kterých je 15 a většina z nich je kamarádi, protože je to prostě jednodušší disciplína.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaVy jste, než jste nastoupil do funkce šéfa Národního divadla v Praze, tak jste vedl divadlo v Plzni, Divadlo Josefa Kajetána Tyla, to divadlo je teď úplně nové, před dvěma tuším se otevřela ta nová budova, kterou vy jste 15 let budoval.

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeAno.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaByl jste se nepochybně podívat na premiéře, hrála se Prodaná nevěsta. Byl jste dojat? Je to krásná budova?

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeMusím se přiznat, tak já jsem byl ještě u těch dokončovacích prací té budovy, takže jsem tam jezdil, nevím, každý týden, někdy v neděli, někdy v sobotu, různě, protože jsem slíbil městu, že přesto, že jsem odešel vlastně o rok dřív, takže vlastně na ten projekt dohlédnu. No, přiznám se, byl jsem dojat, když začalo představení, protože představte si, že o něčem sníte, pracujete na tom projektu, trvá to strašně dlouho, než se to prosadí, pak chodíte na tu stavbu, dlouho je tam jenom beton, teče tam voda a najednou je plné hlediště, rozsvítí se jeviště a začne se normálně hrát a vy v tý vteřině máte pocit, že je to všechno normální a tahle ta změna, že to najednou funguje, mě opravdu dojala.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaŘeditel Národního divadla v Praze Jan Burian byl hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Děkuju za to. Na shledanou.

Jan BURIAN, ředitel Národního divadla v PrazeJá vám děkuju za pozvání a hezký večer.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaVy samozřejmě si za chvilku poslechněte další zprávy. My samozřejmě zjišťujeme stále, co se děje na Vysočině, co se děje na Havlíčkobrodsku, konkrétně ve Vilémově, kde se zřítil most. Pod zříceným mostem zřejmě zemřel člověk, lékaři na místo to ale ještě nepotvrdili, vy jste samozřejmě před malou chvílí slyšeli, co nám říkal náměstek hejtmana kraje Vysočina. Ten sám mluvil o tom, že na místě je zatím zraněný potvrzený člověk a ještě zbývají asi 5 lidí, kteří jsou pod sutinami, takže my máme na místě zpravodaje, přineseme vám další podrobné informace v 17 hodin a 30 minut v našich zprávách, poslouchejte Radiožurnál.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou. NEWTON Media, s.r.o. poslechnout v iRadiu.

autor: heš
Spustit audio