Jak vznikají vhodné učebnice

5. říjen 2004
Vaše téma

O tom, jestli si musí u nás některé učebnice ředitel vybrat povinně a jaké výhody mají ty, které dostanou doložku Ministerstva školství už jsme ve Vašem tématu mluvili. Ptali jsme se, jak a čím se při hledání vhodného titulu řídí nakladatel. Každý z nakladatelů musí mít na začátku zcela jasno, pro koho je učebnice určena a co by školákovi měla do života dát.

Unčovská: Náměty a témata konzultujeme s pedagogy, kteří jsou ve většině případů i autory učebnic. Sami nejlépe ví, které oblasti dělají žákům největší problémy.

Říká šéfredaktorka Ludmila Unčovská z nakladatelství Fragment. Konzultace s učiteli při vzniku učebnic je nezbytností. Snahou pedagogů autorů, kteří mají na vzniku knihy svůj podíl je dostat do ní vše nové, co přináší rychlé tempo současné doby. Pro žáky je to rozhodně dobře, ale někdy může působit potíže váha knih. Jaké jsou tedy přijatelné?

Unčovská: Do rozsahu 150 stran, tenké, měkká vazba, lehký papír. Je dobré rozdělovat učebnice na více částí, než mít jednu velkou a těžkou.

Trendem nakladatelů je zaujmout žáka i množstvím obrázků, fotografií a ilustrací. Týká se to zejména učebnic pro výuku cizího jazyka. Na škodu to však není ani u matematiky.

Unčovská: Ilustrátory vybíráme na základě konkurzu, kdy redaktor na poradu přinese ukázky ilustrací tří různých ilustrátorů a my podle tématu vybereme ty nejvhodnější. Proběhne ještě konzultace s pedagogem, jestli je vše v pořádku. Nezáleží tedy nikdy na jednom člověku.

Výběr z nabídky učebnic zůstává na škole. Ředitelé základních a středních škol většinou vybírají takové, které mají doložku Ministerstva školství, jakési doporučení, záruční list. Pro školáky mají tu výhodu, že jsou hrazeny ze státního rozpočtu.

autor: vva