Jak vzniká rozhlasová hra? A proč je četba na pokračování tak náročná? Nastínil šéfrežisér Aleš Vrzák
Rozhlasový režisér je profesí, která v rozhlase zaujímá rozhodující místo v oblasti natáčení, a to od publicistiky, dokumentaristky až po literaturu a velké dramatické útvary. Zasvěcený do takového oboru není nikdo jiný než Aleš Vrzák. V Českém rozhlase pracuje 22 let a nyní působí ve funkci šéfrežiséra.
Jak vzniká rozhlasová hra?
Rozhlasová režie se nedá studovat, proto se většina režisérů rekrutuje z jiných oborů – divadla, filmu, dramaturgie, bohemistiky, ale i herectví. „Obor je letitý a některé prvky se opakují jako v našem životě,“ vysvětluje v rozhovoru s moderátorkou Patricií Strouhalovu.
Svou roli dnes sehrávají počítačové technologie – od statických věcí se přechází k dynamičtějším. „Dnes se dá hodně na zvukovou vyváženost, boom je obrovský, je náročné pro zvukové mistry zachytit znalosti a doplňovat si vzdělání ve světě zvuku,“ říká s tím, že jde o zásadní položku, která ovlivňuje kvalitu rozhlasových her.
A jak vzniká taková rozhlasová hra? Na počátku je text napsaný například pro divadlo – buď překlad z cizího jazyka, nebo přijde samotný autor, který dílo vytváří. „Vrací se mnoho verzí, jde o běh na velkou trať, “ vyzdvihuje. Poté text putuje k režisérovi, a začne další kolo mezi autorem, dramaturgem a režisérem.
Čtěte také
Dalším úsekem je produkce, kde se text rozdělí na jednotlivé záběry, produkční shání herce, které si režisér vybral, a pasuje je do natáčecích frekvencí. „Když se to povede, tak něco vznikne,“ dodává.
Minutovou hru si mohou zkusit i posluchači
A k mimořádně obtížným disciplínám patří rozhlasová četba na pokračování, pro kterou není jednoduché získat herce. „Před vámi se octne až 200 stran textu, které máte plasticky perfektně zpracovat,“ vysvětluje s tím, že herec je ve studiu sám a vše je soustředěné na něm.
Jako mistry rozhlasové četby jmenuje Vlastimila Brodského a Luďka Munzara, dnes umí výborně číst například režisér Lukáš Hlavica nebo herec Jaroslav Plesl.
A specifický žánrem v oboru je minutová hra, jejíž základem je fantastický nápad, který autor musí zpracovat do dvou minut.
„Posluchač si může minutovou hru také zkusit napsat, jsou i různé kempy tvůrčího psaní pro tyto hry, například týdenní škola se každoročně koná na Šrámkově Sobotce,“ přibližuje.
Související
-
Jan Vedral: Rozhlasová hra musí být psaná ušima
Pátečním hostem Radiožurnálu byl divadelní dramatik, teatrolog a dramaturg Jan Vedral, který moderátorce Lucii Výborné a posluchačům popsal, jak vznikají rozhlasové...
-
Jak vznikají rozhlasové hry? Odpovídala Markéta Jahodová
Tremolo nebo zaříkávání se. Tak se prý projevuje tréma u herců. A co u takového rozhlasového režiséra? „Všechno musím mít napsané, protože někdy se mi trémou úplně ...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.