Italské Miláno chce své dřív rušné silnice změnit na cyklostezky a pěší zóny, píše britský The Guardian

22. duben 2020

Jde prý o ambiciozní plán, který reaguje na současnou krizi. Severoitalské město v srdci Lombardie patří v Evropě mezi nejvíce znečištěné oblasti. Současně je také silně zasaženo omezeními zavedenými kvůli šíření nemoci covid-19.

Čtěte také

S omezenými možnostmi vycházení výrazně ustoupily dopravní zácpy a ruku v ruce s tím se vyčistil i milánský vzduch. Úřady doufají, že se jim podaří lidi odradit od toho, aby po uvolnění opatření znovu nasedli do aut ve snaze vyhnout se hromadné dopravě.

Obyvatelé Milána dojíždějí po ulicích nějakých 35 kilometrů do práce v průměru méně než 4 kilometry. Město je tak chce podpořit v aktivnějším životním stylu tím, že jim dá lepší možnost dostat se do zaměstnání pěšky, nebo třeba na kole.

Guardian připomíná, že podobné plány mají i další světová města, například americký New York nebo kolumbijská Bogota. A protože italský Milán je na časové ose epidemie koronaviru o měsíc před ostatními, mohl by pro další metropole být vzorem.

Dohoda mezi Pekingem a Washingtonem?

List South China Morning Post se v komentáři zabývá obchodní dohodou mezi Pekingem a Washingtonem. Její první část podepsali zástupci obou zemí v lednu, tedy ještě před pandemií koronaviru. Ta se ale na ekonomice zasažených zemí podepisuje a je tedy otázka, jestli je vůbec možné stávající parametry obchodní dohody dodržet.

Čtěte také

V lednu ještě lidé cestovali po celém světě, státy ve velkém prodávaly domácí výrobky do zahraničí a z jiných zemí zase obrovské množství zboží dovážely, továrny pracovaly naplno. Teď je ale všechno jinak, píše South China Morning Post. Čínská ekonomika patří mezi ty nejvíce zasažené. Vyhlídky na její brzké zotavení ale hatí rozšíření koronaviru po světě. Pro Čínu totiž postižení zahraničních zemí a jejich ekonomik znamená velký úbytek zakázek.

Méně zakázek rovná se menší výroba a tím pádem také menší spotřeba energie, kterou Čína nakupuje. Jenže v čínsko-americké obchodní dohodě se Peking zavázal k tomu, že tyto nákupy porostou o víc než 50 miliard dolarů během příštích dvou let. Na druhé straně, američtí těžaři asi nebudou chtít prodávat větší množství ropy, když její cena v poslední době výrazně klesla. Finančně se jim to nemusí vůbec vyplácet vzhledem k vysokým nákladům na těžbu, uzavírá South China Morning Post.

Bakterie Xylella fastidiosa

Nový typ koronaviru není jediná nemoc, jejíž šíření se lidé pokoušejí zastavit, Velká Británie se teď snaží zabránit importu bakterie Xylella fastidiosa.

Čtěte také

Britská BBC na sém webu píše o přísných opatřeních, která mají zabránit zavlečení nemoci do Spojeného království. Patří mezi ně přísný zákaz dovozu olivovníků a levandulových keřů. Omezení se dotknou také oleandrů, keřů rozmarýny a mandloní.

BBC píše, že bakterie Xylella působí už několik let velké škody v italských sadech. Neexistuje proti ní účinný prostředek a v důsledku toho je sklizeň italských oliv údajně nejnižší za posledních 25 let. Nemoc ale napadá i jiné druhy a v Británii by mohla ohrozit například duby nebo jilmy.

Dresy od 6letého chlapce

Profesionální fotbalový tým italské Pescary má nachystané dresy na příští sezónu. Jak píše Il Giornale del Molise, jejich designérem je šestiletý chlapec Luigi D´Agostino. Ten se společně s dalšími dětmi zúčastnil soutěže vypsané fotbalovým klubem pro malé fanoušky, kteří jsou kvůli pandemii koronaviru doma.

Fotbalisté druhé nejvyšší italské soutěže odehrají příští sezónu v modrých trikotech, na kterých je vyobrazená duha a delfín – tradiční maskot Pescary. Italský magazín dodává, že původně šlo jen o hru. Díky velkému zájmu a popularitě, kterou si získala na sociálních sítích, se ale nakonec celá věc přeměnila ve skutečný projekt.

Víc si poslechněte v audiozáznamu. 

autoři: Martina Mašková , lup
Spustit audio

Související