Inspirace před tabulí. Jak se dá učit jinak a čím inspirativní učitelé motivují žáky?

Nepředávat sety informací – ať děti zjišťují, tápou! Mým cílem je, aby byly lepší lidi, říká vítěz Global Teacher Prize

Celý týden jsme vám v tomto čase nabízeli příběhy inspirativních učitelů. Natolik výjimečných, že se dostali do české nominace ceny Global Teacher Prize. V posledním díle seriálu představujeme jejího vítěze. Stal se jím Roman Göttlicher, který učí dějepis a občanskou výchovu na Střední průmyslové škole, Obchodní akademii a Jazykové škole ve Frýdku-Místku. Ocenění převzal z rukou ministra školství Mikuláše Beka z hnutí STAN.

Zatímco ve Valdštejnské zahradě zněl potlesk, Roman Göttlicher vybíhal na pódium. Porota ocenila, že ve výuce používá moderní technologie, normativní hodnocení, badatelskou výuku a klade důraz na bezpečné prostředí ve třídě.

Inspirativní učitelé

Na cenu Romana Göttlichera nominovali jeho žáci, a ani on ve své děkovné řeči nezapomněl na toho, kdo ho kdysi inspiroval.

Čtěte také

„Když se mluvilo o inspirativních učitelích, tak já jsem potkal tady v zahradě svoji paní profesorku z gymnázia. A to byl jeden z těch učitelů, který mě formoval,“ vypráví s úsměvem Roman Göttlicher.

Helena Pešatová – dnes senátorka za hnutí STAN – kdysi učitelka letošního laureáta ceny  neskrývala dojetí. A byla také první, která přímo na pódiu vítězi pogratulovala:

„Jsem velmi poctěna tím, že vidím tady tolik úžasných pedagogů, neboť jsem i já 27 let učila na gymnáziu. Tady je jeden můj student! A jsem hrdá senátorka z toho regionu – na severní Moravě se nám daří. Určitě všude, ale my jsme to teď posbírali,“ dodává se smíchem.

Na prvním místě ne předmět, ale lidi

Své studenty se Roman Göttlicher snaží motivovat a rozvíjet. „Pro mě je asi nejdůležitější, že nevnímám žáky, že je učím dějepis nebo občanku... Ale že tam mám lidi, učím lidi a chci zlepšovat lidi celkově. Mým cílem je, aby byli žáci, když odejdou ze školy, lepšími lidi.“

Čtěte také

Kromě učení je taky výchovným poradcem a sám se dál vzdělává v oblasti psychoterapie. Působí i jako koordinátor projektu Dějepis+.

„Projekt Dějepis+ udělal obrovský kus práce v proměně výuky dějepisu v České republice. A myslím si, že to je ta správná cesta – činnostní výuka. Učit děti argumentovat, promýšlet, opravovat se, nepředávat jim nějaké hotové sety informací, ale ať oni hledají, ať zjišťují, ať tápou, ať docházejí k nějakým výsledkům,“ popisuje Roman Göttlicher.

Témata, která ve školství chybí

Letos organizace EDUin udělovala ceny Global Teacher Prize už po šesté. Inspirativních učitelů je podle manažerky ceny Hany Matoušů v Česku čím dál tím víc.

„Všímám si, že už to není jenom o tom, že dobře učíte a snažíte se sám vzdělávat a předávat nějaké vědomosti, kompetence a další návyky dětem. Ale je to o tom, že často máte nějaké téma, které víte, že ve školství chybí a že k tomu chcete děti vést,“ přibližuje Hana Matoušů.

Čtěte také

Učitele nejčastěji nominují jejich žáci – někdy se svými rodiči. „Když jste na střední škole, nominujete sám. První stupeň obvykle nominují rodiče, kteří vidí a vnímají pokrok u svých dětí nebo vnímají, že ta škola je jiná, než jakou ji měli oni,“ dodává Hana Matoušů.

Na stříbrné a bronzové příčce letošního ročníku Global Teacher Prize se umístily Markéta Mylková ze základní školy Krnov a Tereza Vítková z pražské základní školy Trojská.

Spustit audio