Inspirace před tabulí. Jak se dá učit jinak a čím inspirativní učitelé motivují žáky?

Nepředávat sety informací – ať děti zjišťují, tápou! Mým cílem je, aby byly lepší lidi, říká vítěz Global Teacher Prize

2. červen 2023

Největší audioportál na českém internetu

Vyhlášení vítězů soutěže Global Teacher Prize, zleva učitelé Tereza Vítková, Roman Göttlicher, ministr školství Mikuláš Bek (v pozadí) a Markéta Mylková | Foto: Michaela Říhová, ČTK

Nepředávat sety informací – ať děti zjišťují, tápou! Mým cílem je, aby byly lepší lidi, říká vítěz Global Teacher Prize (5. díl z 5)

Předchozí díl
Následující díl

Celý týden jsme vám v tomto čase nabízeli příběhy inspirativních učitelů. Natolik výjimečných, že se dostali do české nominace ceny Global Teacher Prize. V posledním díle seriálu představujeme jejího vítěze. Stal se jím Roman Göttlicher, který učí dějepis a občanskou výchovu na Střední průmyslové škole, Obchodní akademii a Jazykové škole ve Frýdku-Místku. Ocenění převzal z rukou ministra školství Mikuláše Beka z hnutí STAN.

Zatímco ve Valdštejnské zahradě zněl potlesk, Roman Göttlicher vybíhal na pódium. Porota ocenila, že ve výuce používá moderní technologie, normativní hodnocení, badatelskou výuku a klade důraz na bezpečné prostředí ve třídě.

Inspirativní učitelé

Na cenu Romana Göttlichera nominovali jeho žáci, a ani on ve své děkovné řeči nezapomněl na toho, kdo ho kdysi inspiroval.

Čtěte také

„Když se mluvilo o inspirativních učitelích, tak já jsem potkal tady v zahradě svoji paní profesorku z gymnázia. A to byl jeden z těch učitelů, který mě formoval,“ vypráví s úsměvem Roman Göttlicher.

Helena Pešatová – dnes senátorka za hnutí STAN – kdysi učitelka letošního laureáta ceny  neskrývala dojetí. A byla také první, která přímo na pódiu vítězi pogratulovala:

„Jsem velmi poctěna tím, že vidím tady tolik úžasných pedagogů, neboť jsem i já 27 let učila na gymnáziu. Tady je jeden můj student! A jsem hrdá senátorka z toho regionu – na severní Moravě se nám daří. Určitě všude, ale my jsme to teď posbírali,“ dodává se smíchem.

Na prvním místě ne předmět, ale lidi

Své studenty se Roman Göttlicher snaží motivovat a rozvíjet. „Pro mě je asi nejdůležitější, že nevnímám žáky, že je učím dějepis nebo občanku... Ale že tam mám lidi, učím lidi a chci zlepšovat lidi celkově. Mým cílem je, aby byli žáci, když odejdou ze školy, lepšími lidi.“

Čtěte také

Kromě učení je taky výchovným poradcem a sám se dál vzdělává v oblasti psychoterapie. Působí i jako koordinátor projektu Dějepis+.

„Projekt Dějepis+ udělal obrovský kus práce v proměně výuky dějepisu v České republice. A myslím si, že to je ta správná cesta – činnostní výuka. Učit děti argumentovat, promýšlet, opravovat se, nepředávat jim nějaké hotové sety informací, ale ať oni hledají, ať zjišťují, ať tápou, ať docházejí k nějakým výsledkům,“ popisuje Roman Göttlicher.

Témata, která ve školství chybí

Letos organizace EDUin udělovala ceny Global Teacher Prize už po šesté. Inspirativních učitelů je podle manažerky ceny Hany Matoušů v Česku čím dál tím víc.

„Všímám si, že už to není jenom o tom, že dobře učíte a snažíte se sám vzdělávat a předávat nějaké vědomosti, kompetence a další návyky dětem. Ale je to o tom, že často máte nějaké téma, které víte, že ve školství chybí a že k tomu chcete děti vést,“ přibližuje Hana Matoušů.

Čtěte také

Učitele nejčastěji nominují jejich žáci – někdy se svými rodiči. „Když jste na střední škole, nominujete sám. První stupeň obvykle nominují rodiče, kteří vidí a vnímají pokrok u svých dětí nebo vnímají, že ta škola je jiná, než jakou ji měli oni,“ dodává Hana Matoušů.

Na stříbrné a bronzové příčce letošního ročníku Global Teacher Prize se umístily Markéta Mylková ze základní školy Krnov a Tereza Vítková z pražské základní školy Trojská.

autoři: Lucie Korcová , Eva Mikulka Šelepová , vma