Gustáv Slamečka, ministr dopravy

Technokratická Vláda České republiky se dnes zapřela a schválila státní rozpočet na příští rok se schodkem jen 155 miliard korun, což je oproti původně plánovanému 230 miliardovému schodku opravdu razantní snížení, které zároveň nabírá směr k požadovanému schodku tří procent HDP před vstupem do eurozóny. Zuby skřípali bezesporu všichni ministři, protože na peníze jim bylo sáhnuto napříč celou vládou. Je ovšem jedna oblast, která řeznické práce ministra financí Janoty zatím nepoznala a vyvázla z nich bez úhony. Státní fond dopravní infrastruktury totiž bude stavět dopravní stavby ze bezprecedentních 96 miliard korun. Vítejte u pondělních dvaceti minut Radiožurnálu, přeji vám dobré odpoledne. Ministr dopravy, Gustáv Slamečka je se mnou ve studiu Radiožurnálu, dobrý den, pane ministře.

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Dobrý den.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pane ministře, jak váš resort přispěl k té úspoře z 230 na 155 miliard korun, když se bavíme o schodku státního rozpočtu na příští rok?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak rozpočet ministerstva dopravy byl v podstatě snížení oproti stavu z minulého roku o 23 %. To je samozřejmě jen jedna část toho rozpočtu, protože další částí jsou výdaje na železniční přepravu a stejně tak jsou to i výdaje do Státního fondu dopravní infrastruktury.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Na druhou stranu, když se podíváme do historie rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, což je mimo jiné státní fond, skrze který tečou peníze právě do dopravních staveb, tak ta částka, která je tam napsána pro příští rok 96 miliard korun, je nejvyšší v historii tohoto fondu, tak čím si právě tato oblast tak privilegovaný přístup zasloužila?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak vláda deklarovala, že v čase hospodářské krize chce posilovat investiční činnost tak, aby byla udržená zaměstnanost a aby se dále rozvíjela infrastruktura státu, což je samozřejmě velmi důležitá oblast. Třeba si je uvědomit i druhou věc, že rozpočet je sice jako nejvyšší v historii, ale nejvyšší v tom pojmu, že vlastně na začátku roku vloni byl rozpočet nižší, ale v průběhu roku byl několikrát navyšovaný a kdybychom to porovnali se skutečným rozpočtem roku 2008 a 2009, tak tyto se skutečně pohybovali až ke sto miliardám korun, takže hovořit o tom, že ten rozpočet je nějak mimořádně prostě vysoký oproti posledním dvěma letům, se nedá.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak možná neznalým okem, když jsem hleděl na rozpočty Státního fondu dopravní infrastruktury tak jsem viděl, že za minulý rok ten rozpočet byl 88 miliard korun. Na tom je něco ke sto miliardám?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
88 byl na začátku roku, ale ten rozpočet se několikrát během roku zvyšoval.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Dá se to očekávat i u rozpočtu na rok 2010

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
No, to je právě ten problém, že bohužel se to moc očekávat nedá, protože v minulých dvou letech, jak jsme spouštěli operační program doprava, to znamená, že jsme začali čerpat evropské peníze, tak některé projekty, které byly předtím zapletené z národních finančních zdrojů se proúčtovaly právě těmito evropskými penězi a to potom vytvářelo dodatečný zdroj rozpočtu. S tím se počítat nedá. Druhý bod, že je třeba si uvědomit to, že zatímco v minulých dvou letech se nám příznivě vyvíjely příjmy fondu hlavně v mýtném, dálničních kupónech a stejně tak i daňové příjmy, tak tento rok vzhledem k vývoji už v tomto roce a pro budoucí rok rozhodně nečekáme, že tyto příjmy budou přeplňované. Takže ty bych řekl, zdroje, které do toho rozpočtu vstupovaly zdárně v minulých dvou letech, tak ty tam mít nebudeme a ten rozpočet nepředpokládám, pokud tedy vláda nepřijme nějaké další opatření, že se výrazně měnit nebude.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A zůstane na hodnotě 96 miliard korun?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak pokud samozřejmě na konci roku nebudou nějaké úspory nebo nějaké převody, prostředků tohoto roku, tak zhruba v té úrovni by mohl zůstat.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Kolik vám chybí peněz podle vašeho názoru?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
My to známe velmi přesně, to číslo, které jsme vyčíslili, 24 miliard korun, z toho zhruba si 20 miliard na silniční infrastrukturu a 3,5 až 4 miliardy v železniční.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Rozumím tomu správně, pane ministře dopravy, že ve chvíli, kdy je Česká republika zasažena ekonomickou krizí, kdy vláda, mimo jiné jsme to viděli dnes na vašem zasedání, se opravdu tvrdě pustila do veškerých výdajů ze státní rozpočtu, tak i přesto v tu chvíli vy říkáte, že vedle těch 96 miliard, ve kterých bezesporu jsou i Evropské peníze, vám chybí ještě dva další 24 miliard korun na to, abyste mohli stavět silnice, dálnice a vůbec dopravní stavby?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Abychom mohli na rozestavěné stavby, které v současnosti v tom investičním profilu máme.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A není čirou náhodou někde v té rovnici, tak jak jsem ji teď načetl, nějaká chyba? Nebylo toho prostě rozestavěno prach obyčejně příliš mnoho?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
My jsme tu analýzu už dělali na zasedání vlády asi zrovna před několika měsíci, kdy jsme vlastně ukázali, že to co je dneska rozestavěné, tak jsou investiční programy, které už byly rozestavěné v roce 1997. Takže my ještě stále nemáme dostavěné stavby, které se začaly stavět před několika lety. Co se týká rozestavěných nějakých významných staveb, tak rozhodně v minulých obdobích nebyly, byly, ale to jsou stavby, které budou financované z operačního programu dopravy, to znamená z evropských penězí, kde je problém ve financování nemáme.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Dobře, ale víte, pane ministře, a to je mimochodem půlka částky z těch 96 miliard tvoří peníze opravdu ze státního rozpočtu a teprve ta druhá půlka jsou evropské peníze. To znamená, je tam spolufinancování, takže přesto všechno ze státních peněz něco půjde?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Co se týká spolufinancování, tak to byla pravá priorita v tom rozpočtu, takže my na spolufinancování máme zabezpečené finanční prostředky, stejně tak je třeba si uvědomit, že v porovnání s tím, co bylo vyhlášeno na začátek při směrných číslech státního rozpočtu, tak Státního fondu dopravní infrastruktury bylo přidáno asi 11,6 miliardy z těch národních finančních zdrojů, to znamená, že my jsme dostali 11,6 přidáno, takže kdyby tam ty peníze nebyly, tak fakticky by nám už pomalu dneska všechny stavby začaly stát.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To je ta částka z dluhopisů?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
To je částka z dluhopisů na D 47.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Vy jste říkal, že v podstatě nové stavby, vyjma těch, které by se financovaly čistě z evropských peněz, nebyly činěny v té oblasti dopravních staveb, na druhou stranu ta březnová zpráva nebo ten nález Nejvyššího kontrolního úřadu, který byl na začátku září projednáván i vaší vládou, pane ministře Slamečko, tak ten nález říká, že na úkor nových staveb jsou takříkajíc možná upozaďovány či snad zdražovány opravy. Z toho bych tedy z určité logiky věci viděl, že přesto byly nové stavby realizovány.

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Kdybyste citoval korektně z té zprávy, tak byste se tam dočetla nebo byst citoval, že byly právě spolufinancované třeba stavby, na které se použily prostředky z Evropské unie. Tam bylo poukazováno v té zprávě, že máme podfinancované opravy a údržby. My jsme samozřejmě jako tu zprávu si důkladně prostudovali a zkonstatovali jsme, že oproti těm rozpočtům zase do toho bylo přidáváno několik miliard korun i na opravy a údržby, takže v podstatě to byla priorita, protože veškeré zvýšení těch rozpočtů, jak jsem na začátku uváděl, že ty rozpočty byly zvyšované, tak šly právě do oprav a údržby.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To znamená, že zpráva kontrolního úřadu, respektive ten nález nemá tak úplně pravdu?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Ten nález akorát tvrdil, že ty opravy a údržba jsou stále ještě podfinancované, s tím souhlasím, to je úplná pravda, ale na druhé straně je třeba říct, že jak by náhle byly nějaké volné finanční prostředky, tak jsme je oprav a údržby dali. To je stejně tak s investiční výstavbou. Když za pět let bude kontrola NKÚ a zhodnotí, že nebyly využité prostředky úplně efektivně, protože se v určitém momentu nefinancovaly stavby, tak zhodnotíme to samé. Nemáme dneska peníze, dáváme je do té stavby, kde je jich nejvíc potřeba, ale není jich dostatek.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Které stavby nebo zkuste to nějak sumarizovat, kvůli tomu výpadku zhruba těch 24 miliard, o kterých jste, pane ministře mluvil, zůstanou stát nebo vůbec nebudou započaty?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
My jsme vypracovali hodně pro hlavní harmonogram výstavby dopravní infrastruktury, kde vlastně jdeme po každé důležité investiční akci a je tento materiál na naší webové stránce na Internetu ministerstva dopravy,kde vlastně jako hodnotíme každou stavbu jednotlivě a uvádíme termíny dokončení, předpokládaného, případně u některých staveb se posluchači, když se do toho materiálu podívají, tak uvidí, že tam ty termíny nejsou a to z jednoduchého důvodu, protože u těchto staveb nejsou žádné finanční prostředky, a tudíž tedy není možné stanovit termín, jestli bychom tedy šli stavbu po stavbě, tak bychom tu strávili asi poměrně dlouhou dobu, ale já nyní ten materiál mám před sebou, takže můžeme aspoň vzpomenou ty nejvýznamnější stavby. Co se týká D1, tak v podstatě po Kroměříž východ, Žikovice, tato stavba je finančně zabezpečená, ale stavba od Žikovic dále na Lipník, tak tam finanční prostředky nejsou, takže není možné předpovídat žádný termín dokončení. Podobná situace je u D 11 od Hradce Králové na polské hranice. V rozpočtu nemáme na tuto stavbu ani korunu, to znamená, že není možné indikovat termín dokončení. Máme samozřejmě i překlady jako dobré,kdy se stavby budou dokončovat, jedním z nich je stavba D 8 přes České středohoří, ta se financuje z Evropských penězí, takže ta by měla být dokončena podle plánu a na haromnogramu u pražského okruhu bude určitě dokončené propojení budoucí rok mezi D 1 a D5. Co se týká dalších částí, tak zase nejsou v rozpočtu finance na to, abychom byli schopni nějakým způsobem indikovat termíny, takto bychom mohli jít stavbu po stavbě.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Berme to, pane ministře dopravy Slamečko, jako řekněme příklad toho, co mohou naši posluchači vidět na stránkách ministerstva dopravy. A teď zpátky k té klíčové otázce. Česká republika v rámci ekonomické krize a v rámci toho, že je po třeba ten hrozící děsivý schodek srazit kamsi výrazně níž, třeba na 155 miliard korun, jak dnes bylo řečeno po jednání vlády. Potřebujeme toto všechno stavět? Potřebujeme mít v takovou chvíli dostavěné dálnice? Potřebujeme mít dostavěný zvedací železniční most v Kolíně nad Labem? Potřebujeme mít další dopravní stavby, které nakonec v úhrnu hodí těch 96 miliard korun?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
A já se vás ptám, naopak, co vy byste považoval, aby v současné době jsme podporovali, když ne investice?

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Já bych spíš nechal tu moji otázku. Je to potřeba? Toto je ten správný směr?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak investice do dopravní infrastruktury mají význam po tom pro uživatele, protože to je majetek, který zůstane samozřejmě v majetku státu a bude sloužit nám všem. To je první věc. Druhá věc je ta, že samozřejmě je tam velmi významný dopad na zaměstnanost, protože ve stavebnictví pracuje několik desítek tisíc lidí a prostě jakékoliv zastavení investiční výstavby by způsobilo to, že by nám skutečně tyto lidé potom asi skončili na pracovním úřadě. Třeba si je uvědomit i to, že na stavebnictví je navázána kopa dodavatelů, takže jsou tam samozřejmě terciální efekty, další významná věc, jestli prostě někdo třeba u šrotovného to obhajuje tím, že stát momentálně vybere DPH, tak v investicích přes Státního fondu dopravní infrastruktury tak ten efekt je stejně takový, protože všechny peníze, které jsou do fondu dané, tak potom z nich je vlastně nazpět ministerstvo financí odvedená daň z přidané hodnoty, takže mám pár argumentů, které si myslím, že jsou pro posluchače srozumitelné a dokládají, že skutečně pokud bychom tyto investice omezili, tak bychom se z ekonomické krize dostávali asi o mnoho hůře.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Říká zatím ve 20 Minutách Radiožurnálu ministr dopravy Gustáv Slamečka. K tomu snad dodám jen jeden údaj z Evropského statistického úřadu Eurostat, který říká, že v posledních měsících je právě odvětví inženýrských a dopravních staveb tím jediným, které meziročně mírně roste. Není toto důvod, proč řekněme, investice právě do tohoto byť mírně, ale v krizi přece jen rostoucího odvětví investice ořezat?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak pokud byste se podíval po okolních státech a nejen po nich, je třeba zajet do Číny anebo do Spojených států, tak tam se ty investiční stimuly v dopravní infrastruktuře, jsou v mnohem větším rozsahu, jako jsou v České republice. Já samozřejmě jaksi uvědomím těžkou hospodářskou situaci a rozpočtovou situaci České republiky, ale myslím si, že pokud bychom dělali opatření v tom, že bychom snižovali investice, tak by to bylo asi nejhorší, co bychom k tomu rozpočtovému vývoji v České republice mohli přát.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A co by to podle vás způsobilo?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak jednoznačně ty efekty, které jsem vzpomínal, způsobilo vy to to, že bychom měli neřešené dopravní problémy, snížilo by to naši konkurenceschopnost, způsobilo by to to, že bychom měli deset tisíc nezaměstnaných lidí se všemi ostatními dalšími dopady.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Vy jste bezesporu stejně jako já a myslím, že i mnoho našich posluchačů četl tu závěrečnou zprávu Národní ekonomické rady vlády, ve které se zhruba v polovině konstatuje, že Česká republika a vycházejí členové NERV z Eurostatu, že Česká republika stále své dopravní stavby staví poměrně například k 27 Evropské unie draho. Podobně se byť ne úplně přesně, co se týče těch liniových staveb vyjádřil i Nejvyšší kontrolní úřad právě v tom citovaném březnovém nálezu, je to tak, nebo stavíme spíše levně?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
NKÚ, pokud vím, se v březnovém náleze nezabývalo cenami staveb investicí, ale zabýval se opravami a údržbami. Takže to asi hovoříte o jiné zprávě. Co se týká té zprávy NERV, tak před nedávnem byla vypracovaná odborníky z ČVUT zpráva jiná, která zase tvrdila, že stavíme laciněji, než v okolních zemích. Já jsem si tu zprávu NERV se zájmem pročetl, budeme se určitě se členy NERV kontaktovat, abychom si to spolu prodiskutovali, protože to je skutečně, bych řekl, otázka metodologická, jak se vlastně na ty ceny dívají.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jak se na ně díváte vy?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Já osobně si myslím, že pokud by to byly dlouhodobě ceny netržní, tak už by dávno ten trh byl obsazen někým, kdo by ty tržní ceny mohl nabídnout.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A když vezmeme už mnou vzpomínaný most v Kolíně, který stojí něco přes, nebo bude stát přes 1 miliardu, až bude zrekonstruován a jeho světlost zvýšená, tak do veřejné soutěže na rekonstrukci tohoto mostu se nakonec přihlásili dva zájemci. To je úplně fungující trh, tak to má vypadat fungující trh, když to takovou zakázku se přihlásí jen dva zájemci?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak samozřejmě na zakázku se přihlásili zájemci podle zájmu. To jako nevím, co tou otázku sledujete? Jestli si myslíte.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Vy jste říkal, pane ministře, že netržní ceny by pravděpodobně už dávno přestaly fungovat, tak já se ptám, takto funguje správně trh nastavený?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Zajímal jste se, kolik firem se přihlašuje na takovéto zakázky ve Španělsku v Portugalsku, ve Francii a v dalších zemích?

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To samé se ptám.

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
A dokonce někdy je menší počet. Takže prostě se může klidně stát, že na nějakou stavbu se z nějakých technologických důvodů přihlásí dva nebo tři zájemci.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Abych tomu úplně správně rozuměl, tak vy dobře víte, že ta informace o tom nebo možná z vašeho pohledu spekulace o tom, že kilometr dálnice v České republice se staví výrazně dráž než například v Německu nebo v jiných státech Evropské unie, tady koluje už několik let. Tak to je jaká informace podle vašeho názoru? To je nějaká cíleně šířená lež nebo co to je?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
To je podle mě nepodložená informace. Já jsem zatím žádný podklad, který by mi skutečně jako mě přesvědčil o tom, že je to pravda, neviděl. A vy jste viděl?

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Já jsem viděl pravděpodobně podobné studie jako vy. Jinými slovy, podle vašeho názoru, pane ministře dopravy, stavíme dálnice jak?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Podle mě je stavíme za tržní cenu, za kterou jsou nám schopni stavět stavitelé podle našich požadavků.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Říká zatím ve Dvaceti minutách Radiožurnálu ministr dopravy Gustáv Slamečka a poslední otázka se týká spíš vašeho působení ve vládě, pane ministře. Vy jste připraven být na postu ministra dopravy ve vládě Jana Fischera do voleb v řádném termínu, to znamená do konce května roku 2010?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak pokud to okolnosti budou vyžadovat a pokud tedy bych byl pro resort přínosem, tak jsem připravený.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Co to znamená, pokud to budou okolnosti vyžadovat?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak samozřejmě nevíme ještě, jak se vyvine situace i okolo rozpočtu a vůbec i co se týká dalšího působení vlády, takže jako těžko předpovídat, takže jak vlastně to v budoucnosti, zda ta vláda vydrží až do konce voleb anebo to jsou ty okolnosti.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak o těch okolnostech opravdu v tuto chvíli nic nevíme. Radiožurnál je bude sledovat. Gustáv Slamečka, ministr dopravy byl hostem těchto 20 minut Radiožurnálu, pane ministře, děkuji za váš čas a na shledanou.

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Děkuji také a na shledanou.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Martin Veselovský byl také u mikrofonu Českého rozhlasu 1 Radiožurnálu, přeji vám příjemný podvečer.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: mav
Spustit audio