Finanční poradna: Co dělat, pokud vám cestovní kancelář zrušila už zaplacený zájezd?

Kvůli zavřeným hranicím teď Češi řeší, kde stráví letní dovolenou. A mnozí také přemýšlejí, jestli na ni budou mít. Místo vrácení peněz totiž cestovní kanceláře klientům dávají vouchery, které můžou uplatnit později. Co vše si může cestovní kancelář dovolit a jaké jednání je už protiprávní?

V současné situaci cestovní kanceláře své klienty nenutí, aby doplatili zálohy na letní zájezdy. Ty mají za normálních okolností splatnost 60 dní předem. 

Pokud má už teď cestovní kancelář jistotu, že nebude schopna například kvůli opatřením zájezd vypravit, nemusí klientům podle nové legislativy uhrazenou zálohu vracet v hotovosti. Místo toho může klientům dát poukazy. Týká se to zrušených dovolených s plánovaným odjezdem nebo odletem v období od 20. února do 31. srpna letošního roku.

Lex voucher začal platit 24. dubna

Má to ale jeden háček. Cestovní kanceláře totiž začaly vydávat vouchery ještě předtím, než stát přišel s jednotnými podmínkami. 

Čtěte také

„Zákazníci, kteří se s cestovní kanceláří nedomluvili do 24. dubna, kdy zákon nabyl účinnosti, mají právo postupovat podle zákona. Pokud už domluvili náležitosti vypořádání před nabytím účinnosti zákona, mohou postupovat podle těchto dřívějších dohod,“ říká právník Jakub Svoboda.

Zároveň se domnívá, že pokud by tyto dřívější dohody byly horší než to, co nabízí tzv. „lex voucher“, a poskytovaly zákazníkovi menší úroveň ochrany, mohou se zákazníci dovolat zákona a požadovat po cestovní kanceláři, aby jim nabídla srovnatelné podmínky jako stávající zákon.

Je možné voucher odmítnout? Jak postupovat, pokud jste si hotel zarezervovali sami, bez cestovní kanceláře? A je šance dostat zpět cenu letenek? Poslechněte si celý rozhovor. Nebo si přečtěte, co Jakub Svoboda odpovídá v on-line rozhovoru na serveru iRozhlas.

Spustit audio