Evženie Rážová

21. prosinec 2009

Dobový námět je pro kostýmního výtvarníka vždycky mimořádné štěstí, říká Evženie Rážová, autorka téměř 900 kostýmních výprav. V pondělním Dopoledním Radiožurnálu si s moderátorem Tomášem Pancířem povídala především o tom, co obnáší práce kostýmního výtvarníka, ale i o tom, co se děje s kostýmy po natáčení nebo proč nemá ráda Vánoce. V úterý 22. prosince bude hostem Petr Herynek, autor knihy České Vánoce

"Od kresby ke zrodu kostýmu je asi měsíc, měsíc a půl," přibližuje Evženie Rážová dobu, kterou trvá práce na kostýmu od jeho návrhu po vlastní výrobu.

"Nejpodstatnější je dostat do kostýmu charakter postavy," říká Evženie Rážová a vysvětluje: "I u zpracování civilního námětu vím, proč musí mít herec pro svou postavu z padesátero kalhot právě ty jedny." Kromě charakteru postavy ovlivňuje kostýmní návrh také jistá míra stylizace, na které se dohodne výtvarník s režisérem.

Posledním a zásadním prvkem pak nepochybně je návrhářova výtvarná invence a ochota experimentovat. K té se Evženie Rážová ráda přiznává: "Snažím se vždycky dělat věci trochu jinak. Ráda experimentuju. Vůbec to neznamená, že když člověk zpracovává renesanční téma, musí ho nechat udělat z klasického sametu. Naopak se snažím jít trošičku jinou cestou a nějakým způsobem tu stylizaci ozvláštnit."

Právě historická témata jsou pro Evženii Rážovou spolu s pohádkami jednou z nejradostnějších prací. Nejvíce jí k srdci přirostla práce na historickém filmu V erbu lvice, který vypráví o životě Zdislavy z Lemberka.

Co všechno se s kostýmním návrhem děje od jeho počátku v podobě jednoduché kresby na papíře k hotovému kostýmu? A kolik vlastně stojí výroba jednoho kostýmu? Jak vzpomíná na svého tatínka, režiséra Ludvíka Rážu? A proč se programově rozhodla "neprožívat Vánoce"? Evženie Rážová se dotkla i těchto témat a vy si její odpovědi můžete poslechnout ze záznamu celého rozhovoru.

Záznam celého rozhovoru s Evženií Rážovou i s dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v Rádiu na přání.

autor: and
Spustit audio