Duchamp navždy změnil moderní umění, když vystavil pisoár jako Fontánu
Malíř a teoretik umění Marcel Duchamp se proslavil jako jeden z nejvýraznějších avantgardních umělců a hlasatelů antiumění. Dokázal totiž přesvědčit „naivní důvěřivce, že obyčejná záchodová mušle nalezená na pařížské ulici se stává opravdovou sochou, je-li vystavena v muzeu umění," jak tvrdí někteří kritici. Narodil se před 130 roky, 28. července 1887.
Intelektuální provokace
Proslulý pisoár, který v roce 1917 vystavil dadaista Duchamp v jedné newyorské galerii pod názvem Fontána, označili britští odborníci za „nejvlivnější umělecké dílo 20. století“ a zařadili ho před díla Pabla Picassa, Henriho Matisse a Andyho Warhola.
S těmito instalacemi takzvaných ready made (hotových objektů) v New Yorku se Duchamp zařadil mezi předchůdce konceptuálního umění. Jeho intelektuální provokace měly překvapivě silný ohlas mezi umělci, a především mezi kritiky, kteří se začali vážně zabývat estetikou antiumění.
Duchamp se narodil ve francouzském Blainville-Crevon. Brzy po studiích na Academii Julian v Paříži mu ze dne na den v roce 1913 přinesl slávu obraz Akt sestupující ze schodů, v němž uplatnil principy kubismu, ale po svém. Když byl obraz na jaře následujícího roku instalován na Salonu Nezávislých, vyvolal otřes. Kubisty pohoršil a dokonce ani Marcelovi bratři nebyli nikterak nadšeni. Nakonec jej přesvědčili, aby obraz stáhl a tím navždy změnili jeho život.
Pobouřil kubisty, tak se vydal vlastní cestou
„Byl jsem hotov se světem umělců, hotov. Řekl jsem si ,Ať jdou k čertu' a nikoho z nich už jsem nechtěl vidět. Uvědomil jsem si, že mé cíle jsou jiné než jejich. Teď jsem věděl, jak jsem odlišný i od svého bratra. Jeho cílem byla sláva. Já neměl žádný cíl. Chtěl jsem jen, aby mne nechali na pokoji a já mohl dělat, co se mi líbilo.“
Osmnáct příštích let se Duchampovo dílo na pařížských výstavách neobjevilo. Místo toho si našel místo knihovníka a studoval perspektivu, jež jej začala výrazně zajímat. Nebylo to však ztroskotání životních plánů a vůbec ne rezignace.
V roce 1915 odjel Duchamp do New Yorku, kde tvořil pro nejrůznější časopisy. V letech 1915–23 pracoval na velkém objektu se sklem – Nevěsta, svlékaná svými mládenci, dokonce.
Nadosmrti nedokončené
Velké sklo je spíše konstruováno než malováno, nic tu není ponecháno improvizaci. Po mnoha letech prohlásil autor dílo za nedokončeně dokončené, signoval je a prodal sběratelům.
Pak se dlouho věnoval velmi usilovně šachům a dokonce se stal členem francouzského národního družstva. Mezitím stvořil několik provokací, jako když na reprodukci Leonardovy Mony Lisy přimaloval kníry a kozí bradku a připsal obscénní slovní hříčku místo podpisu.
Do smrti zůstal provokatérem a vždy byl průkopníkem něčeho dosud nevyzkoušeného. Stal se symbolem nezávislosti, odvahy a úspěchu. Zemřel 2. října 1968 ve francouzském Neuilly.
Související
-
Nevěsta a staří mládenci: Duchamp s Cagem, Cunninghamem,...
Londýnské Kulturní centrum Barbican připravilo velkou výstavu, která přibližuje vliv tvorby francouzského výtvarníka Marcela Duchampa (1887–1968) na čtyři významné ...