David Čermák: Peklo na D1 nečekejte, ale průjezdnost bude omezena

Pokud by si někdo chtěl užít cestu mezi Prahou a Brnem po dálnici D1, zbývá mu na to doslova jen pár desítek hodin. Ve čtvrtek začne na dvou úsecích dálnice rekonstrukce nebo modernizace a bude trvat minimálně do roku 2018.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Začíná Dvacet minut Radiožurnálu, přeji vám dobré odpoledne. Proti mě ve studiu Radiožurnálu sedí generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák. Dobré odpoledne.

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
Přeji hezký podvečer.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
V těch dalších 6 letech čeká řidiče na D1 peklo?

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
Já bych to nedefinoval peklo, v každém případě ta průjezdnost bude omezena, na straně v případě, že budou fungovat všechny naše opatření, které jsme připravili, a že jich je nemalá řádka a skloubí se to také s přístupem, kladným přístupem řidičů, to znamená, že se bude dodržovat ty jak minimální, tak maximální rychlosti a naučíme se společně zipování a nebudeme příliš sledovat to, co se na těch staveništích děje, tak jsem přesvědčen, že ty kongesce a ty problémy nemusí být zdaleka tak zásadního charakteru.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pardon, ale teď jste líčil sciencefiction, nebo jste líčil reálnou situace na pražských dálnicích, českých dálnicích?

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
Českých dálnicích. Já jsem přesvědčen, že opravdu ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
No, ne, mluvil jste o zipování, mluvil jste o tom, že se nebudou řidiči rozhlížet na staveniště.

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
Tak já věřím, snažíme se k tomu vybízet celou dobu, já zas teda nejsem takový optimista jako předchozí ředitel dopravní policie, který chtěl na D1 vyučovat řidiče zipování, proto právě jsme zvolili různé edukativní spoty a podobně, tak, aby opravdu v té mase, protože mezi Mirošovicema a Kývalkou se pohybuje denně 35 tisíc vozidel, takže to je opravdu obrovská masa toho dopravního proudu, který je potřeba nějakým způsobem usměrnit, tak věřím, že se nám to podaří a k nějakým kongescím bezesporu docházet bude, ta doba, kdy tam bude docházet ke zúžení do 2+1 bude opravdu minimální množství, v zásadě i teďka při té první a druhé etapě, které budou probíhat do června a července, na jednom úseku, respektive na druhém úseku, tak bude pouze jedno zúžení do toho profilu 2+1, jinak tam bude pořád udržena ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pardon, profil 2+1 jsou ...

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
To znamená, že budou 2 proudy v jednom směru a 1 proud v druhém směru, to bude jenom jeden den.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jenom, pane řediteli Čermáku, proč jsem se na začátku ptal na to peklo, protože včera dopoledne mezi 113. a 115. kilometrem ve směru na Prahu proběhlo dopravní opatření a vyvolalo to několikakilometrové kolony jednak na samotné dálnici a také i na řekněme těch objízdných trasách po silnicích nižších řádů. Proč by si měl někdo myslet, že to při modernizaci nebo rekonstrukci dálnice bude probíhat jinak?

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
Já, jestli se nepletu, tak tam došlo právě k tomu zúžení 2+1, což je jeden z těch zásadních důvodů modernizace to rozšíření o 75 centimetrů, aby vždycky v budoucnu, když se bude muset svést doprava i do jednoho pruhu, to znamená do jednoho směru, se vždycky dalo vést ten profil 2+2 proudy, protože ty největší kongesce právě vznikají před tím zúžením do jednoho pruhu, protože to není schopno pojmout ten proud 35 tisíc denně.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Kongesce je nějaký váš termín pro kolonu?

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
Kongesce je kolona, pardon, kongesce je ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Dobře, já jsem rád, že jsem to pochopil. Dobře, když bychom brali řekněme červen a červenec, tak v těchto dvou měsících, jak dlouho, nebo kolik dní se mohou řidiči na D1 potkat s tím vaším formátem 2+1, to znamená, že v jednom směru bude jenom jeden průjezdný pruh.

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
11. 5.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jenom v tento jediný den?

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
V průběhu první a druhé fáze pouze tenhle jediný den. Pak v zásadě dojde ještě taktéž k uzavření dálnice, ale pouze na velmi krátkou dobu, a to bude při snášení oněch mostů, ale to bude následovat až v následných etapách. Takže, pokud se ptáte opravdu na to období do prázdnin, potažmo první měsíc prázdnin na tom zmíněném úseku, tak to bude pouze 11. 5.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Když už jste u toho snášení mostů, je to tak, že se bude dít v noci?

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
Ano, přesně tak.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To znamená, že se vám nějakým způsobem podařilo přimět zúčastněné firmy, aby pracovaly v noci?

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
Protože to je nejlepší moment, kdy se dá ta dálnice uzavřít, protože musí být uzavřena z důvodu bezpečnosti kompletně, tak jednoznačně i na základě požadavků ministerstva dopravy je ten moment, kdy bude docházet ke snášení mostů v noci, protože tam ta doprava je minimální.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Budou probíhat i standardní normální rekonstrukční práce v noci?

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
Většina těch, to pracovní období, s kterým počítá projekt tak, jak byl, tak je mezi šestou hodinou ranní a desátou, to znamená ve své podstatě od tmy do tmy. Ty práce v noci budou probíhat akorát v těch momentech, kdy bude docházet k těm zásadním zúžením tak, aby se využilo toho období, kdy tam není ta špička.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Zvolili jste, pane řediteli Čermáku, pro rekonstrukci nebo jaký je vlastně rozdíl mezi rekonstrukcí a modernizací? Vy uvádíte poměrně tvrdošíjně ve svých materiálech termín modernizace?

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
Rekonstrukce by třeba znamenalo to, co navrhl pan Jančura, což je ve své podstatě, že s tou dálnicí neuděláte nic jiného, než že ji zazáplatujete. To je přesně případ fragmentace, kdy se rozbíjí ty stávající cementobetonové desky a na ně by se položil eventuálně ten asfaltový, ta asfaltová záplata. Já tomu s prominutím s veškerým respektem i panu Jančurovi říkám, že je to vlastně celodéjedničková záplata a na rozdíl od toho řešení, ke kterému přistupujeme my, tak v zásadě dochází za jedno ke zkvalitnění té komunikace jako takové, protože nejde pouze o výměně toho povrchu, tam se opravdu jde do konstrukčních vrstev dálnice, budou se opravovat kanály, budou se vlastně modernizovat celý ten středový pás a hlavně dojde k tomu rozšíření o těch 75 centimetrů, které bude mít potom tu výhodu, že v jednom směru bude možno vést to uspořádání 2+2 jízdní pruhy, plus také dojde k rozšíření těch přejezdů z důvodu budoucího rozšíření na třípruh.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Já vám zase řeknu, proč se na to ptám, protože před nějakým časem v časopise Silnice a železnice psali 3 experti z ČVUT konkrétně František Luxemburk, Jan Valentin a Petr Mondschein úplně přesně cituji: "Výsledné řešení modernizace či rekonstrukce lze v zásadě považovat za konsensuální hybrid, který s uplatněním nejlepší technické praxe nemá příliš společného, umožňuje nicméně vyčerpat prostředky strukturálních fondů Evropské unie." Je to tak proto, aby se mohlo sáhnout na evropské peníze, jste prostě zvolili takové řešení, jaké jste zvolili?

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
To, proto, aby bylo možno čerpat finanční prostředky a to bezesporu asi byl jeden z těch impulsů, kdy ministerstvo dopravy rozhodlo o modernizaci D1 jako náhradnímu projektu primárně potom, co vypadla D8, tak musí dojít k zkvalitnění té komunikace, čili ne klasická oprava, a to, co je nachystáno, tak není čistokrevnou opravou, na to by ani finanční prostředky nebyly. Tady opravdu dochází ke kvalitativnímu zlepšení těch parametrů dané komunikace.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jste si úplně jisti, že to klapne, že na to peníze ze strukturálních fondů vyjdou, protože jak se minimálně v minulých měsících a dokonce letech ukazuje, tak prostě čerpání z evropských fondů v České republice není úplně jednoduchá disciplína a Evropská komise už ukázala, že když prostě usoudí, že to neběží tak, jak by mělo, tak prostě ten tok peněz zastaví.

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
Bezesporu proto byl na tu přípravu kladen obrovský důraz v rámci komunikace investora, což je Ředitelství silnic a dálnic a ministerstva dopravy, byly z naší strany dodržovány všechny podmínky, které činí ten projekt způsobilým pro financování. To, co říkáte vy, bezesporu je pravda, že čerpání finančních prostředků je velmi složitou disciplínou, nutno ale také podotknout, že ty největší problémy si děláme my sami. Není žádná jiná republika v rámci Evropské unie, která by měla takové množství stížností v rámci vlastních obyvatel proti projektům realizovaném v dané zemi a co stejně je přesně případ D1, kdy ve své podstatě, než vůbec měla jakékoliv vyjádření kromě zatím toho, že je to možné ve smyslu dodržení těch parametrů, negativní vyjádření směřovaly pouze zatím od českých subjektů, potažmo osobností.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Zpozdil se začátek stavby?

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
Bezesporu zpozdil.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Proč?

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
My jsme počítali nebo projekt počítal, že se začne realizovat na začátku března, což je v podstatě začátek stavební sezóny, dva důvody průběh soutěže, soutěž nám skončila vlastně až po 1. 3., v průběhu března byla dokončena soutěž, my jsme předali staveniště na konci března a teď dochází k zahájení výstavby. A druhá věc, i kdybychom měli soutěž dokončenu, tak v průběhu března nebylo možno z důvodu počasí realizovat výstavbu.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Je možná varianta, že zúčastněné firmy samy řekněme svými protesty nebo svým postojem vůbec k celému závěru té soutěže jaksi způsobily to prodloužení termínu, kdy bude započato se stavbou?

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
Já bych řekl, že jsem spíš rád, že jsme vůbec ten proces dokončili, protože byly velké obavy, že s tou soutěží, soutěží skončíme až u ÚOHSu tak, jak je standardním zvykem v České republice, že téměř každá soutěž končí u ÚOHSu. Já jsem proto zajedno překvapen, řeknu to úplně otevřeně, a mile překvapen, že jsme byli schopni D1 dotáhnout bez toho, aniž bychom stanuli s ÚOHSem tváří v tvář zhotoviteli, protože pak bysme se posouvali bezesporu o mnoho a mnoho měsíců dál. Standardní řízení, standardní procedura před ÚOHSem trvá několik měsíců, že bysme nezačali rozhodně dřív, než v roce příštím, takže to je pozitivní.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A jak se to povedlo?

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
Jeden z těch důvodů bezesporu je ten, že se protáhl tendr jako takový, protože se uskutečnila velká spousta změn, například v rámci všeobecných obchodních podmínek, které ze strany Ředitelství silnic a dálnic zásadním způsobem měnily oproti zvyklostem z předchozích let, kdy se naboural ten systém FIDICu tak, jak, na kterém byly postaveny kompletně všeobecné obchodní podmínky, což samozřejmě nelibě nesli zhotovitelé. Takže to byla vlastně i celá ta práce v průběhu toho výběrového řízení, které sice posouvalo ten tendr dál, ale v zásadě věřím, že i to byl ten zásadní vstup k tomu, že jsme neskončili u ÚOHSu.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Dobře, to řekněme posunutí začátku rekonstrukce nebo modernizace D1 oproti tomu konci března tak, jak to mělo být původně, tak stálo nás to všechny něco?

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
Ve finančním ohledu určitě ne.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To ty firmy to nechaly prostě jen tak být, i přesto, že měly naplánovány ...

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
My se posuneme v harmonogramu, to je jakoby to je ten důsledek, nikoliv finanční, ale časový, protože, co je jasné, zrovna dnes došlo k podpisu dalších dvou úseků, ty, které jsou blíže Praze, takže tam je vcelku jasné, že se nestihne ta třetí etapa, což ..., a třetí etapa, abysme pochopili, to je vlastně položení té cementobetonové desky jako takové v tom jednom směru, protože tahle procedura vyžaduje z důvodu technologických 4 měsíce, s kterýma nejde, které nejde zkracovat, a tím jsme jednoznačně, když to odkrokoju, teď bysme jasně zasáhli do toho zimního období, což není vlastně pracovat v zimním období, protože za jedno by nebylo možno zajistit zimní údržbu a hlavně to technologické postupy neumožňují. A u těch prvních dvou úseků, na kterých začínáme právě pozítří, tak tam je to ještě velkou otázkou, protože když odkrokuju od listopadu dozadu 4 měsíce, tak jsem vlastně listopad, říjen, září, srpen, to znamená, že bysme s tou první, druhou etapou museli skončit opravdu v srpnu a původně na ni bylo počítáno 4 měsíce plnohodnotně. Takže my teďka jsme v intenzivním jednání se zhotoviteli a je maximální snaha urychlit tu první a druhou etapu tak, abysme se ještě v tomhle tom roce vlezli i s tou etapou třetí, to znamená položení v jednom směru cementobetonové desky. To bude ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pardon, to se bavíme pořád ještě o těch prvních dvou úsecích, které začnou být rekonstruovány ve čtvrtek?

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
Ne, u těch je ..., tak, ano přesně tak. To se u těhle těch dvou úseků, protože tam to zpoždění v zásadě dvou měsíců, tak se snažíme se zhotoviteli najít taková technická řešení, která by umožnily urychlení v rámci první a druhé etapy, abysme stihli i tu třetí etapu, ale to finální rozhodnutí bezesporu padne až někdy v průběhu toho léta, kdy uvidíme, jestli se nám podařilo urychlit i tu první a druhou, protože jenom, co chci podotknout, je důležité, že nepřipouštíme žádné akcelerační programy, jako bylo třeba na okruhu, to znamená, že nás to bude stát peníze navíc za to urychlení.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Mimochodem to je jistota, že prostě oproti těm nasmlouvaným sumám s těmi jednotlivými firmami či jejich konsorcii prostě nebude nic navrch?

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
Dopravní výstavba liniových staveb vždycky obnáší nějaké nepředvídatelné změny, nikdy nezměříte třeba rigol, jestli je 120 nebo 128 metrů, ale co kategoricky zde můžu prohlásit, je to, že nedojde k žádným navyšováním, k žádnému navyšování ceny, které by bylo nepřijatelné z toho důvodu, že bysme se nevlezli někde opravdu do promil nebo minimálních procent z měn během výstavby.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Co to jsou minimální procenta?

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
V jiném diskusním pořadu jsem byl donucen se v zásadě zavázat, že nepřesáhneme 5 %, já bych to takhle rigidně jako neviděl, říkám, že žádné vícepráce, které by opravdu nevycházely z nějakých nepředvídatelných okolností, což na D1 se úplně nedá předpokládat, protože tam není neznámá geologie a podobně, tak já nevidím opravdu prostor pro jakékoliv zásadní vícepráce.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Není tam řekněme nějaký prostor v celé té ceně a vůbec v tom jaksi plnění prostě za práce na D1 proto, aby se řekněme z nějakých procent platily případně škody na vedlejších silnicích, které byste vy uznali, že byly způsobeny provozen, který jaksi byl odkláněn, řekněme nějaká rezerva?

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
Já jsem tohle prezentoval už právě na setkání se složkami Integrovaného záchranného systému a krajem Vysočina minulý týden v pátek. My jsme samozřejmě jako Ředitelství silnic a dálnice udělali pasportizaci těch komunikací, které jsou v okruhu D1 a v případě, že po ukončení modernizace v těch jednotlivých úsecích bude prokazatelná degradace těch komunikací z důvodu právě převodu ať už to staveništní dopravy nebo těch zásadních toků z D1, tak jsou k dispozici nebo stát má k dispozici finanční prostředky, z kterých tyhle ty opravy může zasanovat.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To bude platit stát?

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
Stát, ano, to bude bezesporu platit stát.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák je dnes jejich hostem. Řekněte mi, pane řediteli, jak máte vymyšleno, že přimějete řidiče, aby v těch daných místech, kde se bude pracovat, kde budou zúžené 2 pruhy nebo bude jenom jeden, aby zůstali na dálnici, aby to neobjížděli kolem?

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
Tak, co se týče nákladní dopravy kamionové, to znamená, nákladní vozidla nad 12,5 tuny, tak ty budou mít zakázány sjíždět zákazovými značkami, to byl i požadavek Policie České republiky, na kterém byla jasná shoda, a bude umožněn samozřejmě sjezd autobusům. A co se týče osobních aut, my je nebudeme vybízet k objíždění objízdných tras, naopak jsme přesvědčeni, protože v rámci Vysočiny primárně neexistují téměř žádné logické přirozené objízdné trasy, takže, co jsme zajistili a co teďka bude probíhat, je analýza těch dopravních toků a ve své podstatě budem schopni potom po té nějaké nepatrné zkušenosti ze začátku, tak budem schopni i informovat řidiče o tom, jaká doba, jakou dobu jim zabere vlastně cesta po D1 a potažmo jakou apriorní dobu by jim zabrala cestu mimo D1, protože jsou už technologie, které umožňují tyhle ty dopravní toky zmapovat, takže přesně o tom je diskuse, že tam nabídneme tuhle tu informaci řidičům. Další věc je ty primární komunikace, které v rámci Vysočiny a těch přilehlých oblastí jsou, tak jsou to opravdu komunikace nižších řádů, primárně trojky, a to jsou komunikace, které absolutně nejsou schopny převzít dopravu z D1 v těch intenzitách, která tam jsou, takže v momentě, kdy tam se stane sebemenší zádrhel, tak ty kongesce, potažmo zácpy a neprůjezdné zácpy budou mnohem větší než na D1, kde se přece jenom ten proud bude pohybovat.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To se trošku vracíme k tomu peklu tady ze začátku.

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
Já rozhodně nechci říkat, nechci říkat, že D1 bude nádherně průjezdná, řidič nepozná, že se modernizuje, to určitě ne, na druhou stranu, pokud opravdu všichni k tomu přistoupíme zodpovědně, tak si myslím, že to peklo nemusí být tak dramatické, /nesrozumitelné/ očistec.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jak mimochodem vypadá a jak máte nastaveny záruky na dané práce na D1?

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
Myslíte kvalitativní či ...?

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Ano, ano.

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
To je jedna z věcí, které se zásadním způsobem promítly pro změny všeobecných obchodních podmínek a taktéž systémem kontroly, který na ŘSD je zajištěn. Zajedno je nově vzniklý úsek kontroly kvality, který velmi bedlivě bude sledovat práci jak technického odborného, technického dozoru investora, tak bude kontrolovat kvalitu prováděných prací, tak ve své podstatě tam je několikastupňová kontrola, dokonce je tam něco, co je nezvyklé do dnešní, do D1, protože tam je specifický útvar, který bude kontrolovat napříč jednotlivými úseky kvalitu prováděné práce tak vlastně, aby se ty /nesrozumitelné/ se mohly přenášet z jednoho úseku na druhý, aby došlo ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Já tomu rozumím, pane řediteli, zajímá mě spíš, jestli existuje v tom vašem vztahu tedy mezi Ředitelstvím silnic a dálnic a těmi dodavateli, těmi firmami stavebními něco jako je prostě klasická záruka, prostě po příštích 5 let, pokud se dálnice zvlní, tak je to na vás, pane XY.

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
To existuje, dokonce na D1 se nám podařilo vysoutěžit 10letou záruku. Standardní záruka na liniové stavby je 5letá, ale v případě D1 se tendrovaly ty soutěže na 90 % ceny a 10 % záruky, kde vlastně soutěžící mohli nabídnout mezi 10 nebo 5 a 10 lety a podle toho byli taky ohodnocovány a v zásadě všichni si zvýšili tu potenciální výhodu v rámci té soutěže, tak všichni nabídli 10letou soutěž, 10letou záruku, takže všechny úseky jsou pokryty 10letou zárukou.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Co konkrétně by se na tom úseku, který prostě bude už vyřízen, bude o něm prohlášeno, že je v kupě, že se po něm může jezdit, co by se tam muselo objevit, aby ta záruka byla uplatněna?

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
Cokoliv co se tam objeví. Ať to bude třeba prasklý rigol, tak tohle je přesně závada, která bude reklamována. My velmi poctivě, a to máme zkušenosti třeba ze 47, kdy opravdu ta fyzicky ta komunikace projde, bude nafocena, zmapována, zapsána každá jednotlivá vada, a jsou to opravdu jednotlivé maličké prasklinky, to není o tom, že musíte vidět, že je tam metrovej skok, ale maličké prasklinky v té struktuře, jsou reklamovány jako vada, stejně tak jako vady jsou reklamovány nevysázené stromky, na 47 jsme reklamovali nevzrostlou trávu, i takovéhle věci jsou reklamované v rámci reklamačních řízení ze strany ŘSD.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
No, a pak ještě jedna věc, kousek za Měřínem, to je zhruba kolem 134. kilometru D1 směrem z Prahy na Brno, je úsek, kde za minulého režimu byla dálnice testována, tam přistávaly armádní stíhací letouny, jeden takový úsek, kde se to netestovalo, je kolem Vyškova také na dálnici, uvažuje se v rámci toho úseku za Měřínem, že tam opět něco takového bude, bude tam něco takového, bude se rekonstruovat tak, aby tam taková záložní plocha byla?

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
Podle mých informací je to přesně o tom, že vlastně tam bylo záložní letiště, jako kdyby se cokoliv stalo v Brně či v Praze, ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak je tam dlouhý široký úsek?

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
Přesně tak. To bylo záložní letiště, kdyby se stalo cokoliv na letišti buďto v Brně nebo v Praze, tak aby se dalo přistávat, aspoň tak já si teď pamatuju, nedal bych teďka za to ruku do ohně, ale jestli se nepletu, tak z požadavku ministerstva obrany v rámci projednávání toho projektu, tak ta plocha tam bude zešířena, tam jde vlastně akorát o to, že jsou tam betonová svodidla a ta plocha je celistvá tak, aby se daly odstranit ty vozidla a na tu plochu se dalo přistávat, takže, jestli se nepletu, takže tohle to zůstane zachováno.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Takových bylo, a vlastně to je vůbec úplně poslední otázka, asi nejdůležitější, ve čtvrtek až se někdo z Prahy do Brna nebo z Brna do Prahy vydá, tak čeho se naděje na D1?

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
Ve své podstatě v ten čtvrtek budou rozmisťovány dopravní značky, budou se připravovat ty zúžení, takže tam už vlastně řidiči uvidí pohyb na začátku a konci těch jednotlivých úseků. Nejhorší to bude toho 11., kdy dojde ke zúžení vlastně do jednoho pruhu z důvodu toho, že se bude realizovat vodorovné dopravní značení, takže z důvodu bezpečnosti, a od toho 11. ve své podstatě už budou viditelné fyzické práce, takže se bude jezdit tím profilem 2+2 a už to bude probíhat jako na standardní stavbě.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak, pane řediteli, díky za návštěvu. Hezký večer. Na shledanou.

David ČERMÁK, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic:
Děkuji. Hezký večer.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák byl hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. U mikrofonu byl Martin Veselovský, přeji dobrý poslech.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou. Zvukové záznamy zpravodajských a publicistických pořadů Radiožurnálu si můžete poslechnout v iRadiu.

autor: mav
Spustit audio