Daniel Kurucz ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

České dráhy jsou v zisku. Tento týden se pochlubily, že se za první pololetí vyhouply do zisku 158 milionů korun, přitom loni byly za 6 měsíců ve ztrátě půl miliardy. Dráhy se ale úplně radovat nemohou, žene se na ně totiž žaloba od soukromých dopravců za to, že prý kazí ceny na trati Praha Ostrava. Témata pro následujících Dvacet minut Radiožurnálu. Jsem Helena Šulcová, dobrý poslech.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaGenerální ředitel Českých drah Daniel Kurucz je hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Vítejte, pane řediteli, dobrý den.

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahDěkuji. Dobrý den.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaVy jste půl roku nebo něco málo přes půl roku v čele Českých drah. To zlepšení v hospodaření, kdy se dráhy teď vymanily ze ztráty, je jenom vaše zásluha, myslíte, nebo už se na tom podíleli také dva vaši předchůdci pan Žalud a pan Zelený?

Čtěte také

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahNo, tak není to jenom moje zásluha, my zaměstnáváme 25 tisíc lidí a já si myslím, že to je zásluha těch 25 tisíc lidí.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA ti ředitelé před vámi se na tom nepodíleli, myslíte, na tom nastartování tedy tohoto trendu?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahUrčitě. Já si myslím, že se jakoby všichni bývalí ředitelé včetně mě jako současného ředitele podíleli na nějakém trendu Českých drah, takže rozhodně ano. Samozřejmě, pokud jde konkrétně třeba o úspory v nákladech, které jsme udělali, tak jsme je udělali za posledního půl roku.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA ty úspory v těch nákladech se týkaly hlavně čeho, že jste propustili lidi?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahNo, budete se divit, pokud jde o osobní dopravu, tak jsme museli jenom velmi mírně snížit o asi desetinu procenta.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaJinak by neměl kdo řídit vlaky?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahPočet zaměstnanců, kdo řídit vlaky, jak říkáte. My jsme spíš šetřili na výkonnové spotřebě, to znamená trakční energie a šetřili jsme také na režijních nákladech.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaPočkejte trakční energie, to znamená, že se ...

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahTo je taková ta elektřina, která je spotřebovávaná, když mašina jede, netrakční je taková ta, která je spotřebovávaná třeba v depech.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaJak se na tom dá ušetřit?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahDá se, je to například ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaŽe se jede pomaleji, častěji se zastavuje, já to trochu zjednodušuju.

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahNe, ne, ne, pomaleji, to nejde, to je daný grafikonem, ale je to například stylem jízdy. Každej z nás ví, když řídí auto, že umí jet za 12 litrů, ale taky umí za 6, když na to přijde, takže to je otázka trakční energie. Ale hlavně jsme šetřili nikoliv na spotřebě jako takové, ale díky tomu, že jsme udělali nové soutěže a dělali jsme asi 62 nových soutěží, máme nové smlouvy a šetřili jsme právě na jednotkových nákladech i energie například. Také jsme šetřili na režijních nákladech, konkrétně na právní, marketingové, auditorské a poradenské činnosti.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaTakže to jde dělat i bez drahého marketingu?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahÚplně bez marketingu to nejde samozřejmě, poněvadž České dráhy se pohybují v konkurenčním prostředí, ale dá se ten marketing dělat za méně peněz a možná více muziky.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaJeště jedno číslo, protože my tady mluvíme o tom, že dráhy se vyhouply za první pololetí do zisku 158 milionů korun, ale potřeba je říct ještě jedna věc, celkový dluh celé skupiny Českých drah je stále 34 miliard korun, a to, když člověk slyší, tak si, tak se docela lekne. Jde to někdy splatit, pane řediteli?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahNo, tak je potřeba k tomu říci to druhé, že tržby Českých drah jsou 33 miliard českých korun ročně, a druhá otázka nebo odpověď na vaši otázku je taková, já se ptám, jestli existují firmy, které pracují úplně zcela bez zadlužení. Já si myslím, že takové firmy minimálně v železničním průmyslu nejsou.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA nemohly by to být České dráhy, že byste šli příkladem?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahTo není úplně reálné, abychom pracovali bez úvěrů. Ono potom by taky, kdyby všichni pracovali bez úvěru, tak se potom ptám, proč vlastně by existovaly banky, nicméně samozřejmě ten dluh máme v plánu postupně snížit, máme k dispozici strategii do roku 2020, kterou budeme projednávat na následující dozorčí radě, a tam právě bude vidět, jak chceme ten dluh snižovat na úroveň, která je, která bude nižší, než je momentálně. Každopádně je potřeba říct, že ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA kdybyste měl říct jenom jednu věc z toho, jakým způsobem ten dluh chcete snižovat, já samozřejmě nechci, abyste mi tady vyprávěl celou tu strategii, protože to bychom tím zabrali několik pořadů, ale kdybyste měl říct jednu věc, která třeba podle vás je nejdůležitější v tom, jak snižovat tady to celkové, ten celkový dluh?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahRozvážná investiční činnost, zvýšení tržeb a podívat se na zbytný majetek.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaGenerální ředitel Českých drah Daniel Kurucz je hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Pane řediteli, kontem Českých drah ale může bezesporu zamávat případný úspěch žaloby, kterou na České dráhy podal Leo Express a kterou také chystá společnost Regiojet. Těm se nelíbí aktivity Českých drah na trati mezi Prahou a Ostravou. Říkají, že tam jezdíte za levno a snažíte se tak vytlačit konkurenci z trhu. Na tom něco ale je, že jezdíte na trati Praha Ostrava za velmi levno, když se podívá na ceny jízdenek?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahMáte pravdu, je to daný konkurenčním bojem, který tedy konkurenti tím vstupem na trh možná trošku předčasným z pohledu otevírání trhu, poněvadž legislativa ještě nebyla v té době a dosud není stanovena a upravena pro otevírání trhu, na ten trh vstoupili a vstoupili tam s velmi nízkými cenami a když se podíváte dneska, tak České dráhy stále nejsou nejlevnější na lince Praha Ostrava. Dokonce bych řekl, že z těch tří, které jste jmenovala, jsou nejdražší v průměru.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaKdy podle vás tedy měli vstoupit soukromí dopravci na tratě?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahJá si myslím, že měli vstoupit v momentě, kdy na to stát má hotovou legislativu, a to ještě momentálně nemá. Například není hotov regulátor trhu železničního. Čili je to trošku problém a ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaTakže řekněte nějaký rok, pane řediteli, kdy vy vidíte ...

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahJá nemůžu říct rok, já nevím, pardon, já nemůžu říct rok, když nevím, kdy stát upraví legislativu tak, aby to bylo možné. Já si myslím, že mohou vstoupit okamžitě potom, jak to bude upraveno, ale kdy to bude upraveno, nevím, nejsem v legislativním výboru vlády.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaNicméně soukromé dopravce máme tady, máme je na trati Praha Ostrava a právě teď oni si stěžují na to, že vy budete asi, když tam máte takové levné lístky, to nějakým způsobem dotovat z jiných tratí a já se ptám, jestli to děláte nebo neděláte?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahTo samozřejmě možné není, protože my musíme vést každou trať nebo každou linku účetně zvlášť, čili je celkem přesně vidět, jak to je, kolik na které lince vyděláváme nebo nevyděláváme a já mohu říci, že teď po dobu mého působení a už jsem předtím působil vlastně jako náměstek pro ekonomiku a techniku a předtím jako výkonný ředitel pro provoz a techniku, tak za tuto dobu rozhodně nejezdíme ve ztrátě.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaTakže ta trať Praha Ostrava vydělává?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahTa trať vydělává, minimum, ale vydělává.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaCo je minimum pro vás, pane řediteli?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drah... provozním zisku. Minimum je víc než nula.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaNo, dobře a kolik to je tedy?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahTo vám nemůžu říct, promiňte, to je obchodní tajemství, ale je to víc než nula a to je pro rozhodování o osudu to podstatné.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaVíte, mě překvapuje, že vyděláváte na té trati, protože v roce 2010, když stála jízdenka Praha Ostrava 438 korun, dnes stojí s Českými drahami kolem tří stovek, tak jste tam byli právě ve ztrátě 7 milionů. Proto mě přijde zajímavé, to je asi nějaký ekonomický zázrak, že teď s levnějšími lístky jste tam v zisku.

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahTo není úplně ekonomický zázrak. Je potřeba se podívat na počet cestujících, které s náma jezdí, poněvadž jak víme, tak tržby jsou součin jednotkové ceny krát počet cestujících, to je první zcela základní záležitost. A druhá záležitost je, jestli víte, co vlastně být v zisku, máte zisk, někdo tomu říká EBITDA, někdo tomu říká eBID, někdo tomu říká EBT a někdo tomu říká zisk po zdanění a hovořímli, že jezdíme v provozním zisku, tím myslím jsme cashově v plusu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaZa 300 korun Praha Ostrava normálním vlakem, za 330 Pendolinem, ideálně by to mělo být kolik podle vás, pane řediteli, abyste byli v pořádné ztrátě?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahNerozumím teďka otázka pořádné ztrátě, pardon.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaPardon, abyste byli v pořádném zisku na té trati, protože vy říkáte teď je to víc než nula, to jsem se přeřekla samozřejmě, ale abyste pořádně vydělávali na trati Praha Ostrava, kolik by ideálně musely podle vás stát jízdenky?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahTolik, kolik cestující zaplatí. A samozřejmě my jsme akciová společnost, to znamená obchodní společnost, nejsme státní podnik, to znamená, samozřejmě cílem akciové společnosti je kromě zaměstnanosti, což máme dané přímo zákonem, tak je také maximalizace zisku. Kolik by to mělo stát, nevím. Vím, že tady hovoří naši konkurenti o různých cenách a propočtech. My jsme rádi, že jsme v provozním zisku.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaTam se mluví o částkách, které by měly být třeba za tu normální jízdenku až 500 korun, mám na mysli jízdenka Praha Ostrava v II. třídě, to by bylo ideální, ale vy si to nemůžete dovolit, protože byste, by s váma nikdo nejezdil?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahNo, tak to je celkem běžná situace v konkurenčním prostředí, že cestující dává tolik, kolik vlastně je možno mu nabídnout, že jo, to znamená, já bych nejradši, kdyby to bylo 20 tisíc, ale to je přece nesmysl. To znamená, že my jezdíme podle konkurence.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaDopravci soukromí si také stěžovali antimonopolnímu úřadu, a co víc, Regiojet tu stížnost na antimonopolní úřad dal už před 3 lety, pořád ale úřad nerozhodl. Není to trochu také vina Českých drah? Dodáváte úředníkům z antimonopolního úřadu všechny potřebné informace?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahOno to totiž není tak snadný, jak se možná může zdát. To rozhodnutí je velmi, velmi složitý. My samozřejmě dodáváme všechny informace, které máme dodávat, jinak to ani není možné, to by bylo porušení zákona.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaJak napsal před 3 týdny tuším časopis Respekt, tak šéf antimonopolního úřadu loni v září požádal ministerstvo dopravy, aby drahám nařídilo vést detailnější evidenci účetnictví, protože z údajů, které jeho úředníkům ty dráhy dodaly, nemohli vůbec nic posoudit. Dostali jste třeba nějaké takové nařízení?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahNařízení to být jako takové nemůže, je potřeba se podívat na otázku, co je nařízení a doporučení, nicméně my jsme upravili účetnictví nad rámec českých účetních standardů tak, abysme vlastně byli schopni vykazovat to, co je potřeba vykazovat.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA řekněte mi, byl by případný úspěch Regiojetu a Leo Expressu u soudu velkou finanční zátěží pro České dráhy? Já jenom připomínám, že Leo Express chce kolem půl miliardy a Regiojet teď vyčísluje ty škody přes miliardu korun.

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahJá se opravdu tohle to neodvažuju říct, protože nevím, jak by případný soud rozhodl. Každopádně pravda je taková, že v konkurenčním boji je dneska moderní vést právní spory, když uděláte ztrátu, tak se snažíte se zahojit někde jinde a to se prostě děje a my v tomhle tom prostředí, prostředí žijeme, čili já neumím říct, jak to nakonec dopadne. Já jenom mohu říci, že jsme v provozním zisku na této lince, ale malém, to znamená opravdu je to kladná nula.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaJá vám řeknu, co řekl dopravní expert a bývalý generální ředitel Českých drah Emanuel Šíp na adresu Českých drah právě v souvislosti s tím sporem na trati Praha Ostrava, řekl, budu ho citovat doslova ve vysílání Radiožurnálu před pár týdny: "Tady se mrhá prostředky daňových poplatníků, protože soukromníci ukazují, že tato doprava prostě dotaci nepotřebuje a kdyby tam nebyla vyhlazovací soutěž mezi těmito dopravci, tak by asi tam bez problémů se všichni uživili a nemusel by nikdo nikoho žalovat." Tak není právě chyba, že na takové trati, kterou mohou provozovat soukromníci, stále fungují České dráhy?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahNo, to určitě není chyba. My jsme akciová společnost. Já vůbec nevím, proč bysme měli tam jako nefungovat nebo nejít, promiňte, to já jsem vůbec nepochopil. Jinak je potřeba říct, já si myslím, že je dobrý, aby si lidi uvědomili, že jsme akciová společnost, to znamená, že my nejsme placeni z peněz daňových poplatníků, ale z vlastních provozních peněz a z peněz případně, které si půjčíme. Jestliže jsme chápáni jako ti, kteří získávají peníze od státu, tak to je prosím v závazku veřejné dopravy, a tady tu možnost mají někteří další, například autobusoví dopravci, kteří je využívají, a je úplně, jestli jsou soukromníci nebo jestli jsou státem vlastněná akciová společnost.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA, pane řediteli, neuvažujete o tom, že by se snížil ten počet vlaků právě na této trati Praha Ostrava, protože, když člověk jezdí tuto trať, tak samozřejmě v pátek odpoledne a večer a v neděli odpoledne a večer jsou ty vlaky plné, ale když člověk jede v nějakou jinou dobu, v jiný den, tak jsou poloprázdné, to si právě proto člověk říká to se úplně nemůže vyplatit všechny ty vlaky, neuvažujete o tom, že by se snížil ten počet vlaků.

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahMy jsme na rozdíl od konkurence přistoupili k určitýmu snížení počtu vozů tak, aby to právě, aby ta naplněnost právě byla lepší a ona lepší je. Naopak vím, že ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaAle ideální není zase.

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahPardon, naopak vím, že konkurence se snaží ty vlaky prodloužit a je potřeba ještě si uvědomit jednu věc, že když vlak jede řekněme v ranní špičce tam, tak musí jet taky někdy zpátky, takže to není vždycky jakoby jenom jeden směr, ale ty směry dva a je zřejmé a je to celkem běžné, když o tom budete přemýšlet, tak zjistíme, že vlastně vždycky ty vlaky jezdí některý ve špičce víc naplněný a v sedle to je prostě obráceně a vy nemůžete odebírat vagóny na jedné straně, poněvadž by se vám tam hromadily.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaGenerální ředitel Českých drah Daniel Kurucz je hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Tak ta trať Praha Ostrava, ta je zajištěna poměrně moderními vlaky, ale víte, pořád tady máme, pane řediteli, na spoustě tratí takové ty staré rychlíky bez klimatizace, kde je špinavá toaleta, v létě je tam vedro, v zimě velmi často se netopí, to jsou takové ty vlaky, myslím, že se jim přezdívá koženka, je to tak, takové ty staré soupravy ještě z NDR?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahNo, protože tam jsou sedadla z koženek.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaPřesně tak. A to si člověk říká, jak dlouho budou ještě jezdit tyto soupravy. Někde jsem slyšela, že do dvou let už by na českých železnicích jezdit neměly. Nešlo by to odstranit rychleji? Asi na to nejste hrdý, pane řediteli, na tyto vlaky?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahJe to naše přání, tak to asi určitě není hrdost jezdit starými vozy z NDR, to bezesporu není. Nicméně je potřeba si uvědomit jednu věc, vy jste se před chvilkou ptala, jak je to možné, že máme tak obrovské zadlužení a tak dále, a vy vlastně na druhé straně se teďka ptáte na tu otázku, kdy už teda konečně nahradíme ty koženky. Ale my přece je nahradíme tím, že budeme buď modernizovat, což stojí peníze, anebo investovat do nových, což taky stojí peníze a my jsme teda tím pádem řeknu historicky v určité vazbě nebo mezi mlýnskými koly, kdy na jedné straně říkáme potřebujeme více a více investovat, abychom ty koženky nahradili, nebo modernizovat je a na druhé straně říkáme máte, nebo nám říkají máte vysoké zadlužení, což jde zásadně proti sobě.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA teď, jak z toho ven? Takže koženky zůstanou několik let dalších?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahJá bych s dovolením hned odpověděl na tu otázku, my musíme investovat jenom tak, abychom to zadlužení udrželi podle takzvaných kovenant, to znamená, na takové výši, jak si přejí ti, kteří nám ty peníze půjčují, a to jsou banky nebo majitelé dluhopisů. A my teda se chystáme postupně samozřejmě modernizovat, není to jenom o nákupu nových jednotek, byť jsme teď vlastně před nákupem dalších jednotek, které budou jezdit na lince R13, což je Brno Břeclav Olomouc a přemýšlíme též o zavedení nových jednotek na linky, linku Praha Ústí, Děčín Praha Ústí Cheb například.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaAno, tam ještě pořád jezdí právě ty koženky a teď jako je otázka ...

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahNicméně vedle těch ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka... k ní, jak dlouho ještě?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahVedle těch nových chystáme také modernizace například vozů BP, který jsou ty koženky a jezdí 120 a my modernizujeme asi za to bude zhruba za miliardu korun tyto vozy na rychlost 160 a samozřejmě nebudou tam koženky a v ideálním případě by to mohly být ty dva roky, ale my si nemůžeme dovolit dále investovat více než na úroveň odpisů, to znamená 2 roky je to přání, například týká se to /nesrozumitelné/ na Praha Plzeň Cheb, ty nové BP, o kterých jsem mluvil, budou na lince Praha Brno Bratislava Budapešť a také na České Budějovice, čili v ideálním případě 2 roky, ale můžeme investovat jen tolik, kolik nám naše finanční možnosti dovolí.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaŘíkáte v ideálním případě 2 roky, nic není ideální, takže nejhůř to může dopadnout jak? Že tady budou ještě klidně jezdit tyto koženky i 4 roky, to se klidně může stát, pane řediteli?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahI to se samozřejmě může stát v případě, že nebude dostatek finančních prostředků, proto musíme jako pracovat na tom, abychom byli v zisku a musíme pracovat na zvyšování tržeb, to znamená právě počtu cestujících. Je to opravdu složitá situace. My jsme z několika stran vlastně historicky v situaci, kdy máme staré vozy, máme podudržované vozy, jak jste sama řekla, zároveň nemůžeme investovat příliš nad úroveň odpisů, protože by nám bylo a asi i po právu vyčteno, že investujeme příliš, čili opravdu máme ve své strategii obnovy kolejových vozidel, kterou máme hotovu až do roku 2030, máme plán na to, abysme tyto koženky vyřadili během dvou let, ovšem, jak říkáte vy, ideální plán nemusí vždy tak dopadnou, je to naše velká snaha.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaTak, co také není nějaká velká sláva, jsou určité spoje, protože pořád ještě tady naše vlaky nejezdí zdaleka tak rychle jako třeba v sousedním Německu. Když se člověk podívá třeba na trať mezi Prahou a Karlovými Vary, tak tam vlaky vůbec nemohou konkurovat autobusům. Ono se, jak jednou poznamenal jeden komentátor v Hospodářských novin, do Karlových Varů se člověk nejrychleji dostane letadlem z Moskvy. Čím to je?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahTo je bohužel pravda.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaTo je tvrdá realita. A čím to je, že do Karlových Varů z Prahy jede vlak přes 3 hodin přes Ústí nad Labem šílenou oklikou? Proč toto třeba nejde změnit?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahNo, tak ono by to asi změnit šlo, ale je potřeba, aby se tam postavila trať. A tam přímá trať není, stejně bohužel jako není přímá trať na Liberec, kdy lidé musí jezdit Praha Všetaty Turnov Liberec.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaJe to tak, no.

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahNebo na Chomutov a Chemnitz, kde zkrátka nejsou reálné přímé trati. Je to otázka na výstavbu infrastruktury a je také teda otázkou, zdali v případě, že by na tyto směry směřovala dálnice, jestli tam také musí být ještě železnice. Já si myslím, že to je otázka dopravní politiky státu. Jinak co my opravdu preferujeme, tak je cesta na Mnichov a modernizace trati Praha Plzeň Domažlice státní hranice.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA Mnichov, protože do Mnichova se dnes z Prahy jede 6 hodin vlakem, což je také dlouho mimochodem. Protože autem je tam člověk za 3,5 hodiny, když jede slušně.

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahUrčitě dobré to není a ti zákazníci by tam určitě byli. Když se podíváme třeba na trať Praha Berlín, tak tam jezdí zhruba milion zákazníků ročně, zatímco na Mnichov jezdí 200 tisíc a je té díky právě tomu ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaOni by možná jezdily, kdyby tam právě byly rychlejší vlaky.

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahSouhlasím s tím, no, ne, rychlejší vlaky, tady jde prosím vás o rychlost trati. Například Pendolino umí jezdit 230, umí se naklápět stejně jako Railjety, které kupujeme, jezdí 230. Bohužel v Čechách se jezdí nejvíc 160 a na některých tratích, zrovna třeba ty Domažlice, je tam třeba 80. Takže, i když bychom měli supervlaky, tak ta kvalita té trati nebo ta možnost té trati zkrátka není taková, aby tam se jezdilo rychleji.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaPane řediteli, pojďme ještě k jednomu tématu, jak pevně myslíte, že sedíte teď ve své židli? Nemám na mysli teď v židli tady u nás v Radiožurnálu.

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahTady se mi sedí hezky.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaAle, tady se vám nepochybně sedí dobře, ale ve funkci generálního ředitele Českých drah. Já jsem zaznamenala v médiích informaci, že by vás rád ministr dopravy Antonín Prachař odvolal, psala o tom před dvěma týdny Mladá fronta DNES s tím, že se ministrovi zatím nepodařilo sehnat hlasy 5 členů dozorčí rady potřebných pro vaše odvolání. Zaznamenal jste tyto informace?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahNo, když se to dělo, tak já jsem zrovna byl na dovolené shodou náhod, já si myslím, že taková věc se stává běžně, když je manažer na dovolené. Na druhou stranu je potřeba říct, že ani jeden ze statutárních orgánů ať už dozorčí rada nebo řídící výbor toto na programu neměly, takže, pokud já vím, tak se o tom nijak nehlasovalo.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaJaké jsou vaše vztahy s ministrem Prachařem?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahNevím, co byste chtěla na toto slyšet. Pan ministr Prachař je ministr dopravy a já jsem ředitel Českých drah a já si myslím, že minimálně tedy ředitel Českých drah je manažerská funkce, do které, myslím, osobní vztahy nemá cenu nějak zaplétat.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA mluvili jste spolu třeba nějak v poslední době a bavili jste se o tom, jestli máte důvěru pana ministra?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahMy se spolu bavíme pravidelně na pravidelných schůzkách a tam hovoříme o činnosti Českých drah nebo skupiny Českých drah.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaA říkal vám nebo naznačoval vám osobně pan ministr, že není spokojen s vaší prací a že uvažuje o tom, že by sehnal potřebné hlasy pro vaše odvolání?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahNo, já bych spíš řekl, že je potřeba se podívat na výsledky firmy. A jestli mám být hodnocen jako manažer firmy, tak si myslím, že ty výsledky nejsou špatné.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaTakže si myslíte, že důvod pro vaše odvolání není momentálně?

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahJá ten důvod nevidím.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaGenerální ředitel Českých drah Daniel Kurucz byl hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Děkuju za to. Na shledanou.

Daniel KURUCZ, generální ředitel Českých drahDěkuji. Na shledanou.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorkaNa Radiožurnálu za chvilku další zprávy. Helena Šulcová přeje dobrý poslech.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou. NEWTON Media, s.r.o. poslechnout v iRadiu.

autor: heš
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.