Daniel Köppl

16. březen 2010

Politická scéna je strašně nudná, protože politici o sobě nemají co říct, myslí si Daniel Köppl, mediální analytik a odborník na reklamu a marketing. Fádní a neosobní veřejná tvář politiků je podle něj důsledkem jevu, se kterým se potýká celá naše společnost: „Všichni se bereme hrozně vážně a neumíme si ze sebe udělat legraci.“ S moderátorkou Hankou Shánělovou si povídal především o tom, proč se volební kampaň politických stran v posledních letech vyprazdňuje, jaké trendy vládnou v marketingové strategii firem nebo jestli je česká reklama něčím specifická.Ve středu 17. března bude hostem Petr Popov, primář Oddělení pro léčbu závislostí VFN v Praze.

„Politické kampaně se snaží potvrdit rozhodnutým voličům, že zvolili dobře,“ vysvětluje Daniel Köppl rozdíl, kterým se liší předvolební marketingová strategie politických stran od běžných reklamních kampaní firem propagujících spotřební produkty. Největším problémem předvolebních kampaní politiků je, že nemají žádný obsah, myslí si šéfredaktor týdeníku Marketing & Media: „Většinou jsou to jen prázdné nádoby, které se nějak snaží tvářit.“

Politické strany se podle něj v posledních letech dostaly do pasti. Existuje totiž jen minimální rozdíl mezi tím, co nabízí pravice a co levice. Dalším faktorem pak podle něj je heslovitost celé volební kampaně. „Ještě před několika lety to byla tři hesla, teď už je to jen jedno,“ říká k tomu Daniel Köppl a dodává, že nejde pouze o problém české politiky. „I Barack Obama vyhrál s jediným heslem.“

Volby se tak podle jeho názoru staly pro mnoho voličů zbytečným krokem: „Ať zvolí jednu, nebo druhou politickou stranu, svět je pořád stejný. A netýká se to pouze politiky. Podobné je to, když jdete nakupovat a vybíráte si třeba mezi jedním a druhým mlékem - zkuste najít deset rozdílů.“

Jakou výpovědní hodnotu má podle Daniela Köppla negativní kampaň, k níž se zejména v posledních letech mnoho českých politických stran v předvolebním boji uchyluje? „Negativní kampaň je to nejjednodušší, co existuje, protože se vymezujete proti něčemu, ale nic nesdělíte,“ odpovídá mediální analytik. „Většinou to skončí tak, že dobře sdělíme, co protivník chce, ale málokdy sdělíme, co chceme my.“

Hanka Shánělová si však s Danielem Köpplem nepovídala pouze o marketingu na politické scéně, ale ptala se jej třeba i na jeho názor na marketingovou strategii Českých drah, na co ve svých reklamních kampaních v současné době nejvíce sázejí velké firmy nebo čím je specifická česká reklama. Své otázky pro úterního hosta zasílali do Radiožurnálu také posluchači, a tak se ze záznamu celého rozhovoru můžete také dozvědět, které současné reklamy hodnotí Daniel Köppl jako nejzajímavější nebo jestli je podle něj možné ochránit před reklamou děti.

Záznam celého rozhovoru s Danielem Köpplem i s dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v Rádiu na přání.

autor: and
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.