Dálnice stavíme stejně rychle jako na západ od nás, říká ředitel společnosti Eurovia CS
„Řidiči nás rádi nemají, protože každý Čech rozumí fotbalu a pak ještě stavění silnic,“ shrnuje s nadsázkou Martin Borovka, který už 12 let stojí v čele společnosti Eurovia CS, jedničky v oblasti dopravně-inženýrského stavitelství u nás. Proč v Česku trvá rekonstrukce a výstavba nových úseků dálnic tak dlouho?
Společnost Eurovia CS dokončila zatím rekonstrukci tří úseků dálnice a pracuje na dalších čtyřech z celkového počtu šesti, které se momentálně opravují. Řidiči si stěžují zejména na situaci na dálnici D1.
Stavíme rychle, problém je jinde
„D1 je teď aktuální téma, protože práce na ní se nakupily. Stavba prvních úseků začala ještě před rokem 1968 a životnost takovéto dálnice je asi 40 let, takže jsme její opravu zahájili až deset patnáct let za její životností,“ vysvětluje Borovka, co komplikuje plynulou rekonstrukci nejvytíženější české komunikace.
Pokud jde o délku prací, ta podle něj nijak nevybočuje z evropského průměru: „Mám zkušenost ze stavby dálnice A43 v Alpách a musím říct, že dálnice stavíme stejně rychle jako na západ od nás. Problém je v době mezi stanovením stavebního záměru a zahájením výstavby, ta je strašně dlouhá.“
Investiční výstavba je u nás na úrovni Ghany
Řidiči mají často pocit, že práce stojí kvůli nečinnosti stavební společnosti. Eurovia CS je v tom ale podle svého ředitele nevinně. „Jsme nejvíc vidět, ale málokdo ví, že na práce nastupujeme, řečeno hokejově, až v druhé polovině třetí třetiny,“ hájí se.
„Proces investiční výstavby v Čechách trvá bohužel deset let, takže jsme někde na úrovni Ghany. Je to dané délkou územního rozhodnutí, délkou stavebního povolení a organizace našeho státu, kde mají kraje subjektivitu v územním plánování.“
Které další stavby má společnost Eurovia CS na starosti? A o co jde v projektu Rozhlédni se? Poslechněte si záznam celého rozhovoru z audioarchivu.
Související
-
Stavba dálnic? Proces stavebního řízení chceme zkrátit na jeden rok, říká ministr Kremlík
Nechci, aby kamiony objížděly zpoplatněné komunikace, říká nestraník a ministr dopravy za hnutí ANO Vladimír Kremlík. Jak to bude s výběrem mýta na silnicích první třídy?
-
Problém dostavby dálnic spočívá v byrokracii a nestabilním financování, myslí si ředitel ŘSD
Nový šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl odložil rekonstrukci části přetížené dálnice D1. Moderuje Tomáš Pancíř. Jak rozhodnutí vzniklo? A co komplikuje dostavby?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka