Dálnice stavíme stejně rychle jako na západ od nás, říká ředitel společnosti Eurovia CS

10. září 2019

„Řidiči nás rádi nemají, protože každý Čech rozumí fotbalu a pak ještě stavění silnic,“ shrnuje s nadsázkou Martin Borovka, který už 12 let stojí v čele společnosti Eurovia CS, jedničky v oblasti dopravně-inženýrského stavitelství u nás. Proč v Česku trvá rekonstrukce a výstavba nových úseků dálnic tak dlouho?

Společnost Eurovia CS dokončila zatím rekonstrukci tří úseků dálnice a pracuje na dalších čtyřech z celkového počtu šesti, které se momentálně opravují. Řidiči si stěžují zejména na situaci na dálnici D1.

Stavíme rychle, problém je jinde

Kolona na dálnici - ilustrační foto

„D1 je teď aktuální téma, protože práce na ní se nakupily. Stavba prvních úseků začala ještě před rokem 1968 a životnost takovéto dálnice je asi 40 let, takže jsme její opravu zahájili až deset patnáct let za její životností,“ vysvětluje Borovka, co komplikuje plynulou rekonstrukci nejvytíženější české komunikace.

Pokud jde o délku prací, ta podle něj nijak nevybočuje z evropského průměru: „Mám zkušenost ze stavby dálnice A43 v Alpách a musím říct, že dálnice stavíme stejně rychle jako na západ od nás. Problém je v době mezi stanovením stavebního záměru a zahájením výstavby, ta je strašně dlouhá.“

Investiční výstavba je u nás na úrovni Ghany

Řidiči mají často pocit, že práce stojí kvůli nečinnosti stavební společnosti. Eurovia CS je v tom ale podle svého ředitele nevinně. „Jsme nejvíc vidět, ale málokdo ví, že na práce nastupujeme, řečeno hokejově, až v druhé polovině třetí třetiny,“ hájí se.

„Proces investiční výstavby v Čechách trvá bohužel deset let, takže jsme někde na úrovni Ghany. Je to dané délkou územního rozhodnutí, délkou stavebního povolení a organizace našeho státu, kde mají kraje subjektivitu v územním plánování.“

Které další stavby má společnost Eurovia CS na starosti? A o co jde v projektu Rozhlédni se? Poslechněte si záznam celého rozhovoru z audioarchivu.

autoři: Vladimír Kroc , and
Spustit audio

Související