D1 pod rentgenem

Samotná modernizace D1 řidičům zřejmě neuleví, upozorňuje odborník

Předchozí díl
Následující díl

Nejvytíženější tuzemská dálnice D1 začala vznikat před 80 lety. Už před časem začala probíhat její modernizace. A kdy skončí? Stát slibuje, že to bude do roku 2021.

Už za tři roky by z dálnice měly odjet všechny těžké stroje, řidičům by se tak mělo výrazně ulevit. Omezení ale z dálnice úplně nezmizí – dálnice se totiž bude rozšiřovat.

Všichni přede mnou se na D1 vykašlali. Kdybychom nezačali opravovat, nemáme už po čem jezdit, říká bývalý ministr Dan Ťok

Dan Ťok

Dan Ťok se s 1. květnem rozloučil s funkcí ministra dopravy, kterou vykonával jako nestraník za hnutí ANO. Se svými 4 roky a 4 měsíci to ale byl nejdéle sloužící polistopadový šéf dopravy a taky jeden z nejvíc „ostřelovaných“ ministrů vlád, a to jak Bohuslava Sobotky, tak kabinetů Andreje Babiše. V Hovorech prozradil, že to stálo za to. I přes množství „okopávání kotníků“.

„Bude navazovat část, která je důležitá, totiž údržba. Aby dálnice vydržela projektovaných 30 let,“ potvrzuje Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. „Dalším krokem by mělo být i rozšíření, především kolem Brna.“

A proč silničáři dálnici nerozšířili už v rámci stávající modernizace? Nebylo to prý technicky možné, říká Petr Kumpošt z Dopravní fakulty ČVUT. „Vyvolaná investice by byla výrazně vyšší, v daných místech by se musel také zastavit provoz.“

Jan Rýdl navíc tvrdí, že podle studie silničářů není dálnici třeba o další pruhy výrazně rozšiřovat. „Na většině vzdálenosti mezi Prahou a Brnem není potřeba stavět šestipruh, bude to tak i v následujících 30 letech.“

Otázkou zůstává, zda se nejvytíženější české dálnici po současné modernizaci uleví. Podle Petra Kumpošta prý až po dostavbě dálnice D35. „Ta tu velmi chybí. Po její dostavbě převezme část dopravy z D1, doprava se tak rozmělní,“ předpovídá.

autoři: Luděk Hubáček , als
Spustit audio

Související