Čína je kulturně odlišná, ale silně antičínská mediální vlna je lidem spojeným s Čínou nepříjemná, upozorňuje sinolog

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Sinolog Vít Vojta mluvil o politice jednoho dítěte v Číně

Vít Vojta platil poměrně dlouho za nezávislého experta, tlumočníka, co jezdí s diplomaty do Číny. To se změnilo po sérii článků na serveru aktuálně.cz. Ty odhalily jeho napojení na skupinu PPF, která prosazuje zájmy Číny v České republice. Jak spolupráci s firmou Petra Kellnera vnímá on sám?

„Moje práce se nazývá interkulturní management, za dvacet let jsem byl v kontaktu se spoustou firem, včetně PPF,“ vysvětluje. Články na aktuálně.cz jsou podle něj neobjektivní. Na Sinoskopu prý není žádný prokomunistický text, naopak jsou tam komentáře na témata kulturní genocidy Ujgurů, ovlivňování médií v Hongkongu atd.

PR agenturu C&B Reputation Management si Vít Vojta najal jako mediálního poradce v začátcích iniciativy. „Firma má dobrou reputaci, pomáhala mi se sociálními sítěmi. Tomáš Sazima mi také radil, jak nezabředávat do odborných věcí a hovořit srozumitelně,“ vysvětluje.

Proč nebyl od počátku transparentní a neuvedl partnerství s PPF? „Znám se se spoustou lidí a nemohu ani nechci všechny uvádět. Celý projekt je mojí iniciativou, partnerů jsem oslovil mnohem víc než PPF.“ O tom, proč chtěla skupina PPF vylepšit mediální obraz Číny, má jasno: „Čína je totalitní země, kulturně i civilizačně odlišná, ale pro lidi v jakémkoli kontaktu s Čínou je tato silně antičínská mediální vlna nepříjemná.“

Ochlazení česko-čínských vztahů na nejvyšší přikládá nesplněným slibům o investicích. „Příliv čínských investic byl jedním z veřejně proklamovaných cílů Miloše Zemana, a když situace nenastala, vyslal signál.“ V česko-čínských vztazích podle něj nejvíc chybí pravidelná komunikace výkonných lidí. „Tam by obě strany mohly přidat,“ uzavírá.

Spustit audio
autoři: Marie Bastlová ,

Odebírat podcast

Související