Chůze by měla být součástí běžné denní hygieny. Stačí půlhodina denně

Chůze, listí, podzim
Chůze, listí, podzim

Aktivní chůze jako součást běžné denní hygieny. Šest tisíc kroků prodlužuje život. Kardiolog Aleš Linhart a doktor Jan Hugo z portálu 6000 kroků byli hosty Zuzany Burešové.

Ve srovnání s našimi předky se hýbeme smutně málo, říká ve Večerním hostu Radiožurnálu kardiolog Aleš Linhart. Naráží na skutečnost, že sedavé zaměstnání i pasivní zábava se čím dál víc podepisují na neradostném zdravotním stavu populace.

Muži hubnou při běhu rychleji, ženy musí přidat cvičení, říká běžecký trenér Miloš Škorpil

Běh, běhání, jogging

Plynulé tempo by mělo běžci umožnit, aby mu stačil dech i na plynulý hovor. Alespoň to říká ultramaratonec, propagátor a trenér běhu Miloš Škorpil, podle kterého je nyní právě ten správný čas začít s běháním – zjara je tepleji, pohyb příjemnější a člověk nemusí být nabalený. Proč muži při běhání hubnou rychleji než ženy?

Největší metlou v Česku totiž není rakovina, ale kardiovaskulární choroby, na které umírá asi 40 procent mužů a ještě o něco více žen. Nejsnazší prevencí tohoto typu onemocnění je přitom právě chůze. Navíc má blahodárný vliv také na metabolické procesy v těle včetně cukrovky nebo na činnost nervové soustavy. A je dokonce prokázáno, že chůze může snižovat i riziko vzniku některých typů rakoviny.

Třicet minut navíc

Chůze je přirozený pohyb, který zatěžuje minimálně pohybový aparát, a přesto se svými účinky dá přirovnat k aerobnímu tréninku, vyzdvihuje hlavní přednosti chůze Aleš Linhart. K tomu, aby byla terapie chůzí účinná, měli byste ujít denně minimálně šest tisíc kroků, ideálně v kuse nebo ve větších celcích a svižným tempem.

Čtěte také6000 kroků denně změní váš život

Je vyzkoušeno, že když půjdu třeba odpoledne třicet minut navíc oproti běžným denním pochůzkám, dosáhnu šesti tisíc kroků,“ upřesňuje pro lepší představu Jan Hugo z portálu 6000kroků.cz.

Kdo si začne hlídat denní minimum šest tisíc kroků, je ve skutečnosti zpravidla na osmi tisících, protože toho většinou nachodí o něco víc. A k tomu směřujeme. Chceme, aby lidé začali považovat aktivní chůzi za součást běžné denní hygieny.

Bojíte se infarktu? Pořiďte si psa

Psovodka Klára Hlubocká se svým psem Samem

Podle profesora Linharta američtí kardiologové nedávno publikovali výsledky studie, která se zabývá tím, zda vlastnictví nějakého zvířete a péče o něj snižuje riziko vzniku infarktu a dalších cévních onemocnění. Jednoznačně nejlepší skóre si odnesl pes.

Je to zvíře, které vás vítá, má vás rádo a navíc vás k donutí k pohybu,” zdůrazňuje nejen blahodárné fyzický, ale i citový efekt, který pes lidskému zdraví přináší. Procházky se psem, ale třeba i bez něj, se podle uznávaného kardiologa nemusejí po poradě s lékařem obávat ani pacienti po infarktu nebo diabetici. „Chůze je pro většinu lidí naprosto bezpečná,” shrnuje Aleš Linhart.

Jaké krokoměry nebo mobilní aplikace jsou na trhu a jak si mezi nimi vybrat ty nejvhodnější? Má chůze nějaká zdravotní omezení? Poslechněte si celý rozhovor ze záznamu.

Spustit audio
autoři: Zuzana Burešová, Anna Duchková|zdroj: Český rozhlas

Související