Chceme lidem otevřít cestu k umění, říká nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění NG

Jak otevřít divákům cestu k uměleckým dílům? To je otázka, kterou se chce mimo jiné zabývat nová ředitelka Sbírky moderního a současného umění Milena Kalinovská, která by chtěla využít kontakty ve Spojených státech a Velké Británii. „Chtěla bych se soustředit na vytváření partnerství mezi muzei, se kterými bychom měli možnost spolupracovat na výstavách a výměně prací,“ podotýká.

Obrátit by se chtěla také na umělce, zda by nechtěli své práce galerii věnovat. „Ve Spojených státech jsem se obrátila na určité nadace s tím, zda by se opět nezamyslely nad darem Národní galerii, stejným způsobem jednám s jednotlivci, kteří mají významné sbírky,“ vysvětluje.

V soudobém umění nyní podle ní dochází k takovým cenám, že téměř žádné muzeum si je nemůže dovolit. Obrací se proto k nadacím a k jednotlivcům a snaží se s nimi spolupracovat, aby galeriím díla věnovali.


V 21. století je divák nejdůležitějším elementem každého muzea.

„Sbírky, které byly v soukromí, přecházejí do galerií jako dary nebo na dlouhodobou půjčku a otevírají cestu umělcům a divákům, aby se s těmito pracemi setkali,“ nastiňuje s tím, že právě takový přístup je cílem nejenom Národní galerie, ale i dalších muzeí.

Čtěte také

S kurátory galerie by se chtěla soustředit na to, jak divákům podat sbírky s tím, že by se dívali nejenom na vývoj vizuálního umění, ale jak se po určité době vytvářela společnost a jaké byly politické změny. „Znalosti prací, kdo ti umělci jsou a s čím se potýkali v dané době, to je právě v rukou kurátorů,“ říká.


Milena Kalinovská se vrátila do České republiky po 45 letech. Pracovala mimo jiné jako nezávislá kurátorka institutu ICI v New Yorku a ředitelka institutu současného umění v Bostonu.

A měla by si Národní galerie nechat Veletržní palác, nebo postavit novou budovu? „Stavění nové budovy není příliš vzdálené výdajům na renovaci Veletržního paláce, ale zároveň si myslím, že tyto dvě otázky by se neměly vylučovat,“ upozorňuje.

Podle ní by totiž bylo možné Veletržní palác využít pro kanceláře a knihovnu Národní galerie, ale sbírka by mohla být v nové budově.

Celý rozhovor si kdykoliv poslechněte v našem iRadiu nebo kliknutím na odkaz přímo v tomto článku.

autoři: heš , prh
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.