Chátrající železniční zastávku na Slovensku proměnili v muzeum
Vlasta Burian by se mohl okamžitě vrátit jako přednosta stanice. Na Slovensku pro něj mají připravenou kancelář na jednom nádraží. Má sice otevřeno jen v sobotu, ale rozhodně stojí za návštěvu. Je ve Staré Turé a železniční nadšenci tam ze staré zastávky udělali železniční muzeum.
Železniční lokálky zacházejí na úbytě. Není to zdaleka jen český problém. Tratě se zavírají taky na Slovensku. Provázejí to úplně stejné stížnosti cestujících i ekonomické argumenty dopravců.
Do nového grafikonu se ještě probojovala trať z Nového Mesta nad Váhom směrem na české hranice. Té by byla opravdu škoda. Dýchá totiž československou historií a prochází Štefánikovým krajem.
Unikátní je hlavně zastávka ve Staré Turé. V čekárně tam nadšenci vybudovali drážní muzeum. Člověk jen čeká, kdy na dveře zaklepe přednosta stanice Vlasta Burian.
Muzeum z nádražní budovy
Železničním romantikům by se neměla podlamovat kolena hned při pohledu na první motorák, který zastaví ve Staré Turé. Ta pravá lahůdka se totiž ukrývá teprve v nádražní čekárně.
„Lidé, kteří čekají na vlak, si čekání mohou zpříjemnit v muzeu. V zimě se tu mohou i zahřát,“ přibližuje jeden z nadšenců, kteří za unikátním muzeem stojí.
Je jím pětadvacetiletý Viliam Matuška. S partou kamarádů už pátý rok přeměňuje opuštěnou nádražní budovu na muzeum. Na stěnách je neodmyslitelný válečkový vzor, místnost voní strojním olejem a začíná být přeplněná exponáty.
„Vzalo se sluchátko, zatočilo se klubko induktoru, sluchátko se zdvihlo a hovor mohl proběhnout,“ ukazuje mi, jak se dříve telefonovalo.
Typ telefonu, který byl použit ve známé české komedii Přednosta stanice, jsme našli celkem čtyřikrát.
Ve Staré Turé na nádraží mají otevřeno jen v sobotu. Jsou dny, kdy nepřijde nikdo a muzejní služba jen přikládá do kamen. Jindy je tu zas pořádně narváno. „Chodíme sem často, jsem totiž z rodiny železničářů,“ usmívá se jedna z návštěvnic.
V duchu československých tradic
Muzejní tým tvoří čtyři kamarádi. Mají rozpis služeb a každou sobotu některý z nich stráví v nádražním muzeu.
„Podle tohoto telegrafu, což ví málo lidí, se nastavovaly i hodiny na stanici. Několik sekund před 12. hodinou totiž telegrafista v Praze stlačil klíč a všichni výpravčí věděli, že se jdou nastavovat hodiny,“ říká Viliam Matuška.
Železniční muzeum ve Staré Turé se otevřeně hlásí k československým státním drahám z období první republiky. O pár kilometrů dál po trati stojí tunel pojmenovaný po Milanu Rastislavu Štefánikovi. Není to náhoda, protože Štefánik se narodil v nedalekých Košariskách.
V okolí se nachází taky mohyla na Bradle se Štefánikovým hrobem. A v padesát kilometrů vzdálené Skalici měla zase své první sídlo dočasná slovenská vláda z roku 1918. Spíš než všechna historie však místní cestující zajímá žhavá současnost, tedy to, jestli lokálka zůstane v provozu, nebo jestli se z ní stane taky muzejní exponát
Související
-
Na slovenské koleje znovu vyjel pancéřový vlak
Největší událost od Slovenského národního povstání, alespoň tedy na železnici. Tak někteří lidé hodnotí ojedinělou jízdu povstaleckého pancéřového vlaku Štefánik. J...
-
Oravská lesní železnice je sousto pro milovníky vlaků i tatranských panoramat
Zalesněné vršky hor, zářivě zelené louky, na nich pasoucí se krávy a celou touto scenérií projíždí jedna z mála zachovaných úzkorozchodných tratí: oravská lesní železnice.