Budoucnost bez ropy

22. říjen 2004
Vaše téma

Benzínové pumpy jsou skoro na každém kilometru a kupování benzínu nebo nafty je pro nás zcela přirozené. Občas se jen rozzlobíme, když cena o nějakou tu korunu zase stoupne.Zvláště v posledních týdnech cena ropy výrazně vzrostla. Jedním z důvodů je i to, že světové zásoby se zmenšují. Posluchač, který dnešní téma určil se ptal, zda existují nějaké alternativní zdroje.

Rozhodně musíme počítat s tím, že cena ropy půjde stále nahoru, to vědí i optimisté. Co se týká předpovědí, kdy ropa dojde, tak před hodinou jsme slyšeli názor, že do 50, dokonce 30 let. Analytik Jiří Šťastný připomíná, že to samé se říkalo právě před třiceti lety.

Šťastný: Myslím, že skutečné zásoby ropy nikdo přesně neví. Faktem je, že s růstem ceny je možné zapojit různé technologie, které dříve nebylo možné použít, protože těžba by se nevyplatila.

Uhlí by mělo vydržet ještě 250 let a existují technologie, které umožňují právě z něho vyrábět pohonné hmoty. Díky vysokým cenám ropy, jsou paradoxně teď peníze na to je vylepšovat. A jaké jsou další alternativy?

Těžko se tomu věří, ale je to alkohol. Přidává se do benzínu. Praktikuje se to už dlouhodobě v Brazílii, pracují na tom Spojené státy i Evropská unie a chystá se to i k nám.

Šťastný: Jsme přitlačeni Evropskou unií k tomu, že i u nás se bude míchat alkohol do benzinu. V nejbližší době je potřeba vyřešit, jestli to bude ve vytyčeném horizontu, protože vláda ještě nemá připraveny podmínky pro výrobu alkoholu a jeho míchání s benzinem.

To znamená, že tento alkohol by nemohl být zatížený klasickou spotřební daní, protože by pak byl benzín smíchaný s alkoholem extrémně drahý. Ale jsou tu i jiné možnosti, jako třeba elektřina. Jak připomíná Jiří Šťastný, už někdy v roce 1898 se Prahou projel první elektromobil Františka Křižíka.

Šťastný: Když se trochu podíváme na futuristický svět Julese Verna, tak se neznal benzin, ropu, motorovou naftu. Všechny pohony byly na elektřinu, stlačený vzduch, případně zemní plyn. Možná, že mu budoucí svět dá za pravdu. Dokázal i odhadnout, jak bude energetická krize řešena.

Elektromobily mají zatím své nevýhody, akumulátor je příliš velký a jeho nabíjení trvá až šest hodin. Pak jsou tu palivové články - vodíkový pohon, ale ten má zatím také své mouchy. Zatím se třeba neví, jak ve velkém množství vodík vyrábět. Právě v těchto dnech dorazil na náš trh nový vůz, který se skládá z benzinového motoru a z elektromotoru. V USA je to velký hit, u nás stojí zatím skoro 900 tisíc korun. Určitě je to ale pokrok.

autor: lov
Spustit audio

Více z pořadu