Britský projekt ROGA Petra Toráka má jasný cíl. Zapojit Romy do všech sfér veřejného života
Petr Torák se se svou organizací Compas kromě jiného věnuje vzdělávacím projektům. Metoda ROGA se využívá při práci s mladými lidmi ve věku 13 až 19 let. Slouží jako motivační prostředek k jejich osobnostnímu rozvoji a k posílení dovedností, které jim umožní úspěšně pokračovat ve studiu. Torák za tento projekt získal v loňském roce ocenění pro pedagogy ve Velké Británii.
„Dohromady nás přijelo třináct. Tři jsme z Compasu – já, můj zástupce Maro Štrbak a Michal Mižigár, a k tomu devět učitelů z Peterborough a z Cardiffu, z Newportu.”
„Rádi bychom učitelům zprostředkovali náhled do vzdělávacího systému v České republice, seznámení s romskou kulturou a historií,” říká Petr Torák, který spolu se svým týmem navštívil v rámci vzdělávacího projektu Roga brněnské romské muzeum a dvě brněnské školy. Cílem je seznámit britské učitele s českým vzdělávacím systémem.
„Chceme aby viděli, jak učitelé přistupují k žákům, jaká je interakce s rodiči žáků. Mohli by si s kolegy vyměnit britskou praxi, kterou by mohly aplikovat české školy.”
Michal Mižigár v současné době žije a pacuje v Peterborough a spolupracuje s Petrem Torákem v organizaci Compas.
Vy jste prošel českým školstvím, studoval jste i v Maďarsku. Jak školství ve Velké Británii funguje? Můžete to porovnat?
„Rozdíl je v přístupu. Když pedagogové v něčem nerozumí romskému dítěti, zavolají si poradce a ptají se, co mohou udělat proto, aby podobné situaci mohli předejít. Britští pedagogové jsou zvyklí pracovat s více národy v rámci jedné třídy.”
Pane Toráku, kolik je v Británii Romů, kteří přijeli z Česka a Slovenska?
„Celkové odhady mluví o 200 tisících Romech, ovšem sčítají i Romy z Rumunska. Přímo v Peterborough žije okolo 6 tisíc českých a slovenských Romů.”
„Většina z nich pracuje buď v sekrotu zpracovávání jídla, v obchodech, uklízí … Stále větší počet se jich ale začíná zapojovat i do jiných sfér. Máme několik romských policistů, asistenty učitelů a studenty na vysokých školách. Někdo studuje architekturu, další atrofyziku a jiné.”
Je vzdělávací systém ve Velké Británii k romským dětem vstřícnější?
„Asi každé dítě bez ohledu na jeho mateřský jazyk, původ, postižení je tam posuzováno individuálně s ohledem na své specifické potřeby. A škola dělá maximum, aby na tyto potřeby odpověděla a pomohla dítěti vyrůst a vzdělávat se v mainstreamovém vzdělávacím systému. Všechny děti dostávají stejnou úroveň vzdělání bez rozdílu.”
Jaký je to pro vás pocit, když se na určitých pracovních pozicích setkáte s Romem?
„Úžasná. To je přesně cíl projektu ROGA (Roma of Great Abilities) – chceme vidět Romy ve všech sférách veřejného života, ať už jde o řidiče autobusu či třeba bankovního poradce. Chceme dát dětem možnost studovat na vysokých školách.”
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.