Britský projekt ROGA Petra Toráka má jasný cíl. Zapojit Romy do všech sfér veřejného života

24. červen 2022

Největší audioportál na českém internetu

Petr Torák, zakladatel projektu Compas | Foto: Ladislav Čurda

Petr Torák se se svou organizací Compas kromě jiného věnuje vzdělávacím projektům. Metoda ROGA se využívá při práci s mladými lidmi ve věku 13 až 19 let. Slouží jako motivační prostředek k jejich osobnostnímu rozvoji a k posílení dovedností, které jim umožní úspěšně pokračovat ve studiu. Torák za tento projekt získal v loňském roce ocenění pro pedagogy ve Velké Británii.

„Dohromady nás přijelo třináct. Tři jsme z Compasu – já, můj zástupce Maro Štrbak a Michal Mižigár, a k tomu devět učitelů z Peterborough a z Cardiffu, z Newportu.”

„Rádi bychom učitelům zprostředkovali náhled do vzdělávacího systému v České republice, seznámení s romskou kulturou a historií,” říká Petr Torák, který spolu se svým týmem navštívil v rámci vzdělávacího projektu Roga brněnské romské muzeum a dvě brněnské školy. Cílem je seznámit britské učitele s českým vzdělávacím systémem.

„Chceme aby viděli, jak učitelé přistupují k žákům, jaká je interakce s rodiči žáků. Mohli by si s kolegy vyměnit britskou praxi, kterou by mohly aplikovat české školy.”

Michal Mižigár v současné době žije a pacuje v Peterborough a spolupracuje s Petrem Torákem v organizaci Compas.

Vy jste prošel českým školstvím, studoval jste i v Maďarsku. Jak školství ve Velké Británii funguje? Můžete to porovnat?

„Rozdíl je v přístupu. Když pedagogové v něčem nerozumí romskému dítěti, zavolají si poradce a ptají se, co mohou udělat proto, aby podobné situaci mohli předejít. Britští pedagogové jsou zvyklí pracovat s více národy v rámci jedné třídy.”

Pane Toráku, kolik je v Británii Romů, kteří přijeli z Česka a Slovenska?

„Celkové odhady mluví o 200 tisících Romech, ovšem sčítají i Romy z Rumunska. Přímo v Peterborough žije okolo 6 tisíc českých a slovenských Romů.”

„Většina z nich pracuje buď v sekrotu zpracovávání jídla, v obchodech, uklízí … Stále větší počet se jich ale začíná zapojovat i do jiných sfér. Máme několik romských policistů, asistenty učitelů a studenty na vysokých školách. Někdo studuje architekturu, další atrofyziku a jiné.”

Je vzdělávací systém ve Velké Británii k romským dětem vstřícnější?

„Asi každé dítě bez ohledu na jeho mateřský jazyk, původ, postižení je tam posuzováno individuálně s ohledem na své specifické potřeby. A škola dělá maximum, aby na tyto potřeby odpověděla a pomohla dítěti vyrůst a vzdělávat se v mainstreamovém vzdělávacím systému. Všechny děti dostávají stejnou úroveň vzdělání bez rozdílu.”

Jaký je to pro vás pocit, když se na určitých pracovních pozicích setkáte s Romem?

„Úžasná. To je přesně cíl projektu ROGA (Roma of Great Abilities) – chceme vidět Romy ve všech sférách veřejného života, ať už jde o řidiče autobusu či třeba bankovního poradce. Chceme dát dětem možnost studovat na vysokých školách.”