Británie má konečně Žlutou ponorku, bude zkoumat hlubinné oceánské proudy

15. březen 2017
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy RRS Sir David Attenborough

Moderní žlutá ponorka má se skladbou Beatles společnou jen barvu. Je to plně automatické plavidlo řízené počítačem, které dokáže plout v hloubkách několika tisíc metrů pod hladinou. Od projektu si vědci slibují, že lépe porozumí změnám klimatu.

Podle konstruktéra Russela Wynna dokáže být ponorka pod hladinou velmi dlouho. „Má silné baterie, které umožní ponorce vydržet pod vodou i několik týdnů. Pokud se něco pokazí, jsou na ní vytištěné naše kontaktní údaje. Až někdo ponorku najde, zavolá nám,“ popisuje konstruktér Russel Wynn postup v případě ztráty ponorky za sedm miliard korun.

První mise potrvá do dubna. Ponorka podle svých konstruktérů dokáže mapovat 95 % mořského dna. „Máme dlouhou zkušenost s vývojem nezávislých podvodních vozidel. Naše první výzkumné cesty začaly v devadesátých letech,“ říká doktor Maaten Furlong, vedoucí mořských autonomních a robotických systémů.


RRS Sir David Attenborough
Maximální hloubka: 6000 m
Délka: 3.62 m
Váha: 700 kg
Dosah: 6000 km

Název žlutá ponorka není tak úplně přesný. Oficiálně se loď jmenuje Boaty McBoatface, v překladu něco jako Loďák McLoďovič. Jméno, které díky vtipálkům původně vyhrálo anketu o název nového věděckého plavidla. Britská vláda ale nakonec raději zvolila název RRS Sir David Attenborough.

Momentálně je ponorka na palubě vědeckého ledoborce RRS James Clark Ross. Jejich cílem je Antarktický poloostrov, kde začnou zkoumat podmořský svět. Mise začne vyplutím v pátek z Punta Arenas v Chile. Výzkumníci z expedice DynOPO budou používat kombinaci sond vypuštěných z lodi, čidel na mořském dně a údajů z ponorky.

autor: jaw
Spustit audio