Boj o přežití německé automobilky Opel
V nejvyšších patrech německé a evropské politiky se svádí boj o přežití automobilky Opel. Tradičnímu výrobci osobních vozů hrozí možná už v řádu týdnů platební neschopnost a následně bankrot. Ve čtyřech německých továrnách Opelu sledují abstraktní tahanice o miliardy eur s neskrývanými obavami. Zvlášť ohrožený je přitom hlavně závod v Bochumi, kde auta známé německé značky sjíždějí z výrobních pásů od roku 1962. Náš zpravodaj Jiří Hošek se vydal tedy náladu ve městě vstřebat z blízka.
Boj o přežití německé automobilky Opel
Karsten ADAMEC, dělník z ohrožené automobilky Opel:
Kdyby měla být továrna Opelu v Bochumi uzavřena, to bychom mohli ceduli s nápisem Bochum u vjezdu do města rovnou odšroubovat.
Jiří HOŠEK:
Říká mi před branou závodu dělník z ohrožené automobilky Karsten Adamec. Bochum by umřela. Jakoby město pronásledovala nějaká hospodářská kletba. Nejdříve se v šedesátých letech začaly zavírat doly, pak přišla bída na těžký průmysl, loni se Nokia rozhodla uzavřít svou místní továrnu a teď se Damoklův meč vznáší i nad tradičním závodem Opelu. Pro bochumské má přitom tahle značka mimořádný symbolický význam a ne nadarmo tu lidé říkají Ich bin ein Opelana.
Norbert SPITKA, bývalý zaměstnanec bochumského závodu Opelu:
Opel je Bochum a Bochum je Opel. A doufám, že to tak ještě dlouho zůstane. Je známo, že naděje umírá poslední.
Jiří HOŠEK:
Norbert Spitka byl zaměstnancem bochumského závodu Opelu třicet čtyřicet čtyři let. Dnes provozuje velmi kritické webové stránky o dění v automobilce opelblitz.info.
Norbert SPITKA, bývalý zaměstnanec bochumského závodu Opelu:
V sázce není jen budoucnost pěti tisíc tří set zaměstnanců Opelu v Bochumi, ale taky osud dodavatelských firem. Ty dávají práci asi dvaceti tisícům lidí.
Jiří HOŠEK:
Připomíná Norbert Spitka. Ten je skeptický k siláckým prohlášením politiků, kteří se zaklínají, že pro záchranu Opelu udělají všechno.
Norbert SPITKA, bývalý zaměstnanec bochumského závodu Opelu:
Přesně před rokem tu na náměstí starostka Bochumi a šéf odborového svazu IG Metall hřímali, že závod Nokie nesmí padnout a že pro něj odevzdají svou poslední košili. O dva týdny později se továrna zavřela, tihle provinční politici a odboráři by tu teď měli běhat nazí.
Jiří HOŠEK:
V loňském roce na sebe bochumští upozornili pokusem bojkotovat výrobky firmy Nokia. Jak velká je ale solidarita s Opelem a jeho zaměstnanci?
Karsten ADAMEC, dělník z ohrožené automobilky Opel:
Solidaritu nám vyjádřil třeba fotbalový klub VfL Bochum. Už dvakrát pro nás uspořádali speciální akci, i minulý týden při bundesligovém zápase nám dvacet tisíc lidí na stadionu ukázalo svou solidaritu.
Jiří HOŠEK:
Kvituje Karsten Adamec a jeho slova potvrzuje na pěší zóně v centru města jedna z obyvatelek Bochumi.
obyvatelka Bochumi:
Bochumští se s nepřízní osudu zatím vždycky nějak popasovali, co má taky člověk dělat, prostě zavřít oči a jít. Jasně, že věřím v záchranu Opelu, závisí na tom hodně pracovních míst a lidských osudů, jestli tomu ale tak bude, netušíme.
Heinz Martin DIRX:
Když se teď Opel oddělí od General Motors, tak má automobilka dobrou šanci se z nejhoršího dostat. S vozy Insignia a Zafira teď má na trhu dobré modely.
Jiří HOŠEK:
Zůstává optimistický Heinz Martin Dirx, který má v Bochumi na starosti hospodářské pobídky.
Richard KACZEROVSKI:
Případné uzavření továrny by pro město znamenalo nárůst nezaměstnanosti asi o půl procentního bodu, z celého podhůří zatím Bochum vykazuje vůbec nejlepší čísla, co se nezaměstnaností týče, pokud tedy o dobrých číslech může být vůbec řeč. Větší počet lidí bez práce by nás tedy zabolel. Já to zažil na vlastní kůži, je to úplná katastrofa, člověk přijde o veškerou existenci, pobíráte podporu v nezaměstnanosti a časem budete vypadat jako támhle ten kolega.
Jiří HOŠEK:
Mává na bochumském nádraží směrem k jednomu z bezdomovců Richard Kazcerovski, který musel brány Opelu nedobrovolně opustit v roce 2004 kvůli účasti na nepovolené stávce.
Richard KACZEROVSKI:
Měl jsem štěstí, že moje žena měla práci, jinak nevím, jak by to se mnou bývalo dopadlo.
Jiří HOŠEK:
Naděje pro bochumskou továrnu po předložení nové firemní koncepce automobilky stále žije, i sem do Severního PorýníVestfálska ale dolehnul smrtící vzkaz některých předních analytiků. /Nesrozumitelné/, Opel zkrátka není dost velkou společností, aby si jeho pád německá vláda nemohla dovolit. Jiří Hošek, Český rozhlas, Bochum.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Trénink s dronem a tipy, jak vyprovokovat policii k násilí. Rusko na Balkáně cvičilo moldavské sabotéry
-
ONLINE: Slovensko zablokovalo další balík sankcí proti Rusku. Bojí se zastavení dodávek plynu
-
Pecina: Liberty směřuje do fondu s dalšími investory, ti rozhodnou, co dál
-
‚Důležitá součást říčního panoramatu‘. Výbor UNESCO doporučil Praze nebourat železniční most na Výtoni